10tilføjet af

har 5000 kr.

vil gerne have ny pc?
hvadfor en skulle man vælge/hvad er kreterierne for en god pc idag?
tilføjet af

formål

Det kommer jo udelukkende an på hvad du skal bruge computeren til.
Er den til: internet-surfing, tekstbehandling, underholdning(spil), grafik etc?
tilføjet af

vil gerne have den kunne

være en slags multiemedie maskine, bla. det du omtaler dog ikke spil.
gerne dvd+/- optager/afspiller, samt mulighed for videoredigering.
tilføjet af

hehe

Filmredigering er ret krævende for maskinen og 5000 er ikke mange penge så.
Men du kan da prøve at se på http://prc-data.dk/ProduktFrame.asp?Produktid=36335145
Prc-Data er ret billige med deres ting og jeg har altid været tilfreds med deres service.
tilføjet af

nej

For det første er det Bilka, ret dårligt sted at købe den slags.
Desuden er den uden skærm - og kun 1000kr billigere med dårligere hardware.
Det er bestemt ikke et køb jeg ville anbefale.
tilføjet af

fjollefår, siger tak herfra

kikker nærmere på linket du gav!
:-)
tilføjet af

held og lykke

Med din kommende maskine. Jeg håber du finder noget du kan bruge. :-)
tilføjet af

Byg selv

Hej, angående den computer du fik anbefalet, så ville jeg ikke røre ved den.. For det første får du et bundsolidt dårligt bundkort, og du vil have problemer med det i fremtiden.. For det andet er Performance ram tæt ved at være de dårligste på markedet (de dårligste faktisk).. Ja, de er populære, folk køber dem, weeh, så må de jo være gode... NEJ, de bliver købt fordi de er billige.. Det dumme er bare at de kører laaaangt langsommere end andre ram i 3200 klassen, og besparelsen er derved egentlig ikke til stede, det svarer bare til at købe dårligere ram.. Og ram får du jo gerne brug for hvis du skal arbejde med billeder og lyd, for det er nu engang dejligt når det går bare lidt hurtigt.. Mit råd til dig er: Byg selv.. Jeg lærte mig det selv, og det er ikke særlig svært. Hvis du ikke har lyst så spørg en ven om han kan hjælpe til med det. At købe i butikker er ALTID den dyreste OG dårligste løsning.. Man får hardware, der på PAPIRET ser totalt sejt ud, men folk som ved bare en smule om hardware kan jo sagtens se at de sager de propper i de maskiner er noget lort.. Og hold dig langt væk fra Dell! Jeg prøvede en gang at se hvad en super-computer fra Dell ville koste mig.. Hm 22.000, samlede jeg selv ville jeg få den til 9800.. Hm, men tænk over det..
tilføjet af

lidt ekstra info

www.edbpriser.dk er en god side, hvor du kan gå ind og håndplukke det hardware du vil/skal have, og så tilmed se den biligste forhandler der sælger det (af dem som har registreret sig). Man har mulighed for at se alle de tekniske detaljer, som man ikke forstår noget af alligevel, men det giver dig mulighed for at spørge folk med en støre teknisk viden, og få mere kvalificerede svar, når man har flere tekniske informationer at give.
Held Og Lykke!
tilføjet af

Selvfølgelig

Ja, selvfølgelig får du det bedste resultat ved at håndplukke dit hardware og det gør jeg da også selv når jeg køber ny maskine.
Men indlægget er skrevet af en person som på mig virker som en nybegynder når det kommer til pc'ere. Og så er bygning af ny computer nok ikke lige det fedeste at sætte manden igang med. Og som nybegynder behøver man altså ikke en kvali-maskine til mange tusinde for at komme igang og udvide sin viden om computere. Jeg mener stadig den maskine jeg foreslog er en glimrende maskine for en nybegynder.
tilføjet af

yeps

Helt bestem.. jeg kan da også finde på, og har overvejet snart at gøre det, at købe en samlet PC. Det er godt nok dyrer, og de er ikke så gode, men jeg havde heller ikke tænk mig at jeg skulle ha' en super computer som bare knan ALT! Derfor vil jeg være tilfreds med en samlet computer, selv en fra Bilka.
Men når jeg forslår andre som spørger om råd om computere, forklare jeg gerne at en selv-samlet computer er de bedste, og folk vil som regl gerne have det bedste for deres penge. Hvis man ikke selv kan samle en computer, kender man som regl nogen der kan hjællpe en, og gør man ikke det, er der (som regl) en udemærket manual med til bundkort, som forklare hvor hvad skal sidde henne. Når der så står noget man ikke forstår (som der uden tvivl vil ske!) så findes der utallige steder man kan komme og få hjælp. Her på SOL er bare et af de mange stedder.
Jeg vil dog stadig give dig ret i, at hvis man er komplet nybegynder, og ikke har mulighed for at få en ven eller familiemedlem til at hjælpe sig, så bør man nok starte med at købe en samlet PC, som den du nævnte.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.