39tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...


Joh 3, 1-8:
"v1 Der var et menneske, en af farisæerne, ved navn Nikodemus, medlem af jødernes råd. v2 Han kom til Jesus om natten og sagde til ham: »Rabbi, vi ved, du er en lærer, der er kommet fra Gud; for ingen kan gøre de tegn, du gør, uden at Gud er med ham.« v3 Jesus svarede ham: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige.« v4 Nikodemus sagde til ham: »Hvordan kan et menneske fødes, når det er gammelt? Det kan da ikke for anden gang komme ind i sin mors liv og fødes?« v5 Jesus svarede: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige. v6 Det, der er født af kødet, er kød, og det, der er født af Ånden, er ånd. v7 Du skal ikke undre dig over, at jeg sagde til dig: I må fødes på ny. v8 Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører den suse, men du ved ikke, hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Sådan er det med enhver, som er født af Ånden.«
[/quote]

Jeg vil høre om der er nogen, der har kommentarer til disse bibelvers?
1. Hvad menes der med:
[quote]Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige.« ?[/quote]

2. Hvad mens der med:
[quote]Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører den suse, men du ved ikke, hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Sådan er det med enhver, som er født af Ånden.«
[/quote]
3. Hvad menes der med:
[quote]Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige
.
Blot dette for at åbne op.
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Der menes lige præcist det der står.
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Sebl skrev:
Der menes lige præcist det der står.


Så må det jo være en let sag for dig, at delagtige gøre din vide her i tråden.
Men du ønsker måske at beholde din viden for dig selv?
Eller dækker dit svar over du ikke kan svare?
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Forstod Nikodemus det, da Jesus havde forklaret ham det, Afa?
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Hej Afa 🙂
Vinden = Helligånden = Gud
Helligånden er overalt, vi kan opleve Helligåndens virke i os mennesker, vi kan opleve mirakler - vi kan mærke Guds nærvær - men vi kan ikke se Gud.
Du kan høre vinden - og du kan se den er der, på træerne f.eks. - du kan mærke vinden, men du kan ikke se den.

"Se Guds rige".
Hvis vi tager imod Jesus Kristus vores Frelser og Gud, vil han give os Helligånden.
»Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave. Apost.g.2
Det er Helligånden der gør os seende, så vi kan forstå Guds ord, og hvem Jesus er.

v15 For dette folks hjerte er dækket med fedt,
og med ørerne hører de tungt,
og deres øjne har de lukket til,
for at de ikke skal se med øjnene,
høre med ørerne og fatte med hjertet
og vende om, så jeg må helbrede dem.
v19 Når et menneske hører ordet om Riget og ikke fatter det, kommer den Onde og røver det, der er sået i hans hjerte; det er det, som blev sået på vejen. Matt.13
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Sebl skrev:
Forstod Nikodemus det, da Jesus havde forklaret ham det, Afa?

Nej ... det ser ikke sådan ud i følge Bibelen for mig Sebl.
Nu ved jeg jo ikke hvordan, jeg skal forstå dit spørgsmål/svar.
Smart det der med at stille spørgsmål, i stedet for at svare.
Det var også det Jesus gjorde, så "folk" selv skulle tænke.
Men nå ... der er 2 svar muligheder for mig.
Så her er svar 1.
Hvis du sidestiller mig med Nikodemus, vil jeg oplyse dig, at det kan du ikke gøre, da jeg ikke er "en af Israels lærer" ... Altså lovkyndig.
Min bibelkundskab er minimal.
Derfor spørger jeg.
Vil du ikke svare mig, er det ok, jeg kan sikkert få svaret fra andre.
Måske fra JV.
Svar 2.
Da min forståelse for hvordan du tror er denne ... at du mener ... du er født påny, mener jeg, det er din gudgiven pligt, at videregive denne oplysning/forklaring af versene, da du ellers kunne være anledning til, jeg ikke bliver frelst, ikke?
Jeg er ingen Nikodemus, Sebl.
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Men det kan ikke forklares bedre end Jesus gjorde det. Åndens virke kan ikke fastholdes, ligesom vindens ikke kan. Hvad det vil sige at blive født påny kan på den ene side godt forklares: Det betyder at blive født som Guds barn. Men det kan på den ene siden ikke forklares, da det kun kan erfares.
Kender du beretningen om Jesus og den samaritanske kvinde? Den handler nemlig om det samme...
tilføjet af

Hvorfor kan helligånden ikke li cirkus?

Tænk engang at helligånden er vinden.
Så kan helligånden ikke li cirkus,! Ellers havde den vel ikke væltet et cirkustelt.
Som jeg tidligere har sagt, du er nu underholdende.
tilføjet af

Hvorfor kan helligånden ikke li cirkus?

Der er jo forskellige måder at reagere på den slags oplysninger. Nikodemus kom listende om natten for at forsøge at forstå det, og du vælger at gøre grin med det.
tilføjet af

Nikodemus kom listende om natten for at forsøge

tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Det er dog utroligt hvad man skal læse, af diverse herværende filosoffers tankespind.
Det virker som om disse drømmetroende altid har en nærmest guddommelig givet ret til at bygge videre og omforme alt hvad biblen oplyser.
Som jeg ser det drejer det sig ikke om at tro på det biblen fortæller, men i at se teksten som et ufuldstændigt oplæg med en masse tomme felter, som den enkelte selv skal udfylde.
Født på ny?
Hvad siger biblen om det. Det ser ikke ud til det spiller den store rolle for de drømmetroende.
Hvad er forståelsen af dette her. Det er i hvert fald min forståelse, der ikke laver om på det Peter forkynder.
1. Peter 1:22
 Nu da I har renset jeres sjæle ved lydighed mod sandheden, med en broderlig hengivenhed til følge som er uden hykleri, så elsk hinanden inderligt af hjertet. 23 I er jo født på ny, ikke ved en forgængelig men ved en uforgængelig sæd, gennem [den] levende og blivende Guds ord. 24 For „alt kød er som græs, og al dets herlighed er som græssets blomst; græsset visner, og blomsten falder af, 25 men Jehovas ord forbliver til evig tid.“ Og dette er „ordet“, det som er blevet jer forkyndt som en god nyhed.
Peter beskriver poetisk hvordan ordet om Guds rige ændrer en troendes sind.
Vi går videre til det næste.

1. Peter 1.3
 Velsignet være vor Herre Jesu Kristi Gud og Fader, for i sin store barmhjertighed har han givet os en ny fødsel til et levende håb ved Jesu Kristi opstandelse fra de døde, 4 til en uforgængelig og ubesmittet og uvisnelig arv. Den er bevaret i himlene til jer, 5 som bliver bevogtet ved Guds kraft gennem tro til en frelse der er rede til at blive åbenbaret i den sidste tid. 6 Over dette glæder I jer usigeligt, skønt I nu en kort tid, om nødvendigt, bedrøves ved forskellige prøvelser, 7 for at den prøvede ægthed af jeres tro, som er af langt større værdi end guld der forgår til trods for at det prøves med ild, kan blive fundet at være årsag til pris og herlighed og ære ved Jesu Kristi åbenbarelse. 8 Skønt I aldrig har set ham, elsker I ham. Skønt I ikke ser ham nu, tror I dog på ham og glæder jer overmåde med en uudsigelig og herliggjort glæde, 9 idet I når endemålet for jeres tro, jeres sjæles frelse.
Peter starter med at give æren til Jesus´ far, som er den almægtige Gud Jehova. Peter giver ikke æren til Jesus og kalder ham for Gud.
Det vi får er et HÅB om evigt liv. ikke et ord om salvelse, eller frit lejde til himlen, som de overmåde kristne indbilder sig, i deres selvfede opfattelse. Frelsen kommer fra himlen, sådan som Jesus ved sin ånd vil dømme når tiden er inde, og det vil blive gjort kendt (åbenbaret) Vi bliver prøvet, derfor er det risiko for vi kan fejle, ikke som nogen tror at "den hellige grav er velforvaret" jeg er døbt - ergo har jeg krav på et evigt liv.
Kan alle se mig kan alle høre mig, "jeg er en særlighellig og demonstrerer det ved at spise brød og drikke vin" ikke af ydmyghed, men for deres egen skyld.
Læs Mattæus 6:5 og se historien gentaget.
Det er den der holder ud til enden der bliver frelst.
Ikke et ord om dåben automatisk giver ret til både det ene og andet. Det er ikke en billet til himmelekspressen. De der råber op om ret og krav og ubetinget adgang til himlen, er overhovedet ikke kristne, og deres dåb indskrænker sig til de er blevet våde.
At få troen i hjertet er en kostbar gave som det siges. Men den skal passes og plejes, eller visner den og går ud som Peter beskriver det.
Langt mere ydmyghed og nøjagtig kundskab, er i højest grad nødvendigt.
Ingen der fornægter biblen, og laver om på den kan være salvet. Det er uhørt.
De der har mødt en sand salvet kristen, er slet ikke i tvivl om personen har en ånd og et væsen, man kan føle omgiver personen.
Alt det sludder man læser, er ikke andet en kejserens nye klæder.
Men det er måske meningen, læserne skal fyldes til randen med den slags.
tilføjet af

Nikodemus kom listende om natten for at forsøge

I tilbeder det, I ikke kender; vi tilbeder det, vi kender
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

I tilbeder det, I ikke kender; vi tilbeder det, vi kender

Den uforgængelige sæd du citerer om er Guds sæd. Født af Helligånd.
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

[quote]I tilbeder det, I ikke kender; vi tilbeder det, vi kender[/quote]
Den uforgængelige sæd du citerer om er Guds sæd. Født af Helligånd.

Jesus ord er uforgængeligt. Det troede jeg du vidste.
Mattæus:
mine ord skal afgjort ikke forsvinde.
tilføjet af

Hej Afa

Nu fik du et svar fra et jehovas vidne.
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2719487-fodt-pa-ny---guds-rige--/2719921
Mærker du vreden... spydighederne.. hånen.. spotten.. ?
Men "sk" skrev :
De der har mødt en sand salvet kristen, er slet ikke i tvivl om personen har en ånd og et væsen, man kan føle omgiver personen.

Hvad er det vi møder her ?
Hvilken ånd er det der omgiver "sk" ?
Hvor tror du denne vrede kommer fra ?
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Sebl skrev:
Men det kan ikke forklares bedre end Jesus gjorde det. Åndens virke kan ikke fastholdes, ligesom vindens ikke kan. Hvad det vil sige at blive født påny kan på den ene side godt forklares: Det betyder at blive født som Guds barn. Men det kan på den ene siden ikke forklares, da det kun kan erfares.
Kender du beretningen om Jesus og den samaritanske kvinde? Den handler nemlig om det samme...

Hej Sebl så har jeg læst op på de 2 beretninger.
Joh. 3:1-8 og Joh. 4:1-42
Angående den samaritanske kvinde:
Det er en dejlig beretning da Jesus, ved at henvende sig til hende viser, at alle ... herunder kvinder ... med forkert/blandings tro, frit kan tage imod Jesus som Kristus og frelser, og som den der har livets vand.
Kvinden så ikke straks, hvem Jesus var, men da hun gjorde, fik hun tro, fordi han havde sagt noget om hende, som han ikke kunne vide, med mindre han var en profet fra Gud.
Denne oplevelse kan "man" også selv få, når "man" læser i Bibelen.
Alt imens "man" læser et eller andet, får "man" også vist hvem "man" selv er.
Jeg gør.
Beretningen om den samaritanske kvinde taler ikke om salvelse, mener jeg.
Den taler om, alle frit kan få/tage af "livets vand" ... Guds ord ... og på den måde få tro.
Det er først når "man" tror Jesus er Kristus, man kan blive født påny, og på den måde se/håbe på Guds rige.
Derfor lader "man" sig døbe og Helligåndens frie gave bliver dig dermed givet.
Men da Helligånden/den Hellige ånd beskrives, at "den blæser hvorhen den vil" ... så er der ingen garanti for at den bliver hos dig.
:
Angående Joh. 3:1-8 og Joh. 4:1-42
Taler om at anerkende Jesus som Kristus der er sendt af Gud, og at indrette sit liv ... tanke og handlemåde ... til ære for Gud som skal tilbedes i ånd og sandhed.
Ved tro, sindsændring og dåb vil Helligånden/den Hellige ånd være tilstede i dit liv, da Gud skal tilbedes i ånd og sandhed.
Så jeg mener ikke de 2 beretninger taler om salvelse, men om tro, håb og den Hellige ånds virke samt kærlighed til Gud.
Jeg håber det giver mening, da jeg som dig også syntes det er svært at forklare.
tilføjet af

Hej Lyjse ...

Lyjse skrev:
Nu fik du et svar fra et jehovas vidne.
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2719487-fodt-pa-ny---guds-rige--/2719921
Mærker du vreden... spydighederne.. hånen.. spotten.. ?
Men "sk" skrev :
De der har mødt en sand salvet kristen, er slet ikke i tvivl om personen har en ånd og et væsen, man kan føle omgiver personen.
Hvad er det vi møder her ?
Hvilken ånd er det der omgiver "sk" ?
Hvor tror du denne vrede kommer fra ?

Hej Lyjse.
Jeg har arbejdet med Joh. 3:1-8 og Joh. 4:1-42 ... så jeg har kun skimmet de indlæg der er kommet, efter Sebl stillede mig spørgsmålet, om jeg kendte beretningen om den samaritanske kvinde.
Dette er jeg lige nu blevet færdig med, og jeg får nok først tid i morgen eftermiddag, til at gennemgå diverse indlæg seriøst.
Jeg vil dog gerne nu sige, jeg ikke er tilhænger af, at "man" debattere en anden debattør.
Ang. godaw.
Det siger vi som noget helt naturligt, her hvor jeg bor.
Goddag er ikke populært.
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Jamen jeg skal jo ikke bestemme, hvad du synes ordene betyder. Men livets vand er salvelsen. At modtage livets vand og at blive født påny er det samme.
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Hvad forleder dig til at tro jeg ikke vidste det? Dine indre dæmoner?
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

- You're Beautiful, Worthy Is The Lamb Who Was Slain
http://www.youtube.com/watch?v=sFnDNbniUGY
Helligånden gør sit arbejde, frit.
Platoon
PS du skal naturligvis skrue helt op for lyden så den helt omslutter dig og du ved ordene kan mærke HERRENS nærværd.
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

PS du skal naturligvis skrue helt op for lyden så den helt omslutter dig og du ved ordene kan mærke HERRENS nærværd.[/quote]
[quote]Da lød det: »Gå ud og stil dig på bjerget for Herrens ansigt, så vil Herren gå forbi.« Forud for Herren kom en voldsom og kraftig storm, der splintrede bjerge og knuste klipper, men Herren var ikke i stormen. Efter stormen kom et jordskælv, men Herren var ikke i jordskælvet. v12 Efter jordskælvet kom en ild, men Herren var ikke i ilden. Efter ilden lød der en sagte susen. v13 Da Elias hørte det, tilhyllede han sit ansigt med kappen, gik ud og stillede sig i hulens åbning. Da lød der en stemme: »Hvad vil du her, Elias?«
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Sebl skrev:
Men det kan ikke forklares bedre end Jesus gjorde det. Åndens virke kan ikke fastholdes, ligesom vindens ikke kan. Hvad det vil sige at blive født påny kan på den ene side godt forklares: Det betyder at blive født som Guds barn. Men det kan på den ene siden ikke forklares, da det kun kan erfares.
Kender du beretningen om Jesus og den samaritanske kvinde? Den handler nemlig om det samme...[/quote]

afa skrev:
[quote]Hej Sebl så har jeg læst op på de 2 beretninger.
Joh. 3:1-8 og Joh. 4:1-42
Angående den samaritanske kvinde:
Det er en dejlig beretning da Jesus, ved at henvende sig til hende viser, at alle ... herunder kvinder ... med forkert/blandings tro, frit kan tage imod Jesus som Kristus og frelser, og som den der har livets vand.
Kvinden så ikke straks, hvem Jesus var, men da hun gjorde, fik hun tro, fordi han havde sagt noget om hende, som han ikke kunne vide, med mindre han var en profet fra Gud.
Denne oplevelse kan "man" også selv få, når "man" læser i Bibelen.
Alt imens "man" læser et eller andet, får "man" også vist hvem "man" selv er.
Jeg gør.
Beretningen om den samaritanske kvinde taler ikke om salvelse, mener jeg.
Den taler om, alle frit kan få/tage af "livets vand" ... Guds ord ... og på den måde få tro.
Det er først når "man" tror Jesus er Kristus, man kan blive født påny, og på den måde se/håbe på Guds rige.
Derfor lader "man" sig døbe og Helligåndens frie gave bliver dig dermed givet.
Men da Helligånden/den Hellige ånd beskrives, at "den blæser hvorhen den vil" ... så er der ingen garanti for at den bliver hos dig.
:
Angående Joh. 3:1-8 og Joh. 4:1-42
Taler om at anerkende Jesus som Kristus der er sendt af Gud, og at indrette sit liv ... tanke og handlemåde ... til ære for Gud som skal tilbedes i ånd og sandhed.
Ved tro, sindsændring og dåb vil Helligånden/den Hellige ånd være tilstede i dit liv, da Gud skal tilbedes i ånd og sandhed.
Så jeg mener ikke de 2 beretninger taler om salvelse, men om tro, håb og den Hellige ånds virke samt kærlighed til Gud.
Jeg håber det giver mening, da jeg som dig også syntes det er svært at forklare.[/quote]
Sebl skrev:
[quote]Jamen jeg skal jo ikke bestemme, hvad du synes ordene betyder. Men livets vand er salvelsen. At modtage livets vand og at blive født påny er det samme.

Hej Sebl.
1. Hvor i Bibelen står der, at livets vand er det samme som salvelse.
Ordet en salvet betyder messias/kristus.
2. Hvor i Bibelen fremgår det, at det at blive født påny ikke kræver sindsændring?
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Det er en erfaringssag, Afa. Jeg gider ikke forsøge at forklare dig sammenhængen udfra Bibelen, da min erfaring er, at du ikke kan løsrive dig fra dine egne ideer om, hvad der burde stå i Bibelen og hvordan den burde formulere det.
Tak for snakken.
tilføjet af

Hej Lyjse ...


Jeg vil dog gerne nu sige, jeg ikke er tilhænger af, at "man" debattere en anden debattør.
[/quote]
At debattere en anden debattørs indlæg, er vel helt normalt herinde - syntes du ikke ?
Jeg ser da mit eget "navn" nævnt alle mulige og umulige steder herinde.. .. jeg er jo Satans disciple ved du nok.
Og der åbnes da tråde i mit "navn" - selvom jeg ikke har bedt om det.
Nu flytter du jo emnet - fra tråden her :
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2719484-argumentationen-her-i-solreligion
Den tråd er oprettet til, at kritisere andre personligt, som du kan se.
Du skrev:
[quote]Ang. godaw.
Det siger vi som noget helt naturligt, her hvor jeg bor.
Goddag er ikke populært.

Nu var det ikke ordet goddag - men ordet godaw mand økeseskaft.
Hvordan I staver ordet, hvor I bor, ved jeg selvfølgelig ikke, og der er heller ikke noget galt, med folk der staver forkert - slet ikke !
Det jeg bemærkede, var bare - at både "bjarne" og "sk" skrev : "godaw mand økeseskaft" - altså har de den samme stavefejl.
det hedder god dag
eller god daw
ikke god av - det gør jo ikke ondt nogen steder - vel 😃
tilføjet af

Nikodemus kom listende om natten for at forsøge

[quote]I tilbeder det, I ikke kender; vi tilbeder det, vi kender[/quote]

Det nu nok nærmere sådan at de tilbeder noget i ikke kender.
Og ret skal være ret, i tilbeder det i kender.
Det er bare en skam at i ikke kender biblens sandhed.
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Sebl skrev:
Det er en erfaringssag, Afa. Jeg gider ikke forsøge at forklare dig sammenhængen udfra Bibelen, da min erfaring er, at du ikke kan løsrive dig fra dine egne ideer om, hvad der burde stå i Bibelen og hvordan den burde formulere det.
Tak for snakken.


Allerførst vil jeg minde dig om, at du selv helt frivilligt er kommet ind i denne tråd.
Først med en kommentar om at jeg bare selv kan læse, hvad der står.
At du nu ikke vil argumentere for din påstand, om at Joh. 3:1-8 og Joh. 4:1-42 omhandler det samme, med den begrundelse at din erfaring er, jeg ikke kan løsrive mig fra mine egne ideer, må jeg spørge dig, om du tror jeg bare vil sige ja, til det du opfatter som sandhed? ... Ja, så kan jeg godt forstå, du ikke gider snakke med mig mere.
Jeg vil foreslå og opfordre dig til, du fremover ikke kommenterer på noget jeg skriver, med mindre du er indstillet på, jeg har mine egne holdninger.
Skal du flytte mig, må du vise mig noget jeg kan godtage.
Så enkelt er det.
Jeg vil gerne endnu engang sige dig tak, og jeg ønsker dig alt godt.
Jeg har lært noget af dig i den tid, jeg har været her i forummet.
Jeg er glad for, jeg har lært dig at kende.
Den tid jeg har afsat er slut på søndag.
Mine bedste tanker til dig.
afa
tilføjet af

Hej Lyjse ...

Lyjse skrev:
det hedder god dag
eller god daw
ikke god av - det gør jo ikke ondt nogen steder - vel 😃[/quote]
afa:
Her hvor jeg bor hedder det go daw ... og det siges: Go'daw. 🙂
Hvorfor jeg reagerede på det, var fordi jeg syntes, du skrev det var gammeldags.
Jeg skulle selvfølgelig ha' svaret, i tråden hvor det var, men da jeg nu ville svare dig her ... angående dit spørgsmål ... vedrørende JV svar ... tænkte jeg, jeg kunne "slå 2 fluer med et smæk."
Lyjse skrev:
[quote]At debattere en anden debattørs indlæg, er vel helt normalt herinde - syntes du ikke ?[/quote]
afa:
Jo ... jeg syntes det er ok at debattere et indlæg.
Men det var ikke det jeg opfattede, du spurgte mig om.
Jeg opfattede, du ville have min vurdering af personen.
Jeg har stadig ikke læst indlægget seriøst endnu.
Jeg har lidt travlt lige nu, og det tog lidt længere tid end, jeg regnede med, da jeg skulle studerer de 2 bibelberetninger, som Sebl mente omhandlede det samme.

Lyjse skrev:
[quote]Jeg ser da mit eget "navn" nævnt alle mulige og umulige steder herinde.. .. jeg er jo Satans disciple ved du nok.
Og der åbnes da tråde i mit "navn" - selvom jeg ikke har bedt om det.

afa:
Ja jeg syntes, der skulle gøres en indsats for en bedre tone og overholdelse af diverse regler.
Jeg ved ikke lige helt hvordan, men SOL kunne måske reklamere tydeligere med reglerne, og være lidt mer konsekvente, når de overtrædes.
Personligt syntes jeg, tonen til tider er temmelig strid.
Dog vil jeg mene, den har bedre sig på det sidste, men måske jeg bare er ved at vænne mit til omgangsformen.
Det smitter hurtigt.
Min omgangskreds siger jeg har ændret mig i væremåde og mit sprog.
Men sådan er det jo nok.
Jeg må slutte her Lyjse.
Alt godt til dig.
afa
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Jeg har ikke noget ønske om at "flytte dig".
Jeg vil naturligvis fortsat kommentere på de indlæg jeg selv ønsker at kommentere på.
Hav det godt.
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Hej sebl, (det er lang tid siden, men jeg tager gerne en debat igen)
Platoon skrev:
PS du skal naturligvis skrue helt op for lyden så den helt omslutter dig - og du ved ordene kan mærke HERRENS nærværd.

Kommentar:
Hvor er HERREN? Hvornår? På grund af hvad? Hvordan kan vi vide det? Hvorfor "gør vi som vi gør"?
____________________
Hvor er HERREN?
An important teaching of the Scriptures is the omnipresence of God, which is another way to say that the God of Israel is everywhere. As King David wrote, "Where shall I go from your Spirit? Or where shall I flee from your presence? If I ascend to heaven, you are there! If I make my bed in Sheol, you are there!" (Psalm 139:7,8; ESV)
Even though God is everywhere, that doesn't mean that he makes himself known everywhere in the exact same way.
This is what we see at the completion of the Mishkan (English: Tabernacle). The cloud was a visible and powerful expression or manifestation of God.
The overwhelming nature of God's presence in the cloud was such that Moses could not enter the Mishkan while the cloud was there.
1) This didn't mean that the Creator of the Universe was exclusively contained within this cloud.
It is that this was a special and tangible way in which God revealed himself. This type of expression of God's presence is often called "the manifest presence of God."

2) Some Bible believers deny that God still manifests himself in this way today.
They think that legitimate, biblical spirituality is exclusively conceptual, something of thought and faith only.
While it is good to celebrate God's tangible reality among people in ancient times, they think we should be satisfied with the Bible stories alone.
When we do this we may not realize that we are denying the very stories we claim to hold dear.
The Bible attests that God makes his presence known in various tangible ways. To claim that his manifest presence was a reality in Bible times only is to set an arbitrary limit on what God is free to do.
3) Other people confuse God's manifest presence with his omnipresence.
While we should acknowledge that God is everywhere, his manifest presence is special.
Yet for some it seems that their awareness of God must always be highly dramatic, emotional and tangible.
But since God's manifest presence is not actually evident to the extent they claim, they unknowingly belittle the very reality they seek to affirm.
Having said that, it appears that God does want to make himself known in very tangible ways far more than most of us realize.
Just as the cloud filled the Mishkan, so he fills people individually and corporately today.
Yeshua said, referring to both his followers of his day and all who would believe in him later, "The glory that you have given me I have given to them..." (John 17:22).
The manifest presence of God that was revealed through the Messiah has been given to his people.
Note that he didn't say "The glory that you have given me Iwill give to them", but rather, "The glory that you have given me I have given to them." Just as the glory of the Lord filled the Mishkan, so the glory of the Lord has filled Yeshua's followers.
Therefore the manifest presence of God is to be found in and through Yeshua's followers.
God is indeed everywhere, but he wants to makes himself known through his people in very special ways.
The more we realize that his manifest presence lives in us, the more his presence will be manifested through us.
Citat slut. http://www.torahbytes.org/69-23.htm
____________________________________
4) Sådan har Gud ”manifesteret” sig ned gennem tiden, men selvfølgelig tror vi ikke, at Gud er en ”sky” eller ”en brændende tornebusk”, eller en ”stille vind”.
Det er den måde Gud åbenbare sig på i vor fysiske verden for at vi kan værdsætte, Guds nærværd.
Så, når ”lovsangen” lyder, musikken spiller, mærker vi Guds nærværd.
Derfor var Guds nærværd af en sådan karakter i Jesus, at vi Kristne (såvel som dengang) forstod, at ”Gud havde besøgt sit folk”.
Samtidig med, at Gud var tilstede overalt på planeten Jorden og i Universet og i sin verden, samtidig.
5) Det betyder, at Gud åbenbarede sig i mennesket Jesus og derfor blev mennesket Jesus i kør og blod (og ben) ikke Gud, hverken før eller efter.
Så, du kan roligt skrue op for lyden, sebl.
Platoon
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

[quote]
Joh 3, 1-8:
"v1 Der var et menneske, en af farisæerne, ved navn Nikodemus, medlem af jødernes råd. v2 Han kom til Jesus om natten og sagde til ham: »Rabbi, vi ved, du er en lærer, der er kommet fra Gud; for ingen kan gøre de tegn, du gør, uden at Gud er med ham.« v3 Jesus svarede ham: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige.« v4 Nikodemus sagde til ham: »Hvordan kan et menneske fødes, når det er gammelt? Det kan da ikke for anden gang komme ind i sin mors liv og fødes?« v5 Jesus svarede: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige. v6 Det, der er født af kødet, er kød, og det, der er født af Ånden, er ånd. v7 Du skal ikke undre dig over, at jeg sagde til dig: I må fødes på ny. v8 Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører den suse, men du ved ikke, hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Sådan er det med enhver, som er født af Ånden.«
[/quote]

Jeg vil høre om der er nogen, der har kommentarer til disse bibelvers?
1. Hvad menes der med:
[quote]Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige.« ?[/quote]

2. Hvad mens der med:
[quote]Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører den suse, men du ved ikke, hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Sådan er det med enhver, som er født af Ånden.«
[/quote]
3. Hvad menes der med:
[quote]Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige[/quote].
Blot dette for at åbne op.


Et svar mere.
Det sprogbrug og talemåde man anvendte på biblens tid, og her skriftsproget, er naturligvis anderledes end både engelsk og dansk i opbygning, men også i form m.v.
Hebraisk er mere poetisk og levende til tider svulstigt som det kendes fra mellemøstlig litteratur.
Sproget er både enkelt men også udtryksfuldt, idet der anvendes metaforer som det tydeligt ses. Derfor må man skelne mellem det symbolske og det bogstavelige, hvad der falder meget svært for nogen. Sproget udtrykker gerne noget håndgribeligt, som at "se" åndelige ting hvad der naturligvis ikke skal opfattes bogstaveligt eller misbruges til at forsimple forståelsen ud fra biblen.
Vi kommer ind i en situation hvor Nikodemus kommer til Jesus om natten, af frygt for at falde i unåde hos de andre farisæere.
Jesus ved naturligvis Nikodemus er lærd, og i stand til at forstå det billedsprog Jesus er kendt for.

Svar til 1.
Jesus taler om at se Guds rige. Guds rige virker ved ånd, og derfor er det som Paulus skriver i Efeserbrevet: " idet jeres hjertes øjne er blevet oplyst" På sammen måde som er siges "hjertets tanker" det burde være let at se billedet. Hjertets tanker er sindet og følelserne, som er åbne overfor den sande tro og det man indser heraf.
Kun den der tager Jesus lære og ånden til sig kan "se" Guds rige.
Svar til 2
Vi kan ikke få ånden ved at kræve den eller bestemme over den. Vi kan se virkningerne og føle vi ændrer sind. Hvor fører den os hen, hvem kan overskue det. Vi kan ikke forlange lidt eller meget ånd. Jo mere vi lever efter den og med den, desto stærkere bliver den.
Det Jesus nok vil sige er vi skal lade os føre af ånden som vinden vil føre os i en bestemt retning, lidt som et skib der føres af sted. Ved at navigere som vi kan, ikke lade os gå op mod vinden men udnytte den til ens eget bedste, måske man så kommer i havn og får frelsen.
Troen er ikke alles, og den vej der fører til livet er der kun få der finder.
Mange lider åndeligt skibbrud.
Svar til 3
Hvem kommer ind i Guds rige?
Johannes døber døbte i vand. Men efter ham kom Jesus, der døbte med hellig ånd.
Johannes var sig bevidst at de han døbte ikke var oplærte eller sikret Guds endelige godkendelse. Jesus var endnu ikke begyndt at forkynde Guds rige.
At lade sig døbe betyder hverken at man er salvet, frelst eller på anden måde sikret en plads i himlen. De der kommer i himlen er godkendte, fordi de er som et helt nyt menneske der er "død" fra deres tidligere sind og tankegang.
Dåben er en bekræftelse overfor sig selv og en menighed på, man anerkender faderen, sønnens og Helligånden virke og vil tage læren og forståelsen med sig i den måde man lever på.
Det er et vigtigt og alvorligt skridt at tage. Som kun bør ske efter dyb overvejelse og ransagelse af sit eget sind. Det gør man klogt i at forstå.
Det er faktisk et første skridt hvor man indvier sig til at lade sig oplære som et troende menneske. Ingen er udlært i samme øjeblik de kommer op af vandet. Det er symbolik.
Jesus pagt, det som ny testamente (ny aftale) Jesus bragte som Guds sendebud eller engel, var først og fremmest til de udvalgte. I aftalen indgik Jesus blev givet disse udvalgte til at være deres herre og konge i himlen. Derfor er al tale om Johannes døber som substitut for Jesus bevist som absurd og irrelevant.
Den ny pagt er slet ikke uden betydning for alle andre der vil følge Jesus.
Det siges tydeligt af Jesus selv (hvem vil høre efter dette)
(Mattæus 26:28) for dette betyder mit blod, ’pagtens blod’, der skal udgydes for mange til synders tilgivelse.
Vi der ikke tilhører de udvalgte kan få syndernes tilgivelse, hvis vi vil gøre det der skal til, og dermed opnå det evige liv -ikke dårligt vel, selvom vi ikke kommer i himlen men tager jorden i besiddelse som det siges i Jesus bjergprædiken.
Jeg håber det sætter tingene på plads.
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

Det må være det svar SK omtalte?
tilføjet af

hvad er ånd sk? ;)

lads os se hvordan du kan beskrive hvad ånd er.
nu hvor du bliv sur over min forklarring igår.
tilføjet af

hvad er ånd sk? ;)

Eftersom du ikke fatter hvad man forklarer dig. Så fortæl hvad du selv synes. Vi trænger til et billigt grin. Du er jo så høj i (narre) hatten.
Så lad høre!
Som du ser er jeg sarkastisk. Bevis nu jeg ikke havde grund til at være det 😉
tilføjet af

din lære er baseret på indoktrinering,

ikke forståelse, så derfor kan du selvføgeligt ikke forklare dig.
du får at vide at sådan er det bare!
og de folk der bilder dig dette ind, ved jo heller ikke selv hvad de rigtig snakker om. så det er klart du ikke kan finde en ordenligt forklarring på dette.
og det er derfor du går til person angreb i stedet for at kunne svare stille og roligt på et spørgsmål.

Eftersom du ikke fatter hvad man forklarer dig. Så fortæl hvad du selv synes. Vi trænger til et billigt grin. Du er jo så høj i (narre) hatten.
Så lad høre!
Som du ser er jeg sarkastisk. Bevis nu jeg ikke havde grund til at være det 😉
tilføjet af

din lære er baseret på indoktrinering,

ikke forståelse, så derfor kan du selvføgeligt ikke forklare dig.
du får at vide at sådan er det bare!
og de folk der bilder dig dette ind, ved jo heller ikke selv hvad de rigtig snakker om. så det er klart du ikke kan finde en ordenligt forklarring på dette.
og det er derfor du går til person angreb i stedet for at kunne svare stille og roligt på et spørgsmål.

[quote="sand kristen" post=2720401]Eftersom du ikke fatter hvad man forklarer dig. Så fortæl hvad du selv synes. Vi trænger til et billigt grin. Du er jo så høj i (narre) hatten.
Så lad høre!
Som du ser er jeg sarkastisk. Bevis nu jeg ikke havde grund til at være det 😉[/quote]

Jeg havde altså god grund til at skrive som jeg gjorde.
Uanset hvad jeg ville forklare dig, om det var det ene eller det andet, ville du komme med en af dine ikke særligt indsigtsfulde svar.
Hvordan kan du vurdere det, når du ikke selv har den ringeste viden om hvad ånd er.
Du mener ingen Jehovas vidner ved hvad de snakker om. En noget subjektiv tankegang.
Det du beskriver er faktisk subjektivt, alt efter hvad du finder på.
Den konkrete saglige seriøse intelligente substans mangler totalt. Uden virkelig baggrund i biblen.
Derfor fører dine indlæg ikke til noget som helst.

Dit oplæg og vinkel på det du skriver, er simpelthen for dumt.
slut.
tilføjet af

din lære er baseret på indoktrinering,

Jeg synes nu sveland skriver mange tankevækkende indlæg...
tilføjet af

når alt kommer til alt, handler det om overskud

har du overskudet til at undersøge en sag? jamen så er interessen for den der også, og du kan skabe dit eget billede af sagen.
har du ikke, acceptere du bare det folk siger til dig.
når man bruger meget tid på at svine sine med debatøre til, viser man også at man ikke har det store overskud, og det man siger, nok ikke er noget du selv har fået forståelsen af, det er bare noget du har accepteret, og lige som det vi var inde på igår, slog du helt i bark gear, da du så de skrift steder jeg fandt frem, om hvordan biblen ser på emmet sjæl.
og du bliv sur på mig, men hvorfor har jeg ikke forstået endnu.
lyver biblen da?
bliver du sur på mig, fordi sekten har bildt dig en løgn ind?
det er jo ikke mig der har løjet for dig?
er du sur på mig, fordi jeg er budbringeren?
den der arrogante forklarring med at jeg ikke forstår noget som helst holder jo ikke når du tager en løgnagtig kilde som saglig, så falder alt tillid til dine ord til jorden.
og alt hvad du siger, må tages op til overvejelse.
du bliver nød til at bevise dine ord, ikke bare sige, sådan er det bare!
det er på den måde man idoktrinere andre på.
hvor man skipper forståelsen, men digtere folk, at sådan skal du bare forstå det!
det er jo en af grundene til at jehovas vidner ikke giver bibel kurser, for de lære ikke folk om biblen, de digtere folk, hvad de skal tro!
men når du bare har lyst til at være sur, så er den virkelige grund nok at du ikke selv forstå hvad der er du snakker om. og det er det du prøver at ligge skjul på ved at svine dine med debatøre til.


Jeg havde altså god grund til at skrive som jeg gjorde.
Uanset hvad jeg ville forklare dig, om det var det ene eller det andet, ville du komme med en af dine ikke særligt indsigtsfulde svar.
Hvordan kan du vurdere det, når du ikke selv har den ringeste viden om hvad ånd er.
Du mener ingen Jehovas vidner ved hvad de snakker om. En noget subjektiv tankegang.
Det du beskriver er faktisk subjektivt, alt efter hvad du finder på.
Den konkrete saglige seriøse intelligente substans mangler totalt. Uden virkelig baggrund i biblen.
Derfor fører dine indlæg ikke til noget som helst.

Dit oplæg og vinkel på det du skriver, er simpelthen for dumt.
slut.
tilføjet af

når alt kommer til alt, handler det om overskud

Hvad er det så "sekten" har bildt mig ind vedrørende "ånd" ?
Det går jeg ud fra du kan gøre rede for, sagligt velbegrundet dokumenteret og intelligent.
Slut en gang til.
tilføjet af

nu er det jo ikke første gang jeg snakker om emmet

med jehovas vidner, så du har det jo nok fra vagttårnet af.
det ville være mærkeligt hvis det var andet.
det var jo derfor jeg så hurtigt kunne slå ned på fx, din omformulering af salme 146 i forgårds.
fordi jeg havde støt på den omformulering før, da jeg snakkede med jehovas vidner, derfor tror jeg heller ikke det var dig, der ville lyve om hvad salme 146 i virkeligheden siger, du har bare været doven, og taget sektens kilde for pårlidelig, og troet at den holder vand.
men du burde jo vide bedre😉vi har jo efter hånden fundet mange løgne i jeres sekt, så mange at vi er begyndt at spørge efter hvor er sandheden henne? eller hvad følger i over hovedet i biblen?
for det er jo ikke nok bare at sige, jeg følger biblen, man bliver også nød til at vise det i gerning. for ellers er det jo bare løgn.
og løgn, er jo det værste man kan gøre i biblens øjne.

Hvad er det så "sekten" har bildt mig ind vedrørende "ånd" ?
Det går jeg ud fra du kan gøre rede for, sagligt velbegrundet dokumenteret og intelligent.
Slut en gang til.
tilføjet af

Født på ny ? ... Guds rige ? ...

afa skrev:
[quote]Joh 3, 1-8:
"v1 Der var et menneske, en af farisæerne, ved navn Nikodemus, medlem af jødernes råd. v2 Han kom til Jesus om natten og sagde til ham: »Rabbi, vi ved, du er en lærer, der er kommet fra Gud; for ingen kan gøre de tegn, du gør, uden at Gud er med ham.« v3 Jesus svarede ham: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige.« v4 Nikodemus sagde til ham: »Hvordan kan et menneske fødes, når det er gammelt? Det kan da ikke for anden gang komme ind i sin mors liv og fødes?« v5 Jesus svarede: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige. v6 Det, der er født af kødet, er kød, og det, der er født af Ånden, er ånd. v7 Du skal ikke undre dig over, at jeg sagde til dig: I må fødes på ny. v8 Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører den suse, men du ved ikke, hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Sådan er det med enhver, som er født af Ånden.«
[/quote]
Jeg vil høre om der er nogen, der har kommentarer til disse bibelvers?
1. Hvad menes der med:
Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige.« ?

2. Hvad mens der med:
Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører den suse, men du ved ikke, hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Sådan er det med enhver, som er født af Ånden.«
3. Hvad menes der med:
Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige.

Blot dette for at åbne op.[/quote]

Sand kristen skrev:
[quote]Et svar mere.
Det sprogbrug og talemåde man anvendte på biblens tid, og her skriftsproget, er naturligvis anderledes end både engelsk og dansk i opbygning, men også i form m.v.
Hebraisk er mere poetisk og levende til tider svulstigt som det kendes fra mellemøstlig litteratur.
Sproget er både enkelt men også udtryksfuldt, idet der anvendes metaforer som det tydeligt ses. Derfor må man skelne mellem det symbolske og det bogstavelige, hvad der falder meget svært for nogen. Sproget udtrykker gerne noget håndgribeligt, som at "se" åndelige ting hvad der naturligvis ikke skal opfattes bogstaveligt eller misbruges til at forsimple forståelsen ud fra biblen.
Vi kommer ind i en situation hvor Nikodemus kommer til Jesus om natten, af frygt for at falde i unåde hos de andre farisæere.
Jesus ved naturligvis Nikodemus er lærd, og i stand til at forstå det billedsprog Jesus er kendt for.

Svar til 1.
Jesus taler om at se Guds rige. Guds rige virker ved ånd, og derfor er det som Paulus skriver i Efeserbrevet: " idet jeres hjertes øjne er blevet oplyst" På sammen måde som er siges "hjertets tanker" det burde være let at se billedet. Hjertets tanker er sindet og følelserne, som er åbne overfor den sande tro og det man indser heraf.
Kun den der tager Jesus lære og ånden til sig kan "se" Guds rige.
Svar til 2
Vi kan ikke få ånden ved at kræve den eller bestemme over den. Vi kan se virkningerne og føle vi ændrer sind. Hvor fører den os hen, hvem kan overskue det. Vi kan ikke forlange lidt eller meget ånd. Jo mere vi lever efter den og med den, desto stærkere bliver den.
Det Jesus nok vil sige er vi skal lade os føre af ånden som vinden vil føre os i en bestemt retning, lidt som et skib der føres af sted. Ved at navigere som vi kan, ikke lade os gå op mod vinden men udnytte den til ens eget bedste, måske man så kommer i havn og får frelsen.
Troen er ikke alles, og den vej der fører til livet er der kun få der finder.
Mange lider åndeligt skibbrud.
Svar til 3
Hvem kommer ind i Guds rige?
Johannes døber døbte i vand. Men efter ham kom Jesus, der døbte med hellig ånd.
Johannes var sig bevidst at de han døbte ikke var oplærte eller sikret Guds endelige godkendelse. Jesus var endnu ikke begyndt at forkynde Guds rige.
At lade sig døbe betyder hverken at man er salvet, frelst eller på anden måde sikret en plads i himlen. De der kommer i himlen er godkendte, fordi de er som et helt nyt menneske der er "død" fra deres tidligere sind og tankegang.
Dåben er en bekræftelse overfor sig selv og en menighed på, man anerkender faderen, sønnens og Helligånden virke og vil tage læren og forståelsen med sig i den måde man lever på.
Det er et vigtigt og alvorligt skridt at tage. Som kun bør ske efter dyb overvejelse og ransagelse af sit eget sind. Det gør man klogt i at forstå.
Det er faktisk et første skridt hvor man indvier sig til at lade sig oplære som et troende menneske. Ingen er udlært i samme øjeblik de kommer op af vandet. Det er symbolik.
Jesus pagt, det som ny testamente (ny aftale) Jesus bragte som Guds sendebud eller engel, var først og fremmest til de udvalgte. I aftalen indgik Jesus blev givet disse udvalgte til at være deres herre og konge i himlen. Derfor er al tale om Johannes døber som substitut for Jesus bevist som absurd og irrelevant.
Den ny pagt er slet ikke uden betydning for alle andre der vil følge Jesus.
Det siges tydeligt af Jesus selv (hvem vil høre efter dette)
(Mattæus 26:28) for dette betyder mit blod, ’pagtens blod’, der skal udgydes for mange til synders tilgivelse.
Vi der ikke tilhører de udvalgte kan få syndernes tilgivelse, hvis vi vil gøre det der skal til, og dermed opnå det evige liv -ikke dårligt vel, selvom vi ikke kommer i himlen men tager jorden i besiddelse som det siges i Jesus bjergprædiken.
Jeg håber det sætter tingene på plads.
[/quote]
Hej Sand kristen.
Et lidt forsinket svar.
Jeg vil takke dig for dine 2 indlæg i denne tråd, vedrørende Joh 3, 1-8
Jeg kan nemt læse det du skriver.
Jeg har dog ikke haft den fornøden tid til at studere, det du har skrevet.
Derfor har jeg kopieret dine 2 svar, og jeg vil ved førstkommende lejlighed gå i dybden, med det du har skrevet.
Med venlig hilsen og tak, samt ønsket om alt godt til dig fra afa.

[quote]
Første svar fra Sand kristen:
Det er dog utroligt hvad man skal læse, af diverse herværende filosoffers tankespind.
Det virker som om disse drømmetroende altid har en nærmest guddommelig givet ret til at bygge videre og omforme alt hvad biblen oplyser.
Som jeg ser det drejer det sig ikke om at tro på det biblen fortæller, men i at se teksten som et ufuldstændigt oplæg med en masse tomme felter, som den enkelte selv skal udfylde.
Født på ny?
Hvad siger biblen om det. Det ser ikke ud til det spiller den store rolle for de drømmetroende.
Hvad er forståelsen af dette her. Det er i hvert fald min forståelse, der ikke laver om på det Peter forkynder.
1. Peter 1:22
 Nu da I har renset jeres sjæle ved lydighed mod sandheden, med en broderlig hengivenhed til følge som er uden hykleri, så elsk hinanden inderligt af hjertet. 23 I er jo født på ny, ikke ved en forgængelig men ved en uforgængelig sæd, gennem [den] levende og blivende Guds ord. 24 For „alt kød er som græs, og al dets herlighed er som græssets blomst; græsset visner, og blomsten falder af, 25 men Jehovas ord forbliver til evig tid.“ Og dette er „ordet“, det som er blevet jer forkyndt som en god nyhed.
Peter beskriver poetisk hvordan ordet om Guds rige ændrer en troendes sind.
Vi går videre til det næste.

1. Peter 1.3
 Velsignet være vor Herre Jesu Kristi Gud og Fader, for i sin store barmhjertighed har han givet os en ny fødsel til et levende håb ved Jesu Kristi opstandelse fra de døde, 4 til en uforgængelig og ubesmittet og uvisnelig arv. Den er bevaret i himlene til jer, 5 som bliver bevogtet ved Guds kraft gennem tro til en frelse der er rede til at blive åbenbaret i den sidste tid. 6 Over dette glæder I jer usigeligt, skønt I nu en kort tid, om nødvendigt, bedrøves ved forskellige prøvelser, 7 for at den prøvede ægthed af jeres tro, som er af langt større værdi end guld der forgår til trods for at det prøves med ild, kan blive fundet at være årsag til pris og herlighed og ære ved Jesu Kristi åbenbarelse. 8 Skønt I aldrig har set ham, elsker I ham. Skønt I ikke ser ham nu, tror I dog på ham og glæder jer overmåde med en uudsigelig og herliggjort glæde, 9 idet I når endemålet for jeres tro, jeres sjæles frelse.
Peter starter med at give æren til Jesus´ far, som er den almægtige Gud Jehova. Peter giver ikke æren til Jesus og kalder ham for Gud.
Det vi får er et HÅB om evigt liv. ikke et ord om salvelse, eller frit lejde til himlen, som de overmåde kristne indbilder sig, i deres selvfede opfattelse. Frelsen kommer fra himlen, sådan som Jesus ved sin ånd vil dømme når tiden er inde, og det vil blive gjort kendt (åbenbaret) Vi bliver prøvet, derfor er det risiko for vi kan fejle, ikke som nogen tror at "den hellige grav er velforvaret" jeg er døbt - ergo har jeg krav på et evigt liv.
Kan alle se mig kan alle høre mig, "jeg er en særlighellig og demonstrerer det ved at spise brød og drikke vin" ikke af ydmyghed, men for deres egen skyld.
Læs Mattæus 6:5 og se historien gentaget.
Det er den der holder ud til enden der bliver frelst.
Ikke et ord om dåben automatisk giver ret til både det ene og andet. Det er ikke en billet til himmelekspressen. De der råber op om ret og krav og ubetinget adgang til himlen, er overhovedet ikke kristne, og deres dåb indskrænker sig til de er blevet våde.
At få troen i hjertet er en kostbar gave som det siges. Men den skal passes og plejes, eller visner den og går ud som Peter beskriver det.
Langt mere ydmyghed og nøjagtig kundskab, er i højest grad nødvendigt.
Ingen der fornægter biblen, og laver om på den kan være salvet. Det er uhørt.
De der har mødt en sand salvet kristen, er slet ikke i tvivl om personen har en ånd og et væsen, man kan føle omgiver personen.
Alt det sludder man læser, er ikke andet en kejserens nye klæder.
Men det er måske meningen, læserne skal fyldes til randen med den slags.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.