65tilføjet af

elever i folkeskolen

Jeg er lærer i folkeskolen, uddannet for 5 år siden og ved at køre træt. Hvorfor skal det være så svært at undervise en "almindelig" klasse. Hvorfor er det ok at sende børn i skole, der ikke ved det mindste om hvordan de skal opføre sig.
Folkeskolen skal være rummelig, så der skal være plads til alle, og når få elever ødelægger undervisningen for alle andre i klassen, så er der ikke andre undervisningstilbud til dem og ingen sanktions muligheder. Det er en daglig kamp for at få undervisningen til at hænge sammen.
Jeg ved ikke hvor længe jeg klarer at blive ved.
tilføjet af

gør som andre lærere?

Smid dem ud foran døren.. bliver det ved, som det jo nok gør, så tag det op til et forældre møde, bliver det ved endnu, så kontakt forældrerne i deres fritid, så de bedre kan forstå problemet. Bliver det ved endnu, og hvis andre lærere har samme problem, så snak med inpektøren om at smide dem ud af skolen. Eventuelt prøv at finde en mere passende skole til dem.
tilføjet af

Korrekt !

Det kan ikke være rigtigt at der skal nogle få individer, som ødelægger undervisningen for alle andre.
Forældre til "de artige" børn, har vel også krav på undervisning på et ordentligt niveau ?
Ud med dem hvis de ikke kan forstå advarsler m.m. ... !!!
tilføjet af

Godmorgen Tørnæs, Bregengaard og Bondo!

Du har fuldstændig ret. Jeg arbejder selv som vikar på diverse folkeskoler i København, og jeg må nok sige at det er deprimerende og stressende at ligge og slås med de samme adfærdsvanskelige elever hver evig eneste dag. Konceptet med "rummelighed" dækker vel egentlig bare over besparelser på specialklasserne og en grundlæggende (bevidst) uvidenhed om de faktiske forhold. Dette gælder både politikerne, men så sandelig også skolernes ledelse, der bliver ved med at undergrave lærerens autoritet, ved at foretage sig absolut intet når elev "X" for tiende i løbet af ugen, sidder på bænken udenfor inspektørens kontor. Man får den sædvanlige smøre med at "vi må i en dialog med barnet og forældrene" og så sker der ingenting. Jeg savner konsekvens og engagement, både hos politikerne, skolens ledelse og forældrene. Den rummelige folkeskole er en anakronisme og en utopi som spareivrige politikere og virkelighedsfjerne 68´ere har trukket ned over folkeskolen, dens elever og ansatte. Rummelighed bliver så lig med fordummelse af majoriteten af eleverne, som enten bliver forstyrret eller revet med af de forstyrrende elementer. der er vel ingen som kan være interesseret i at sænke niveauet yderligere, i en folkeskole som i disse år står over for massive udfordringer. Privatskolerne har gyldne tider, og den trend ser ud til at forstærkes. Det må da være et vift med en vognstang om, at der er noget galt. Hvis udviklingen får lov at fortsætte, er det nok bedst at fjerne "folke" fra folkeskolen, og lade en kultur af social nød gennemsyre og overtage systemet. Så længe at sanktionsmulighederne er så patetiske, opfordrer man jo ligefrem ballademagerne til at svælge i lærerens og dermed systemets afmagt. Dette må da være en værdig sag for Tørnæs, Bondo og Bregengaard at forfølge, ellers må vi håbe at de psykiatriske afsnit på hospitalerne er lige så "rummelige" som folkeskolen, for det er dér lærerne ender hvis dette vanvid får lov at fortsætte. Mange af eleverne kan se frem til middelmådige karakterer og et lavt vidensniveau, som utvivlsomt vil blive en enorm belastning både for dem selv og samfundet.
tilføjet af

De små skridts tunge dans..

Kære kollega
Ja, hvis det bare var så enkelt, at man kunne smide dem uden for døren og dét hjalp i længden.....så havde man da verdens letteste job!
Jeg er selv lærer, nu på 10. år, og genkender derfor problemet. Vi er begyndt på "familieklasser", hvor også foældrene inddrages i skoledagen én gang om ugen, fordi børnene skal forstå, at det også er deres forældres ansvar, og ikke kun skolens, at de lærer, hvordan man går i skole. Men det er nyt, og ikke noget man har mange steder endnu.
Min erfaring er dog, at der altid er en udvej, som dog kræver mange gode kræfters samarbejde - og tid. Jeg håber, at du arbejder på en skole med gode kolleger og en god ledelse, selvom det ikke helt lyder sådan, siden du tilsyneladende ikke har fået hjælp allerede?
På min skole er køreplanen flg.
(uden "familieklasse")
- Samtale med forældrene så snart noget ikke fungerer med barnet. Involvere forældrene og bede dem om hjælp til at få barnet indstillet på, hvordan man går i skole / hvordan man opfører sig.
- Samtale med barnet om hvad det er, man vil have det til - og være meget tydelig med HVAD og HVORDAN. Et "Du må ikke" skal altid følges af en anvisning på, hvad der det er man godt må og skal. Hvis det ikke kan lade sig gøre i undervisningen - så må man have fat i barnet bagefter og samle op på det, som er sket.
- Evt. samtale med begge parter samtidig - og hav´altid en ekstra lærer eller én fra ledelsen med, så du ikke bliver afsporet. Læg en klar strategi inden mødet. Hvad er målet med samtalen præcis? Lav evt. gerne nogle alternative handleforslag, hvis barnet ikke magter at ændre sin opførsel hurtigt. Det kan f.eks. være, at man så må fortælle forældrene, at man ikke kan tage ansvar for deres barns læring, når det ikke kan finde ud af at være i klassen, som man skal, for man har også resten af klassen at tage hensyn til. Enten må man få en støttelærer til at tage sig af deres læring - både fagligt og hvordan man egentlig arbejder og opfører sig, eller også kan man kun tilbyde børnene at gå uden for klassen med en bog og arbejde selv(med noget de magter! Det er måske ikke meget...), mens man har undervisning med de børn, som er parate.
- Lav en standardseddel, som du kan lave tilføjelser på. På sedlen til forældrene står der, at det idag ikke er lykkedes at have deres barn med i undervisningen / eller at det ikke deltog som det skullle. Brug denne sedddel dagligt hvis det er nødvendigt, og bed altid om at få bekræftet, om de har læst og modtaget den. Igen: Dagligt, om nødvendigt. Det kan ikke understreges nok, at det er deres børn!
- Hvis det ikke hjælper, må flere personer fra skolen inddrages. Er der ting i undervisningen, som kan organiseres anderledes, så de børn, som er uundervisbare kan få taget yderligere hensyn til, hvad de magter, og hvad de ikke magter? Skal der supervisoin til fra ledelse og psykolog til at tage nye skridt for barnet og i samarbejdet med forældrene? Hører eleven overhovedet til på en almindelig skole, hvis det ikke sammen med forældrene kan lykkes at ændre adfærden?
- Der er selvfølgelig en lang, sej vej for disse procedurer, men vedholdenhed og fastholdelse af, hvordan det skal være i klassen, er alfa og omega!
- Du må altid huske på, også når du er ved at kaste håndklædet i ringen, at selvom man altid kan blive en bedre lærer, så er du uddannet og ansat på grund af dine kvalifikationer, og du må ikke tage hele skylden og ansvaret på dine egne skuldre. Det ville være helt urimeligt. Kæmp! Kræv af din ledelse at de støtter dig i, at nu skal forældrene involveres, og find sammen helt konkrete retningslinier for, hvad der accepteres og hvad der ikke accepteres - og hvad konsekvenser og procedurer er i dette arbejde, med at få elever der forstyrrer sig selv og andre på ret køl.
- Synes forældrene det bliver for umuligt at hjælpe deres børn til rette til ordentlig opførsel, kan det være, at de vil give dig og skolen skylden. Lad dig ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG hoppe med på den. Bliv ved med at sende problemet tilbage til dem - at det er et samarbejde! Nogle forældre kommer til at sige og gøre de helt forkerte ting, f.eks. true deres børn til at opføre sig ordenligt. Så må man via ledelsen henvise dem til et tilbud om rådgivning udenfor skoleregi.
Det vigtigste at huske på er, at børnene gør det de kan -og det de kan slippe afsted med. Men, helt grundlæggende tror jeg at man skal holde sig for øje, at børn og unge i bund og grund ønsker at gøre "det rigtige" - og at det er os - de voksnes - ansvar, at tage hånd om problemet. Det er bare ikke alle børn der er så heldige med, hvilke voksne de har omkring sig. De børn, hvis forældre ikke magter opgaven, er virkelig dårligt stillet! Det er jo derfor, at skolens ledelse, psykolog, sundhedsplerjerske eller hvem der nu er brug for skal involveres, når det fortsat ikke går, så man er flere om at tænke løsninger for barnet. Især, hvis problemet med barnet rækker ud over skolens ansvarsområde.
Hvis forældrene til sidst stadig synes, at det er skolens - og ikke deres - problem, og efterhånden også synes at det er en værre møgskole - ja, så står det dem jo frit for at flytte deres barn til en anden skole. Det er vigtigt at have et "Sådan gør vi på vores skole..." Stå fast og stå sammen, og lad dig og jer ikke manipulere til at påtage jer hele skylden alene.
Jeg kunne blive ved, og mit indlæg er sikkert ikke relevant for så mange andre end dig, som det jo også netop er skrevet til. Er der noget du kan bruge? Ellers skriv igen....... Der er altid en vej videre - og det skal i hvert fald ikke være dig, der skal tage det hele på dine skuldre.
Venlig hilsen fra en kollega til en anden,
Kapha
tilføjet af

Et link netop idag om emnet:

Se i øvrigt på www.folkeskolen.dk idag en artikel som hedder "En opgave,lærere ikke magter".
Den er også relevant i denne debat.
tilføjet af

det var ikke helt det jeg mente

men næsten.
Nu går jeg ud fra, at de fleste ballade-magere, bare er uopdragne børn, men der er altså også dem som bare ikke kan fungere i normale klasser. Min lillebror, for et eksempel. Som jeg også skrev, så skulle man eventuelt prøve at finde en anden skole. Min lillebror er på en speciel skole, hvor han heldigvis trives rigtig godt. Man skal ikke bare smide de uartige børn ud, og så kun koncentrere sig om de artige. Man skal prøve at finde et alternativ til de uartige børn, så de normale folkeskole lærer kan koncentrere sig om de artige.
tilføjet af

Tænk kreativt

Da jeg var elev i folkeskolen var det altid 2-4 elever, der lavede
ballede. Det gjorde de af den simple grund, at de ikke havde evnerne.
Derfor sad de og generede lærerne, og de andre elever. Derfor bad jeg
dem om at være stille, eller også kunne vi snakke om det udenfor
døren. Lærerne fik en rolig klasse med den metode.
Hvilken uddannelse eller job har de urolige elever fået efter folkeskolen?
Tømrer, rørsmed, pladesmed og pædagogmedhjælper.
tilføjet af

det kan også være

at de er for kloge, og de simpelthen kedder sig i klassen.
Jeg ved godt det lydder usandsynligt, og der er da heller ikke så stor chance for at det er det, der er det rigtige i dette tilfælde.
På en teknisk skole blev en ven og jeg smidt helt af matematik holdet, fordi vi åbenbart var for kloge. De opgaver som vores lærer havde brugt tid på at vi skulle arbejde med i den 1½ time vi havde matematik, lavede vi på 20 min.. og så kunne vi ellers bare sidde og tie stille. Det er temmelig svært, når det kommer til stykket, og vi begyndte at snakke, og til sidst fik vi at vide, at vi ikke skulle komme mere til metematik undervisningen.
Point: Der er en mulighed for, at de kedder sig fordi, der ikke er nogen udfordring i timerne, og derved fordriver tiden med noget andet.
tilføjet af

heii

jeg går selv i folkeskolen i en 9 klasse. der er også nogle der laver ballade, så derfor har skolen gjort, at der er to lærere, i nogle af timerne, og når der er det, så snakker de ikke så meget som før, så prøv at foreslå det, det kan hjælpe,
tilføjet af

Enig med dig

Jeg lavede også opgaverne de første 5-10 minutter af timen i
folkeskolen, på nær de opgaver der var mere omfattende.Og jeg kede
mig også meget både i gymnasiet og folkeskolen, men derfor sad jeg
ikke og snakkede i timerne. Det er nemlig total mangel på respekt overfor
læreren og eleverne, når nogle få stykker sidder og larmer i timen. Derefter
gik jeg på biblioteket for at lære en hel masse, som jeg ikke kunne lære i folkeskolen og gymnasiet.
Desuden burde læreren give jer flere opgaver, når I havde lavet jeres opgaver.
Eller give jer en pause udenfor døren, og kalde jer ind, når det skulle gennemgåes.
Du kunne også låne nogle bøger på biblioteket. Og læse dem i timen, når
du havde lavet dine opgaver. For kvikke mennesker skal ikke begrænses, bare
fordi uddannelsessystemet skal tilgodese flertallet i den danske befolkning.
tilføjet af

Selvfølgelig køre man træt.

Kære lærer.
Min mor er folkeskolelærer - hun har oplevet de samme følelser ved at være lærer.
Forældre burde selvfølgelig lære deres børn, hvordan de skal opføre sig. Men ikke alle forældre magter det. Desværre.
Jeg synes ikke du skal give op endnu. Senere hen tror jeg du vil se det som en sejr for dig selv. Prøv at fortæl børnene, hvordan du har det med at de ikke vil lytte. Prøv at vise mere, hvis du ikke allerede gør det, i elevernes interesser og følelser. Måske vil de knytte bånd. Endnu en sejr.
Selv har jeg ikke psykken til at være lærer, jeg er også kun 17 år så, men det er et meegt krævende job.
Håber det kommer til at gå godt i fremtiden.
k.h. L.O.N.
tilføjet af

Den asociale løsning.

Jeg husker stadig min skolegang , og ja der VAR nogle elementer i klasse , som altid skulle ødelægge undervisningen både for eleverne og læreren .
Derfor har jeg valgt den asociale løsning for mine børn..
...PRIVATSKOLEN !!!
Her er der 12-16 elever i klasse og er derfor meget nemmere at styre.
Der bliver taget hensyn til den enkelte elev, og forældrene er med HELE vejen .
Når der ikke er så meget larm i timerne , får eleverne mere ud af timerne , altså forstår tingene bedre , så kommer der højere karakter , derved bedre jobs!!!
I sidste enden er de ekstra penge givet rigtig godt ud .
Og hvorfor skal mine børn betale prisen for , at andres børn ikke kan eller vil sidde stille i timerne ?
Og så er jeg stort set ligeglad med , hvorfor andre forældre ikke kan styre deres børn ...for mig handler det om at få det bedste ud af livet for mine børn !!!
tilføjet af

Æhh?

Har har svært ved at vudere om det ironisk eller positivt ment, med de nævnte uddannelser. Men hælder nu til det ironiske. Hvis jeg fejltolker det så må De undskylde.
I så fald, hvad ville nogle af akademikerne gøre uden disse så kaldte forstyrrende elementer, som åbenbart fik sig en "taber uddannelse"? Okay de kan jo sætte nogle af deres med akademikere, som alligevel er arbejdsløse til at udføre et håndværksmæssigt arbejde, som de har regnet på, eksempelvis.
Dernæst kan jeg godt være enig, at det lader til, at elever som viser sig hurtigere til at løse de udleverede opgaver, for lov til at passe sig selv. Naturligvis en brøler, for de skal jo holdes til ilden (ihverfald i timerne). Det havde jeg glæde af da jeg gik i skole (en privatskole som senere er blevet solgt og kendt som "hashskolen" i medierne), - måske årsagen til at jeg endte med at have indhentet et skole år, og derved blev tidligere færdig.
tilføjet af

Har valgt det samme !

Jeg har helt klart valgt detsamme selv ... for mine børn.
Alt andet er efterhånden, og desværre, ikke godt nok .... specielt ikke med de krav der stilles idag til unge, som evt. gerne vil læse videre.
Det er bare ærgerligt at man skal "gå den vej" for at få en ordentlig undervisning !
tilføjet af

Ta' det nu ikke som et angreb....

Kunne nogle af problemerne være, (når man ser den slags indslag i medierne) at nogle lærere simpelthen ikke kan lærere fra sig, og sætte sig i en gensidig respekt, og være "bestemt" (nok)? Det kunne man godt have fornemmelsen af. For sådanne undervisere har alle vel oplevet i deres skolegang?
En bekendt/veninde, er igang med sidste sidste år på seminariet, og har vikar timer af og til på en af nabobyens skoler. Personligt havde jeg aldrig forstillet mig hende som lærer. Men på denne skole kender jeg et af de forstyrende "elementer", pudsigt nok i hendes undervisning arbejder han og aflevere hans opgaver. Det havde de andre lærere ikke oplevet, at denne knægt havde gjort før.
tilføjet af

Æhh taber uddannelse??

Der er ingen "taber" uddannelser i Danmark, for der er skam brug
for os allesammen. Vi har bare et uddannelsessystem, der ikke
er fleksibelt nok. Desuden er lærerne ikke godt nok forberedt til
virkeligheden verden i skolesystemet.
Nogle modeller
er så firkantet
at de ikke gælder
men mange tror
at de tæller
Virkelighedens verden er ikke en statisk model, og det burde
skolesystemet også være tilpasset.
Det med tidligere færdig kunne ikke lade sig gøre, dengang jeg
gik i skole for et kvart århundrede siden. Men til gengæld var
jeg mange gange klogere end de andre.
tilføjet af

Job?

Et job er ikke sværer end du selv gør det til.
tilføjet af

Bliver helt bange.

Nu bliver jeg helt bange når jeg hører hvor svært det er at være folkeskolelærer.
Jeg går på HF 2. år og regner med at fortsætte på lærerseminariet for senere at arbejde som folkeskolelærer. Så nu vil jeg så gerne vide.
Er det så forfærdeligt at man ikke kan holde det ud??
Jeg skal i praktik på seminariet i Nr. Nissum i næste uge og jeg håber da på at dette bliver spændende.
Men jeg vil da gerne hører lidt fra dig og andre lærere om hvordan det er i den virkelige verden at være lærer, efter at man har taget uddannelsen og er kommet i arbejde. Håber du eller andre skriver tilbage på dette indlæg.
Mvh. UngPige19
tilføjet af

SUK for en unuanceret debat - men bliv endelig lærer!

Hej UNGPIGE19.
JA, det er - eller kan i hvert fald være - et benhårdt arbejde at undervise børn, men samtidig er det også et fantastisk og meget, meget meningsfuldt arbejde.
Det man skal gå efter er en god skole med en ledelse der ikke virker "gammeldags" og reaktionær - og et sted, hvor man fornemmer en seriøs og rigtig god stemning. For du vil få rigeligt at arbejde med, og selvom man får skudt meget i skoene om hvilken loppetjans det er med evig ferie osv.når man er lærer, så er det altså ingen badeferie!
Man skal blive lærer, hvis man synes det er en udfordring at undervise børn og til stadighed udvikle sin undervisning, så den bliver så god som muligt. Man skal synes, at børn er fantastiske - så kan man også lære meget af dem. For du vil få modvind, blive mødt af en afgrundsdyb uvidenhed om, hvad undervisning i sit væsen er, når det virkelig rykker. Se bare denne debat! Bare Bimmers indlæg er til at sukke dybt over. Fuldstændig unuanceret og uvidende. Og det vil du møde meget af.
Men, det er et arbejde med fantastiske muligheder for at udvikle sig konstant, og det bliver du også nødt til, for man skal være rigtig, rigtig god til at kommunikere, have et øje på hver finger og hele tiden finde metoder til at optimere sin undervisning for børnene. Men hvor mange jo har s¨å mange og alsidige udfordringer?
Hvis du ikke kommer et godt sted hen som ny lærer, fordi ledelsen er ringe - så skift! Man skal have super opbakning og et seriøst miljø at arbjede i! Jeg er lærer på 10. år og elsker mit job og min skole! Jeg har været ved at bukke under som ny lærer, men altså, når man er igennem det, så er det bare fantastisk at møde så mange glade unger hver dag, og hjælpe dem til at udvikle sig og lære en masse, de kan bruge til noget.
tilføjet af

Find noget andet:

Lærergerningen er for dem, der ikke kan lade være.!!
Et kald:! - Men det skal være morsomt at gå på arbejdet. Så hvis din opfattelse er, at eleverne er selvoptagede, forkælede møgunger uden opdragelse, og at det er tydeligt, at de har det fra deres forældre, så find et andet arbejde. En læreruddannelse kan være et værdifuldt aktiv mange andre steder i erhvervslivet, arbejdet mere tilfredsstillende og lønnen kan nærme sig det dobbelte. Du sover bedre om natten, din mave-svien forsvinder og din fritid kan du begynde at bruge på dine interesser. Og din kone.!
- Har selv været der.: Og er gået.!
tilføjet af

Tak, det giver lysten tilbage!

1000 tak for din måde at forklarer dit liv som lærer på... Alle job er vel svære i starten og alle har jo grænser der skal overskrides. Jeg glæder mig til at se hvad det vil sige at være lærer i næste uge... se en klasse fra den anden side...
Mvh. UngPige19
tilføjet af

Respekt til lærerne

Folkeskolelærere fortjener al mulig respekt, og støtte fra kolleger, forældre, politikere og fra befolkningen.
Man skal godt nok være stærk og have en god opbakning for at få en ordentlig undervisning op at stå.
Jeg har ingen børn selv, men jeg kan nemt forestille mig hvordan den omsiggribende mig, mig, mig kultur også kan gøre et klasseværelse til et larmende helvede med egoistiske børn, der har ingen tanke for andre, eller for helheden.
Jeg ville sgu nok heller ikke være særlig god til at opdrage børn, men jeg vil da håbe jeg ville kunne indse at læreren nok havde en pointe, hvis han kom og sagde at mit barn ikke kan være rolig i klassen. Jeg kan forestille mig at mange forældre ser sådan en udmeldning som et personligt angreb mod dem og deres barn, og i stedet for at samarbejde med læreren, angriber denne.
Nogle folk er fandeme så .......
Nå men jeg håber at det ikke generelt står så slemt til som nogle af indlæggene i tråden antyder. Og så vil jeg igen opfordre til forståelse for lærernes situation, og til større opbakning til dem fra alle.
I mine øjne har i fandeme stor status. I gør et vanskeligt og vigtigt arbejde, som langtfra alle kan gøre. Jeg håber de fleste folk kan fatte det.
tilføjet af

Brandærgerligt!

Ja, dette bekræfter desværre, hvad jeg selv har oplevet de sidste 10 år: Det er mændende der forsvinder først - og vi er ellers (alt for mange) kvindelige lærere, som ville ønske, at vi havde flere mandlige kolleger. Men, selvfølgelig kun, hvis de orker det og vil. Desværre er der en flugt fra lærerværelserne af (unge) mænd, som ikke synes det er umagen værd. Brandærgerligt. Som det blev nævnt: Nattesøvnen forbedres og mavesvien forsvinder. Med andre ord: Et krævende arbejde med udviklingsmuligheder - hvis man kommer igennem den sejeste periode, og er på en skole, hvor tingene kan udvikle sig, så det ikke er stagnation og skruen uden ende med elever - og deres forældre, som virkelig trækker tænder ud.
At jobbet i det private erhversliv skulle være mindre tilfredsstillende står jeg helt uforstående overfor, hvis det altså handler om meningsfuldhed. Som jeg har nævnt i tidligere debatoplæg, så er det maksimalt tilfredsstillende at være lærer netop på grund af den meningsfuldhed, som præger hver eneste dag. (Hvis man har øje for den, og ikke får alt for ondt af sig selv).
En anden myte, jeg i dén grad godt vil være med til at punktere, er, at læreruddannnelsen i sig selv er et godt springbræt til det private erhversliv - eller bare andre job. Nej, det er ikke min erfaring. Langt tydeligere synes det for mig at være, at mange, som tager læreruddannelsen, er en slags blæksprutter, halvstuderede røvere og har lidt tusindkunstnere i sig. Det er på grund af disse kompetencer, at man som lærer også er i stand til at mestre andre opgaver. Der er jo altid et par rådne blommer i posen, når man køber et kilo, men jeg oplever generelt mine lærerkolleger som folk, der er gode til mange ting!
tilføjet af

Tak!

Tusind tak, Esben.
Som at få en stor paraply på en regnfuld dag. Ah!
tilføjet af

KøreR træt

Hvis du er 17 år, har du forhåbentlig (?) også bestået folkeskolens afgangsprøve... HVORDAN kan man det når man ikke kan finde ud på at der skal R på verber i nutid?!?!?!?!?!?!? -Og din mor er lærer? Du burde skamme dig. Tilbage til 3. klasse, hvor vi andre lærte det!!!
tilføjet af

Svar

Hvor stor en klasse er det? Altså er det en 9. klasse eller en 1. klasse. DEr er stor forskel på hvordan man skal gøre. Hvis det er en 1. klasse, så skal de bare læres op til at opføre sig ordenligt. SElvfølgelig vil der altid være en enkel der er lidt mere larmende end andre.
Men hvis det er en 9. klasse så er det den hårde metode. Smid den eller de elever der larmer uden for døren, gå så lidt efter ud og snak med personen om det og send eleven ind igen. Og er det så en elev der ligemeget hvad altid og hele tiden larmer, så kald ind til forældremøde, med elevens lærere, forældre og skoleinspektøren.
tilføjet af

er selv elev

jeg er selv folkeskole elev (7 klasse) og jeg hved at vi larmer mest (jeg er en af de stille) når vi har de læere der prøver at styre os med magt.
hvor i mod de læere der forteller os hvor glade de er får at have os, hvor flitige vi er når vi enlig tager os sammen o.s.v (enlig ikke ogerdriv får meget så virker det unaturligt) i deres timer sidder vi nesten alle sammen stille og arbejder.
tilføjet af

forstår dig

jeg kan godt forstå dig. Men problemet er ikke dig heller ikke børnene men deres forældre, der ikke ved hvad alm. pli betyder med pli menes opdragelse. Børn i dag styrer jo hele familien man må endelig ikke sige dem imod eller lære dem at respektere andre mennesker. Nej i dag fjerner forældrene hver en sten på børnenens vej, så når de får lidt modstand kammer de helt over. Der burde være mulighed for at sende børnene hjem til deres forældre så de kan blive opdraget ordentlig, og så kan de komme i skole efterfølgende. Og jo jeg har tre børn på 22 18 og 5 år og de kan godt opføre sig ordentlig og det uden jeg har slået dem nogensinde men lært dem et gammelt ordsprog :"vær mod andre som du ønsker de sklal være mod dig" og ellers give dem ansvar i forhold til deres alder. Engang skal de jo klare sig selv
tilføjet af

giv mig ideer, tak

du lyder som om du mener lærere, der møder uopdragne elever selv har problemet. Jeg mener jeg er engageret, glad for ungen mennesker, men jeg kender problemet med en flok elever, der ikke kan finderud af at de ikke altid kan bestemme. Ærgerligt hvis lærere, der brænder for deres arbejde, må give op fordi andre ikke vil tage ansvar for de unge mennesker og bl.a stille krav til dem om at opføre sig så alle kan være i klassen og læreren kan undervise. Vær sød at give et par tips til andre jobs. Jeg vil gerne arbejde seriøst og værdsættes for det jeg gør. Jeg venter på gode forslag. Hvad laver du fx?
tilføjet af

tak for din opbakning

mange tak for di gode ord. Jeg vil huske det til et forældremøde jeg ikke er glad for og som venter. Jeg skal forsøge på diplomatisk vis at forklare at undervisning ikke er mulig hvis alt er magtkamp. Jeg vil huske på, at nogle gode mennesker rundt omkring godt forstår. Tusind tak.
tilføjet af

vælg noget andet

det er mit bedste råd, hvis du også vil se solen skinne, nyde samvær med din familie. Jeg ved at dygtige og ansvarlige lærere ofte har det svært i dag. NOgle nærere overlever ved at ja, jeg tør ikke sige ved hvad, men de orker ikke engang diskussioner og jeg kan egentlig godt forstå det...
tilføjet af

nå så det er det...

så vent ti år mere!!!
jeg ønsker det bedste for dig, men du har åbenbart ikke fundet ud af, hvor sårbare vi er. Håber du klarer skærene. Det andet gør forbandet ondt.
tilføjet af

rigtig

jeg er også selv elev og det er helt rigtig hvis du siger når de er gode så hjælper det dig helt bestemt
tilføjet af

Tænke tilbage

Jeg er godt nok ikke lærer, men kan kun tænke tilbage. De lærere der fik mest respekt var oftes mest de mandlige, men det var ofte også dem der kunne lave lidt sjov en gang imellem (altså mere humor) samtidig med at det selvfølgelig også var alvor. Jeg var selv en at de stille piger, men jeg syntes tit at de kvindelige lærer var utrolig kedelige (måske lidt for læst pga. deres uddannelse, og glemte lidt dem selv, i at være menneske). Der var dog få af de kvindelige hvor der var respekt, men det var også nogle sjove komiske bestemte damer.
Men jeg kan tænke mig til at det er blevet værre den dag i dag, så jeg er absolut heller ikke misundelig på de lærer der skal stå der at undervise for en flok ubehøvlet børn/unge, som helt sikkert mangler almindelig sund fornuftig opdragelse hjemmefra.
Men der findes jo så også de typer der er ubehøvlet men af den grund fordi at de keder sig. Og så er der jo de typer som ikke kan finde ud af det og vælger så at sidde og være latterlig. Tror det findes i alle klasser og vil altid være der. Både førhen var de der og den dag i dag.
Ved ikke hvad du skal gøre, men kan det ikke hjælpe at tænke tilbage på din egen skolegang, tolke og tage erfaringer fra de lærer du dengang selv syntes var "cool" og dygtige.
Måske starte dagen med et eller andet der har været i tv, og diskutere det med klassen, om hvad de synes. Det kan være lige fra fodbold til terror. Her har både de stærke og de svage elever en mening, og kan måske være en afslappet måde at starte dagen på. Det behøver jo ikke tage mere end 5 minutter.
Kan selv huske vi havde en lærer som gik meget op i fodbold og det endte tit at vi lokkede ham til lidt fodboldsnak, og de umulige drenge lyste helt op bare pga. at han lige gav sig tid til andet end lige skolebøgerne.
Så havde vi en kvindelig lærer der lige pludselig en dag sagde. "Hold kæft hvor er i dog umulige i dag", hvorefter hun beodrede os til at tage benene op på bordet, så vi kunne få noget blodcirkulation til vores små hjerner, og utroligt nok hjalp det, for folk sad bare og syntes hun var helt vildt underlig, og endte med at lytte.
Nåh men det var nu bare lige noget jeg kom til at tænke på, for jeg skal absolut ikke gøre mig klog.
tilføjet af

piv piv

Prøv at holde nogle møder i klasseteamet, indkald forældrene til samtale, orienter ledelsen og slå ordet supervision op...
Hvis ovenstående ikke hjælper og det stadig er så hårdt, skal du sige op før du knalder ud og smadrer nogle af ungerne et par flyveskaller! Du har ikke hvad det kræver at være lærer.
tilføjet af

hej

ja men dine lærere har til gengæld ikke haft meget held med at lære dig at stave.
tilføjet af

Polak

Heh, dette emne er lidt sjovt for mig ;). Jeg er Polak. Jeg har kommet til Danmark for et ar siden (beklager for mit tastatur :P). Jeg kan nemt se at de danske folkeskoler er for nemme. Nar man kommer fra skolen, sa kan man bare hygge sig- og i skolen gor man det samme. Hvorfor? Der er for stor frihed i skoler. Skolen er jo elevernes job. Hvad kan din chef sige hvis du kommer til jobbet og tager dine bener pa bordet lige efter kl. 8.00? Der er intet arbejde og ingen undervisning i de danske skoler. Taenk lidt over jeres undervisning program. Maske er det lidt dumt at sige det, men unge dansker der kommer fra de 9 eller 10 klasser fra folkeskoler er jo dumme! I Polen skal man arbejde til at ga over klasser. Men det er ok- det kan vaere som det er nu i DK. Jeg mener ikke en hard skole, hvor man skal laese 5 boeger hver dag, men en skole med reglerne, hvor man skal respektere alle de andre- og laeren mest. Selvfolgelig der er altid dumme elever der vil kun forstyre i undervisningen (ogsa i mit hjemland). Men det er ogsa meget afhengig af laeren... Man skal vaere staerk til at arbejde med i dags unge. Man skal vaere rolig men ubarmhjertig (eller mindst ser sadan ud :P). Jeg ved det bedst fra min skole. Hvis der var nogen nervos og svag, sa eleverne "spiste" ham pa timerne. Men der var en laere (Kemi) der kunne nemt kolde ro i klassen. Hvis du foeler dig ikke nok staerk, sa kan du taenke over skifte jobbet eller jobstedet (en mindre, roliger skole).
Og: Polen er ikke fuc.king Russland, husk det :P! I Polen taler vi polsk, ikke russisk.
tilføjet af

Jo det er relevant

For alle der underviser, er det gode råd du kommer med
tilføjet af

Skamme sig, det er noget man gør i den sorte skole

Desuden er der en del uddannede lærere, der heller ikke kan stave fuldstændig korrekt. Det er fordi der ikke blev gjort så meget ud af den sag i nogle år, tror jeg. Men så lærte eleverne forhåbentlig noget andet. Ot tage hensyn til andre måske. Af de andre europæiske skolebørn jeg har mødt, er de danske dem der tager mest del i samfundet og verden omkring dem.
tilføjet af

interessant

og tankevækkende. Jeg kender også situationen, men desværre med den variant, at klasselæreren slet ikke kan forstå det, og at klassen mener, at der er visse lærere de ikke har respekt for. Der er nemlig lærere, der har givet op, for man skal jo stå sammen, for at få forældrene til at påtage sig ansvaret
tilføjet af

det er jo ærgerligt

at vi har en god skole med veluddannede lærere, som ikke kan blive respekterede for det, de kan. I vort forkælede samfund skal alt glide ned uden, at man skal gøre en indsats selv. Er det nødvendigt at arbejde lidt, ja så lyder der et ramaskrig fra en vis gruppe elever. Mange er heldigvis velopdragne og interesserede, men de får desværre ikke megen opmærksomhed i dag. Man har nok at gøre med at hjælpe de svage og holde de støjende lidt i ave.
tilføjet af

Giv dem respekt for dig!

Hej!
Jeg går for øjeblikket i 9.klasse. Og for at være ærlig, er min klasse (inklusive mig selv) et bundt uopdragne teenagere. Eller, i hvert fald halvdelen af tiden. For et par år siden fik vi nemlig en ny klasselærer. Hun formåede i løbet af få uger at give os allesammen respekt for hende. I stedet for at råbe, skælde ud, smide ud for døren osv. tog hun nemlig alting på en rolig og tålmodig måde. Hvis folk gjorde noget dumt, spurgte hun HVAD der havde fået dem til det, og foreslog en anden løsning til situationen. Så siden da, har jeg virkelig følt at min klasse er blevet bedre at være i, vi lærer mere og vi er begyndt at tænke os mere om!
Modsat har vi en ny forvirret lærer i nogle andre fag. Hende har vi haft et par år, og alting er bare blevet værre. Så derfor tror jeg godt at det kan have lidt med erfaring at gøre. Men det kan selvfølgelig også sagtens være os elever der simpelthen er umulige!
Venlig hilsen en "almindelig" skoleelev
tilføjet af

Der skal gøres noget ved det!

Jeg er en pige på 14, jeg går i en klasse, som har været fulstændig ustyrlig, (eller drengene har).
Det var omkring da jeg gik i 4. klasse (efter lang tid) at der blev gjort noget ved det. der blev brugt så mange resurser så I tror det er løj'n.
- Vi var omkring 13 elever i klassen, og vi blev delt op i en drenge(6) kl. og en pige(7) kl.
Drengene havde 2 lærere selvom de kun var 6 elever, og i dansk timerne kun 4.
Vi fik pcykolog-hjælp, og alt muligt 'pis'.
(opdelingen varede dog kun et ½ år.)
------------------------------
Og nu, efter 3-4 år (hvor det går bedrere) har vi konstateret at de bare ikke fik nok hjælp, og nok tid!!
------------------------------
"Og så blev der brugt så mange resurser og så meget tid på nogle drenge som bare ikke fik hjælp nok!"
"JEG FATTER DET IKKE!"
V.H. Line
tilføjet af

HugoBoy

Jeg kan huske fra min tid i folkeskolen at der altid var nogle elever der bare ikke "fattede" at de skulle holde mund i timen. Og hver gang de begyndte at snakke i timen skulle læreren bruge tid og kræfter på at få dem til at holde mund og vi andre tænkte bare "åhh nej ik den frase igen". Det gjorde at os de andre mistede en del af vores undervisning. Den nemmeste og bedste løsning er oftest at smide de ulydige elever ud af klassen. Ud på gangen eller noget. Men det virker bare ikke altid fordi nogle elever fortrækker gangen i forhold til klassen. Men det skal jo også være en "straf" at side på gangen til andres skue. Jeg kan stadig huske den ene gang hvor over halvdelen af klassen blev smidt uden for døren fordi vi kom for sent (fodboldkamp). Vi havde det meget sjovt derude :). Nu går jeg på handelsskolen i tønder hvor vi har en lærer der giver en form for "three strike" hvis du larmer eller forstyrer undervisnig så får du først gult kort, gult kort, rødt kort ud!. Utroligt effektivt. Men det er egentligt syndt at man skal holde ro i en klasse på en handelsskole.
tilføjet af

Ikke forstået!

Øh - Ikke særlig konkret indlæg i debatten, synes jeg. Jeg forståe ikke rigtig hvad du mener og hvor du vil hen. Lidt mere præcise anvisninger og kommenterer ønskes.
tilføjet af

PINLIGT! én af dem...

Jeg er en pige på 16, snart 17. Er lige stoppet efter 11 år i folkeskolen.
Jeg syns det er pinligt at "vi" opfører os så respektløst overfor lærer og elever. Man burde være taknemmlig for den indsats lærerne gør, for at sparke noget ind i knoppen på os, istedet for at kalde dem diverse skældsord og snakke i timerne.
jeg er s´følig ik til den sorte skole, men det er for let at hyle de stakkels lærerer ud af den. Jeg ved fra mig selv at når man som elev, ser en svag lærer udnytter man det! Sån er det! Der er ikke tal på den undervisning jeg fra 5-10 klasse er gået glip af pågrund af forstyrrelser!
"vi" burde have meget strammere regler!
Lærer nu til dags er godtnok også svage noglegange vil jeg lige sige!
Vær mere håre... "vi" ka ta det... llers går det ud over jer!
tilføjet af

"den lille"

Man bliver nemt "den lille" i sådanne forhold, så jeg kan levende forstå, hvorfor du mister din iver og tålmodighed, men jeg tænker tit på, at ligesom man ikke kan tvinge en alkoholiker til at stoppe med at drikke, kan man ikke få forældre/lærere/elever til at gøre noget, hvis ikke de er villige til at hjælpe. Du KAN ikke bære hele ansvaret på dine skuldre, så få din inspektør til at åbne øjnene (det er vel derfor han/hun har den stilling) så der bliver gjort noget, der er holdbart så selv lærerne ønsker at blive og se frugten af deres arbejde........! Hjælper det ikke, håber jeg, at du kommer væk fra det sted hurtigst muligt... og lad være med at se dig tilbage ! Der er tusindvis af andre muligheder og hvor der er en vilje, er der en vej.... selv for den, der må gå en omvej, for at nå til målet... :-) Livet er for kort til at lade sig slå ud... held og lykke
tilføjet af

JEG ER EN AF DEM

JEG SYNES DET ER SJOVT AT FÅ EN LÆRE TIL AT TUDE SÅ SIDDER VI ALLESAMMEN OG RÅBER TUDEFJÆS JA DET ER SJOVT MEN DET ER ENDU SJOVERE NÅR VI LIGGER OG SLÅS I FRIKVATERENE DET ER BARE TALL SJOVT 4-LIFE JEG ELSKER AT GÅ I SKOLE MEN JEG HADER TIMERNE OG LÆRENE DE ER GRIMME OG LUGTER AF SUR FISK MEN ELSKER AT KUNNE MOBBE DE ANDRE DET ER HELE HØJDEPUNKET PÅ DAGEN ISÆR NÅR DE TUDER DET ER BARE SÅ HUMOR DU MÅ FORSTÅ OS BØRN NÅR VI ER UARTIGE NÅR DEM DER GÅR I EN KLASSE LIGGER OG "BOLLER" PÅ GULVET SKAL DU IKKE TA DIG AF DET BARE BEGYND UNDERVISNINGEN OG HVIS DET IKKE DUR SÅ LIG DIG NED OG SLÅS MED DEM KALD DEM NAVNE OG ALT MULIGT UNDERLIGT HILSEN LILLE OLE
tilføjet af

Godt så

Du er vist ikke lærer hva`. Sæt dig dog ind i tingene, inden du svarer så flabet!!
tilføjet af

hi hi hi

det går bare lidt hurtigt nogle gange men tro mig det har været meget slæmere en gang kunde jeg ikke læse det jeg selv skrav hvis jeg ikke kunde huske hvad jeg havde skraet
tilføjet af

det er virkelig synd for dig

men faktisk også for dine medmennesker. Tænk på alle de kammerater, som du har tyranniseret med din optræden. Lærerne er du jo ligeglad med. Du har jo heller ikke lært at stave. Det er rigtig synd for dig. Taber.
tilføjet af

Desværre

Det er i lærer som pædagoer, selv skyld i, i har råbt op om at det var forkert at pande de kære unger en flad, når de ikke selv kunne finde grænsen, da' jeg gik i skole var vi da' også nogle dumme unger, men vi fik også nogle over nakken, og så var det overstået, og vi skulle ikke ha' sagt noget til de gamle når vi kom hjem, for så fik da' også nogen over nakken igen.
Men som skrevet det er jeres egen skyld, vi har nu i flere år hørt i pressen at de ( GOGGERNE ) godt kan se at den Frie opdragelse ( læs ingen opdragelse ) ikke duer. Hvad enten man vil det eller ikke så må man erkende, at der skal noget der ligner en jernnæve til, for der skal andre boller på suppen, de unge mennesker har derfor i dag ingen ansvarsføgelse, og nogen af dem er ikke i stand til at skrive deres ejet navn, når de går ud af skolen,så er vi da' nok nok for lant ude, og vi taber jo derved de unge på gulvet.
Så er der jo også det, at når de ikke i deres barneår får modstand, så når de bliver unge og livet går dem imod, så vil de tage sig selv af dage, sådan noget fis.
Det vil glæde mig hvis du gennem din fagforening osv, fik ændret det her.
Alt godt fremover.
hej
tilføjet af

Du kan være glad for

Du kan virkelig være glad for at jeg ikke er skolelærer, for det havde jeg ikke fundet mig i, hver gang jeg så dig så ville jeg ganske givet gribe for mig fordi jeg var ved at falde, så jeg derved kom til at give dig sådan en over nakken.
Hvis du ikke lægger det der fis på hylden og tager dig sammen, så er du også en af det udskud som staten skal brødføde resten af dine dage, det du/i laver der er ikke sejt, det er et tydeligt bevis på at i ikke aner hvad opdragelse er for noget.
Hej
tilføjet af

Nej, du,

det er lovgivningen, der forhindrer os i at give dem, der trænger, et par flade. Vi har reelt ingen som helst sanktionsmuligheder, og det ved eleverne alt om.
Hilsen garvet lærer, der også har fået nok.
tilføjet af

lad da være med at klynke

du har masser af fritid for i folkeskolelærere laver ikke en skid. Forberede jer gider i ikke. Forbedre jer gider i ikke. Forsøge at gøre undervisningen spændende gider i ikke.
Og alligevel brokker i jer ver at i har det hårdt. Prøv at tænke på næsten samlige andre mennesker der udfører hårdere fysisk arbejde end jer, på skæve tidspunkter af døgnet, og tænk så over hvor godt i har det
tilføjet af

hvad ved du om det?

Det var da en ordentlig smøre! Jeg kender mange dygtige lærere, der arbejder hårdt. Nu er fysisk arbejde jo ikke altid det hårdeste. Hvis du var elev i en klasse, kunne du vist godt gøre en lærer og dine kammerater trætte ret hurtigt. Kan du mon begå dig?
tilføjet af

PRIVATSKOLE!!!!!!!!

Flyt til en god privatskole! Det har jeg gjort! Når Folkeskolen ikke kan få lærere længere, så blir der gjort noget ved sagen!!!
tilføjet af

god ide

jeg forstår dig, men hvor er det dog ærgerligt, for vi er jo mange, der gerne vil arbejde for en god folkeskole. Jeg tror heller ikke længere på det, desværre. Hovr bruger man dog megen tid på andre folks børn, og desværre mere tid på at opdrage dem og give dem den opmærksomhed, som forældrene skulle give dem. Der er fortsat mange søde børn, dem de er ret forsømte nogle af dem.
tilføjet af

barnevogne er mere interessante

utroligt at fler gider læse om folks irritation over barnevogne end læreres frustrationer over elever i skolen. Hvem har dog de elever? Hvor er forældrene?
tilføjet af

hvor er kapha?

du var ret fornuftig synes jeg. Hvor er du nu?
tilføjet af

Hold dig civiliseret.

Hold dig civiliseret og lad være med at skrive med store bogstaver. Desuden tror jeg du bør overveje, at se nærmere på undervisningen på din "gode privatskole". De har tydeligvis ikke lært jer at sætte tegn. Det virker utroligt barnligt at skrive gentagne udråbstegn.
tilføjet af

stille

"at de er for kloge, og de simpelthen keder sig i klassen"
Det er nok en mulighed ved nogle elever. Man kan vel mærke om en elev/klassekammerat er "velbegavet" eller "dum". Men i mit tilfælde er jeg sikker på at det ikke var tilfældet at de var "velbegavet" (eller måske ikke interessert i skolen og at lære noget).
Hvis man var så klog så burde man også vide at man skal være stille når de andre elever arbejder.
tilføjet af

eller elektroniktekniker :-)

:-)
tilføjet af

Mother****er

Hvad i alverden er du for en mother****er at sige sådan noget om de elever der ikke gør andet end at følge med i timerne. Gris!Kælling!Bitch!
tilføjet af

Jamen dog!

Har De haft en dårlig dag? Eller har De bare lyst til at råbe et eller andet crap ud, og svine en eller anden til? I så fald, er jeg da beæret over at du gidder bruge tid på et utrolig gammelt indlæg som jeg har skrevet.. tænk at der stadig er folk som læser det, og stadig kan blive forarvet over det.
HVIS det nu lå sådan til, at du rent faktisk MENTE noget med det pis du fyrrede af her, så syntes jeg lige du skulle sætte dig ned i en lænestol, hører noget klassisk musik, og drikke en kop varm kakao, for du har da grueligt brug for at slappe lidt af. Derefter kan du lige læse mit indlæg igennem igen, og så lige tygge lidt på den over endnu et klassisk nummer og måske du er mere til kaffe? Det kunne jo tænkes, at det kunne gå op for dig, at børn som ikke laver ballade, og som lytter og følger med i timen, aldrig nogensinde vil blive et problem for en lærer. Og det var jo sådan set de børn som var et problem, jeg skrev om...
Talant
PS. Håber du kan lide klassisk musik :P
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.