9tilføjet af

Letbane i Århus

Der er blevet talt om en letbane i Århus i mange, mange år og nu bliver den måske endelig til noget(?)
I Planen indgår at Odder og Grenåbanen skal integreres i letbaneprojektet.
Idag betjenes de to baner af meget gamle dieseltog. Det hedder sig at banerne skal betjenes af nye lette togsæt der også kan køre på den nye letbanestrækning inde i byen.
Så er mit spørgsmål. Har man mandsmod og nosser til elektrificere de to baner, eller vælger man den lette og dårlige løsning med at få lavet noget dieseldrevet bras som helst heller ikke må koste noget. (historien om IC4 togene om igen)
Sagen er jo den at eltog og elektriske sporvogne er en metervare, men dieseltog efterhånden nærmest er blevet en dansk specialitet som skal specialfremstilles, med alle de børnesygdomme som den efterhånden manglende erfaring med at lave den slags gammeldags museumstog byder.
tilføjet af

Letbane.

En letbane er en sporvogn, der er ganske almindelig, og kører på el. Så nemt er det nu bare ikke med en letbane, for den kører på el, men kun inde i byen. Så snart den kommer ud af byen, skifter den til en dieselmotor, som så laver den nødvendige elektriske kraft, så sporvognen kan køre videre.
Det er da en nem og elegant løsning, men det bliver nok hundesvært og dyrt, at lave de nødvendige sporvogne. Der skal købes mange af dem, da der på visse strækninger skal være 5 minutters drift. de kører dog kun på el.
Århusianerne skal nok blive glade for det møg, da det sikkert varer mange år, inden skidtet kommer ud og køre. Allerede nu, er man ved at anlægge noget af det som de fine nyr vogne skal køre på, og det er altså populært. En af byens mest befærdede veje er delvis afspærret, og vil være det i mere end et par år.
tilføjet af

Århus?

Hvorfor ikke bare give hver af de to familier, der bor der, en bil hver og så er den pispotte ude af verdenen..
tilføjet af

HVAD MED NOGET TRAFIK FØRST

det er sku da en dårlig joke der er jo ingen biler ift. kbh
tilføjet af

københavn er en landsby

i forhold til andre europæiske byer.
Men alligevel har den fået en metro. Strengt taget kunne københavns trafikproblemer klares med hestevogne og færger på de små vandpytter der omgiver centrum af den.
tilføjet af

Hvor efterlader det Århus?

I kbh er vi plaget af at skulle benytte telefonnumre. Et problem folk i Århus ikke har, da de bare kan stikke hovedet ud af vinduet og kalde på vedkommende.
I øvrigt skulle letbaner kun tildeles byer med et (reelt)hold i Superligaen..
tilføjet af

OK.

således kan vi straks droppe letbaneprojektet langs ring 3.
København er latterfremkaldende ligegyldig.
tilføjet af

Forudser store problemer med letbanen

Men lad os se til den tid.
Planerne kan meget vel ændres af en anden regering, hvem ved?
Angående bygningen af selve togvognene.
Hvorfor ikke bare gøre som altid og bestille skidtet hos nogle leverandører som alligevel ikke kan levere til tiden eller til den fastsatte pris?
Hvad med Ansaldo, dem som byggede de nye togvogne som vist lige akkurat er kommet ud og køre inden de snart skal skrottes?
tilføjet af

En nem....

løsning som vil kunne bruges til at løse trafikproblemerne i de fleste byer, endda på en måde så det passer til presset både i Århus og i Kbhstrup, ville være at omlægge kørselsfradraget så man kun kan få fradrag for de passagerer man har med frem og tilbage, men ikke for sig selv.
Det ville hurtig få de fleste til at rykke sammen i bilerne, og de store kø-problemer ville være løst mange år fremover.
tilføjet af

HVILKEN TRAFIK

JEG FATTER DET IKKE DER ER JO INGEN TRAFIK.......SAMMELIGNET MED KBH ER DET JO SOM EN LANDSBY JULEAFTEN VED SPISETID.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.