18tilføjet af

cyklist kørekort

nu må det sgu snart være på tide at cyklister skal tage kørekort.De kører jo som tossede i trafikken.Når de så bliver kørt ned er det jo altid alle andre som har skylden,som f.eks knallerter og biler.Jeg har efterhånden observeret at cyklister er de mest selvoptagede og egoistiske der findes.Tvinges de på skolebænken kan de måske lære lidt pli.
tilføjet af

ja ja rigtigt nok

Men bilister er lige sådan, og de har lært teorien, skulle man mene, selvom det ikke altid kan ses.
Så hvad skal vi gøre.
Vi er sgu livsfarlige for hinanden i trafikken, det handler ikke om at være cyklist eller bilist.
Men om at tage hensyn og vise respekt overfor hinanden, også forgængerne.
tilføjet af

Egoisme

Det er det det handler om for både cyklister og bilister.
Jeg er både cyklist og bilist. Når jeg er ude og køre (underordnet om det er på cykel eller bil) "glemmer" mange cyklister at række armen ud når de drejer, række hånden op når de stopper, mange drejer ikke hovedet når de vil trække ud og f.eks. overhælde. Som så gør de ikke lægger mærke til, at andre må bremse for at de ikke støder sammen, "glemmer" lyset når det er mørkt mm.
Disse cyklister kører som om at disse ting er en by i Rusland - hvorfor? For mig som færdes på gaden er det rart at vide hvad deres "plan" er. Disse cyklister som ikke gør disse ting, tror åbenbart at de er alene på vejen og er ret ligeglade med at der er andre - meget egoistisk.
Det med at mange ikke har lys på kan være ret farligt. Cyklisterne tror åbenbart at det bare gælder om at undgå politiet. Men en bilist har altså meget svært at se dem. Men det er de åbenbart ligeglade med.....eller de bruger ikke hjernen.
Alt dette kan defineres med et ord - egoisme.
tilføjet af

kendsgerningen

er at børn faktisk er de bedste i trafikken.
Det er utroligt at voksne mennesker ligefrem viser børnene at der ingen regler er i trafikken.
Hvad med at sætte bøderne op for cyklisterne.
tilføjet af

Også mange elendige bilister.

Der er også mange bilister der kører fuldstændigt råddent. De kunne med fordel gå kørerprøven om. Kører som om de ejer det hele og ligger og chikanerer cyklister og fodgængere.
Så er der de hysteriske krakilere. De burde ikke have lov at betjene andet fartøj end et par fodformede gummisko med filtsåler.
Nej sandheden er at der skal være plads til alle og at vi skal lade være at være så skide rethaveriske og istedet udvise fleksibilitet og hensyntagen overfor vores medtrafikanter.
tilføjet af

og de andre

som heller ikke opfører sig ordentligt i trafikken. F.eks. krakilske bilister.
tilføjet af

unge mænd i gamle vrag

der af til også kører rundt med en lille skid på og altid kører totalt råddent er da langt de værste trafiksyndere vi har. Det burde være alment kendt.
Det er da vist yderst sjældent at hensynsløse cyklister dræber andre end sig selv, derimod er det desværre almindeligt at helt unge mænd der lige har fået kørekort jævnligt kører sig selv og andre ihjel. De tror de er udstyret med et naturtalent for bilkørsel fordi de bliver berusede af farten (og måske også et par bajere). Virkeligheden er bare at disse håbefulde nybegyndere ikke er ret gode til at køre bil og det koster menneskeliv.
Her i weekenden var der indkaldt til dækafbrændningstræf for landboungdommen på Århus havn, det blev heldigvis afværget af politiet så istedet valgte landmandssønnerne at demonstrere på en parkeringsplads foran et Bilkavarehus i Tilst (hvad de så end vil opnå ved det) med et bilrat i den ene hånd og en øl i den anden hånd.
Vil man absolut køre hetz mod en bestemt gruppe trafikanter vil jeg mene at disse unge mænd var et mere oplagt emne da de koster langt flere liv og lemmer.
tilføjet af

har du aldrig været ung

de unge mennesker der brænder dæk af er da fuldstændig harmløse,lad dem da for pokker have den fornøjelse.
De er da 10 gange bedre end de selvglade cyklister,der tror at de er verdensmestre i miljø.
tilføjet af

Det var ikke temaet.

Der er langt færre unge mænd der kører råddent i bil end der er cyklister der bevæger sig hovedløst på cykel.
Jeg skal gerne medgive at skaderne som følge af unge mænd i bil er værre, men de er bestemt færre.
Naturligvis skal der køres hetz på et folkefærd der aldrig straffes for deres unoder (selvom ukendskab til færdselsloven ikke principielt fritager for strafansvar) og, grundet færdselslovens bestemmelser om "objektivt ansvar" (Iøvrigt sprogperversion - Ansvaret er under de forhåndenværende omstændigheder i høj grad subjektivt) så at sige har fribrev til at kvaje sig så tosset de vil. Vi med motorkøretøjer har grundet de nævnte bestemmelser som default skylden, og må betale for skaderne på dem og andre når de hovedløst vælger at svinge ud på kørebanen uden at se sig for. Som fodgænger er man henvist til civilt søgsmål når en af disse tosser påkører en på fortovet osv.
Loven slikker disse idioter i røven, så vi andre er selvsagt i vores gode ret til at genere dem hvor vi bare kan. Hold bare på jeres "ret" kære cyklister. Må det være mig tilladt at henlede jeres opmærksomhed på, at den ikke er meget værd når I ligger i respirator eller sidder i kørestol.
tilføjet af

du har fuldstændig ret

det er ved at være på tide at holdningen bliver ændret mht. alle de umulige cyklister.
Bare fordi fjolser som Nyrup og Lykketoft spiller
dum-smarte på en cykel,behøver det jo ikke at være det rigtige.
tilføjet af

Det er ihvertfald...........

.......ingen undskyldning for at være hjernedød!
tilføjet af

spørgsmålet er

om de fleste cyklister overhovedet har brug for en cykelhjelm??.
tilføjet af

Bilerne ud af byerne

eller i hvertfald en begrænset adgang til bymidterne kunne gøre byerne til et langt hyggeligere og sundere sted at være.
Hvis man vender problematikken på hovedet kunne man sige at vores middelalderbymidter aldrig har været skabt til biler. I andre europæiske byer er man noget længere fremme med den slags tiltag og resultatet er som regel en gevinst for byen. En bymidte der er proppet med larmende og stinkende biler er bare en bymidte. En bymidte hvor der er sammenhængende områder hvor cyklister og fodgængere ikke generes af biler er et miljø hvor der er plads til udfoldelse.
Med andre ord flere gågader og cykelstier og så må de mest inkarnerede laskerøve af bilister holde sig til storcentrene i byernes udkantsområder (her er der heller ikke så mange cyklister). Men ellers kunne de jo vove pelsen og gå eller sætte sig op på en cykel. (At cykle er en rigtig dejlig måde at motionere på skal jeg hilse at sige)
tilføjet af

Ok, hvis vi nu bevæger os op

på det seriøse niveau igen.
Jeg vil starte med at indrømme at jeg er holder meget af at cykle ligesom andre ynder at løbe en tur i skoven eller gå en tur i fitness centret. Det er grunden til at jeg lader mig provokere af disse sure opstød.
Jeg sætter selv en ære i at overholde færdselsreglerne når jeg giver den cyklist, køre med lys om aftenen, række armen ud når jeg drejer, undlade at svinge ind over lyskrydsene og alt det der. Jeg medgiver jer at der er nogle cyklister der kører med hovedet under armen, det er der imidlertid også mange bilister der gør. Der er i det hele taget rigtig mange sure, egoistiske, rethaveriske og hensynsløse trafikanter.
Det har iøvrigt altid undret mig at folk bliver så skide rethaveriske når de sætter sig ind i deres bil. Jeg tør vædde en tier mod en afbrændt tændstik på at der er mange af disse cyklisthadende bilister der selv kører fuldstændigt råddent når de bevæger sig rundt på en cykel. (de fleste ejer trods alt en cykel som de bruger engang imellem, ikke!?)
Når jeg nævner de helt unge mandlige bilister, som dem den gruppe trafikanter der er størst grund til at være efter, er det jo fordi det er dem der har flest døde og kvæstede på samvittigheden, trods alt!
tilføjet af

Nej,cyklerne ud af byen

det hjælper ikke noget at forbyde biler og scootere i bymidten.Folk kører jo til og fra arbejde og shopping.
Vi lever ikke i middelalderen.Da var cyklen heller ikke opfundet.Cyklisterne må bare lære at respektere andre bilister,og ellers indordne sig i det moderne samfund.
tilføjet af

Det kommer an på hvordan du definerer ung

Hvis du spørger om jeg har været en Brian Oliefinger, så er svaret nej.
Men jeg har nu haft det skægt nok alligevel, tak!
tilføjet af

ok,

det kan da godt være at du kører fornuftig,men så er du 1 ud af 40 cyklister.
tilføjet af

Bare rolig

Jeg mener ikke at bilerne skal forvises helt fra byerne. Jeg så imidlertid gerne at man udbyggede infrastrukturen i bymidterne sådan at moterkørertøjer i højere grad blev adskildt fra fodgængere og cyklister. At man så må parkere i et parkeringshus eller lignende og gå et par hundrede meter det må man leve med. Tidsmæssigt og miljømæssigt er der jo heller ikke den store fidus i at ligge og snørkle rundt i de små gader og stræder på jagt efter en ledig parkeringsbås. Resultatet bliver da også tit at man alligevel ender med at må gå et par hundrede meter efter den butik man havde bestemt man skulle besøge.
tilføjet af

Det handler i det hele taget om at folk

skal udvise større hensyn og tålmodighed over for hinanden i trafikken. Jeg havde fornøjelsen af at besøge en større tysk by for nogle måneder siden og det slog mig at der er så stor forskel på vores to landes trafikkultur.
Tyskerne er langt bedre til at overholde færdselsreglerne end vi er her i DK. Desuden virker de mere hensynsfulde og tålmodige end danskere. Trafikken gled egentlig også overraskende let trods voldsom intensitet.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.