34tilføjet af

Folkeskolelærernes image er dårligt

I tiden hvor der reklameres for den nye læreruddannelse "Braincoach", er formanden for Danmarks Lærerforening ude og kritisere regeringen for at have nedbrudt lærerstandens ry for dermed at mindske lærernes indflydelse.
Hvilken bevæggrund skulle regeringen have til at underminere lærernes image, og hvordan er dit syn på lærernes image?
Vil den nye uddannelse (braincoach) hjælpe på fremtidens læreres ry?
tilføjet af

underbetalte

og ikke sæligt højt uddannet
tilføjet af

højtuddannet

du formår ikke engang at svare på et spørgsmål.
Underbetalt i forhold til hvad ?
Ikke højt uddannet i forhold til hvilke krav ?
Hvilket uddannelses niveau mener du, at en skolelærer skal have for at kunne undervise
i en grundskole ?
vh anonym
tilføjet af

tvivler på at en ny betegnelse for samme fag

rykker noget.
Skolen er alt for rummelig i dag og det gør det svært bare at undervise.
Jeg oplever i min søns klasse, at der er nogle opdraget børn, som ødelægger det for resten. Det må være irriterende, at en lærer skal bruge så meget tid på opdragelse og så lidt tid på undervisning.
Hvor mange forældre fortæller deres børn, at de forlanger af dem at de opfører sig ordentligt i skolen og lytter❓Hvor mange taler med deres børn om, hvorfor det er vigtigt at gå i skole og lære noget ?
vh anonym
tilføjet af

Interessant!

Hvis man ikke er særligt højt uddannet, skal lønnen vel også afspejle det??
Jeg vil så påstå at du tager fejl på begge områder. En folkeskolelærer er ikke dårligt uddannet, faktisk tror jeg de er professionsbachelorer som ingeniører o.l.
Derudover vil jeg ikke kalde dem underbetalte. En folkeskolelærer får i gennemsnit omkring 25.000 kr/md, hvilket er mere end f.eks. sygeplejersker, pædagoger og andre sammenlignelige offentlig ansatte.
tilføjet af

Sygemelding til Haarder

Da min søn kom hjem fra biologiprøve, spurgte jeg ham forventningsfuld, hvordan det var gået. Jeg fik nul, svarede han mig. Noget chokeret udbad jeg mig en forklaring. Computeren gik ned, og prøven blev aflyst, fortalte min søn mig. Det vil sige, at Bertel Haarders højt besungne testværktøj havde fået stress og var blevet sygemeldt. Jeg kom i denne sammenhæng til at tænke på de lærere, der i de sidste par år har beklaget sig over Bertels test og kontrolcirkus. Mange af dem har selv følt sig nedtromlet (og gået ned med stress) af alle de nye tiltag, som ministeren har fremsat på det seneste. Det, der kendetegner de fleste af forslagene, er, at de skal gennemføres i lyntempo. Der kan i flæng nævnes: Ny prøveform med fællesprøve i biologi/fysik/kemi, elevplaner, nationale test. Ministeren accepterer ikke, at disse ting tager tid at forberede ordentligt.
Så derfor ligger computerne og lærerne nu i samme sygeseng og venter på behandling.
tilføjet af

Hurra for test og elevplaner

DLF har bestemt ikke noget imod test, men lad os hurtigst muligt drøfte, om nationale, elektroniske afkrydsningstest er det, der fremmer kvaliteten i undervisningen
Mange lærere har oplevet, at skriftlig information til forældrene forud for forældresamtaler kan kvalificere samtalen. Men er det ensbetydende med, at der skal udarbejdes skriftlige elevplaner til alle elever i alle fag hvert år?
Langt de fleste lærere bruger test i deres evaluering af undervisningen. Testresultaterne bruges i forhold til at tilrettelægge undervisningen og i drøftelserne med eleven og forældrene. Men er det ensbetydende med, at det er genialt, at alle elever i 8. klasse skal gennemføre en national multiple-choice-test i fysik/kemi?
Mange, mange skoler har udarbejdet samtaleark, bruger portfolio, har udviklet elevhandleplaner eller bruger anden form for skriftligt oplæg til forældrene. En del skoler skrotter nu det, de var i gang med, fordi det ikke lever op til kravene til elevplaner. Andre skoler vælger en lidt mere »kreativ« læsning af bestemmelserne om elevplaner og fortsætter med deres eget gode system, selv om det måske ikke helt lever op til de meget specificerede centrale krav.
Skal man som lærer skrive om op mod 200 elever, kan det umuligt blive til andet end standardsætninger, smiley'er, »karakterer« eller lignende. Det er imidlertid heller ikke i overensstemmelse med reglerne, har Christine Antorini fået at vide i ministeriet.
Vi er bestemt ikke mod skriftlig kommunikation, men lad os hurtigst muligt drøfte, hvordan vi i langt højere grad kan overlade det til den enkelte skole, hvordan man vil bruge skriftlig kommunikation/elevplaner i forældresamarbejdet.
Jeg har mødt dygtige fysik/kemi-lærere, der har fået anerkendelse for, at de har formået at skabe bred interesse for faget, men som nu føler sig presset til at lægge undervisningen om for at sikre, at eleverne får gode resultater i de elektroniske test. De pågældende lærere har i øvrigt alle brugt test i deres evaluering. I stedet for at bruge test i forhold til det, de underviste i, føler de sig nu presset til at undervise i det, som de ved, eleverne vil blive testet i.
Vi har bestemt ikke noget imod test, men lad os hurtigst muligt drøfte, om nationale, elektroniske afkrydsningstest er det, der fremmer kvaliteten i undervisningen.
Lad os få en langt mere nuanceret debat, og lad udgangspunktet for debatten være, hvordan vi sikrer eleverne den bedste undervisning.
»Skal man som lærer skrive om op mod 200 elever, kan det umuligt blive til andet end standardsætninger, smiley'er, 'karakterer' eller lignende«
tilføjet af

Åbent brev til Bertel Haarder

Kære Bertel Haarder.
Ifølge undervisningsministeriets hjemmeside mener OECD og Danmarks Evalueringsinstitut, at evalueringskulturen i den danske folkeskole er manglende/usystematisk. Skriftlighed er nøglen til styrkelse af evalueringen. Derfor indføres elevplaner.
Problemet med elevplanerne i den form, der lægges op til, er, at de ikke bringer noget nyt.
Det kan undre, at evalueringen bliver bedre udelukkende ved at blive nedskrevet, da læreren ”blot skal bidrage til den enkelte elevs elevplan med de oplysninger, han allerede i dag må være i besiddelse af.”
Det er efter vores opfattelse bureaukrati, når det kræves, at viden, der i forvejen formidles mundtligt, nu også skal nedskrives.
Ifølge bekendtgørelsen skal elevplanen blandt andet styrke samarbejdet mellem skole og hjem, men ministeren udtaler også ”Hvis elevplanen medvirker til at afkorte forældresamtalen, kan ingen vel have noget imod det, allermindst forældrene.”
Hvordan forestiller du dig, at samarbejdet kan styrkes, når du samtidigt giver udtryk for, at det skal overstås hurtigst muligt?
Et af de største problemer for elevplanernes gennemførelse er lærernes engagement.
Hvis lærerstanden skal lave skriftlige planer for eleverne, ønsker vi at gøre det grundigt. Vi ønsker ikke at lave korte oplæg, der giver anledning til tolkninger og misforståelser, der siden skal redes ud ved skolehjemsamtalerne.
Vi ved af erfaring, at samtalen er langt det bedste redskab, når det drejer sig om skolehjemsamarbejdets personfølsomme del.
Ved samtalen kan uddybes, forklares og aftales. Der er mulighed for at aflæse reaktioner og rette samtalen til efter dem.
Arbejdet med elevplaner blev længe omtalt som en opgave, lærerne i forvejen får tid/løn for at udføre. Først 3. april 2007 kom en udtalelse om, at elevplaner ikke er en opgave oven i alle de andre.
Vi ved godt, at spørgsmålet om tid/løn er et anliggende der afgøres af KL og DLF, men i debatten kæder både ministeren og KL elevplaner sammen med den obligatoriske evaluering. Resultatet er, at der på talrige skoler har været forvirring om, hvorvidt opgaven skal aflønnes eller allerede er aflønnet.
Vi er som lærere ikke imod forandringer og nyskabelser, men vi ønsker gennemarbejdede og gennemtænkte ændringer, så ingen er i tvivl om mål, omfang og aflønning.
I dette skoleår har vi kæmpet med elevplaner, nationale tests og digitale prøver. Sidste år var det naturfagsprøverne.
Vent dog med de nye tiltag, indtil de er klar.
På kredsstyrelsens vegne :
Erland Eckerberg
Kreds 123
Citater : Indlæg af Bertel Haarder i Sjællandske den 14. februar 2006
og Viborg Stifts Folkeblad 24-6-2006
tilføjet af

Brain Coach

Den nye læreruddannelse stiller store krav til de studerende.
Og med rigtig god grund.
Som lærer bliver du specialist i at undervise. Du får den faglige kompetence og nødvendige pædagogiske ballast til at forme fremtidens læger, ingeniører, produktudviklere, elektrikere og alle andre fagspecialister, som Danmarks fremtid skal bygges på. Det er en stor faglig og personlig udfordring, som kræver både talent, engagement og professionalisme.
Har du evnerne og modet til at tage denne udfordring op, så søg ind på et af landets lærerseminarier. Vi lover dig, at det er et valg, du ikke vil fortryde.
tilføjet af

Brain coach min bare

Endnu et "hurra ord" der der skal sælge en pose varm luft.. hvis noget er tomt og kedeligt kalder vi det bare noget på engelsk.. så er det straks smart og trendy og en sikker succes!
og de skulle alle have medaljer.. puha jeg gad ikke skulle holde styr på en 20 børn af gangen.. ikke med mindre spansk røret blev genindført
tilføjet af

Rummelighed - ikke for alle?

Er det muligt, at rummelighedsbegrebet ender med at gøre det sværre for de normaltfungerende børn at få en ordentlig skolegang?
Der skal jo ikke mere end 3 utilpassede/uregerlige/aggressive/psykopatiske/uengagerede/adfærdsvanskelige børn til at forstyrre resten af klassen og sænke det faglige niveau.
Er det sandt, at man som lærer ikke går ind til lærerfaget med den tanke, at man skal ud og være betjent/opdrager? Er det sandt, at man til tider kommer hjem fra arbejde og tænker, at man ligeså godt kunne have søgt arbejde på et behandlingshjem for adfærdsvanskelige børn fordi det i bund og grund er det man allerede beskæftiger sig med?
Kan det være rigtigt, at rummelighed er for de få og ikke for os alle? Altså; skolen rummer alle - og dermed primært dem der fylder mest. Dem der larmer og ikke har sociale kompetencer.
Jeg har arbejdet på en specialskole for handikappede børn og jeg vil vove at påstå, at nogle af disse elever ville klare sig bedre socialt og/eller fagligt end nogle af de såkaldte "normale" børn jeg omgåes til dagligt.
Mvh,
En begrebsforvirret og træt folkeskolelærer
tilføjet af

Bertel ude med riven!

ÅBENT BREV TIL BERTEL HAARDER:
Til vores(?) minister, Bertel Haarder. 3. oktober 2006
På dr.dk/nyhederne kunne vi søndag aften, d. 1.oktober, læse nogle udtalelser fra dig, i forbindelse med en undersøgelse af 2155 vælgere, som placerede lærerne som ”nummer sjok” på en rangliste over prestigefyldte jobs.
Disse udtalelser ligger helt i tråd med din sædvanlige måde at omtale lærere og lærergerningen på. Med særdeles negativt ladede ord, ”jamret sig”, ”lønmodtageragtig”, ”proletarisk måde at argumentere på” og ”overdrive problemerne” kommenterer du denne undersøgelse, hvis præmisser i øvrigt ikke på nogen måde er omtalt i DR-nyhederne.
Her på Skovbakkeskolen blev dine udtalelser mødt med, ”nej, nu kan det være nok”, ”gadedrengesprog”, ”er han vores minister, er han minister” etc., og hurtigt blev vi enige om, at dette var dråben, der fik bægeret til at flyde over. Hvor længe og hvor mange gange skal vi finde os i, at vores øverste chef kommer med ringeagtende udtalelser om os som stand, og med dette sidste om os som mennesker? Vi er en flok lærere, som er glade for arbejdet, vi gør vores bedste for at leve op til de krav, som stilles til os i disse for folkeskolen så omskiftelige år. Vi har valgt denne uddannelse og dette job, fordi vi holder af børn, og fordi vi synes undervisning er spændende, men det kan være meget svært at holde fokus på undervisningen, når vi gang på gang skal lægge ryg til udtalelser fra en undervisningsminister, som tilsyneladende har en grundlæggende aversion mod skolelærere. Det kan godt være, at du har noget, du skal have betalt tilbage til DLF fra din forrige ministertid, men det skal vel ikke hældes ud over os i tide og utide. Vi vil faktisk gerne have lov til i fred og ro at udøve den gerning, vi nu er gået ind til her i folkeskolen!
Og man må jo nok spørge sig selv, om ikke netop du med dine gentagende ringeagtende udtalelser har et stort ansvar for det resultat, som den omtalte undersøgelse viste. Paradoksalt nok er det den undersøgelse, du selv kommenterer, - på en nedværdigende og hadsk måde, som vel ikke i befolkningen øger ”prestigen” omkring lærerjobbet!
Det ville klæde dig at rense dit sprog for slige ”proletariske” ord, og i stedet på positiv vis støtte op om det, som en tidligere undersøgelse viste, nemlig at et stort flertal (80 %!) af forældre er tilfredse med deres barns skole.(Finansministeriet og KL juni 2005, ”Det mener brugerne”.)
I øvrigt har vi her på skolen et særdeles godt forhold til vores forældre, vi møder stor opbakning og føler, at vores forældre respekterer det arbejde vi laver. Men måske kan du, hvis du fortsætter med dine ukvemsord om skolelærere, ændre på dette!
Vi imødeser et sobert svar, og du er velkommen til at kigge forbi skolen ved lejlighed, så kunne vi måske sammen finde en tone, som kan hjælpe os frem mod det, som det hele handler om: at vores børn får en god faglig og menneskelig ballast for deres videre vej i livet!
Lærerne på Skovbakkeskolen
Tværgade 12
8300, Odder
tilføjet af

Syn fra en lærerstuderende

Da jeg søgte ind på lærerseminariet for et år siden, blev alle ansøgere(så vidt jeg ved) optaget, simpelthen fordi der var så mange færre end året før der søgte ind. Læreruddannelsen er et ikke særligt populært søgt studie og det er skide ærgerligt, når der nu er mangel på lærere, både her i Danmark og i Grønland, hvor jeg kommer fra.
Til mine eksamener læste jeg og min studiemakker en masse litteratur, som ikke gav os andet end en forestilling om, at vi som kommende lærere går en dyster fremtid i møde med stor risiko for stress, skyldfølelse og krav om at skulle stå til regnskab på en helt anden måde end tidligere.
Jeg er glad for at jeg begyndte mit studie for et år siden og ikke nu til sommer, for jeg ville nødigt bryde mig om at være prøvekanin for en ny læreruddannelse, som ikke nødvendigvis er bedre. http://www.dm.dk/sw88821.asp
Men hvorfor er det så lige jeg stadig gerne vil være lærer? Jeg har prøvet en hel masse andet i mit liv og har nu endelig fundet det studie som passet perfekt til mig! Jeg er superglad for mit studie og mine studiekammerater, og jeg glæder mig faktisk til at blive lærer og komme til at undervise i folkeskolen. Jeg må prøve at ignorere det negative image, som folkeskoleærer-titlen har og bare koncentrere mig om at gøre et godt stykke arbejde og skabe et godt liv for mig selv.
Hilsen en lærerstuderende på Zahles Seminarium.
tilføjet af

Symptomatisk reaktion fra lærerne?

Hvis regeringen giver lærerne dårlige karakterer, må det være karaktergivningen, der er noget galt med?
En passende reaktion må være at forlange en ny regering, der vurderer lærerne anderledes?
Hvad kan vi lære af dette?
Når eleverne får dårlige karakterer af læreren, må læreren fyres, da han åbenbart ikke kan vurdere eleverne rigtigt?
Det må være signalet, som de fornærmede lærere sender?
Er denne reaktion fra lærernes side et symptom på, at deres ringe image er velfortjent?
tilføjet af

Gør dig dog forståelig!!

Du spørger og konstaterer i en og samme sætning - syv gange vrøvler du og laver den slags uforståelige sætninger. Hvad er det, du vil have svar på?
Prøv igen!
tilføjet af

Træd i karakter

og lav ro i klassen. Det fremmer undervisningsmulighederne.
tilføjet af

gerne

Men fjern så den del af rummeligheden der skaber uroen.
Læringsstile hvor eleverne skal behandles helt super individuelt.
Rummelighed.
Klare mål.
Dårlige arbejdsforhold.
På een gang - så bliver de let surt.
tilføjet af

Glæder mig!

Der er faktisk også nogle lærer, der elsker deres job. Jeg bliver en af dem. Jeg har arbejdet på en belastet skole, men med et utroligt motiveret og positivt lærer team. I får lærer uddannelsen til at lyde, som en sur pligt, man kun vælger fordi man ikke kan blive læge. MEN jeg glæder mig til seminariet, og til at blive færdig og få min egen faste klasse.
tilføjet af

og mig

De lærere jeg kender, er alle glade for arbejdet med børnene og med undervisningen.

Det er en sur blanding af Haarders konstante modsatrettede krav til lærerne, forældres urimelige og krævende holdning til skolen, skolens alt for store rummelighed og den stressede hverdag, der gør skolelivet surt. Det forstår folk bare ikke.
De fatter ikke vi arbejder efter årsnorm, nøjagtig lige så mange arbejdstimer som dem, fordelt over året!
Vi har bare ikke så meget forberedelsestid længere. Forberedelse må vi tage af vores fritid.
tilføjet af

Det har du også god grund til

for det kan være superfedt at få sin egen klasse. Man kan have sekunder i rummet, hvor man glemmer tid og sted, fordi man bare har "fanget" 24 9-åriges opmærksomhed. De fleste dage cykler jeg hjem og føler jeg har givet meget af mig selv, og at eleverne har lært noget idag. Nogle få dage kan det så være, at man tænker...ej nu er jeg bare træt af urolige børn, der snakker lidt for meget. Held og lykke...
tilføjet af

Enig

Hvor kan jeg dog kun give dig ret. Slet det lille ord "rummelighed" og lad os være lærere og ikke socialpædagoger. Ærgeligt, at man efter 7 års lærergerning allerede synes, at det går ned af bakke mht. vanskelige elever og pengespekulation. Kan godt forstå, at ingen gider tage uddannelsen længere.
tilføjet af

Du har ret

men der er altså lige et par stykker, der slet ikke burde være i klassen. Så ud med dem, så vi alle kan få arbejdsro.
tilføjet af

Symptomatisk reaktion fra en Haarder-fan?

"Når eleverne får dårlige karakterer af læreren, må læreren fyres, da han åbenbart ikke kan vurdere eleverne rigtigt?"
Ja - hvis læreren, siddende på lærerværelset på bekvem afstand af eleverne med et snuptag giver samtlige skolens elever dårlige karakterer - så må han naturligvis fyres. I særdeleshed, hvis han egenrådigt og manisk har ændret på og kraftigt udvidet det pensum, han vurderer dem ud fra, med få måneders varsel uden at tildele dem ekstra tid til at tilegne sig stoffet i.
Eller skal han have et skulderklap for sin indsats og opfordres til at fortsætte kursen, synes du?
I øvrigt er det frækt at sidestille lærere vs. regering med elever vs. lærere - en ret afgørende forskel er, at lærere er uddannet til og erfarne i at undervise elever, mens regeringsmedlemmerne mig bekendt ikke har uddannet sig til at vurdere lærere.
tilføjet af

Godt

Jeg kan slet ikke sige noget positivt om min tid på en dansk folkeskole. Det var simpelthen som at studere i et Uland. Lærerne var ikke dygtige nok fagligt, og undervisningen var alt for ofte spild af alles tid.
tilføjet af

Helt objektivt?

Overdrivelse fremmer forståelsen, meeeeen... Mon ikke der skulle have været en enkelt lærer eller to, der magtede opgaven? Det virker lidt utroværdigt, at du som folkeskoleelev var i stand til at vurdere samtlige læreres faglige niveau. Hvem har i øvrigt lært dig at læse og skrive?
tilføjet af

Fjols

Højt uddannet i forhold til hvem??? Akademikere har en 5 års uddannelse lærere en 4, tror du det ene år gør den store forskel
tilføjet af

Amen

Og godt sagt
tilføjet af

Kaffedrikkende lærere

som er så elendige at det skriger til himlen. Det er hvad jeg oplever på vores folkeskole, og det er fandeme sørgeligt. Kæmpe sygefravær har de også.
tilføjet af

Så galt er det vel ikke?

nu er der også en tildens til altid, at synes, at ens egne lærer er kedelige osv. Og generelt, hvis man ikke er glad for skolen i det hele taget, er alt jo en negativ oplevelse.
En ting er rigtigt, der er en del lærer der tit er syge. Men det andet vil jeg ikke give dig ret i..
tilføjet af

Jeg er mor til 2

som går på den skole, og det er virkelig slemt. De forlader klassen for at gå op og hente kaffe midt i timen...
tilføjet af

ja jeg

gad ikke mere efter 4 år. Folk kan selv passe deres børn når de er så kloge. Hvorfor er det at alle har ret til at blande sig i lærer jobbet ?
Der er sku ingen der stiller spørgsmål til lægens diagnose eller købmandens priser men lærere skal bare hoppe og springe for alle mulige mere eller mindre sindsyge påhit.
Der er ikke respekt omkring læreren så mit råd er skrid fra det så vil de ligge på knæ senere efter lærere.
tilføjet af

Ja, helt.

Jo, jeg har mødt et par dygtige lærere. Men ikke folkeskolelærere.
Min mor satte mig i gang med at læse, da jeg var 3-4 år. Resten klarede jeg selv. Jeg har lært at skrive på et reklamebureau i København.
Du er velkommen til din tro. Men du ved ikke, hvor elendigt de kvikkeste unger blev behandlet i min skoletid. Det ved jeg en del om.
tilføjet af

Imageproblemer for lærerne???

Jeg tror, at lærernes imageproblemer skyldes flere forskellige faktorer, bla. at lærerne er en gruppe mennesker, som ikke selv har faglig stolthed nok, og som ikke er ordentlig istand til at bide fra sig, når der fra regeringsside og haarder side bliver skudt med skarpt på deres manglende kvalifikationer.
Hvis lærerne mangler kvalifikationer er det vel primært fordi det man lærer på seminariet ikke har noget med den virkelighed man møder på skolen at gøre. jeg lærete en masse forskellig ting på seminariet, men ikke hvordan du undervisningsdifferentierer osv, det er ting jeg selv har måtte tilegne mig efter endt uddannelse.
Der er altså også noget katastofalt galt med vores skolesystem, hvis hver 5. af de nyuddannede lærere vælger at forlade skolen igen efter 1 år.
Desuden mener jeg, at den nedadgående spiral i lærernes image skyldes;
1) at vi har enhedsskole dvs. alle elever undervises samlet i klassen - dengang jeg gik i skole var der grundkursus og udvidet hold.
2)Skolen skal være rummelig, det vil sige at alle de skæve børn, som der faktisk ikke er plads og ressourcer til OGSÅ skal være i folkeskolen.
3) Alt for få ressourcer til undervisningsmaterialer, vikardæning, efteruddannelse, videreuddannelse
4) Alt for mange dårligt uddannede ledere, der ikke magter at løfte de pædagogiske og menneskelige opgaver
5) Alt for mange uengagerede lærere, som er udbrændte og ikke burde undervise elever på nogle niveauer overhovedet
6) En undervisningsminister, som glemmer at vores undervisning tager udgangspunkt i den aktuelle lov, og er den for ringe er vores undervisning det odså. Desuden laver han altså hurtigere om på tingene end jeg kan nå at læse bekendtgørelser.
7) Manglende opbakning og solidaritet fra forældre, som ikke altid har opdraget deres børn godt nok, som bagtaler læreren, som ikke sørger for at eleverne er udhvilede, mætte og velforberedte osv
8) Paradigmeskift i folkeskolen og blandt lærere, som især skyldes et generationsskifte
Så der er altså mange forskellig grunde til lærernes imageproblemer. Og det er ikke et problem der blot løses ved at skyde på læreren. da peoblemet er komplekst bliver løsningen også nød til at være det.
Mvh.
Gonzo, lærer i den danske folkeskole på 10. år
tilføjet af

Næ, måske er de ikke uddannede

til at vurdere lærere. Det er ikke desto mindre det de gør. Og en nyuddannet lærer er altså ikke en erfaren underviser, og lige i øjeblikket gennemgår folkeskolen en stor personaleudskiftning pga. alder. Dvs. der er mange unge lærere på lærerværelset uden den fornødne erfaring og de gamle flygter på efterløn når de kan. Se i øvrigt mit indlæg andet steds på denne side.
tilføjet af

Jeg glemte at skrive

at jeg elsker mit arbejde. Underviser kun i udskolingen og får vildt meget positiv respons på min undervisning. Jeg har lige skiftet skole, da jeg er flyttet og mine gamle elever græd da jeg rejste, fordi de synes vi havde nogle gode og lærerige timer sammen. og jeg kan mit faglige stof, det kan jeg se når mine elever har været til afgangsprøve og scoret superkarakterer. Men jeg er dødtræt af det øvrige samfunds holdninger til mit arbejde. Og dødtræt af holdningen der hedder; lærere laver ikke en skid. Arbejder 1924 timer om året som alle andre, men en del er forberedelse, efterbehandling og evaluering. og det foregår altså i mit lønkammer derhjemme. Men ville gerne arbejde hver dag fra 8 - 16 og kun have 5 ugers ferie, hvis jeg slap for aften, weekend og feriearbejde, og kunne holde fri som alle andre, når klokken var 16.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.