6tilføjet af

Højresvingsulykker?

Højresvingsulykker?
I tirsdags kostede en højresvingsulykke endnu et liv i trafikken!
En kun 10-årig pige blev kørt ned, da hun ville køre ligeud i et kryds i Valby, mens lastbilen ville svinge til højre!
Hvem har skylden for alle disse ulykker i højresving?
Er det udelukkende bilisterne/bilerne og lastbilernes skyld, eller har cyklisten også et ansvar for ikke at blive kørt ned i højresving?
Alle biler og særlig lastbiler har "døde vinkler", hvor det er umuligt at se om der kommer en cyklist, der vil ligeud i krydset!
Hvordan kan højresvingene gøres mere sikrere for cyklisterne?
Jeg mener, at man kunne lave en såkaldt omvendt vigepligt!
Altså i stedet for at biler og lastbiler skal holde tilbage for den ligeudkørende cyklist i højresving - skal det være cyklisten, der skal holde tilbage for den svingende bilist!
Hvad mener du?
tilføjet af

Højresvingsulykker?

Altså i stedet for at biler og lastbiler skal holde tilbage for den ligeudkørende cyklist i højresving - skal det være cyklisten, der skal holde tilbage for den svingende bilist!

Det har man lavet mange steder hvor cyklisterne har deres egen rød/grønne lystavle der som regel går sammen med fodgængernes, alt anden venstre- & højredrejende kørsel er så spærret.
På sigt er det et spørgsmål om økonomi og hensigtsmæssighed at få det lavet i alle kryds.
Men de fleste cyklisters opmærksomhed og moral er også kommet ned på nulpunktet, for blot 15 år siden var højresvingsulykker yderst sjældne.
tilføjet af

Højresvingsulykker?

[quote]Altså i stedet for at biler og lastbiler skal holde tilbage for den ligeudkørende cyklist i højresving - skal det være cyklisten, der skal holde tilbage for den svingende bilist![/quote]
Det har man lavet mange steder hvor cyklisterne har deres egen rød/grønne lystavle der som regel går sammen med fodgængernes, alt anden venstre- & højredrejende kørsel er så spærret.
På sigt er det et spørgsmål om økonomi og hensigtsmæssighed at få det lavet i alle kryds.
Men de fleste cyklisters opmærksomhed og moral er også kommet ned på nulpunktet, for blot 15 år siden var højresvingsulykker yderst sjældne.

Fruppe, det lyder jo i teorien fint nok med lyssignaler for cyklister, og jeg er faktisk enig med dig.
Men, for der er et men, tilsyneladende er cyklister undtaget fra enhver form for lovgivning og lyssignaler.... Det er ihvertfald det indtryk man får når man færdes i trafikken nu om dage.
Et meget stort problem er nok uvidenhed fra cyklisternes side, og jeg er ikke nedladende eller negativ her!
Mange cyklister har aldrig siddet i førersædet i en bil hvor sidespejlet i højre side er det eneste der kan bruges til at orientere sig bagud ved højresving, og derfor ved de simpelthen ikke hvor svært det kan være at se hvad der sker i en given situation. Selvfølgelig kan man hævde at det er bilistens problem, og at han så bare må løse problemet. Det er jo i teorien korrekt, og det er også hvad loven foreskriver.
Men uanset hvad man gør, så vil der nok altid være blinde vinkler, og det bedste bud på hvordan man øger sikkerheden, er jo nok at man går lidt mere målrettet efter at oplyse cyklister om hvad de selv kan gøre for at sikre sig.
I de senere år er det lissom trafikanter i det hele taget, og det gælder i særdeleshed cyklister, står mere på deres ret og dette kan i mange tilfælde være direkte livsfarligt.
Igen, oplysning til trafikanterne, for bilister skal naturligvis også uddannes til at tage mere hensyn til det faktum at der er blinde vinkler, og det gælder alle former for biler, person- vare- og lastbiler.
Som motorcyklist ser jeg tit rigtig farlige situationer i trafikken fordi bilister simpelthen ikke ved hvad det vil sige at køre på motorcykel.
Og for lige at gribe den med det samme, så er det at køre på motorcyklel ikke ensbetydende med at man er hverken fartdjævel eller rocker 😉
Selvfølgelig er der rådne eksempler blandt motorcyklister, men det er der så sandelig også i samtlige andre grupper af trafikanter.
For at vende tilbage til cyklisterne, så er vi jo på vej ind i den mørke tid af året, og det ser ud til at mange cyklister ikke mener at det er nødvendigt med lys på cyklen, "for de kan jo sagtens se hvor de kører...."
Det er jo selvfølgelig nok rigtigt, men tænk f.eks på en varevogn. Der er et spejl på størrelse med en eller to håndflader, og i dette spejl skal man altså kunne se en mørkelagt cyklist som i mange tilfælde drukner i diverse lys i byen. Men hvis cyklisten ikke selv har prøvet at køre bil, ved han/hun simpelthen ikke hvor svært det er at se en mørkelagt trafikant.
Så det gamle ord om at man ikke skal have lys på for at se, men for at blive set er i den grad gældende i dette tilfælde.
Nå, jeg kom da lidt rundt i emnet...
Jeg har ikke en patentløsning på problemet, men en ting er helt sikkert, og det er at en meget stor del af løsningen er at cyklister bliver gjort bevidste om hvor svært det er at se dem i sidespejle, og hvor store blinde vinkler der findes på forskellige køretøjer.
tilføjet af

Nå?

Nå, var højresvingsulykker yderst sjældne for 15 år siden?
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer/Hoejresvingsulykker/Arbejdet-med-forebyggelse/Du-kan-se-stat
Og hvad har cyklisternes moral at gøre med højresvingsulykker? Er det umoralsk at cykle ligeud, når man skal ligeud? Jeg synes, at det er umoralsk, at du ikke gider at dreje dit hoved, når du skal svinge til højre.
tilføjet af

Højresvingsulykker?

JA !! Omvendt vigepligt er reelt den eneste løsning.
Problematikken er atregelsættet i trafikken er bygget på den tid da der var en masse fodgænger, og og masse cyjler, og så kom der nogle få biler til... Og siden er der bygget oven på dette grundliggende regelsæt.
Det passer slet ikke til nutiden.
tilføjet af

Højresvingsulykker?

JA !! Omvendt vigepligt er reelt den eneste løsning.
Problematikken er atregelsættet i trafikken er bygget på den tid da der var en masse fodgænger, og og masse cyjler, og så kom der nogle få biler til... Og siden er der bygget oven på dette grundliggende regelsæt.
Det passer slet ikke til nutiden.

Det er selvfølgelig rigtigt som det nævnes, at i lysregulerede kryds, har man flere steder et grønt lys for cyklister og knallister, mens at bilerne ikke må køre frem før lidt senere, når de får grønt lys!
Men hvad så i størstedelen af kryds i Danmark, hvor der jo ingen lysregulering er, som kan lede cykler og knallerter før frem og over krydset inden biler og lastbiler kommer farende og som skal dreje til højre?
Spørgsmålet er da, om Folketinget kan vedtage, at cyklister og knallister i ikke lysregulerede kryds har vigepligt for højredrejene biler og lastbiler?
Hvilket betyder, at når f.eks en cyklist ser over skulderen, at en lastbil nærmer sig et kryds og skal til højre, hvor cyklisten skal ligeud - ja så skal cyklisten holde tilbage for lastbilen, der er igang med en højredrejning i krydset!
I dag er det jo lige omvendt - og så sker disse uhyggelige ulykker med dødsfald, fordi biler og i særdeleshed lastbiler har disse døde vinkler, hvor de ikke kan se ligeud kørende cyklister!
tilføjet af

Højresvingsulykker?

Tjah!
Hvad er mon lettest at se/overse en 20 tons lastbil eller en cyklist?
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.