9tilføjet af

Hjælp, stævnet af Novasol!?

Sagen er som følger:
Vi var i sommerferien på en 4 dages sommerhustur i nærheden af Gilleleje.
Ved afrejse får vi at vide at vi ikke har gjort huset ordentligt rent, hvilket selvfølgelig er en smule kedeligt, men vi indvilliger i at gøre huset rent igen. Det gør vi så og Novasol gennemgår huset igen og accepterer det som det er.
Flere uger efter modtager vi så en mail fra novasol om at der er flere ting i huset der ikke er i orden. Først og fremmest er der hul i nogle af lagnerne og de skulle derudover være beskidte (det er altså lagner som ligger på madrassen i forvejen og som jeg tvivler på at nogen kunne drømme om at sove på, da de er gule og plettede). Derudover skulle der være knækket en mede i en sofa, vi skulle have ødelagt deres sofabord og deres hvide tæppe under sofabordet. Dette får vi en regning på 4500 for.
Ingen af tingene kan vi nikke genkendende til, da vi selv og novasol har gennemgået hytten efter vores anden rengøring. Vi mailer derfor en del frem og tilbage med dem, men de bliver ved med at fastholde deres krav. Efter et par uger, hvor vi ikke har hørt fra dem, sender de os lige pludseligt en ny regning på 8000 i alt for skaderne på huset, hvilket vi stiller os endnu mere undrende overfor.
Vi snakker derfor med en advokat, som fortæller os at vi har loven på vores side og at vi derfor skal skrive et svar om at vi ikke vil betale. Det gør vi så og hører intet fra novasol indtil igår, ca 5-6 uger efter vores sidste svar. Endnu en gang står de fast på at betale og truer os nu med at slæbe os i retten for at afslutte sagen.
Vi afviser selvfølgelig igen og nu efter to måneder, sender de os en tredje rykker med besked om at de vil overdrage sagen til inkasso og at jeg vil blive stævnet, hvis ikke jeg betaler inden for 5 dage.
Lidt tanker:
Vi mener at sagen er afsluttet da vi afleverer nøglen og huset er gennemgået for 2 gang!?
Kan de sende sagen til inkasso, når vi har afvist deres klage og er uenige med dem?
Vi har aldrig skrevet under på en lejekontrakt eller noget, da vi lejede huset få dage inden vi tog der op - betyder det noget?
Dette er hvad advokaten anbefalede os at skrive, hvilket vi gjorde:
"Vi kan på baggrund af lejeloven ikke indvillige i jeres krav.

Ved nøgle aflevering har vi fået tilkendegjort at lejemålet var godkendt mundligt, hvorfor jeres krav er forældet.
Vi acceptere at I beholder depositumet til at dække omkostninger til rengøring af tæppe, lagner og betræk, hvorefter sagen afsluttes."
Er der nogen af jer der har nogen ide om hvad vi skal gøre? Hvis i har links til, hvor jeg ellers kan få gratis hjælp (debatforum?!) ville det være super.
På forhånd tak.
tilføjet af

Det er svært!!!

Har I prøvet forbrugerklagenævnet??? Et ting-mindst-fatter jeg ikke du skriver: Vi har
aldrig skrevet under på en lejekontrakt?????????????? Den må du meget gerne forklare, det
lyder meget underligt.
tilføjet af

En uheldig situation.

Hvis møblerne var i uorden, allerede da I flyttede ind, skulle I nok have gjort Novasol opmærksom på dette med det samme, så den foregående lejer havde hængt på sagen.
Men hvis møblerne vitterlig ikke fejler noget, hverken før eller efter, så er det godt nok en speget sag. Benyttede selv Novasol i sommer uden problemer, så det er næppe deres generelle politik at behandle deres kunder sådan.
På sedlen, der skulle udfyldes ved fraflytning, bad de om at skrive målerstanden, men da der ikke var nogen elmåler i huset, satte vi blot et spørgsmålstegn. Har aldrig hørt noget fra dem angående dette siden.
tilføjet af

@Far her

Er det ikke kotume at man skriver under på nogle papirer om at man lejer huset osv?
For det gjorde vi aldrig, da vi først et par dage før fandt ud af at vi ville i sommerhus, så vi har aldrig skrevet under på en kontrakt. Jeg aner ikke om det gør nogen forskel :)
tilføjet af

NOVASOL er et lordtefirma, men bare rolig

de kan true med inkasso alt det de vil, men sagen skal først i retten inden de kan kræve inkasso.
de skal bevise at de har ret, samt at I har ødelagt de omtalte ting, hvordan kan de bevise det.
uden kontrakt har de ingen beviser på, at I har været i huset, hvis det kommer til vidneudsagn, siger I blot, at I så på huset, oog brugte toilettet.
jeres advokat har ret, men inden I kommer så langt så burde I aflevere diverse mail's i fogedretten, det gjorde jeg, da vi også blev stævnet af NOVASOL for 1199 kr, og sagen blev afvist som forældet, uden retssag.
husk inkasso fordrer en retssag først, og når sagen endelig kommer i retten er sagen forældet.
hvis ikke I har det på mailen, så bed om navnet på opkræveren, det lyder som om, at en eller flere ansatte vil snyde, og tjene penge på udlejningen, min bare numse, hvor meget kan I ødelægge på 4 dage.
få navnet på ejeren af huset, hvis I ikke kan finde det på nettet, på grund af de nye koder, så spørg på kommunen, folkeregistret.
det er ikke sikkert at vedkommende vil lade NOVASOL udleje sit sommerhus, efter den behandling I har fået.
så frygt intet, det er NOVASOL der vil tjene ekstra penge, de har sikkert tilbudt udlejeren for meget i leje, og det skal gå ud over lejrene.
brænd evt. huset af, NOVASOL har en brandforsikring.
tilføjet af

Gør som advokaten siger

Hvorfor hyre professionelle rådgivere og så ikke følge deres råd? Gør præcis, hvad han siger.
De kan hoppe og danse, de har godkendt ved slutrengøring. Det er bare ærgerligt for dem, hvis der har været skader de ikke opdagede på det tidspunkt. Længere er den ikke og de kommer aldrig igennem med den nogen steder.
Skulle der komme en henvendelse fra en inkassoadvokat eller et inkassofirma, så fremlægger i tvisten for dem og jeg vil bide mig i næsen på, at Novosol aldrig når frem til en retssal med den fordring.
tilføjet af

Nemlig, men

jeg kunne lide at vide om de har en underskrift på, at huset er godkendt. Det er trods alt meget vigtigt.
tilføjet af

Hvis I har

ødelagt noget, har I så ikke en ansvarsforsikring, der dækker.
tilføjet af

Novasol kan være ubehagelig.

Jeg har selv en sak mot Novasol ,den er til behandling i Ankenævn for feriehusudleiere,(ble behandlet 14.12.09) jeg forventer svar efter nyttår.
Det var i utgangspunktet enn "ikke sak" men på grunn av Novasol var meget vanskelig så stod vi pludselig i Danmark uten hus å bo i, og ingen hjelp av Novasol. Til tross for at det var feil fra Novasol at det hus vi hadde leiet ikke var til å bo i på grunn av støv og urenheder overalt, gammelt brukt plaster lå på badet El. ledninger så ut som de var pelsbelagte, men det var gammelt støv, sort spindel og sorte pletter på bade gulvet. Vi ble begge syke og lege anbefalte oss å komme ut av huset hurtigst mulig, legeatest ble sendt på faks til Novasol har også foto bevis av det. Men Novasol var ikke interresert i å hjelpe oss i første omgang. Så vi måtte for egen regning flytte inn på hotel inntil vi ble friske og Novasol ga oss et annet sommerhus.
Alt ubehag kunne ha vært ungått hvis Novasol hadde vært hjelpsom fra første dag. Men istedet for har vært helt umulig å ha en god dialog med.
Så jeg vil prøve å få min sak på Norsk TV, og i Motorblade i Norge, Tyskland og Nederland. Og ellers bruke mit nettverk til å advare mot bruk bruke av Novasol. Det kostet oss opp til nå ca 10.000 i mer utgifter og vil sikkert koste mere før vi er færdig med saken . Jeg har fått et tilbud på kr. 260 av Novasol for ødelagt ferie, det er ikke skrive feil Kr. 260 for ødelagt ferie.
Jeg forventer ikke noe mye positivt svar fra Ankenævnet, saken er også sendt til Forbruker kontor i EU, slik at de blir kjent med Novsal navnet.
Jeg vet dette går ut over mange private sommerhuseiere. Det burde kun gå ut over Novasol, når de får et dårlig rykte på seg.
Hilsen og stå på selv om det sikkert også vil koste deg mange søvnløse netter.
tilføjet af

Altså???

Hvorfor skriver I
"Vi acceptere at I beholder depositumet til at dække omkostninger til rengøring af tæppe, lagner og betræk, hvorefter sagen afsluttes
Når du tidligere skriver at de er beskidte og plettede??
Der er noget, der ikke hænger sammen???
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.