4tilføjet af

"Folkeskolelærere underviser for lidt"

mener Bertil Haarder og og formanden for Kommunernes Landsforening, Erik Fabrin -
Utroligt, at de individer der burde have "fingeren på pulsen" m.h.t. undervisningen i Folkeskolen - absolut ingen viden har om de faktiske forhold -
Kan man håbe for en tåbe ?
Venlig hilsen
tilføjet af

Jeg har ondt af folkeskolelærerne

Politikerne skulle selv have lov til at være folkeskolelærer i et stykke tid.....OG udsættes for deres egne lovforslag. Her er et af dem:
I år skal første, men også eneste årgang op i en prøve i fysik/kemi til eksamen, hvor ALT det, de har lært i 7.,8. og 9. klasse kan indgå. Måske en god idé, hvis altså de havde fået det at vide i 7. klasse, men loven er så ny, så 9. klasserne er de første til at komme op i prøven.
Lærerne prøver at gøre deres bedste, men hvor meget kan man nå at repetere? Og hvordan kan man overhovedet finde frem til det, der blev undervist i et par år tilbage...Da det ikke var eksamenspensum på daværende tidspunkt, har der ikke været nogen grund til andet end almindelig gennemgang af det. De færreste kan vel huske det hele, og desuden har der også været udskiftninger af lærerne.
Næste år gælder loven heldigvis ikke mere, men sikke noget roderi!
Folkeskolelærerne knokler simpelthen;
De skal holde sig ajour med stadigt skiftende love vedr. undervisningens indhold.
De skal bruge meget tid på at skælde ud over manglende opgaver og i det hele taget opdrage på eleverne.
De skal rette hjemmeopgaver, forberede undervisningen og deltage i diverse møder.
De bliver tit i fritiden ringet op af forældre med urimelige krav. Her er et par af virkelighedens eksempler:
En forælder ringer og spørger, om hendes datter ikke kan få lov til at gå i motionscenter i stedet for almindelig gymnastik, da hun ikke mener, at det interesserer datteren. Denne samtale foregår, fordi datteren har et enormt fravær i gymnastik. Datteren er ellers velfungerende og bliver ikke drillet.
En anden piges forældre er lige blevet skilt. De har store indbyrdes problemer, og datteren har det selvfølgelig dårligt med det. De ringer skiftesvist til læreren, altså forældrene, og snakker om DERES problemer....ikke datterens...på en måde, som vil de have læreren til at løse dem.
Ja, jeg har sgu' ondt af de stakkels lærere.
tilføjet af

Bag udtalelsen gemmer

sig det evindelige platte problem, at der skal spares. Det er alene noget, der kommer frem, for at legitimere en mindre lærerstab.
Hvis vi anskuer skolen ud fra den enkelte elev, må vi jo erkende, at eleven får det antal timer de skal have, eller hur? :)
Resultatet ved at få lærerne til at undervise mere, vil blive mindre forberedelsestid, færre lærere og endnu dårligere undervisning.
Undervisningen lider allerede af utidige reformer af samme, der end ikke når en status, før en ny tager form og lægges ned over skolen.
Panikken breder sig i takt med flere pisa-resultater, der end ikke siger noget fornuftigt om skolens strategi og effekt.
Nu skal man så have prøver, der skal sige det samme som alle lærere allerede ved om eleverne, idet vi allerede har en sådan løbende "statusopgørelse" af deres performance.
Endskønt man kan sige noget negativt om lærerne og tildele dem en kritik, er den stundende politiske tilgang helt hen i vejret.
Det ville give mere mening, hvis man genovervejede, hvad eleverne skulle lære, og så lade lærerne lave strategien for, hvordan man kan nå disse mål.... lærerne ved trods alt lidt mere om det.
Et bedre resultat ville ses, hvis man lod lærerne være i fred og passe deres arbejde.
V.H. Modild
tilføjet af

Relevant sammenligning?

Fra tid til anden kan man læse sammenligninger mellem dansk og udenlandsk undervisning.
Eksempelvis mener jeg at have læst, at i Holland er undervisningen bedre til den halve pris pr elev.
Med sådanne oplysninger i hovedet er det svært at tage afvisningen af kritik for gode varer.
Selvfølgelig ved skolelærere mere om forholdene end udenforstående.
Men de er mildt sagt ikke neutrale.
Man afviser en indbrudstyv som nævning i egen straffesag. Han er inhabil!
Hvorfor anser man skolelærere for at være habile ved vurdering af egen effektivitet?
tilføjet af

F.eks. på vestegnen

Jeg har tidl. skrevet om forholdene i 10.klasse. Man kan selvfølgelig ikke generalisere. Men et friskt eksempel. En pige forlod klasselokalet, hun havde andre interesser. Da lærerinden kaldte hende tilbage, fik hun at vide at hun var racist. Forholdene er mange steder umulige for lærerne. Det er rigtigt, at undervisningen nogle steder i udlandet er meget mere effektiv end i Danmark, der i en årrække førte en helt forfejlet politik. En nylig undersøgelse viste at det stod galt til med stavningen indefor vordene undervisere og vordene journalister. Selv om tekstTV er blevet bedre, forekommer der stadig kiks.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.