56tilføjet af

Kollektiv trafik ALT for dyr!

Så steg billetpriserne igen 😕
Det var en noget overrasket mig, der gik ombord i bussen her til morgen og fik at vide, at min 2 zoners billet nu koster 21 kroner 😮 imod de 20 kroner, som jeg betalte sidst, jeg var løbet tør for klip på mit blå klippekort.
Det er helt vildt, som billetpriserne inden for den kollektive trafik er steget gennem årene – i hvert fald i hovedstadsområdet. Jeg kan huske da en 2 zoners billet kostede 9 kroner, og det føles ikke så længe siden. Men 21 kroner! Det er jo vanvittigt 🙁
Da mit overraskede mig fik sat sig ned i bussen, og jeg begyndte at bladre i min gratis (!) Urban avis, kunne jeg så læse, at DSB har valgt at fastfryse priserne på 10turs klippekort på 2008-priser.
Det var jeg da glad for at læse, så skal jeg i princippet ikke til at betale mere for mine ture til og fra arbejde – hvis jeg da ellers husker at købe klippekort (for det kan man jo ikke købe i busserne længere).
Men en fastfrysning er altså ikke nok til at fremme min lyst til og motivation for at vælge den kollektive trafik frem for bilen. Som en pendler udtaler til Urban i dag: "I en verden, hvor benzinpriserne den seneste tid er faldet med op imod 30 procent, kræver det altså mere end en fastfrysning af prisen at få folk til at skifte fra bil til tog..."
Jeg kan ikke være mere enig 😉
Hvad mener du? Tager du bilen, eller benytter du dig af den kollektive trafik? Hvorfor – hvorfor ikke?
Mvh Køvenhavneren
tilføjet af

Jeg

tager normalt bussen ind til byen, da det stadig "kun" koster 15,- for 2 zoners kort her i Århus :)
tilføjet af

Offentlig

Jeg tager selv det offentlige, da det er nemmest for mig da jeg jo ikke har kørekort...
kan huske dengang man var barn, og man kunne betale 4,50 for to zoner... Det var jo billigt.
men priserne idag er steget markant, og det er utroligt hvor meget det koster nu om dage... Jeg var selv overrasket her igår (har månedskort, men skulle lige en tur til Amager, så det krævede lige to zoner ekstra) og det kostede fandenme 21 kr! ved godt det drejer sig om en enkel krone, men det er da MEGA dyrt!
Synes vi skal oprette en underskriftindsamling! For noget må der da kunne gøres! ;)
tilføjet af

Dyrere priser

.. er resultat af færre mennesker tager den offentlige transport.
tilføjet af

Usaglig

Jeg er ikke helt uenig med dig, men da priserne for 2008 blev fastsat, var benzinpriserne noget nær det den er i dag, så den udtalelse: "I en verden, hvor benzinpriserne den seneste tid er faldet med op imod 30 procent, kræver det altså mere end en fastfrysning af prisen at få folk til at skifte fra bil til tog..."
synes jeg ikke er særlig saglig!!!
tilføjet af

Det er ikke godt....

For det betyder, at flere vil tage bilen i stedet og det giver mere CO2 udslip! Så kan vi ikke gøre for, at klimaet bliver værre! Ikke så underligt! Det bliver sgu da pga. af buspriserne bl.a. inden for den nærmeste fremtid!
- Emilie
tilføjet af

Ikke længere offentlig transport

Det holder slet ikke med offentlig transport.
Jeg har netop købt min første bil.
Begrundelserne var mange, men her kommer nogle af dem:
Transporttiden: jeg bruger nu ca 45 minutter til at komme på arbejde ( dette incl tiden det tager at klæde om) med offentlig transport tog det 1 t og 20 minutter (incl. omklædning) Og dette kun i hverdagen.
Har jeg nattevagt sparer jeg langt mere, grundet...
Køretider: jeg kan nu køre når jeg vil. Før skulle jeg med når busserne kørte, hvilket betød at jeg kan køre 1 t og 25 minutter senere når jeg skal i nattevagt.
Jeg er ikke længere nød til at vente på busserne begynder at køre om morgen i weekenderne. (træls at skulle vente 45 minutter efter man havde fået fri, bare på at kunne komme hjem)
g jeg slipper for at bytte vagter med kollegaer, da jeg ikke var i stand til at komme på arbejde til tiden, da ingen busser kørte.
komfort: Ingen fulde mennesker, altid siddeplads, jeg bestemmer altid selv varmen. (for tror ærligt at busselskabet forsøgte at spare ved ikke at sætte varme på.. ikke sjovt at sidde i en total kold bus så længe.
Jeg er også nu fri for chauffør der er negative, som bremser hård op, eller som slet ikke kan køre (i mine øjne)
Jeg er også fri for at vade hen til busstoppestedet, stå i koldt vejr og vente fordi de er forsinket. Jeg er fri for at skifte 1-2 gange (2 skift om aften samt i weekender)
Eller ligne en total idiot, bare for at få bussen til at stoppe.
Alt gå frem til kanten og løfte hånden for at indikere at man vil med, hjælper ikke altid.. Det går det så at stille sig ud på kørebanen, og vifte helt sindsygt med buskortet.
prisen var ikke et begrundelse, for med første bil kommer afdrag (købte en helt ny) forsikringer, benzin m.v.
Ialt meget dyrere, men sådan er det altid når man lige køber bil.
Jeg kan glæde mig over at jeg har en lille bil, der er billig at køre i, og at jeg på et tidspunkt får den betalt ud, samt at forsikringerne falder..
Næste gang jeg er med offentlig transport bliver sikkert i beruset tilstand.
tilføjet af

Bilen - medmindre

jeg skal ud, hvor der er mulighed for de våde varer. Kun i de tilfælde bruger jeg de offentlige transportmidler, og det er oftest kun den ene vej. Jeg tager altid taxa hjem.
Er oplært fra mine unge dage, at hvis man ikke har råd til at tage en taxa hjem, har man ikke råd til at gå ud.
Der, hvor jeg bor er det sådan, at en strækning på knap 15 km gøres op i 5 (FEM) zoner - hvilket er fuldstændig vanvittigt og væsentlig dyrere end det koster i bil.
tilføjet af

det burde være gratis

JO, det mener jeg faktisk.
Hvis danmark vil kalde sig et rigt, overflodssamfund som politikkerne jo bryster sig af. Så burde det være gratis at køre i bus og lokaltog.
Så kan det være de ville få flere til at tage det offentlige. Hvis så lønnen til de arme buschauffører blev endnu bedre ville der komme flere kvalificerede chauffører og stillingen ville få bedre status så flere ville have det.
Når der er trafikprop kan bussen jo ikke begynde at køre på cykelsti og fortorv eller i modsatte vejbane for at folk kan nå deres tog eller på arbejde. Det er for tit de arme chauffører får skylden for at komme forsent nå de hverken kan gøre tud eller røv ved det. Nej de skal ikke bare ovetræde hastighedsgrænsen for at andre kan nå deres.
Der er ingen chauffører der kører for sent for at genere andre, de mister jo os pause og kommer for sent hjem når de er forsinkede.
Nå det er en anden sag, men en del af det, GRATIS OFFENTLIG TRANSPORT, TAK😉
tilføjet af

Kun sjældent

på Lolland koster en 2 zoner 28 kr.
Og du skal være mere end heldig hvis der kommer en bus.
Du skriver benzinen er faldet 30 %, men glemmer du ikke at den steg væsentlig mere.
Det er stadig ikke et billigt transportmiddel.
Men en dyr nødvendighed, her hvor der kommer 5 busser i døgnet.
Og der skal skæres yderligere, så der er penge til busdriften i København..
Det var godt nok en stor fejltagelse at lægge de tre selskaber sammen.
tilføjet af

hørt hørt

ja hvis vi skal bruge tog og busser så må prisen jo ned med minst 70%

for alle soner 70 kr så virker den I hele 2 timer😮
helt vildt skal jo hjem igen ik.alser 140 dask
tilføjet af

Gider ikke være til grin for mine penge

og det ville jeg føle jeg var, hvis jeg brugte offentlig transport. Jeg bruger dog toget til lufthavnen, når jeg skal på arbejde, men det går over mit månedskort jeg har til Lunds Universitet og det er en ok pris.
Men ellers tager jeg cyklen. Jeg har anskaffet mig en gæstecykel til de gange, min cykel er punkteret eller lignende. Jeg tager bare ikke det offentlige med mindre det er strengt nødvendigt, jeg gør det bare ikke.

Forstår godt at folk tager bilen i stedet for.

Men kan nogen forklare mig, hvordan det hænger sammen, at man gerne vil have flere til at bruge det offentlige, men stadig hæver priserne?
tilføjet af

10, 20 og 30 var i det....

mindste sådan nogle dejlige runde tal..
Da den blev sat op sids var en del af "forklaringen" så vidt jeg husker at så var det rundere beløb og det var lettere, og hvis det var lettere ville flere være tilbøjelige til at tage det offentlige...
Tsk tsk tsk...
tilføjet af

Er selv dernede fra

Er fra Møn og jeg bliver altid overrasket, når jeg skal fra Vordingborg Station til Møn over de priser. Det er HELT VILDT DYRT!
tilføjet af

Enig

Jeg er også en af de uheldige, der er nødt til at benytte mig af offentlig transport til og fra skole, da jeg ikke er gammel nok til kørekort endnu.
Det absurd, at priserne nu IGEN stiger, og at servicen FORBLIVER lige så ringe. I Eksempelvis var bussen i fredags pludselig aflyst, og da vi ringede ind, kunne vi pludselig ikke få lov at tage en taxi på rejsegarantien.
Utroligt, hvad man bliver NØDT til at finde sig i for den (allerede høje) pris.
tilføjet af

Urealistiske priser

Jeg cykler 90% af tiden, og resten deles mellem bil og offentlig transport.
Men det vækker da til eftertanke, at jeg kan kører
tur/retur Esbjerg/Århus i bil en del billigere end med tog. 😕
tilføjet af

Meget simpelt

Det koster mig 1 liter benzin at køre frem og tilbage på arbejde og den samlede rejsetid 20 min.
Hvis jeg skulle med offentlige transportmidler ville prisen være 40 kr og det ville sammenlagt tage 90 min!
Årlig omkostning ved 240 arbejdsdage:
Bil: Benzin 1950 Kr
Tid: 4800 min = 3,3 døgn
S-tog/Bus: 9600 Kr
Tid: 21600 min = 15 døgn
Cykel: 0 Kr
Tid: 8,3 døgn
En besparelse på 7650 Kr + 11,7 døgn og hvis jeg vekslede dem til ekstra arbejdstid svarer det til 22.464 Kr netto efter skat, dvs ialt en årlig besparelse på 30.114 Kr ved at tage bilen i stedet for tog/bus.
Besparelsen for cykel v tog/bus ville være 22.464 Kr.
tilføjet af

Åh din stakkel.... ;o))

Min 4-zoners billet, koster nu 32 kr. Jeg er nød til at benytte kollektiv trafik, da jeg ikke har kørekort, og omkostningerne for transport er lige steget med ca 90% for mig.
tilføjet af

Ja, det er dyrt

og det er lige før der skal tages billed,når der endelig kommer en bus.😮
De burde faktisk sætte et op ved stoppestederne.
Jeg mener så man kan genkende den når den en sjælden gang dukker op😉
tilføjet af

HVOR DUM ER DU LIGE!?!?!?! OMG!!!

det er rigtigt at det koster 21 for 2 zoner MEN (!!!) 2 zoner har aldrig nogensinde kostet 9 kr! 1 ZONE (!!!!!!!!!!!!) har kostet 9 kr! dvs at 2 zoner har kostet 18! man køber bus billeter 1 zone ad gangen! min mail er (hvis nogen ikk fatter det her) sebsander@sol.dk
tilføjet af

Ikke så dum endda... ;o)

Tak for kaffe! Du taler godt nok med store bogstaver hva'? 😉 Men jo, der var skam en gang hvor 2 zoner kostede 9 kroner - det er efterhånden mange år siden, men den er god nok 🙂
tilføjet af

Du kan tro jeg tager bus OG tog.

Og kæresten gør det samme. Hver morgen. Og hver eftermiddag. Hvorfor vi bliver ved er mig en gåde. For 3 ud af ugens 5 dage ender det med det tager en time om at komme hvad der normalt tager den halve tid. Min kæreste er som regel først hjemme 2½ time efter han har fået fri, betaler minimum 150 om ugen i bødekassen fordi han kommer for sent. Akja, dsb er skam et dyrt bekendtskab. Men det er så ikke det hele, for hvis nu man kunne se at Movia og Dsb virkeligt havde taget til sig at de er sammen om at danne det offentlige transportsystem kunne det være man var lidt blidere i sin omtale, men nej, for hver gang et bestemt tog er aflyst, kommer toget ind 1 minut efter bussen er kørt, så skal man vente i 20 minutter på den næste. I kulde, regn, sent om aftenen når man bare gerne vil hjem og have aftensmad. Og det er, selvfølgeligt, altid det bestemte tog de aflyser. Og de 2 busser der kører, kører ikke forskudt af hinanden, men på minuttallet samtidigt. En kamp op af bakke i modvind, men stadig betaler vi henholdsvis 320 og 570 hver eneste månede for at kunne blive fragtet rundt på må og få, når dsb kan få det til at du, når movia kan give deres chauffører ordentlige busser, når vejret tillader det..
Desværre er jeg vild med at have min musik i ørene, være co2 ansvarlig, møde veninderne og drengene på min tur, smile til fremmede mennesker - så jeg tager da troligt først bussen, så toget og så en bus til, igen imorgen, men der skal snart noget seriøst på bordet fra dsb og movias side af, ellers flytter jeg sq kæresten og vores habengut til en ødegård i det mørke jylland og giver helvede i co2 udslip!
tilføjet af

Er bare så enig

Har ikke taget den såkaldte offentlige transport længe og meget få gange inden for de sidste 9 år.
Men jeg husker da også dengang billetten kostede 9 kroner :-)
Idag og de sidste 9-10 har jeg fast taget en bil eller cykel...

Har jeg ikke mulighed for at bruge enten bil eller cykel går jeg. Fannerme om jeg gider bruge en formue på busser og tog.
Fra mig selv og til min a-kasse koster det mig vel omkring 70 kr i dag tur/retur. Hvor langt kan man ikke komme uanset hvilket andet transportmiddel man bruger i stedet for tog og bus. Skal man betale så meget for turen vil jeg vove at påstå at der burde være gratis kaffe eller noget på turen. Der er jo ingen service.
tilføjet af

Hvorfor beklager du DSB og Movia

Det er politikere som sidder langt væk fra offentlig transport som bestemmer rammer og retningslinjer for den kollektive transport.
tilføjet af

Steg fra 18 kr. til 26 kr.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Busbilletten fra Hjortshøj til Århus steg med hele 8 kr.!!! Fuldstændig forrykt. Pga. prisstigningen har jeg nu valgt at købe en bil. Og det er jo den stik modsatte effekt i forhold til, at staten vil have, at vi skal benytte den kollektive traffik mere!
Det er absolut forkasteligt, at systemet kan komme igennem med en så stor prisstigning. Så nu bliver det utvivlsomt til en bil istedet.
tilføjet af

Uholdbart argument

Hvis man ønsker at flere folk skal anvende den kollektive traffik, så fungerer det på samme måde som udbud og efterspørgsel. Istedet skulle man sænke priserne mere, og på den måde ville man tiltrække en langt større gruppe mennesker! Og det ville være gavnligt for alle parter. Med højere priser skræmmer man kun folk væk. Med en stigning på 8 kr. til Århus, så er jeg i hvert fald færdig med den kollektive traffik. Stigningen kan ikke kompenserer for de færre mennesker, der tager med bussen.
tilføjet af

Den onde cirkel

Af logistiske årsager er jeg tvunget til at tage toget til arbejde.
Det koster mig 710 kr. pr. måned (efter skat) at tage på arbejde med det offentlige.
Det er 8.520 kr. pr. år. Det skal jo lige huskes når man forhandler løn.
Med min bil, koster det mig ca. 3 liter benz at komme til og fra arbejde pr. dag.
3 liter x 8,5 kr./liter = 25,5 kr. pr. dag.
Hvis der er 210 arbejdsdage på et år, så giver det 5.355 kr. pr. år.
Lad os bare lægge 2.000 kr. til i div. såsom olie, rep osv. Stadig er det billigere - og så har jeg jo bilen til andre formål ved siden af.
Færre tager det offentlige, da det er for dyrt.
Da der så ikke kommer så mange penge på kontoen, må man sætte priserne op osv osv osv....
Og så skal Arriva jo tjene penge....
Politikernes svar (i KBH) er ikke at investerer i en bedre og billigere kollektiv traffik.
Næææ de tænker kun på bompenge, roadpricing og parkeringsafgifter.
De ævler op om, at KBH skal være en grøn by, flere skal tage det ofentlige m.m. men det er kun dårligt kamufleret retorik.
Det drejer sig om penge. Det primære mål er IKKE grøn by, god og billig offentlig transport. Målet er penge i kommunekassen.
Vi man have næste bilfri by pga. af miljøet?
Nemt nok:
1. Gør offentlig transport indenfor voldene gratis.
2. Sænk priserne på offentlig transport i Storkøbenhavnsområdet med 75 %
3. Byg store og billige parkeringshuse/kældre i udkantsområderne tæt på den offentlige transport.
4. Først derefter skal man sætte parkeringsafgiften i KBH op med 200% samt indfører bompenge.
Men det er desværre ikke målet, for det ville jo komme til at koste penge.
Så ingen gulerødder - kun pisk.
tilføjet af

bedrageri

Alle snakker om "offentlig transport" Hvad er offentlig transport? Det er transport som du har arbejdet og betalt skat for at opnå - og (sjovt nok) skal betale ekstra for at benytte!!!!!
tilføjet af

hold da helt op...

jeg kan godt huske da en enkel zone kostede 4,50... det var fandenme tider! :D
tilføjet af

Nej.

Det er bus- og togselskabet der står for køreplaner.
tilføjet af

Ideen

... er ikke helt ny!
I Seattle på USA's vestkyst har det i årevis været gratis at benytte busserne i centrum.
"Det Flyvende Tæppe" som de kalder det.
Man har også tænkt i andre baner ved at grave en del busser ned i en tunnel under city.
Oprindeligt benyttede man duo busser, der kørte på el i tunnelen og diesel ude i forstæderne, men teknikken fungerede åbenbart ikke helt efter hensigten.
OK City er ikke så stor, blot ca. 1x3 km, men med 4 'stationer' undervejs gennem tunnelen og alle de andre gratis busser på overfladen fungerer det faktisk.
Om de efterhånden har fået gang i de spor til en letbane, man var fremsynede nok til at lægge ind i tunnelen fra start, ved jeg ikke.
De er dog ved at bygge letbane ude ved lufthavnen, så jeg sidste år.
tilføjet af

den er alt for billig

Det er alt for billigt at køre med kollektiv trafik. Der øses milliarder fra statskassen over i tilskud til den kollektive trafik. Og den virker kun efter hensigten ganske få steder.
Så nedlæg det skrammel, bortset fra i 6-7 allerstørste byer i dk, og behold også togene, stogene og metroen. Og lad dem køre der hvor der er mest brug for dem, og skær resten væk. Og lad de folk der kører i dem betale hvad det koster.
Der står ingen steder skrevet at alle der ikke har valgt at bo i en storby skal betale for storbymenneskenes tur på job. Vi betaler 2-3-4 gange prisen for hvad det reelt koster at komme på job derfra hvor vi bor.. i hyler over at jeres priser stiger med 3-400 kr om året, det er hvad det koster os andre at komme på job hver anden dag.. HYLEHOVEDER
Og der findes ikke noget der hedder gratis... det betyder her at vi andre skal betale mere i skat, for i at kan komme billigere rundt.. glem det...
Hvad med at være lidt solidariske med os der ikke kan bruge et offentlige transports system til noget som helst.. hvorfor skal vi betale mere for at i kan komme på arbejde??
SYG TANKEGANG
tilføjet af

Hvadså med din bil?

Der sviner og gør min søn syg med astma. Men jeg betaler stadig for dine fine store jyske motorveje? Hvorfor skal jeg punge ud, både penge og helbredsmæssigt, så du kan være et dovent svin?
Offentlige transportmidler er den eneste vej ud af trafikkaos. Det skal bare være statsstyret så der er en rød tråd i afgange, serviceniveau, passagerrettigheder etc.
tilføjet af

Du har valgt

at bo billigt med udsyn til den fri natur ude på bøøøhhlandet.
Hvorfor skal jeg så belemres med dit klynkeri om, at det er dyrt for dig at komme på arbejde?
Du har VALGT at bo udenfor lands lov og ret.
Det valg har den konsekvens - lev med den eller flyt til staden.
Jeg har VALGT at bo i byen (eller i nærheden af den), og konsekvenserne af dette valg lever jeg da med. Jeg vil selvfølgelig gøre mit for at forbedre byen - herunder at sørge for bedre miljø for ALLE.
Vi har både som land - men også som enkeltborgere - et ansvar for fx at mindske co2-udslip, forbedre miljøet i og udenfor byerne m.m.
At fjerne/forringe offentlig transport bidrager ikke til at opnå det mål.
Udover det er vi i byen jo også solidariske med jer på bøøøhlandet. En anden har nævt moterveje. Din kommune og de øvrige bøøøhlandskommuner får massive tilskud fra de store bykommuner (udligningspuljerne). Simpelthen fordi bøøøhlandskommunerne ikke selv kan inddrive nok skatter. Der er for få mennesker i kommunen, og de mennesker har for lav indtægt. Så jeg betaler direkte til, at dine børn kan blive passet, der kommer asfalt på vejene i din kommune m.m.
Såå ta' en tudekiks, og spil lidt mere kokassebingo.
tilføjet af

rart med en der ser ud over sin egen næsetip

Den eneste grund til at vores biler sviner som de gør, er det faktum at vi betaler halve og hele årslønninger for nye biler.
Nye biler sviner under 1/3 af en 6 år gammel bil..
Og du punger ikke ud til en skid.
Biler er en kæmpe overskudsforretning for staten.
Hver gang der bliver solgt en ny bil, får staten 180% i afgift + moms, hver gang der bliver solgt en liter brændstof er over 50% af prisen afgift. Alle biler skal minimum ansvarsforsikres, her er halvdelen af prisen afgift, så er der grøn ejerafgift/eller vægtafgift, eller hvad den nu hedder i år, så er der misundelsesafgift på gulpladebiler, miljøafgift når man skal af med brugte dæk og batterier, o.s.v.
For disse penge får vi lov at holde i kø, og køre på nedslidte veje, samt betale for togpassagerenes tur over storebælt.
Har du ikke bil, men kører med det offentlige er det os der betaler for dig.. big time.
Offentlig trafik er fint for folk som bor i en af danmarks 6-7 største byer, eller folk som skal den samme tur hver dag. Jeg er sælger, er den ene dag i horsensområdet på 4 forskellige adresser med 30-50 km i mellem, dagen efter har jeg 3 møder forskellige steder på lolland og et på falster på vej hjem, dagen efter er jeg på kontoret i hellerup, så har jeg tre møder på en virksomhed i kalundborg.. klar det med kollektiv trafik.. det kan ikke lade sig gøre.
Statsstyring.. ja det er sørme en god ide... lige umiddelbart når jeg skal nævne statstyrede virksomheder med succes, så kan jeg da nævne ????? jeg nævner lige i flæng ???? ja... der er da ?????
Kan du nævne nogen ??
tilføjet af

ja fakta skal man da ikke forholde sig til

Det er fuldstændigt ligegyldigt hvor jeg har valgt at bo, jeg er sælger og kører i hele landet, og vil aldrig kunne bruge den offentlige transport. Heller ikke selv om jeg skulle have valgt at bo i f.eks kbh, hvor jeg går du fra at du bor med din holdning til andre mennesker..
Det det her handler om er, hvis i vil bo i byen, hvis i vil have alle de fordele der er ved det, hvis i vil have mere frisk luft til jer selv, så er det selvfølgelig jer der skal betale for et kollektivt trafiknet... Hvorfor skal vi betale for din bustur.. du har valgt at bo hvor alt ligger mokket tæt sammen, atg cyklen på arbejde så sparer du bussen og motionscenteret.
Ja vi har et fælles ansvar for at samfundet fungerer og forurener så lidt som muligt, men hvis ikke du selv skal betale din tur på arbejde, hvorfor skal jeg så betale min ??
Så giv mig en toyota prius kvit og frit , så kan jeg stadig passe mit arbejde uden at forurene..
Og da det er så tydeligt at du er en ægte kjøvenhavnersnude, skal du lige tage og klappe bussen(normalt ville jeg sige hesten, men det ved du vel ikke hvad er), i bidrager ikke med en skid til den kommunale udligning, i får penge , big time, fandt der her citat på google, du kan jo kopiere det og se hvor det kommer fra .
citat "Københavns Kommune modtager som primærkommune et forholdsvis stort tilskud fra udligningen af udgiftsbehov. Herudover modtager kommunen et vist tilskud fra udligningen af beskatningsgrundlag. Tilskuddene omfatter både beløb fra landsudligningen og fra den særlige hovedstadsudligning."
Så forhold dig til fakta, betal dine busbilletter uden al det piv, og hold op med forlange at alle andre skal betale for dine vehov i solidaritetens navn, når vi i forvejen betaler for at du kan holde skindet på næsen, københavnske socialistiske nasserøv...
tilføjet af

Jaja, fri fantasi er heldigvis gratis.

Hvor tror du pengene til dine veje er kommet? Udelukkende fra bønderne? Kan jeg så informere dig om at sådan fungerer det desværre ikke.
Ikke min skyld at du har VALGT at være sælger og bo på landet, må du fanme selv betale for.
Du kan tro jeg selv betaler for mine ture med to gog bus, hvad værre er at du ikke selv betaler for alt det du sviner med din bil!! FOr hold da kæft hvor jeg betaler prisen for dit dovenskab!!!!!!!!!
tilføjet af

Så startede personangrebet

Flot - når du ikke kan argumenterer mere, så tyr du til "københavnersnude" m.m.
Jeg tror, at landbrugsstøtten er steget dig til hovedet.
Heste? Er det ikke dem er er under kølerhjelmen? Har du fået bekræftet din fordom nu?
Dine argumenter er jo latterlige - de kan jo vendes mod dig selv. Hvorfor skal jeg betale for asfalten til dine motorveje.....du har valgt at bo hvor du bor, samt arbejde med det du gør. Accepter de vilkår, ligesom andre skal accepterer deres. Eller gør noget ved det.
Hvad med at stoppe dit klynkeri...associale gyllespreder!
Bonderøv!
tilføjet af

Er det?

Hvad siger Banedanmark?
tilføjet af

genialt

Hvor tror du pengene til dine veje er kommet? Udelukkende fra bønderne? Kan jeg så informere dig om at sådan fungerer det desværre ikke.
I et andet indlæg her på tråden har jeg remset alle de ting op som bilister er belagt med afgifter på, og det dækker mere end rigeligt det asfalt der er lagt i dk, og som i øvrigt ikke bliver vedligeholdt.. hvor kommer bønderne ind i debatten ?? er det det du mener med fri fantasi??
Den næste kan jo vendes... ikke min skyld at du har valgt at bo i byen med dit syge barn, flyt dog ud på landet hvis du mener frisk luft hjælper ham.. men det at du bor i byen er måske vigtigere end at din søn har det godt?? Og nu har jeg faktisk ikke noget imod at betale for min egen transport.
Der hvor alt stritter på mig, er når i hyler, vi vil ikke betale hvad det koster, det skal være endnu billigere eller gratis for os... Hvorfor ?? I forvejen får i et klækkeligt statstilskud pr billet... hvis det er for dyrt, så er en af fordele ved at bo i byen at alt er tæt på, så tag cyklen... eller det er du måske for doven til..
Hvad er det du betaler for hos mig... er er det dovenskab at til bilen til 4 forskellige steder på f.eks lolland og falster.. skulle jeg tage det offentlige ville det tage 2-3 dage med overnatning ude, hvor er samfundsøkonomien i det ??
Du har vist aldrig været ude i den virkelige verden.. er du skolelærer ??
Du er i hvert fald langt væk fra virkeligheden...
tilføjet af

og læse kan du heller ikke.

Synes personangrebene starter fint i dit første indlæg, med bøøøøhlandet og kokassebingo... det modsatte af bøøøhlandet er vel en kjøvenhavnersnude, så det er vel bare en returnering.. men den ramte åbenbart..
Og sælgere får ikke landbrugstøtte.
Og ja du bekræftede min fordom, endda et par af dem...
Og du har valgt at bo hvor du bor, betal for din transport selv, jeg betaler for min.
Se nu er det ikke mig der klynker... jeg forklarer, selv om du enten har overset det, eller ikke fatter det, at vi bilister betaler langt mere til statskassen end vi får tilbage, og argumenterer for at rigtigt meget arbejde ikke ville blive passet uden den fleksibilitet der er i at køre i bil...
Det jeg brokker mig over, er jeres klynkeri over de par basseører i skal give for at blive transporteret rundt i jeres byer.. og at i vil have at "samfundet" hvilket jeg også er den del af, skal betale endnu mere til jeres transport til og fra arbejde....
Jeres transportudgifter er latterligt små og fradragsberettigede, og billetter er subsidieret med kæmpe statstilskud i forvejen... hvad er det der gør at det er så vigtigt at du kommer på job at jeg skal betale for det, mens jeg selv skal betale for min bil og vores alle sammens asfalt??? Som en del af din kollektive trafik også kører og slider voldsomt på, en tom bus slider som 22 personbiler.
Fatter du spørgsmålet denne gang... jeg tager det lige en gang til :
Hvad er det der gør at det er så vigtigt at du kommer på job at jeg skal betale for det, mens jeg selv skal betale for min bil og vores alle sammens asfalt?
Og når du nu har valgt at bo i byen hvor alt er SÅÅÅÅÅÅ tæt på, så tag dog cyklen, den er gratis, så sparer du både billeterne og motionscenteret.. men du tager vel også bussen ned til motionscenteret, og rulletrappen op...
Og så synes jeg ikke jeg fik nogen respons på at københavn er en kæmpe modtager af kommunal udligning.. men det er jo også normal socialistisk diskutionsform.... når fakta bliver for irriterende så råber vi bare højere og kalder manden en gyllespreder *GGG* stort intellekt... Din påstand var jo det modsatte... skideirriterende med alle de facts..
I kjøvenhavnere har virkeligt fortjent det bystyre i har... drama queen skridt bjerrelår og fedmebøssen bondklam... Tænk at man har samlet så mange dummernikker på et sted at man kan vælge dem som ledelse... hold da op det er godt at der også er landkommuner i Danmark, ellers så det skidt ud.
tilføjet af

Ingen grund til at blive hys,

De afgifter du omtaler er slet ikke med til at berretige det svineri i laver, kan godt være du bilder dig selv ind at du kan købe syndsforladelse ved at betale din skat, men du forurener stadig mange gange mere end jeg gør i toget/bussen. Jeg betaler også til dine veje igennem min skat, selvom jeg aldrig kører bil.
Personlige grunde lader vi bare ligge, ingen grund til at hidse dig mere op end højest nødvendigt. Og du ved ikke om jeg bor ude på landet, vel?
Din privatøkonomi interesserer mig slet ikke, du har selv valgt et så tåbeligt job som sælger (som om det skulle være bedre end skolelærer), du må selv tage straffen. Og ja, du burde tage det offentlige, eller din cykel. For vi har noget der hedder forurening, vi har en planet vi skal passe på og det gør du ikke med din bil.
Det her bliver vi aldrig enige om og du kan bare ikke debattere ordentligt, så jeg trækker stikket ud på den her.
tilføjet af

typisk feminin debat

Du starter med at svine mig til.... du svarer ikke på noget af det jeg skriver, men springer rundt i øst og i vest, med emotionelle ting, som er helt ude af kontekst, og når du så får lidt tilbage af samme skuffe, så trækker du stikket ud og begynder at tude... typisk kvindetaktik... ingen sgalige argumenter, kun piv og tud, og IIIIIH hvor er det synd for MIG.... hvorfor er der ingen der forstår MIG????
Nu får du det igen fra en ende af :
Du skrev i dit første indlæg :
"Hvorfor skal jeg punge ud, både penge og helbredsmæssigt, så du kan være et dovent svin?
Og så skal jeg kaldes hys... du starter med at kalde mig et dovent svin... Læg mærke til at jeg kommenterer ikke med tilsvarende gloser... men påviser i nedenstående at biler, økonomisk, er en overskudforretning for samfundet, det lyder sådan her :
"Og du punger ikke ud til en skid.
Biler er en kæmpe overskudsforretning for staten.
Hver gang der bliver solgt en ny bil, får staten 180% i afgift + moms, hver gang der bliver solgt en liter brændstof er over 50% af prisen afgift. Alle biler skal minimum ansvarsforsikres, her er halvdelen af prisen afgift, så er der grøn ejerafgift/eller vægtafgift, eller hvad den nu hedder i år, så er der misundelsesafgift på gulpladebiler, miljøafgift når man skal af med brugte dæk og batterier, o.s.v. "
Ergo punger du ikke ud økonomisk... om du punger ud helbredsmæssigt kan man tage en debat om.. hvis du kun kører i fyldte busser, og aldrig bruger tog, er du muligvis i din gode ret til at brokke dig... men en bus sviner og slider på landevejene som 22 personbiler, et s-tog får strøm fra et kulfyret kraftværk, tag en snak med greenpeace om det, og diesellokomotiver sviner fuldstændigt råddent.. så hvis du selv er ren , så kast bare første sten...
Og dine bus og togbilletter er, ligegyldigt hvor højt du råber, stadig subsidieret med kæmpe statstilskud... mens bilisterne mere end betaler for deres transport, så der er kun forureningen tilbage at pukle på, og der tror jeg regnemåden kommer lidt ind... lige nu har man meget fokus på CO2... men hvad med partikler ?? hvad med forureningen fra kulværkerne.. regner du den med...
Fakta ser sådan ud :
Jeg tror ikke på din transport forurener forholdsvis væsentligt mindre end min gør... men du mener jeg skal betale for min egen transport og for din..
For min egen transport, gennem tårnhøje skatter og afgifter på bil og og følgeafgifter, og for din gennem skatterne..
Og lad nu være med at hyle om, at du betaler til vejene med dine skatter, og at du ikke kører på dem... De afgifter der er på bilisme, betaler langt mere en de udgifter der er ved at drive vejnet o.s.v, så det går dine skattekroner i princippet ikke til... og din bus slider også på asfalten. Men de kæmpe statstilskud der er på dine billetter betaler jeg til, oven i den formue jeg lægger i afgifter på min bil... de bliver taget ud af de 300.000 jeg betaler i skat om året..
Summa summarum... det er dig der hyler over en ekstra udgift på under 1000 kr om året.. stop hyleriet og betal.. du kan komme hjem fra teatret for 30 kr..
tilføjet af

at...

det er firmaets ansvar at lave køreplaner.
tilføjet af

Du er da ikke den bedste til at debattere?

Ikke for at blande mig eller noget.
Det er da så meget dig der begyndte på at være grov.
Men det er vist typisk de der billister, tror I har ret til at opføre/køre som i vil og skide på os andre.
tilføjet af

Hvor står der at jeg er en kvinde?

Og din holdning til om det er en gevisnt for samfundet at have biler, må vel skulle ses i lyset af hvad man synes er vigtigt. For faktum er at de biler sviner, mere end de gør gavn. Det er et faktum at vi først om en 20-30 år begynder at se køretøjer der slet ikke sviner. Bare fordi du siger det er en gevinst, skal jeg vel ikke dele din holdning.
Og du kan selv stoppe med dit hykleri, jeg har aldrig kaldt dig for et svin? Men jeg synes det er en ekstremt doven tilgang til vores planets miljø at være sælger der kører på vejene, som du har ret til din lade holdning til offentlig trafik, må jeg vel have en ligeså lad holdning til det at sidde på sin flade hele dagen og puste farlige partikler ud i luften. Frit land, ved du vel nok.
Synes du skulle til at få stukket den pibe ind igen makker, jeg kan ikke gøre for jeg rammer din dårlige samviitghed når jeg sammenligner dine kørevaner med et dovent svin.
tilføjet af

smiler... det må du godt

Det er jo en debatside... der må man gerne blande sig..
Hvor er det lige at jeg "så meget begynder at være grov"
Smiler,,,, og en dejlig generalisering... Tror du min bil er vokset fast på ryggen af mig.. tror du aldrig jeg cykler eller går ?? Tror du mine børn cykler ?? Det eneste jeg ikke deltager i er den kollektive trafik, fordi den ikke virker til andet end skolebørn og folk med formiddagsjob der hvor jeg bor. Og fordi at den, med de omveje jeg skulle jages ud på hvis jeg skulle bruge den, ville mere end fordoble min arbejdstid.
Hvis du kigger på mit første indlæg, går jeg hverken til angreb på personer eller ting... men på holdninger og tankegange.
I min hjerne er det sygt at påkalde sig solidaritet til en selv, solidaritet er noget man giver, ikke noget man kræver... det næste bliver vel at skibsredderne kræver gratis diesel eller heavy fuel til deres tankere.. skal vi så også være solidariske med dem ??
Jeg har lidt svært ved at se hvor i mine indlæg jeg skider på dig, men det kunne du måske lige anføre ??
tilføjet af

Er der nogen der ved hvad det koster

at køre i bussen i andre hovedstæder?
London?
Washington?
Berlin?
Paris?
er der også flere zoner der eller er det bare enkeltbilletter?
tilføjet af

Cyklen

Nu bor jeg i København og arbejder i København, så jeg cykler. Men jeg er helt enig med dig, det er for dyrt og for dårligt. Når jeg skal til min søster eller et par af mine veninder skal jeg med det offentlige, da de bor mere end 20 km cykel grænsen fra København og det er sindsygt dyrt og faktisk altid forsinket.
Det undre mig at det kun er 8 % af togene der er forsinket hos DSB, for det er åbenbart altid de 8 % jeg kommer med 😕
Hvis jeg ikke kunne cykel på arbejde, ville jeg helt sikkert købe en bil frem for at tage det offentlige.
tilføjet af

barcelona

7,10 euros for 10 klip der gælder hele metronettet og bybusser og samme takst hele natten, hvor der tilmed kører 2 busser i timen hele natten alle ugens dage.
tilføjet af

2 zoner har skam kostet 9 kr.

Men det er du nok alt for lille til at kunne huske - hvis altså du overhovedet var født dengang. Hvor gammel er du? 11-12 år?
tilføjet af

hvis man sætter prisen ned til det halve

så vil der komme over det dobbelte antal passagerer
og mange flere billister vil også bruge det
hvilket vil være godt for trafikken og forurening.
og alle vil være tilfredse.
tilføjet af

Forståer ikke helt

hvad du mener. Hvis du bor på landet og skal høre på klynkehoveder i storbyer der har en masse busser til rådighed OK. Der kan spares mange penge ved at nedlægge nogle af disse busruter. Jeg bor på Djursland uden kørekort og bil og jeg skal tage bussen når jeg skal på arbejde hvis min mand og nogle af vores venner ikke kan køre mig.Jeg mener at der SKAL være busruter på landet og at de ikke skal være så dyre som de er nu. Spar nogle i storbyer og tænk lidt mere på "landet". Det kan ikke passe at vi alle herude skal have to biler
tilføjet af

Offentlig transport stinker!

Jeg hader DSB og movia. Jeg synes det er fuldstædndig sindssygt at de gang på gang bliver ved med at sætte priserne op! Og ikke nok med at priserne er tårnhøje, så er der også altid noget galt med togene. Jeg kan slet ikke forstå hvordan det kan være muligt at have så mange forsinkede toge og så mange ting der er i stykker, når priserne på billetter er så høje som de er.
Men hvad jeg finder endnu mere uforståeligt er at der ingen rabat er til unge. Man kan dog godt spare 25 kr. på et månedskort hvis du er studerende, men det er det. Hvordan kan det være pensionister for det til næsten halvpris, når de oftest har flere penge end studerende?!
Og ikke nok med det, så har regeringen lige kastet flere millioner i hovedet på DSB og alligevel tillader de sig at sætte priserne op endnu en gang. Det er simpelthen for groft, og der burde være et alternativ til DSB, for det der er fuldstændig absurd!
tilføjet af

hm... det er ikke så indviklet

Det er dig og mig der har valgt at bo på landet.. du vidste godt hvad du gik ind til da du flyttede herud. Og der står ingen steder skrevet at samfundet skal sørge for at du kan komme på arbejde.
Min holdning er, at dem der bruger den kollektive trafik må betale hvad den koster.. en af fordelene ved at bo på landet er billig husleje, så må man få et kørekort, eller købe en knallert 45.. tag nu lige lidt ansvar for dit eget liv og de valg du træffer.
Det der pisser mig af, er når folk der har valgt at bo i storbyen mener at vi andre skal betale for at de kan komme på arbejde.. der er så mange fordel ved at bo i storbyen, og jeg har svært ved at se hvordan en persons transportudgift, hvis man bor og arbejder i f.eks. kbh kan løbe op over 1200 kr om måneden.. som er fradragsberettiget.. det er peanuts i forhold til hvad det koster at ha en bil. Så stop klynkeriet og tag ansvar for jeres egne valg...
Læg mærke til, at jeg brokker mig ikke over hvad det koster at køre bil... kun over at skulle høre på al det klynk over småpenge..
Og de busruter jeg vil nedlægge er dem der ikke som minimum løber rundt økonomisk. Synes du ikke det er sindsygt at en bus til en million med en chauffør til 22000 om måneden skal rulle rundt på landevejene og slide for 22 personbiler, for at f.eks. 11 mennesker kan komme billigt rundt ??? Fyldte busser der betaler sig selv er ok, det er der logik og fornuft i, det er der ikke mit eksempel ovenfor..
tilføjet af

helt enig med dig

Det er både dyrt & dårligt, dum kombination.
Normalt hedder det : Dyrt men dejligt.
DSB er ved at blive kvalt i deres kunstige tilkøbte vækst. Yderligere fyres nu 200 gode medarbejdere. DSB har altid haft stilstand og stilstand er intet andet end tilbagegang.
Jeg synes dit indlæg er klogt og det vedkommer mange, send det dog til trafikministeren.
Det er ham der bestemmer over dumme DSB, for DSB er dum...de skal bare hele tiden have fyldt pengetanken op
tilføjet af

Jeg kan huske i min barndom

Der en zone kostede 3 1/2 kr.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.