25tilføjet af

DSB

Daffer i retten i sverige fordi de ikke har fået en kontrakt på at køre tog derovre:
http://ing.dk/article/20051212/MILJO/112160010
Det fremgår at DSB's tilbud var billigst men kunne man ikke argumentere at de først lige skulle se at få styr på togdriften i danmark og at grunden til at deres tilbud var billigst er at de er seriøst elendige til det som de laver ?
:)LeonM
tilføjet af

Min gode rabatdims

det er ikke DSB, det er galt med, det er de folkevalgte politikere, der ikke vil give de fornødne midler til vedligehold af det nødvendige grej.
Dette har stået på i årevis, og det kommer til at gøre mere og mere "ondt" som tiden skrider frem.
tilføjet af

Hvad er du utilfreds med?

Er det hastighednedsætning - pris på togbilletten eller personalet hos DSB du ikke er tilfreds med?
tilføjet af

Bavl !

Banedanmark har rigeligt med midler med de har vist en fantastisk evne til at forvalte dem dårligt (selvfølgeligt bare min mening)
DSB kan ikke finde ud af en simpelt ting som at holde styr på en leverandør (IC4)
Der ud over kan jeg ikke se hvad et dansk statstøttet firma skal udvide til et andet land for, samt have et kæmpe stort reklamebudget.
:)LeonM
tilføjet af

Det er bare generelt

Faktisk syntes jeg at priserne på togbiletter er rimelige og personalet er søde og rare. Dog er jeg ikke enig i priserne i deres fastfoodkiosker er rimelige, det er næsten billigere at gå på en 5stjernet resturant end at købe en pølse hos dem !
Jeg er IKKE enig at et statsstøttet firma skal udvide til et andet land og at jeg igennem min skattebilet skal være med til at betale for at en svensker kan køre i tog.
Og nej jeg tror ikke en meter på at tilbuddet som de afgav var realistitsk, det så man jo sidst i sagen da Arriva bød på driften af nogle togstrækninger i Jylland.
:)LeonM
tilføjet af

sig det nu

Hmm... du er godt nok negativ... rejser du nogen sinde med toget??
Hvad er det egentlig du er utilfreds med...
At DSB får statsstøtte?
Eller at BaneDanmark skal have renoveret skinner?
Eller at DSB prøver at byde på strækningerne i udlandet?
At DSB ikke har vundet i udlandet har vel ikke noget med det danske reklamebudget at gøre... og måske prøver de at vinde i udlandet for at tjene mere, da statsstøtten jo ikke er evig...
Fortæl fortæl
tilføjet af

Arriva og min bare

Helt ærligt.... synes du Arriva gør et godt stykke arbejde..
Og er du sikker på at din danske statsstøtte går til udenlandsk togdrift???
DSB kører altså allerede andre steder end lige i Dk...
tilføjet af

He HE !

Nu skal man jo huske at tage tingene med "et glimt i øjet" på en debatside.
Ja jeg køre af og til med tog hvis jeg skal til sjælland og ikke gidder sidde 3 timer bag et rat !
Men oki ! Vi kan da godt tage banedanmark op for tingene hænger jo sammen. I sommers da det kom ud at der var problemer og farten måtte sættes ned gik der under en uge før direktøren af banedanmark "gik af" tror du at det er en tilfældighed ?
Og nej jeg er ikke negativ men realistisk ! Da de strækninger som Arriva kom i udbud blev DSB vraget fordi at deres tilbud var helt urealistisk lavt (dermed mine skattepenge som skulle have betalt) fordi at der gik "poletik" i det for DSB
:)LeonM
tilføjet af

det er igen et eksempel på

at folk "råber op uden at have noget at have det i".
Giv Banestyrelsen penge til det fornødne vedligehold, så kommer det hele til at køre på skinner (efter reparationernes uundgåelige forstyrrelser på togtrafikken).
Det er PENGE der skal til!
tilføjet af

Sporløs

Ja så er det da godt at der var en stilling ledig til ham ved programmet sporløs...
Jeg synes bare man skal holde DSB og BaneDanmark hver for sig og ikke bare kalde det for DSB.
Synes det lyder lidt som Ekstrabladet...
"Hold da op... hvad skal vi nu skrive om... Nå men vi kan jo altid kritisere DSB... De svarer jo aldrig igen..."
Der er jo ikke rigtigt hold i det du siger - du skyder med løst hagl.
Du kan jo se DSB´s regnskab på deres hjemmeside - har ikke selv gjort det, men er da sikker på at du der kan se hvad dine skattekroner går til...
Og det er da ikke blevet lettere for folk i Arrivaland at rejse med tog.. Det er da heller ikke let at være medarbejder hos Arriva..
Jeg tro ikke at løsningen er udlicitering og flere private selskaber i lille Danmark. Derfor er jeg da glad for at DSB prøver kræfter i udlandet og derved kan komme til at stå stærkere ved næste udlicitering..
Desuden har politikkerne vidst i maaaaange år, at skinnerne skulle repareres... Giv BaneDanmark pengene til det fornødne arbejde så det igen bliver sikkert at køre med futteren.
tilføjet af

Medgivet at du argumentere godt

og er spændende at "prøve kræfter med"
Jeg syntes bare (set i bakspejlet om det udbud som Arriva vandt) at DSB ikke skal have lov til at give bud i udlandet. DSB er en statsvirksomhed og de skal opfylde et behov og ikke skabe et via eks. reklamer. DSB havde bestemt IKKE "rent mel i posen" da de gav det bud på togstrækninger som det endte med at Arriva overtog.
At DSB så ikke kan styre en leverandør er en helt anden snak, det bliver meget betryggende for folk at skulle ud og køre 180kmt. med et tog som der har været SÅ store problemer med.
:)LeonM
tilføjet af

Derfor

Kan du huske alle de problemer der var med ic3 togene... Det er jo lige nøjagtig sådanne problemer man prøver at undgå med Ic4.. Derfor vil DSB ikke have togene i drift, før end de er helt sikre... Dette sikrer jo også dine skattepenge ikke...
Desuden er DSB et selvstændigt statsligt ejet virksomhed...
Der skal sælges rejser og skabes et overskud - så du skal da bare være glad for at de prøver kræfter og udvider, og ikke bare ligger på den lade side...
Hvis de ikke finder ud af, hvad der går galt med deres bud, og ikke viser at de er seriøse, ja så kan de jo ikke overleve...
DSB er en virksomhed... ikke et socialkontor..
Har du læst deres hjemmeside??
tilføjet af

Glemte lige

Det var i øvrigt da godt, at Arriva både kunne låne tog og personale af DSB... DSB har ikke glemt det sociale ansvar...
tilføjet af

Få du først styr på dine argumenter

DSB har vundet kontrakter på togdrift i Sverige nærmere betegnet Skåne.
DSBs bud var billigst, og man ser her blot en protektionisme fra svensk side, den samme tvivlsomme licitatinsadfærd har DSB selv anvendt i et forsøg på, at holde andre aktører ude af deres enemærker.
Landsretten eller landstinget har netop nedlagt forbud mod, at SJ indgår kontrakt med SJs egne, da det er åbenlys, at DSB er billigst.
Måske har DSB fiflet med sit tilbud således, at de måske har anvendt nationale driftsmidler, men i givet fald er det Sverige uvedkommende, da et evt. underskud dækkes af DSB.
tilføjet af

Pyhha endelig

Lidt "medvind"
Jeg er ikke enig i at DSB skal have lov til (for danske skattekroner) at drive togdrift i udlandet og der er for meget "poletik" i det og for lidt økonomisk tænkning, DSB er dyre nok i forvejen for de danske skatteydere.
Hvorvidt at jeg har styr på mine argumenter må jo være op til den enkelte at vurdere og du er velkommen til at spørge ind til det som jeg skriver.
:)LeonM
tilføjet af

Kringle blev til Troldtoezen

Så blev ¨jeg også oprettet... men måtte vælge et andet navn end Kringle... ÆRGELIGT
NÅ MEN....
Er du sikker på at DSB bruger danske skattekroner på udenlandsk togdrift..
Det tror jeg ikke...
tilføjet af

Jamen velkommen

trold !
Ja det er jeg ret sikker på, men det er selvfølgelig kun en formodning. DSB har et ret "blakket" ry når det gælder tilbudsgivning (Arriva-sagen)
Men whatever, min oprindelige pointe med denne tråd var at jeg syntes at der skulle lidt bedre styr på togdriften i danmark inden man begynder at expandere til udlandet (og derefter at jeg ikke mener at et statsejet firma i danmark skal operere i udlandet).
Om de problemer der har været i Danmark med togdriften skyldes Dsb eller Banedanmark (eller mangel på samarbejde) skal jeg ikke kunne sige men det er helt sikkert ikke gået ret godt.
:)LeonM
tilføjet af

Ikke bevislighed for påstanden

DSB har afgivet et tilbud, præmisserne kender jeg ikke.
Men DSB vil som alle øvrige jernbaneselskaber i Europa være tvunget til, at udvide deres forretningsområde for dels, at kunne honorere politikernes krav om, at skabe billigere togdrift i Danmark. Tillige med, at de skal skabe et tilvækstspotentiale i indre værdier, der sigter på den skjulte dagsorden, et frasalg af DSB til private.
Hvilket sker ved, at skabe en tilvækst af selskabets indre værdier med henblik på et optimalt stort salgsværdi.
DSB er selvfinancierende, det er Banestyrelsen der er statsfinancieret.
tilføjet af

ok med DSB

Tak for velkomsten... hehe du får nok mere at høre fra min side hehe
Indrøm du bare. Diskutionen er tabt.
At DSB kommer til at køre mere i udlandet betyder jo bedre økonomi - dansk firma i udlandet - det er da ok...
Ved du egentlig hvad DSB står for???
De Søde Billetdamer *SS*
Tænk på det næste gang du rejser med toget.
tilføjet af

Det har du ganske ret i

men så skulle DSB nok lige starte med at gøre deres forretning i Danmark rentabelt først.
:)LeonM
tilføjet af

DEN er jeg med på !

at høre mere fra dig. En spændende debat er altid velkommen i min verden !
Og nej, jeg er ikke enig, hvis DSB havde en forretning i danmark som gav overskud og det overskud så blev brugt til at udvide så ville jeg syntes at det var fint men at jeg som skatteyder risikere at komme til at betale så er svaret NEJ !
Julehilsen til trolden !
:)leon
tilføjet af

igen igen

Søde D-Dims...
DSB er selvfinanseret... Hvad er der galt i at de tjener penge i udlandet??
Og med en årlig omsætning på ca 10 milliarder - lur mig om der ikke også er et ok overskud.
Desværre driller min pc, så jeg kan ikke læse pdf-filer, men deres regnskab er jo offentliggjort..
Du kan ikke slippe med spredhagl.. Kom med facts...
Også julehilsner til dig;o
tilføjet af

Dsb er bestemt ikke "selvfinaceret"

De får mange penge hvert år fra staten og de køre på en infraktuktur som er næsten 100% betalt af staten (Banedanmark sagde hunden)
PDF henter du et program til her:
http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html
:)Leon
tilføjet af

Tak.. men..

Tak for linket...Desværre hjælper det ikke...Den er helt gal med puteren.
Kan ikke gennemskue DSB´s økonomiske forhold - men når jeg kommer på en pc som virker.. så skriver jeg igen.
Men lige for en ordens skyld... Mener du ikke at DSB har styr på togdriften i Dk?
Vi er vel enige om, at det er Bane Danmark som har skinnerne.
Så er der DSB Detail som bestemmer pølseprisen.
DSB Salg hvor du bl.a. har de søde billetdamer.
Og igen... du skyder med spredehagl... Klager du over forsinkelser eller prisen på den ristede m. brød...
Ja planen for IC4 kørte af sporet, men det er jo også derfor at DSB nu modtager 250 mio kroner fra det Italienske firma...
Du skriver at de er elendige til det de laver... kan du præcisere det??
tilføjet af

DSB giver million overskud

Det er Banestyrelsen der giver underskud på anlægsdriften.
Man har udskilt DSB i to selskaber et togdriftsselskab DSB og et jernbaneinfrastruktur driftselskab Banestyrelsen, det er her politikene misrøgter ved ikke, at bevilge den nødvendige kapital.
Netop med henblik på, at kunne give flere operatører adgang til togdriften, har man nu Banestyrelsen som forvalter af infrastrukturen.
tilføjet af

Jooo da

Du har fuldstændig ret...
Debatdims... læs på lektien
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.