8tilføjet af

Får du 600g frugt og grønt pr. dag?

Hørte lige i radioavisen, at en helt ny undersøgelse viser, at kun ca. hver tiende dansker kommer i nærheden af de 600g frugt og grønt hver dag.
Jeg tilhører så selv den 1/10 af befolkningen, men jeg er også tvunget til det, da jeg har udviklet en tarmsygdom, der gør, at der ikke skal meget til før mine tarme 'går i stå' - netop pga. at jeg har spist alt for usundt med alt for lidt grønt tidligere i mit liv. Så har spist 600g grønt (primært i rå form) og derudover 4-6 frugter pr. dag. Så fungerer min mave og jeg har overskud i det daglige.
Gad vide, hvor meget vi kunne spare sygehusvæsenet for, hvis vi fik de sidste 9/10 med på at spise mere frugt og grønt? 😮
Hånden på hjertet - får du så 600g frugt og grønt hver dag?
tilføjet af

....

Det er ca en uge siden jeg har spist en hel frugt.
tilføjet af

Nej..

Men jeg tror nu også mindre kan gøre det....
Jeg tror bare man skal spise fornuftigt i det hele taget..
Groft og grønt..🙂
tilføjet af

Jeg gør

Ikke fordi jeg har nogle særlige problemer med at lade være, men jeg får det helt klart bedre, når jeg får min "6 om dagen".
Og ja - vi ville helt sikkert kunne spare milliarder på sundhedsvæsenet, hvis folk gad passe lidt bedre på dem selv.
tilføjet af

DOG ikke - desværre!

Hvis man sku spise 600 g frugt og grønt hver eneste dag...så ku man ik bestille andet end bare at sidde og æde og æde og æde og æde og...
tilføjet af

Ikke nødvendigvis

Spiser man råkost eller anden salat til middag, et par æbler eller andet som snacks i løbet af dagen og f.eks en ret med kogte kartofler, porrer og gulerødder om aftenen løber det hurtigt op.
600 gram er jo ikke tørstoffer alene, var det kun det skulle man ganske rigtigt æde hele dagen.
tilføjet af

Ja da!

Jeg stiler altid efter at nå ca. 700 gram frugt og grønt om dagen, og for det meste går det meget godt, men selvfølgelig ikke altid, så gennemsnittet ligger nok på 600 gram. Men nu er det jo så ikke fordi jeg vejer det eller noget, jeg har det bare godt med at vide jeg får alt det sunde.
Men nu er det jo ikke kun frugt og grønt der er vigtigt for sundheden, men også hvad man ellers spiser, og hvilken livsstil man i det hele taget har. I øvrigt kan man også godt få for meget frugt og grønt. Min søster fx får tyndskid af 600 gram om dagen!
tilføjet af

Det er normalt

med prutten og tyndskid den første uge. Derefter vænner tarmene sig til det...
tilføjet af

Ja men

er det stadig normalt efter ti år? For det er den tid både hun og jeg har spist det i.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.