17tilføjet af

DSB skal spare

Minus 300 millioner til DSB og så lyder der et ramaskrig. Jamen hvad så med alle de tusindvis af millioner DSB har formøblet væk af gode danske skattekroner, nej dem er der sku ingen der tør nævne.
Nej for fanden da, LUK NU DSB, OG LAD OS SÅ FÅ AFLIVET DENNE HELLIGE KO. Det er og bliver verden dyreste transportform for ethvert samfund. Regnestykket er jo blevet gjort adskillige gange, og når prisen pr. kilometer pr. person er 3 gange højere, end hvis personen kørte denne kilometer i en ny gennemsnits bil, ja så er det sku da galimatias og holde liv i noget så urentabel som DSB. LUK SKIDTET.
tilføjet af

DSB skal spare

Ingen tvivl om, at der er sket nogle uheldige ting inden for DSB, dette benægter jeg ikke. Jeg undrer mig blot over følgende:
Jeg kender intet til de konkrete beregninger, men jeg vil meget gerne se, hvorledes man er kommet frem til at, prisen pr kilometer pr. person i tog, er 3 gange højere end hvis personen kørte den pågældende kilometer i en ny gennemsnitsbil.
Jeg forventer, at man udover nyprisen der indeholder 160% afgift, også medregner benzin, slidtage, værkstedsregninger, tvangspåkrævet forsikring og vægtafgift, samt nedskrivning af bilens værdi. Oven i dette kommer en valgfri kaskoforsikring, som kan være inddirekte påkrævet, alt efter hvor man bor.
Man kan naturligvis ikke bare sidestille en togbillet med benzinprisen for den pågældende strækning, man skal medregne samtlige af ovenstående faktorere.
Jeg har ikke selv regnet på dette, så derfor er jeg åben over for det du/man kan bevise.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

DSB skal spare

Hej Bjarne... du er bare for lækker 😃
Jamen du har jo bare ret som sædvanligt. DSB burde have været lukket for længst, men vi skal nok komme til at opleve mange flere hovsa investeringer inden vores søvnige politikere tør se de rene fakta.
tilføjet af

DSB skal spare

Megaprofilos ->
Regnestykket har FDM! Hvad koster en kilometer i en dansk registreret gennemsnitsbil incl. alt hvad du nævner og alt hvad almindelige dødelige ikke kan komme i tanke om.

Jo, den er go nok. Jeg så det ved selvsyn i tv for år tilbage, og så var det som om, at dette var tabu, det er jo en af Danmarks mest tabu belagte emner! 3 gange dyrere pr. kilometer pr. person.
Ikke fordi jeg skal højne mig selv, men er det egentligt ikke bare logisk hovedregning? Jeg mener… prøv lige og se et KÆMPE apparat de har kørende. Det siger sig selv, at det aldrig vil komme til at hvile på billetsalget alene!!!
tilføjet af

DSB skal spare

Hej Bjarne123
Jeg vil prøve at se, om jeg kan finde de beregninger hos FDM. Jeg må indrømme at jeg ikke rigtig tror på den historie, før jeg har set beviser for andet. Man betaler ekstremt meget som privatbillist i danmark.
Har man også medregnet, hvad den gennemsnitlige DSB-bruger betaler. Her tænker jeg på studerende der får det billigere, samt ældre medborgere/mimmerkort osv. Alt skal jo med.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

Waaaah-Waaaah!Sir de..

Der var engang en tog,der kørte ud over en skrænt i et program,som hedder "rytteriet"
Så kom DSD-tumlingen vrælede KNALDhamrende højt,og sagde noget i retning af?
"Jeg har ondt i mine tænder!Og min mund...Den Stinker!"[:X]
tilføjet af

DSB Vs.De Hjemløse:

Ja?de skiftevis jagter, og pudser glorien på hinanden..
..det var ret irriterende, at se på!😕
(den tid,den sorg)Ak!!!!!!for:KÆRLIGHED ER BLIND!
tilføjet af

DSB skal spare

Jeg har lige lavet min egen uvidenskabelige undersøgelse for at se om der kan være hold i Bjarnes postulater. Ved bil har jeg udelukkende kigget på brændstofforbrug. Bilen kører i snit 15 km pr liter, hvilket må siges at være rimelig godt uden at være prangende. Benzinprisen er sat til 13 kr (jeg ved ikke præcis hvad den koster, men det er det sidste tal jeg har hørt).
Ved DSB har jeg kun taget standardbillet inkl pladsbillet. Er det strækninger man ofte kører kan man få diverse pendlerrabatter/månedskort/klippekort.
Man kunne lave mange flere udregninger på forskellige strækninger, men udover de helt korte strækninger (få kilometre) tror jeg ikke på postulatet. Der er trods alt kun regnet på brændstof (og evt. brobillet) og ikke på alle ekstraudgifterne ved bil.

Alt i alt vil jeg mene at Bjarnes postulat falder til jorden. Der kan dog være mange andre grunde til at vælge bil, men kigger man isoleret set på økonomien (som er det Bjarne bringer på banen) kan jeg ikke forestille mig fordelene.

København (centrum) - Slagelse (strækning er lig ca. 90 km):
DSB standardbillet inkl. siddeplads = 143 kr.
Bil = 78 kr

København (centrum) - Ålborg (strækning er lig ca. 412 km):
DSB standardbillet inkl. siddeplads = 432 kr.
Bil inkl brobillet (225 kr) = 582 kr.
tilføjet af

DSB skal spare

Jeg tager jævnligt ture med toget, og herunder en lokal-bane.
Der er en slåene forskel når man går fra lokal-banen til et DSB-tog.
Eksempler:
Om vinteren: klippe-dimsen og automaten skriver "ude af drift"... man sætter sig ind alligevel og gør chaufføren opmærksom på problemet, så siger han bare "ok så kører du bare gratis"...
Hvis jeg satte mig ind i et DSB-tog og blev tjekket og jeg ikke havde en billet pga automaten var "ude af drift"... så ville jeg jo blive "slagtet" (få "afgift")... på 6-700 kr....
Desuden oplever jeg på lokal-banen tit at jeg har en hel kupee for mig selv eller der kun er 2-3 andre mennesker...
Men når jeg kører på en DSB-strækning så skal man tit sidde som sild i en tønde... med andre ord sidde på gulvet der hvor man går ind...
Sæt dog det antal vogne på toget så det passer bare nogenlunde til det antal passagerer man kan forvente skal med...!
Jeg har en enkelt gang oplevet at jeg slet ikke kunne komme med et tog, ganske enkelt fordi der ikke var fysisk plads... så måtte vente 1 time...!
Jeg er generelt glad for DSB for uden dem havde jeg inden chanche for at komme på længere ture, men det KAN gøre langt bedre...!
Og så er der et problem mellem Lejre og Holbæk, der kører ikke tog, men man skal i bus, snork... forsinkelse 1 time... Det er virkeligt en "dræber" - i sær når der ikke er air-con i de propfyldte busser. Øv det er vemmeligt når 60+ mennesker sidder sammen og sveder som i en sauna ;)
tilføjet af

DSB skal spare

Hej Moove
Tak for udregningerne. Selv om der kun regnes på benzinen, så falder Bjarnes udregninger til jorden.
Ang de korte strækninger. Man skal huske at alle skal betale forsikring og vægtafgift, og slidtagen på bilen, viser sig når man får en fed værkstedsregning, der nemt kan være 15.000kr. Oven i dette skal man medtage den værdi bilen mister, for hver dag der går, og særligt for antal kørte km. Det vil jeg tro samlet set er gennemsnitligt 2.000 kr/måned.
Oven i dette kommer så den benzinpris du har udregnet.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

DSB skal spare

enig og uenig i dette,
da dsb er en af de store kunder vi har, så ved jeg hvordan det forløber.
og ved hvor mange goder. og hvor lidt de laver,
fejl er dog. de fik lov til at lave flere firmarere under samme firma,
dog lejer dsp masser af deres haller, og bygninger ud. for at få lidt ind i kassen igen. dog ikke sikker på det kommer danskerene til gode
tilføjet af

DSB skal spare

Jamen kære venner dog, i er jo alle helt galt afmarcheret.
Først vil jeg lige oplyse, at intet af det jeg her har skrevet, er et postulat fra min side.
Prisen pr. kilometer pr. person er en udregning som FDM har lavet. Og jeg er da sikker på at deres resultat er 100 % korrekt. Hvorfor skulle det ikke være det?!
Prisen pr. km. pr. person hos DSB er jo næsten et endnu mere simpel regnestykke. Man tager samtlige udgifter dette firma har. Altså lige fra toiletpapir til dårlige kontrakter / nykøb, tog, skinner, korrupte billetautomat-sælgere, korrupte italienske togsælgere, svensk hovsa ide osv. osv… Altså de samlede driftsudgifter, nedskrivninger osv. dette firma har i et regnskabsår. Dette tal skal så bare divideres med (den samlede antal kilometer som samtlige passagerer, har ladet sig transportere i dette regnskabsår) = prisen pr. km. pr. person.
Det har intet og gøre med om der er den ene eller anden rabatordning, eller hvad dagsprisen for brændstof er osv. Nej, regnestykket er uhyggelig enkelt, og jeg husker de fakta som denne arbejdsgruppe kom frem til, som var det i går, nemlig at prisen pr. kørt kilometer pr. person hos DSB var på tidspunktet for undersøgelsen 3 gange højere end hvis personen kørte denne kilometer i en ny gennemsnitsbil.
Nej, DSB er bare en af Danmarks mange hellige køer, og når vi en gang om året høre hvordan skatteyderne igen skal betale DSB’s milliardunderskud, ja så er vi alle oprørte… i 10 sekunder, hvorefter nyhedsudseendelsen fortsætter til næste emne.
tilføjet af

DSB skal spare

Jamen kære venner dog, i er jo alle helt galt afmarcheret.
Først vil jeg lige oplyse, at intet af det jeg her har skrevet, er et postulat fra min side.
Prisen pr. kilometer pr. person er en udregning som FDM har lavet. Og jeg er da sikker på at deres resultat er 100 % korrekt. Hvorfor skulle det ikke være det?!
Prisen pr. km. pr. person hos DSB er jo næsten et endnu mere simpel regnestykke. Man tager samtlige udgifter dette firma har. Altså lige fra toiletpapir til dårlige kontrakter / nykøb, tog, skinner, korrupte billetautomat-sælgere, korrupte italienske togsælgere, svensk hovsa ide osv. osv… Altså de samlede driftsudgifter, nedskrivninger osv. dette firma har i et regnskabsår. Dette tal skal så bare divideres med (den samlede antal kilometer som samtlige passagerer, har ladet sig transportere i dette regnskabsår) = prisen pr. km. pr. person.
Det har intet og gøre med om der er den ene eller anden rabatordning, eller hvad dagsprisen for brændstof er osv. Nej, regnestykket er uhyggelig enkelt, og jeg husker de fakta som denne arbejdsgruppe kom frem til, som var det i går, nemlig at prisen pr. kørt kilometer pr. person hos DSB var på tidspunktet for undersøgelsen 3 gange højere end hvis personen kørte denne kilometer i en ny gennemsnitsbil.
Nej, DSB er bare en af Danmarks mange hellige køer, og når vi en gang om året høre hvordan skatteyderne igen skal betale DSB’s milliardunderskud, ja så er vi alle oprørte… i 10 sekunder, hvorefter nyhedsudseendelsen fortsætter til næste emne.

ja hvor for skal de ikke være 100% rigtige... for det er vel DF og når siger alle ikke danskere laver probler her ?
tilføjet af

DSB skal spare

boy,, nu hvor vi har movia, som bus ting, de siger de ikke kan leve på den billet pris.. men som du vil så skal dsb holde den billigere hvordan gør man det=
tilføjet af

DSB skal spare

Kære MegaProFis.
Igen må jeg sige, at det er jo ikke en undersøgelse jeg har lavet, men jeg er ikke overrasket over resultatet. Vi ved jo alle, at det koster kassen og være bilejer i Danmark, men ikke mange er klar over hvad staten punger ud af milliarder for at disse store maskiner kan fortsætte med at tromle gennem det danske landskab med store tidsintervaller, på fuldstændig sindssyg dyre skinneanlæg osv. osv…
Jeg er da sikker på at denne undersøgelsesgruppe har holdt alle de rigtige faktorer op imod hinanden. Jeg ved jo ikke lige sådan helt nøjagtigt hvilke faktorer de har brugt, men sådan helt overordnet, så ser jeg det som en meget enkelt og ligetil undersøgelse. Om de udelukkende har brugt FDM data ved jeg ikke, men det var jo en 100 % uvildig undersøgelse, så hvorfor skulle de manipulere med facit?
Men igen… DSB er en af Danmarks mest hellige køer, og derfor vil den eksisterer i al evighed, uanset hvor mange milliarder den koster os alle sammen.
tilføjet af

DSB skal spare

Hej Lækre Bjarne og hej lorte-PET, ja så er jeg tilbage igen !!!
Jeg tager lige denne op igen, da jeg netop har læst tråden igen.
Nu ser jeg hvor denne diskussion "køre af sporet". Der er tilsyneladende debatører som tror at du mener at DSB er for dyrt at køre med regnet ud fra hvad den enkelte skal betale for billeten. Det er tydeligt at de ikke forstår at du mener at det er for dyrt for Danmark, eller for os alle sammen ... skatteyderne!
Da Smukke Bjarne tilsyneladende ikke har set dette, så skal jeg lige gøre i små klaphatte opmærksom på at sandhedsdisciplen Bjarne snakker om omkostningerne for samfundet på km pr. person, og ikke omkostningerne for den enkelte pendler. SÅ FAT DET DOG!
tilføjet af

DSB skal spare

Fik du den ?
tilføjet af

DSB skal spare

Mere end 5.000.000.000 danske skattekroner har vi betalt for at få 24 af disse tog ud at køre. Det er ca. 200.000.000 skattekroner pr. togsæt. Hver togsæt har 204 siddepladser, som betyder at hver siddeplads har kostet skatteyderne 1 rund million. Dertil kommer alle de tusindvis af andre ting, som skal holde dette tog kørende.
HALLO ... ER DER NOGEN HJEMME.
HVORNÅR STOPPER VI DETTE SINDSYGE OVERFLØDIGHEDSHORN PÅ HJUL?
HVORNÅR LUKKER VI DENNE EVIGE UNDERSKUDSFORRETNING?
Der findes et utal af alternativer til jernbanedrift, så hvorfor ikke bare begrave denne hellige ko, og se at komme videre. DSB er og bliver en dårlig forretning. Så fat det dog Helle.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.