22tilføjet af

How old

skal en bil være, for at den er en veteranbil, med deraf følgende nedsættelse af tror jeg nok vægtafgift?
Min er fra 1987.
Hilsen
én som én gang har kørt i åben veteranbil
over stok og sten på Egeskov, Fyn og vinket "kongeligt" til folket.
Noget af det sjoveste jeg har prøvet.
tilføjet af

sådan ca

Jeg mener det er 25 år.
tilføjet af

Du skal

have så mange tak for et hurtigt svar.
Hav en god dag.
Det ku være morsomt, om der var andre, der fik lyst til at skrive lidt her.
Jeg vil derudover nævne, at de sagde på
Egeskov, at det kun var 1 til 2 gange om året, at bilerne blev luftet for prøveture, så at vi var meget heldige, at være der på netop den dag. Det er en del år siden.
Der var skam håndsving foran.
tilføjet af

er ret sikker på

de fleste siger 35 år - i hvert fald hvis vi snakker forsikringsselskaber...!
tilføjet af

lang tid endnu..

For at få nedsat vægtafgift skal du op på noget, der ligner 30 år. Det er altså bilens alder i antal år, der er afgørende. Men hvis man taler om veteran i forbindelse med periodisk syn, er det et årstal, som jeg så vidt jeg husker er 1960 eller -62, der er skæringstiden. Er den fra før dette, kan man nøjes med periodisk syn hver 8. år. Veteranbilsbegrebet er altså ikke entydigt.
tilføjet af

Forsikringsselskaber

Ja måske står der noget i forsikringsselskabets police. Men så ville jeg da umiddelbart tro, at præmien ville stige ved en velholdt gammel bil,
som der kun er få af. Eller hvad mener du/I?
tilføjet af

Veteranbil

bibliotekar@veteranbilklub.dk <bibliotekar@veteranbilklub.dk>
tilføjet af

Alletiders hjemmeside

Jeg har kikket og det er helt utroligt, hvad man kan læse og søge der.Så jeg har føjet siden til foretrukne.
Selv instruktionsbøger, tror jeg man kan søge. Jeg har ikke helt prøvet endnu, men jeg har nemlig ikke nogen til min bil, og har gerne ville have en sådan.
Hvis I vil høre noget privat, så kørte jeg i en af de højbenede med trinbræt i min barndom, og ved I hvad, når vi i starten af 1960èrne var med Storebæltsfærgen, med kurvekufferten bagpå bilen, så SKAMMEDE vi os næsten over bilen,når vi holdt på bildækket, for vi var de eneste. Resten var nye l960 biler.
Sådan er det ikke i dag. Så vi skulle bare have beholdt den højbenede.
Ja man kan sige, at selv om min bil er old - så er den alligevel too young.
Tak til jer.
tilføjet af

veterankøretøjer

I en hver lov, skal man først ind i definitionerne.
Veteranbiler f.eks. skal være 35 år for at få nedsat vægtafgift til det halve. Forsikringsmæssigt skal min bil i mit forsikringsselskab "kun" være 30 år.
Hvis 2 mennesker bliver eneige om, at de vil kalde en bil for en veteran, eller en født klassiker, hvis den har gløden, sjælen og eller lyden, eller "det" der skal til for at få manden til at blive dreng igen, - ja så er det en veteran. I hvert fald for de 2 personer.
Mange biler i dag, fra Japan, Tyskland Brasilien eller USA, bliver "skidt ud af en "computer". De kører fremragende (sammenlignet med biler fra 1970 erne) Men de er kedelige, kønsløse og fuldstændig ligegyldige. De kan bruges til at køre i salt med. Bliver de skaldet kan man få en anden magen til. Alle har en. Men man vender sig ikke om på gaden efter en sådan.
Men tag så en AC Cobra, med en næsten 7 liters V8 Fordmotor med 450 HP, ingen computere, kun ren rå bil, DET er en bil. Uopnåeleig. Ja, men hold da kæft. Det er en veteran fra den var født, og den vil aldrig blive overgået, hvis man skal sammenligne med biler fra dens samtid.
HKP
tilføjet af

Ja jeg har

det også sådan, at det er sjældent, jeg vender mig om på gaden efter en bil. De nye biler ser ud som om de er lavet af plastik. Fordelen er så, at vægtafgiften ikke er så stor, fordi de er lettere, end den, jeg kører i.
Jeg måtte jo lige ind og kigge efter den AC Cobra, du omtalte. Er det en åben sportsvogn? Jeg var inde på google.dk og søgte på AC Cobra. Så mange han- og hunkønsbiler🙂
bl.a. synes jeg den på side 1 der hedder 1967 AC Cobra 427 gad jeg godt køre en tur i (jeg har desværre aldrig prøvet en tur i en sportsvogn).
Hvad side står den du omtaler på?
I gamle dage grusede man. Egentlig tror jeg, at miljøet ikke har godt af, tonsvis af salt. Man skulle da mene, at noget af det går i drikkevandet. Nogen miljøeksperter tilstede, der kan udtale sig om det?
tilføjet af

www.fordaklub.dk

sku ku gi dig yderligere oplysninger. Der er masser af info om veteranbiler, forsikringer, priser osv
tilføjet af

25 år = 1/2 vægtafg. 35 år = 1/4 afg.

25 år = 1/2 vægtafg. 35 år = 1/4 afg.
tilføjet af

Vægtafgift

Du får ikke nedsat vægtafgiften før din bil er 35 år gammel ..... BASTA !!!!
Du kan hos visse forikringselskaber få nedsat din forikring betydeligt ¨år den er 25 år gammel - men de fleste selskaber vil have dokumentation for at du har et andet registreret køretøj - til "daglig" brug - Knallert 45 - motorecykel - eller en anden bil .... Som du naturligvis skal forsikre i samme selskab ...
tilføjet af

Ang. veteranforsikring for klassiske køretøjer

så har jeg set at præmien afhænger af dagsværdien på køretøjet. Idet det står
på mit program fra Gavnø slot i juni, hvor der var automobiltræf og udstilling for 17. gang for alle de gode gamle biler, knallerter og motorcykler. Man kunne gå i flere timer og se på det hele i fint vejr.
Tak til Jer.
tilføjet af

forsikring

For at du kan få en billig forsikring så skal din veteranbil være i original stand.... taler af erfaring....
tilføjet af

Alder på veteranbil

For at din bil kan blive godkendt som veteran skal¨den være 35 år så er vægtafgiften 1/4 af normal, hvis du syner den som veteranbil skal den til syn hvert 2. år men syner du den til veterankørsel skal den til syn hvert 8. år hvis du forsikrer den i Runa forsikring A/S farvergade 17. 1463 København k 33322200 skal bilen være original de skal have et foto så koster den ca 700.00 ansv/kasko pr år Jeg Har en Taunus 20 m ts hardtop 1966 den koster ca. 1400.00 tilsammen vægtafgift/forsikring
tilføjet af

Alder og udgifter

aldergrænsen var indtil sidste år fast årgang 1960, denne er nu ændret til 35 års alder for køretøjet.
indregistreret som veteran ( med begrænsninger i brugen ) skal den synes hvert 8 år.
uden dette er den at sidestille med enhver anden bil, dog med reduceret vægtafgift.
Har selv en Morris minor `62 er - samlet kasko-ansvar.forsikr + vægtafgift under 1000kr /årl
veteranforsikret i GF.
tilføjet af

Jeg ved

at den skal være 35 år for at være veteran. hvis den er 25 går den under gruppen Classik car. jeg har selv en capri fra 79 og en nsu prinz fra 64 to ældre damer
tilføjet af

FDM har en god artikel om vægtafgift

FDM har skrevet en god artikel om vægtafgifte, som jeg stærkt kan anbefale. Du kan læse mere om vægtafgifte og de forskellige satser her:
http://www.fdm.dk/bilkoeb-salg/biloekonomi/vaegtafgift/vaegtafgift
tilføjet af

veterankøretøjer

En Cobra er ikke født veteran, men blev hurtigt en klassikker
(veteran 35 år)
tilføjet af

veterankøretøjer

SÅ gravede vi lige et oldgammelt indlæg frem ... Igen! .. 😃
Var det ikke bedre at oprette en ny tråd om det?? ... [???]
tilføjet af

veteranspørgsmål.

Godt at det ikke var et spørgsmål om et revnet kondom, slutresultatet er nemlig lige startet i 2. klasse 😖

SÅ gravede vi lige et oldgammelt indlæg frem ... Igen! .. 😃
Var det ikke bedre at oprette en ny tråd om det?? ... [???]
tilføjet af

veteranspørgsmål.

ja, livet er dejligt og fuld af overraskelser 🙂 , andre gange skal man stå på hovedet for at smile [(:]
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.