20tilføjet af

Batteri-lader

Kan du fortælle mig hvorfor mit lille 5A Einhell lader ikke vil lade på et totalt afladet og nyt batteri. Det gamle som ikke er helt afledet, kan den godt lade på, men ikke det nye???
Batteri-vejledningen består af 2 linjer, hvor der står, at laderen slår fra hvis batteriet er helt afladet, og slår til igen når laderen er kølet af. Men laderen bliver netop ikke varm, da den jo ikke vil lade på dette batteri.
Er du manden med de vise sten, så lad mig høre dit bud ...
tilføjet af

Batteri-lader

Mit umiddelbare bud er at batteriet er defekt.
Når laderen lader, løber der strøm til batteriet, og det varmer både laderen og batteriet op, jævnfør din tekst på laderen.
Når laderen ikke bliver varm, skyldes det enten at batteriet der defekt, så det slet ikke trækker strøm eller at du bare skal være tålmodig, og vente indtil der er kommet så meget strøm på batteriet så den egentlige opladning kan begynde.
Det er svært at komme videre, medmindre du har et Amperemeter, og kan se om batteriet trækker strøm.
tilføjet af

Mine mc-batterier er gelé-batterier...

- og de skal oplades med en såkaldt 'impuls-lader'....
Altså IKKE med en 'almindelig' lader...
Jeg købte i sin tid sådan en hér - vistnok i Harald-Skrald....
http://www.harald-nyborg.dk/p2729/deca-batterilader-sm1236
- men den VIRKER perfekt, og vedligeholder batteriet hele vinteren

- jeg tror ikke din Einhell-lader kan lade gelébatterier op....
Vh [(:]
tilføjet af

Batteri-lader

Kan du fortælle mig hvorfor mit lille 5A Einhell lader ikke vil lade på et totalt afladet og nyt batteri. Det gamle som ikke er helt afledet, kan den godt lade på, men ikke det nye???
Batteri-vejledningen består af 2 linjer, hvor der står, at laderen slår fra hvis batteriet er helt afladet, og slår til igen når laderen er kølet af. Men laderen bliver netop ikke varm, da den jo ikke vil lade på dette batteri.
Er du manden med de vise sten, så lad mig høre dit bud ...

Nogle ladere har behov for at "kunne se" en spænding på det batteri de skal lade på.
Det skal forstås på den måde at for at laderen overhovedet kan registrere at der er et batteri den skal lade på, så skal der være en hvis spænding fra starten.
Det er noget rigtig fusk, men du kunne jo prøve at parallelkoble et andet batteri med det dårlige batteri, og så ellers starte ladningen. Efter måske 10-15 minutter piller du det gode batteri fra, og ser hvad der sker.
Noget helt andet er, at et totalt afladet batteri som regel er et skadet batteri. Når spændingen på e traditionel bly/syre-akkumulator kommer ned på omkring 10 Volt (for 12 Volt akku'er, forstås), så begynder syren at æde blyet.
Derfor skal du altid sørge for at der er en hvis spænding på dine batterier.
For snart mange år siden fik jeg et råd af en "batterimand" som gik ud på at hvis man ikke bruger et batteri i en periode, f.eks over vinteren, så skal man lade en times tid på det en gang om måneden.
Det var så før der kom trickle-chaergers på markedet....
tilføjet af

Batteri-lader

Hej alle 3, tak for de fine svar.
Ja Phusker, jeg har også lidt hang til at tro, at batteriet er defekt. Selvom Biltema påstår at batteriet er "Gastætte og vedligeholdsfrie motorcykelbatterier, der bygger på kalcium/kalciumteknologien".
Men når du læser ovenstående Floridor, tror du så, at denne impuls-lader fra Harald vil kunne sparke liv i batteriet?
Ja Dduck, faktisk prøvede jeg denne parallelkobling inden jeg læste dit råd. Men nej, det har ikke ændret noget :(
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/MC/Reservedele/Batterier/Vedligeholdelsesfrie-batterier-til-motorcykel-og-scooter-80240/
Art. 80-255
tilføjet af

Batteri-lader

Jeg troede der var tale om et bly batteri, og ikke et mere moderne Kalcium batteri.
Jeg hælder stadig til at batteriet er defekt, men et kalciumbatteri kræver efter alt det jeg ved, en anden type lader end et bly batteri, og det kan være der problemet ligger.
Det er såvidt jeg husker ladespændingen der er lidt anderledes, og det snyder måske den lader du har, så den ikke lader netop det batteri.
Det kunne være interessant om du kan måle om der kommer spænding på batteriet, hvis du i et par minutter parallelkobler det med et batteri der er opladet og så fjerner det batteri der er ok igen.
tilføjet af

Dengang jeg havde bly-batterier...

- på mine gamle englændere, der kunne jeg sagtens bruge den samme lader som til bilerne, traktoren og alt det andet...
Men, i de senere år har jeg KUN brugt gel-batterier på mine mc'er...
Faktisk også batterier fra Biltema... 😉
Og nu husker jeg at det faktisk var dér jeg opdagede at jeg IKKE kunne lade gel-batterier med den gammeldaws lader og måtte købe den nævnte 'pulslader'...
Men, læs selv lidt her - og bliv lidt klogere på skidtet:
http://www.danskemotorcyklister.dk/dmc/?Tema-sider:Teknik:Batteriet
Good luck!
[(:]
tilføjet af

Batteri-lader

Hej
Du skal lige sætte en anden lader på så begynder det at tage strøm og så den på du bruger. Jeg har tit haft samme problem jeg er elektromekaniker. 🙂
held og lykke med det [ide]
tilføjet af

Batteri-lader

Tak for svarene Phusker og Floridor, men jeg tror at det var Virustest som skød bolden i mål! Elektromekaniker som tit har haft samme problem. Det lyder som noget der er 100 % vandtæt.
Så må jeg jo ud og købe Haralds lader til 500 kr, for at lade et batteri op til 170 kr. eller ... [???]
tilføjet af

> prøv først...

Du har fået gode svar, som jeg også ville have givet, så det
behøver jeg ikke "dobbeltskrive".

Derimod er det din tanke om nykøb af lader jeg ville takle på en
anden måde, i første omgang i al fald.

Jeg ville hellere spørge omkring mig ved
"venner, naboer, arbejdskammerater" om der ikke skulle være en som
har en impulslader!

Når først der er "sparket" liv i den nye akku., så skal du jo ikke bruge
denne impulslader mere, med mindre du ofte køber nye gel-akku'er!

Alternativt ville jeg da også hellere give et værksted 50 kr. for at
oplade akku'en til fuld opladning, denne ene første gang.

Om vinteren kan du jo holde gel-batteriet ved lige med den lader du
allerede har, når du skriver at den godt kan lade på det gamle, som jo
har lidt spænding og energi at "fortælle" laderen.

Eller du kan evt. starte din "tohjuler" med jævne mellemrum gennem
vinteren, så den lader 10-15 minutter, det kræver dog at du kan måle om
der virkelig "lades i tomgang", ellers skal du sætte tomgangen op, hvilket
tohjulerens motor-smøring også har godt af, hvis den skal køre et kvarter.

Held og lykke med den billigst mulige løsning.
tilføjet af

> prøv først...

Problemet er at vi ikke ved om det gamle batteri er et kalcium, gel eller et almindeligt blybatteri.
Laderen vil selvfølgelig virke hvis det er et blybatteri.
Noget andet slår mig lige.
Er en 5 Amperes lader ikke lige rigelig stor til et MC batteri, hvis reglen med at lade med max 10% af Ah tallet skal overholdes?
Forslaget med at få det ladet op hos nogen der har en impulslader, eventuelt et værksted, er tæt på det geniale, da det så kan konstateres at batteriet rent faktisk er i orden.
Trådstarter skriver at batteriet er totalt afladet, og jeg bliver så lidt i tvivl om et gel eller et kalcium batteri kan tåle det.
tilføjet af

> prøv først...

Hej Tex.
Tak for dit råd mht. at bede et værkstedet gøre denne engangs-hjælp.
Men så var det jeg så denne dims i LIDL-avisen.
http://www.lidl-pageflip.com/dk.html?kid=os62r9
Jeg er dog ikke sikker på om den også er til afladede gel-batterier, men ud fra det jeg har kunne finde på Nettet, så tror jeg den kan klare opgaven.
tilføjet af

laderen fra linket

Hej asshole.
Du linker til en lader "på side 22 øverst" -
En snild lille lader til både 6 og 12 volt, MEN den kan DU
desværre IKKE forvente vil hjælpe dig. :-(

Jeg har selv købt den tidligere samme sted. -
Troede først den var defekt, for den ville ikke vise
noget som helst da jeg satte den til at lade min "gamle"
indendørs blyakkumulator, som jeg bruger til forskellige
test-forsøg.

Inden jeg leverede laderen tilbage som "fabriksfejl", målte jeg
min blyakkumulators spænding, den var helt nede på 2 Volt.
Så satte jeg en anden lader til og fik akkumulator spændingen op på
omkring 6 Volt.
Det er en 12 Volt bilakkumulator, så den er helt tydelig meget defekt.

Da der nu kunne måles omkring 6 Volt over akkumulatoren, så satte jeg
min nye lader til (den du linker til) og "vupti", laderen kunne
føle at der var noget den kunne lade på, MEN den begyndte bare at lade
med 6 Volt, som om det var en 6 V akkumulator der var tilsluttet.

Jeg satte min gamle kraftige lader på et par timer og fik
"presset" akkumulator-spændingen op på omkring 10 V, så vidt jeg husker,
men spændingen faldt hurtig efter jeg fjernede min lader, så
akkumulatoren er totalt ødelagt, men hvis jeg hurtig skiftede fra min
gode gamle kraftige lader og til den nye, så kunne den nye nå at "opdage"
en højere spænding og begyndte at lade med 12 Volt.

Denne forklaring viser at laderen du linker til, er "automatisk følende"
og kun kan bruges, hvis der i forvejen er noget spænding på akkumulatoren.

Derfor tror jeg ikke du kan bruge den til din nye gel-akku, for når din
nuværende lader ikke vil lade på den, så "viser" gel-akku'en sikkert ikke
nogen spænding, men jeg har ikke erfaring med Gel-akku'er.

Når du i forvejen har en lader, som du "sikkert" er tilfreds med, vil jeg
derfor mene det ville være lidt "spild" af dine penge at investere i en
ny, medmindre du syntes dit link viser en "fiks lille sag" som det kunne
være snildt at have stående til vinter-vedligeholdelse, for den er
smart og jeg er glad for min, selv om det skuffede mig en del at den har
alt for store begrænsninger, efter min mening.

Jeg håber du finder en god og billig løsning.
tilføjet af

TUSIND tak, Phusker!

Der var jeg alt for hurtig -
Vi ved ikke hvad det gamle batteri er !!

Du har fuldstændig ret med din tekst!

Vi ved jo netop "heller ikke" hvilken 5 Amp lader der er
tale om -
En højere "MAX" ladestrøm fra en lader behøver dog ikke være
noget problem, MEN DET AFHÆNGER "netop", om laderen "starter" med
at lade med sin 5 Amp ladestrøm, som "tidligere" ladere til
bly-akku. ofte gjorde. -
Jeg beklager meget at jeg konkluderede og svarede for hurtig!

Derfor - TUSIND tak til Phusher fordi du rettede mig, så
"asshole" forhåbentlig ikke er blevet vildledt af min tekst.

Igen er din tekst "rigtig god", Phusher -
hvad er et "totalt afladt" batteri for en som "måske" ikke helt er
så teknisk tænkende -
mangler batteriet strøm eller er der slet ingen spænding -

Desværre har jeg ikke selv erfaring med "gele-akkumulatorer", så
jeg udtaler mig ren teoretisk og er derfor MEGET glad for de
lærerige kommentarer, selv om det giver mig en grund til at
bruge "penge og tid" på at købe / teste netop disse
gel-batterier, så jeg "senere kan" hjælpe andre MERE kvalifiseret. :-)

Rigtig god dag.
tilføjet af

> prøv først...

Hej Tex.
Tak for dit råd mht. at bede et værkstedet gøre denne engangs-hjælp.
Men så var det jeg så denne dims i LIDL-avisen.
http://www.lidl-pageflip.com/dk.html?kid=os62r9
Jeg er dog ikke sikker på om den også er til afladede gel-batterier, men ud fra det jeg har kunne finde på Nettet, så tror jeg den kan klare opgaven.


Hej.
Fin lille tingest, jeg har selv købt en sådan (blot fra Aldi) og den virker efter hensigten.
tilføjet af

Batteri-lader

Så løsningen må være og spørge det lokale værksted om de kan sparke liv i dette lille batteri.
tilføjet af

Batteri-lader

Så løsningen må være og spørge det lokale værksted om de kan sparke liv i dette lille batteri.


Tjah!
Den "impuls-lader" jeg har købt i Aldi (pris under kr. 200,00) kan sagtens sparke liv i et fladt batteri/akkumulator.
tilføjet af

Batteri-lader

Hej Jaguar.
Hvad hedder denne lader helt præcis?
tilføjet af

Batteri-lader

Hej Jaguar.
Hvad hedder denne lader helt præcis?


Hmm!
Den hedder TOP-Craft CPL-2054
Er købt hos Aldi, men garantibeviset kommer fra UNISUPPORT - Lansen 3 - 9230 Svenstrup - tlf. 70261150
Mail adr. suport@unisupport.net

N.B.
Aldi har haft dem på tilbud for ca. 1 mdr. siden.
tilføjet af

Batteri-lader

Til orientering:
Jes ser at Aldi igen fra på Onsdag 09-10-13 har tilbud på laderen til kr. 149,00
tilføjet af

TUSIND tak, Phusker!

Intet at takke for, og jeg vil meget nødig virke bedrevidende.
Et totalt afladet batteri, er et batteri hvor der er 0 Volt eller tæt ved 0 Volt over polerne.
Eller alternativt et batteri med korrekt spænding over polerne, hvor spændingen falder kraftigt mod 0 ved belastning.
Jeg har oplevet Fluke multimetre med batteriback up, hvor batteriet ikke kunne tåle at blive helt afladet, da batteriet så bare døde uden genoplivelsesmulighed.
Derfor bemærkningen om at et kalcium batteri muligvis ikke kan tåle en total afladning.
De ladere jeg efterhånden har repareret en del af, har alle været til bly batterier, både med flydende og fast syredel, og de har alle startet ladningen med al den strøm de har kunnet give, hvorefter ladestrømmen falder efterhånden batteriet oplades, og derefter går over i en vedligeholdelses eller trickle charge strøm.
De har dog alle været 48 Volts enheder beregnet til back up systemer.
Jeg har dog aldrig haft problemer med at oplade gel (fast syre) batterier, så det undrer mig egentlig lidt hvis der er forskel, men det kan så skyldes at det et kalcium batteri.
Trådstarter kan eventuelt kontakte http://www.actec.dk/ og forklare problemet.
De plejer at være til at snakke med.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.