22tilføjet af

Hvad ville du gøre med 100 kroner ekstra om dagen?

Skattereformen forventes at blive forhandlet færdig den kommende uge. Mon ikke V, K og DF kan blive enige, nu hvor de største sten er ryddet af vejen.
Der bliver talt meget om hvem der får mest ud af det. De rige. Og hvem der kun får lidt ud af det. Dem der i forvejen ikke har for mange penge. Der er talt meget om skævvridningen i samfundet, reformen bliver kaldt "rødvinsreformen", men i URBAN kan jeg i dag læse, at selvom den velhavende familie - overfor den familien i mellemklassen - kommer til at få et markant større rådighedsbeløb, så betaler de stadig det dobbelte i skat.
Der kan være lige så mange holdninger, som der kan være pengepunge for hvordan fordelingen skal være. 😉
I URBAN blev familien i mellemindkomst klassen (og dem der ikke ligefrem fik mest ud af det) citeret for at sige, at de ekstra penge de fik ind årligt ikke ville komme til at føles som noget særligt, men at de nok ville bruge det til en ekstra weekendtur eller lignende.
Kan det virkelig være rigtigt, at vi skal have en skattereform for at tage på weekendtur til Bornholm? Har vi det så godt, de ekstra penge vi ville få mellem hænderne ville forsvinde på (de kommende stigninger på) fastfood, smøger, alkohol og slik? 😕
Hvad ville du gøre med den ekstra 50 eller 100 krone seddel om dagen, som mellemindkomstfamilien ser ud til at få?
[f]
tilføjet af

Bemærk lige ordet "reform" !

...der er ingen som har tænkt sig, "hvad du vil bruge pengene til!"
Skattereformen er en længe planlagt reform, som (indtil finanskrisen nåede til Danmark) alene har til formål at revidere skatteopkrævningen.
Altså se på hvilke skatter og beregningsmetoder tiden er løbet fra, og hvilke tiltag der kan begrundes i nye indtægtformer, som tidligere modeller ikke tog højde for.
Når reformen er færdigforhandlet og godkendt, skal den så låses igen for en årrække med et nyt skattestop. En fornem kombination af revisionsvilje kombineret med forsyn mod sultne politikere, som kunne lade sig friste af at "dreje på skruen" - i aller bedste socialdemokrati-ånd! 🙂

Skattereformen er så blevet fremskyndet lidt grundet finanskrisen, hvor den så har fået tilført et element af fokus på arbejde. Altså at frigøre et større provenu til forbrug (som skal stimulere efterspørgslen og vores handel med hinanden) som så kun skal ske i de grupper af samfundet, som er aktivt ydende. Derfor sker lettelserne primært i skat på arbejde.
Derfor er det helt hen i vejret, at nogle ævler om social retfærdighed! Dette handler ikke en skid om trøstepenge til stadig hungrende fremstrakte hænder, som kræver mere og mere - for at lave mindre og mindre!
Nej midlerne skal frigøres i de erhvervsaktive kredse og skabe et merforbrug dér!
Ikke en eneste kontanthjælpsmodtager eller pensionist gør gavn under finanskrisen, og derfor er det heller ikke dem, som skal tilgodeses.
Hvis økonomiske indbreg skal gavne - skal de virke hvor man ønsker det - ikke hvor køen af klynkere råber højest! 😃

M47
tilføjet af

100 kroner ekstra om dagen

Jeg ville klart spare op! fordi vi er desværre ikke kommet halvt igemmen krisen endnu..
Men håber der er [l] endnu;-)
tilføjet af

Et par links om reformen

PS: her er link til skattereform i kort oversigt
http://politiken.dk/politik/article655823.ece
Her kan du beregne ændringen i dine skatteforhold
http://www.ey.com/global/assets.nsf/Denmark/ErnstYoung_skatteberegning_ny_reform_3_1/$file/ErnstYoung_skatteberegning_ny_reform_3_1.xls (også fundet via Politiken.dk)
tilføjet af

Ikke et oplæg om fordeling, men om anvendelse...

Hej M47
Du skriver bl.a. i et glimrende indlæg 🙂
"Derfor sker lettelserne primært i skat på arbejde.
Derfor er det helt hen i vejret, at nogle ævler om social retfærdighed! Dette handler ikke en skid om trøstepenge til stadig hungrende fremstrakte hænder, som kræver mere og mere - for at lave mindre og mindre!
Nej midlerne skal frigøres i de erhvervsaktive kredse og skabe et merforbrug dér!"
Men mit spørgsmål og debatoplæg gik mere på hvad du ville bruge denne revidering af skatteopkrævningen til. Spørgsmålet er også: har vi et aktivt valg i forhold til ændringen i rådighedsbeløbet? 😮

Med venlig hilsen
3.500 (mere om måneden)
tilføjet af

betale min gæld af

med 100kr ekstra om dagen vil jeg oprette en spærret konto, der går til at få betalt hurtigere af på min gæld til bil og familie.
Men sådan tænker familien Danmark ikke desværre : ligeså snart man har penge mellem hænderne, så skal de denontelynemig brændes af hurtigst muligt - og ovenikøbet skal man så låne oveni.
Folks overbelåning er skyld i finanskatastrofen, så simpelt er det.
tilføjet af

Vi er nok lidt skarpe i debatstyringen? :-)

Må jeg ikke engang køre debatten af sporet??? 😉
Jamen jeg kan da godt svare, så jeg alligevel får den igennem lidt mere indirekte:
Jeg kan ikke bruge et eksakt beløb til noget!
Mine indkomster fra selvstændig erhvervsvirksomhed flyder med forskellige beløb året igennem. Derfor kan jeg ikke se noget "beløb om måneden", men nok snarere et større rådighedsbeløb om året! 🙂
Da jeg i forvejen tjener mere end jeg forbruger, vil en skattelettelse blot forøge min pensionsopsparing.

Dit tillægsspørgsmål: Har vi et aktivt valg - tjaaa, hver krone vi beholder efter skat giver os jo friheden til at vælge hvor den skal havne! 🙂
Nu er det så frit valg om vi vil hjælpe i Afrika, købe en god rødvin, fyre lidt mere benzin af - eller forsøde pensionsopsparingen! Absolut et frit valg!

Godt nok nu?
M47
tilføjet af

Spare op

100 kr x 365 dage = dejlige penge til ferie m.m.
tilføjet af

35 kr

Efter hvad jeg har set, så vil jeg som UFRIVILLIG førtidspensionist
(efter et langt og aktivt arbejdsliv der desværre gjorde mig syg)
modtage 35,- ekstra om måneden.
De vil nok gå til ham den hjemløse der sælger avisen for de hjemløse, så har han til en kop kaffe.😉
tilføjet af

Jeg ville

stikke de penge så langt op i fogh og hans army, at han ville kunne smage dem!
Til h med dem.
tilføjet af

Hvis du med kaffe mener øl

sååeeh...
Du Hus-Forbi bruger med garanti ikke dine 35 på kaffe.
Han køber sprut eller øl.
At du vil støtte hans afhængighed, så gør du det.
De ekstra penge jeg får, vil ryge direkte ind i husholdningsøkonomien.
Og det er jo bl.a. det, som reformen sigter mod.
Den sigter bl.a. mod at få flere penge ud til forbrug hos de erhvervsaktive.
Ikke pensionister m.m. (ufrivillige eller ej)
Jeg tvivler på, at beløbet vil kunne mærkes. Og hvis det gør, så vender man sig til det nye større beløb lynhurtigt.
tilføjet af

Ville sætte mine penge i en tro kopi af en af de s

jeg ville sætte mine penge i en af de store mestre.
Når nu man ikke har mange millioner som det kræver at købe sådan et.
Se også www.ditegetmaleri.dk
tilføjet af

Hvad ville jeg gøre med 6,- mere om dagen?

Jeg kunne jo spare dem op i en periode af 4 år og købe mig en ny cykel... jaaaaaaaa!!!!
tilføjet af

investere i firma

Ja, så mange penge få jeg nok ikke mellem fingrene. Men jeg bruger pt. min fritid på at starte en lille import/salgs virksomhed op. Så hvad jeg har tilovers putter jeg i virksomheden. Så vidt jeg har læst får min indkomstgruppe i snit 7500 kr ekstra om året, så det bliver altså 7500 kr til et godt formål.
Vh Investoren
tilføjet af

Sådan som...

jeg forstår oplægget og de udregninger jeg har set, så bliver der i DEN grad pisset på dem (incl. undertegnede), der er i lavtlønsgruppen og pensionister. Det er en hån mod dem, der i forvejen er klemt, og det er totalt talentløst.
Det er vel lige så vigtigt at få lempet bundskattet (eller mere vigtigt), som at få lempet topskatten.
Det er vel lige så vigtigt/eller vigtigere at give lavtlønsgruppen større købekraft?
Det er en OMMER...
Vil se frem til skattereform 3.0 med S og SF på banen.....
tilføjet af

Du kommer til at vente mange år endnu!

Selv hvis der blev valg og VKO fik mindretal - ville et rødt kabinet ALDRIG kunne holde til at danne regering!
Forestil dig Margrete Vestager og Frank Aaen lave fininslov sammen! 😃 😃 😃
Virkelig komisk at nogen bare kan tænke i de baner! 😉

[l] M47 [l]
tilføjet af

sætte ild på den og smide den efter den idiot

der, fordi han vil arbejde 80 timer om ugen, sender mig eller min kollega ud i arbejdsløshedskøen. Klistre den op på væggen, fordi den er blevet 2 kroner værd, efter en uansvarlig regering har sendt Danmark ud i en Statsbankerot. Mange muligheder, måske ville jeg begynde at dyrke origami
http://www.pjlighthouse.com/wp-content/uploads/2007/09/money-origami-eagle.jpg
tilføjet af

lavtlønnede vs højtlønnede

Jeg er slet ikke uenig. En forøgelse af rådighedsbeløbbet hos lavtlønsgrupperne betyder noget andet end en forøgelse hos de højtlønnede. Men hvad betyder det for dig?
Jeg blev bare så overrasket, da en mellemindkomst familie i URBAN i dag skrev, at de ville bruge det på ferie. Er det hvad finanskrisen går ud på?
tilføjet af

Finanskrise/velfærdskrise

Vi har redet på en bølje de seneste år, hvor mange nærmest ikke har kunnet få armene ned, fordi "det går jo bare der-ud-af".
For mange er velfærd jo lig med en tur til syden om sommeren og skiferie om vinteren og go' rødvin om fredagen - og endelig ikke at forglemme lidt godt til børnene for at have samvittigheden i orden.
Alting har en ende især opblæste markeder, ballonen er skudt ned. Men egentlig så har de fleste jo de grundlæggende fornødenheder, så derfor kan man ikke finde på andet at bruge de ekstra penge til end en ekstra weekend-tur for familien.
Jeg tror, at den tid, vi er på vej ind i nu, vil sætte os på en prøve med at finde de sande værdier frem - nemlig dem der ikke koster penge. Det er for mig en debat i sig selv: hvordan kommer danskerne og resten af den vestlige kultur på sporet af de sande værdier?
tilføjet af

skaf flere job

der skal flere job så lidt extra penge som kan finde ved afgift på de husstande der har flere biler jeg kender flere der har 2 biler hvor de kunne nøjes med 1 bil det er også godt for co2 miljøet allan
tilføjet af

arbejde

mere siger fog og co,ja for at afspadseres det hele igen.
"efter lokal aftale" skal alt overarbejde afspadseres
vi arbejder på 3 holdskift

fog du sku da lige bytte job med mig for en uge så vil du helt sikkert ik arbejde mere[sol]
tilføjet af

Hov hov små slag

Vi er altså nogle der bor ude på landet hvor det simpelthen er et must med 2 biler hvis vi vil på job.....Ingen offentlig transport og 60 kilometer om dagen på cykel det går altså bare ikke så nemt....
tilføjet af

hmm 32.500 kr..

eller hvad det nu ender med at blive til, er i min verden mange penge - dem vil vi ligge til side !
Bilen skal synes ind i mellem, haven skal ordnes, huset trænger til at blive malet....
100 kr om dagen er sku da mange penge, hvis de ligges til side 😉

Vh Ayla
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.