33tilføjet af

Børn på motorcykel

Jeg har lige fundet ud af, at min eksmand kørte med vores søn på 9 år bag på motorcykel forleden aften omkring kl. 23.00. Drengen fortalte mig dagen efter at de havde været ude at sejle hele aftenen, og at han faktisk var ved at falde i søvn på motorcyklen bag på sin far. 😮
Jeg sidder stadig med hjertet oppe i halsen, fordi faderen har ikke investeret i køretøj til drengen, og han bruger min gamle hjelm.
Ydermere har faderen fortalt mig, at drengen gerne må sidde bag på motorcyklen, sålænge han kan nå de der støttefiduser. Jeg synes bare han er for lille, da han altid har været lille af sin alder. Han er 133 cm med sko. 😕
Hvad gør en klog - og hvad gør jeg....??? Hjælp mig med gode råd. [:*(]
tilføjet af

Stoler på din søns fars dømmekraft

Mon ikke han også elsker jeres søn og tager sig ordentligt af ham? Det tror jeg. Og så er det da sej at køre på motorcykel med sin far. Jeg gjorde det også og også tidligere end den alder din søn har.
tilføjet af

Lille dreng?

Nu er jeg ikke helt dygtig nok til at vurdere en dreng på 133cm, men jeg kørte selv med en dreng på 4 år på motorcykel. Han var så lille at han skulle sidde foran! Jeg kan ikke tro at en dreng på 133cm kan forholde sig forsvarligt når han sidder bagpå.
Så, jeg er enig med dig i at det var letsindigt. Uden at jeg dog kender alle fakta. F.eks hvilken type MC det var.
tilføjet af

konkret

skal man være 135 cm. eller derover for at sidde bag på MC, jvf. en ny lov fra sidste år. Loven er rimelig, dog med det aspekt at der er væsentlig forskel på motorcykler, på nogle sidder børn godt, det er ofte på cruisere, off roadere og nogle touringmc`ere mv. på sportsmotorcykler sidder de ofte skidt.
Afhængig af MC og køremåde kan man godt forsvare at et barn sidder bagpå, men bitter erfaring fortæller desværre at det kan gå rigtigt galt. Min datters gode ven blev således dræbt bagpå sin fars MC, det på trods af at han havde ry for at køre forsigtigt og de havde alt det rigtige udstyr.
Jeg kører selv MC, dog noget mindre end før den omtalte ulykke + en del andre kedelige ulykker, jeg synes simpelthen, at det er for farligt og jeg tager ikke mine børn med på min store MC mere, dog får de en tur bagpå min veteran, den kan med nød og næppe slæbe sig op på 80 km.t. men kører sjældent over 60, det er jo ikke meget hurtigere, end man kan køre på en almindelig cykel.
Der er ingen tvivl om, at ved ovennævnte ulykke, hvor faderen iøvrigt var uden skyld, havde de haft en meget større chance for overlevelse, hvis de havde kørt væsentligt langsommere.
I dit tifælde, ville jeg simpelthen forbyde din (eks)mand at sønnen sidder bag på, hvis han ikke vil rette sig efter dette, så bør du kontakte politiet.
Efter min mening, burde det iøvrigt forbydes at sidde bagpå, indtil man er 14-15 år ! der er nok nogle, der vil blive forarget eller stødt, over min holdning men de har heller ikke haft det tæt inde på livet, det er jo ekstra meningsløst, når det blot er en unødvendig "leg" .
Hvis børn vil køre MC, så finde der Cross klubber og Speedway klubber, hvor man under trygge rammer og inden for det man kan klare, kan komme til at drøne rundt.
tilføjet af

Okay, men...

Jeg synes at det på sin vis er helt OK at farmand har knægten bagpå, men.....
Det er helt og aldeles IKKE OK hvis knægten ikke har det rette udstyr, og det må hans far også vide som motorcyklist.
Hvis han selv vil køre i korte bukser og T-shirt, så er det hans eget problem hvis asfalten pludselig farer op i hovedet på ham 😉 men han har et ansvar for at beskytte sin søn bedst muligt, og her indgår også en investering i en ordentlig hjelm som passer!
Plus selvfølgelig noget ordentligt tøj som er beregnet til MC
Mht at sove på bagsædet, så er der rigtig mange både børn og voksne som gør det, og mærkeligt nok falder de ikke af; min egen datter var en overgang slem til at falde i søvn, og indtil jeg havde fået vendt den med andre med erfaringer havde jeg det heller ikke for smart med det.
Summa summarum, hvis farmand kan indse at han har et ansvar overfor knægten bør det ikke være et problem, du nævner din egen styrthjelm, så jeg tænker at du også selv har nogle erfaringer at trække på....
Forresten, der er kommet nogle nye regler for det med børn på MC, jeg har ikke sat mig ind i dem, da mine egne unger nu er så store at de ikke længere hører ind under den del af lovgivningen.
Det vil nok være smart at få undersøgt det, måske der er en venlig sjæl herinde på forum som kan ryste lidt guldkorn og links udover os andre uvidende??
tilføjet af

Størrelse

Det drejer sig om en Honda CBR 600 😕
tilføjet af

Erfaring

- har jeg desværre ikke, nåede kun at køre en gang med ham... men vil være glad, hvis der er nogen der har nogle erfaringer de kan dele.. [f]
tilføjet af

Uegnet til kørsel

med børn !!! længere er den ikke !
tilføjet af

Forbud....

Jeg er enig i meget af det du skriver, men jeg er principielt modstander af for mange unødvendige forbud, for jo større junglen er, jo mere vil folk skide på det hele og tage loven i deres egne hænder.
Det er bedre at lave nogle minimumskrav, såsom den nye lov du omtaler, så kan man selv handle derefter inden for lovens rammer.
Det er rigtig nok at der har været alt for mange meningsløse dødsfald ifm motorcykler, men det bør ikke give anledning til flere forbud...
Hvis det skulle være sådan, så må vi jo også forbyde børn under en vis alder i biler eftersom der jo bliver slået rigtig mange børn ihjel i biler....
Faktisk burde vi forbyde trafik; der dør jo mere end en person om dagen i trafikken...

Forresten ved vi jo ikke om det er citat: "unødvendig "leg""
Det kunne jo tænkes at farmand simpelthen ikke har en bil?
tilføjet af

Sovende børn

har jeg også hørt om. Man bør ikke køre så langt med børn, at de falder i søvn. I tilfælde af en undvigemanøvre, går det simpelthen galt, det er uansvarligt !
Det er lige som om, mange MC`ister beder om at blive slået ihjel og det ses desværre i statistikkerne.
tilføjet af

....

Hvorfor i alverden dog det?
tilføjet af

Hvor svært er det?

I KawasakiRytterens indlæg bed jeg mærke i, noget jeg finder yderst fornuftigt, at faren jo meget vel havde mulighed for at ha sønnen siddende foran? Der ville han have langt mere kontrol over juniors komfortabilitet?
Mvh Charlie
tilføjet af

Du godeste!

Jeg har intet imod at folk spiller russisk roulette med deres liv. Men har man ansvar for en lille purks liv, så finder jeg det DYBT forkasteligt. At det er gået godt et par gange, legitimerer vel ikke at man tager chancen flere gange?
Det er livsfarligt at falde i søvn når man sidder bagpå en motorcykel. Musklerne slapper af, og de greb som sikrer én en sikker kørsel, løsnes når man falder i søvn.
Motorcyklister som tager så let på sikkerheden, burde miste kørekortet!!
Charlie
tilføjet af

I så fald !

Trafik er jo en nødvendig del. Motorcykelkørsel er ikke som tidligere nødvendigt. Den gang det var det, var trafikken meget mindre intens, men iøvrigt lige så farlig.
FOrbud er desværre nødvendigt, når folk ikke vil tænke selv, jeg går ikke ind for flere forbud, men det lader jo til både ud fra debatten her og udfra ulykkesstatistikken for MC`ister til at der skal noget til.
Den omtalte ulykke var fuldstændig unødvendig, da de blot skulle efter morgenbrød, en dejlig solskins søndag morgen, familien havde iøvrigt 2 biler.
Faderen er stadig i Koma, det er 2 år siden !
tilføjet af

Det kan man ikke

med så stort et barn og slet ikke med hjelm og udstyr og det hele.
tilføjet af

Okay...

Hej Mac
Det ved du langt mere om end jeg. Men så må jeg sige at så bør man IKKE køre med børn på motorcykel. Jeg er helt enig med dig i at faren er alt for stor ved at have junior siddende bagpå.
Jeg er også imod forbud. Men glatnakker som denne far, gør dem desværre nødvendige. Som i så mange andre ting, er det de få der ødelægger det for de mange.
Mvh Charlie
tilføjet af

En Honda

600 cbr er en sportsmaskine, barnet vil sidde relativt højt og ubeskyttet, desuden er det en alt for "vild" maskine, den er som bekendt, beregnet til sportskørsel.
Bortset fra det, så er det en dejlig cykel, jeg kørte en hjem fra Sjælland et år, hhmmm !
tilføjet af

Jeg kunne ikke

være mere enig ! men desværre er det alt for svært at miste kørekortet i Danmark !
tilføjet af

Nu skal det jo ikke

Udvikle sig til mudderkastning det her, men.....
En af mine venner blev slået ihjel på MC, mange af mine venner har historier at fortælle, og jeg selv har også haft nogle ganske "interessante" oplevelser, og desværre må jeg sige at i over 90% af disse tilfælde er skylden ene og alene på bilisters side fordi de ikke er i stand til at foretage forsvarlige vurderinger af det som sker uden for deres bil.
Derfor har jeg en lille ide om at det burde være obligatorisk at have kørt MC et vist antal måneder før man kan få udleveret styrebrev til bil....Det er selvfølgelig helt urealistisk, men det ville nok gøre at flere bilister fik øjnene op for hvad sådan en MC egentlig er for en størrelse, og hvor udsat man egentlig er.
Læg mærke til at jeg ikke siger at alle motorcyklister er forfulgte uskyldigheder og at bilister blot er iskolde dræbere....
Jeg ved udemærket godt at der er nogle uendelig rådne/brådne kar blandt motorcyklister...faktisk kender jeg et par stykker, og når vi andre "ældre og mere erfarne" gutter prøver at fortælle dem at de ikke er for snu, får vi bare det dersens himmelvendte blik....Så ja, nogle af dem er uforbederlige.....ligesom visse bilister er....
tilføjet af

Enig i det

meste, alene det at folk ville prøve at bevæge sig ud på en cykel, ville være en læring for de fleste, du har ret i at bilister er synderne (for det meste) og det er blevet værre i takt med at bilerne er blevet hurtigere, sikrere og mere komfortable, man sidder i sit stålpanser og ser verden (og bløde trafikanter) suse forbi.
Når nu bilisterne er så dårlige, så stiller det også så meget større krav til MC`isterne, derfor skal uddannelsen forbedres og aldersgrænsen sættes op, både for chaufføren og den der sidder bagpå.
Mht. tit de "gode historier" dem oplever vi alle når vi kører MC, men det har lært mig at sætte farten ned, selvom jeg absolut ikke var nogen bølle i forvejen. Det har lært mig at vente lige et ekstra sekund inden jeg overhaler, det har lært mig at være klar HELE tiden, derfor er sovende børn bagpå også uacceptabelt !
tilføjet af

Den vender jeg lige...

Kun for argumentets skyld....
Hvis vi nu forbød biler som jo statistisk er skyld i langt flere dødsfald, ville motorcykler jo være en nødvendighed....
På Bermuda må en hustand kun eje een bil, så der er motorcykler, eller rettere scootere meget nødvendige for samfundet....
Kan du i dine statistikker se hvor mange mc-ulykker der er sket uden indblanding af biler? Hvis du går lidt i dybden vil du sikkert få et lidt andet indtryk hvor farlige motorcyklister er for sig selv og deres omgivelser.

Ikke for at forklejne "din" ulykke, men man kan også sagtens på en dejlig solskins søndag morgen blive dræbt i en bil på vej til bageren.
Det er selvfølgelig frygteligt hvad der er sket, og jeg håber aldrig at jeg på nogen måde vil komme tæt på noget lignende.
Jeg kan forstå at du selv stadig kører, så hvis du en dag møder en anden motorcyklist som hilser på dig, så hils endelig igen for det er sikkert mig 😉
tilføjet af

Jamen....

Hvad f..... er det her for noget, kan vi ikke en gang komme op og skændes 🙂
Helt enig i det med bedre uddannelse, og nok også til dels med aldersgrænserne.
Sovende børn...Tjahh det er snart mange år siden at jeg havde sådan en bagsædepassager, jeg ville stadig føle mig rimelig tryg ved det hvis det er en som jeg ved er vant til at sidde bagpå, men nu hvor alderen trykker kunne jeg måske og have ændret mening...
Jeg ved det ikke rigtig før jeg står i situationen igen
tilføjet af

Skyld...

Jeg kører selv motorcykel, og hører tit den med, at det altid er bilisternes skyld. Hvis man kigger i statistikerne passer det bare overhovedet ikke. Og de ulykker hvor det faktisk er bilistens skyld, kunne motorcyklisten ofte have undgået det ved ikke at køre for stærkt. F.eks. bilister der ikke holder vigepligt ved venstresving. Det skal de selvfølgelig, men når man nu ved, de ikke altid gør det, er det ikke smart at drøne 80km/t igennem et kryds, hvor man må køre 50km/t.
tilføjet af

Bilernes skyld?

Må jeg lige spørge dig hvordan du vil forklare at en motorcykel forsikring er så himmelhøj, sammenlignet med en bilforsikring, hvis ikke det var fordi motorcyklerne bærer hoveddelen af skylden hvor en MC er impliceret?
Hvordan hænger det sammen med dit argument?
Charlie
tilføjet af

Præcist...

Især fordi man er så udsat som motorcyklist, er det vist lidt tankeløst at stå stædig på sin ret til at køre som man egentlig er berettiget til. Det er da at spille hasard med helbreddet?
Når jeg står ved et fodgængerfelt og meget gerne vil over, men ser at der kommer en 40tons lastbil, så er jeg altså ikke dummere end at jeg venter til den er kørt forbi. Uanset hvor stor min ret er til at gå over fodgængerfeltet.
Charlie
tilføjet af

Bermuda og Danmark !!!

det kan nok ikke sammenlignes, hverken klimamæssigt og afstandsmæssigt. Vi er nook også en del mere effektive og stiller andre krav til tilværelsen !
Men pyt med det !
-
Selvom der er biler indblandet i en del Motorcykelulykker, så skyldes det ofte at MC`ister ikke selv har respekt nok for den accelleration en MC har og som andre ikke har nogen mulighed for at vurdere, mange mc`er har acccelleration så hurtige som en F1 bil, ja nogle endda hurtigere og F1 biler kører som bekendt kun hvor der er afspærret og ingen må passere afmærkningerne på banen når løbet er i gang.
-
Selv om man selvfølgelig kan blive slået ihjel i bil, på cykel og til fods, så taler statistikken jo sit uhyggelige sprog, hvis du oven i det, lagde antallet af tilbagelagte kilometre i hhv. biler og MC`er så ville det være endnu grummere !
-
Min holdning er, man skal ikke køre MC, uden at være klar over hele tiden, at det kan koste liv og lemmer, samt at risikoen er markant højere end andre transportformer.
-
Jeg vedbliver dog at køre, indtil jeg ikke længere kan kravle op på kværnen eller køre sikkert og ja ! Jeg skal nok Hilse på dig (og alle andre) derude !!! 🙂
tilføjet af

Jo han har

Farmand har en bil, men vil helst køre på sin Honda, hvilket indebærer at drengen så må følge med... han kan jo ikke sige fra, og heller ikke sige til sin far, hvis han er ved at falde i søvn. Det var en tur på små 30 km, efter drengen havde været i søluft, som bekendt gør børn trætte og kl. 23 om aftenen..
tilføjet af

Det kan du godt sige til ham

at det er uacceptabelt og uansvarligt, ja faktisk barnligt !
tilføjet af

Lige nøjagtigt !

man tænker lige en ekstra gang, når man overhaler en langtsomtkørende, når der er en venstresvingende, når en foran virker "tøvende/usikker", når andre har ubetinget vigepligt (og ikke altid overholder den), når man nærmer sig ældre mennesker (de reagerer ofte dårligere og forstår ikke fart), når man møder cyklister (de kan let slå et "slag") osv.osv.osv. man skal være "på" hele tiden .
tilføjet af

hmm - fedt ;-)

... det er sgu da fedt at far og sonny-boy kan køre lidt sammen. Nu ved jeg ikke hvor langt de har kørt osv. Men har det været en kortere tur synes jeg ikke det er noget problem, at det ikke har været super-safe. Alle her - også de hellige - har vel på et eller andet tidspunkt sagt "argh - så skide være med det" til sikkerhedsselen, cykelhjælmen, redningsvesten, vist ungerne at man godt kan løbe overfor rødt hvis man har travlt osv osv.
Men er det et mønster at han skal sidde bag på, skal han naturligvis have sin egen hjelm, dragt osv.
Jeg har kørt alle slags mc'er igennem 25 år, også med børn og ned til 7 år gamle. Det er klart at man skal køre efter forholdene - herunder passageren ....... men mon ikke farmand har været fornuftig❓det er jo også hans guld ?
Indtil lovændringen om de 135 cm var eneste regel bare at barnet skulle kunne nå fodhvilerne - der stod ikke noget om hvor de skulle sidde. Derfor var der mange af dem der kørte med helt små børn der monterede fodhvilere foran så ungen kunne sidde foran føren med fødderne placeret korrekt ........ og det er faktisk noget af det vigtigste - at kunne støtte kroppen med benene. Andre igen fik lavet seleanordninger osv osv
Jeg synes du skal se igennem fingrene med det skete. Lade faren vide at du er en smule bekymret og iøvrigt opfordre til at han får købt det nødvendige udstyr på sigt.
;-) martin
tilføjet af

Det vil

jeg straks gøre, tak for svar 🙂
tilføjet af

Som jeg skrev tidligere

var det en tur på omkring 30 km, kl. 23 om aftenen, ellers har jeg intet imod at de kører sammen, men sikkerheden skal altså bare være i top. Jeg ville aldrig tilgive ham eller mig selv, hvis der skete drengen noget, fordi man lige tænker "nå det går nok".
Når han når op på de 135 cm, må han køre med farmand alt det han vil, men indtil da vil jeg nok trække grænsen, og især kl. 23 om aftenen.
tilføjet af

Ja hvis det er.......

forbudt ved lov, at børn under 1.35 m. sidder bag på en MC, så er den vel ikke længere end en trussel om at kontakte politiet hvis det finder sted igen!
Løvemor
tilføjet af

hvad tænker du på

Hallo idiot. Det er for det første ikke en ren sports maskine, det er en sportstourer. og for det andet så tror jeg nok at man skal prøve at spørge faderen om hvordan han syntes det er at køre med sin søn. Der er mange mænd som ville elske at have deres børn med på en mc. Personligt så er der da ikke noget bedre for mig end at have min søn med ( 10 år) Vi har en fælles ting. Og jeg spørger hele tiden om han er usikker på nogen måde når han kører med mig. Får det samme svar altid, og det er nej far , det er fedt at køre med dig :-) og det er sgu da noget der varmer
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.