ANMELDELSE - Professionel Jæger

Title: Professionel Jæger
Forlag: Gads forlag
224 sider, 299 kr
Udkom: 23 september 2011
ISBN: 978-87-12-04652-3
[sun][sun][sun][sun][sun] ud af seks sole

Denne bog består kort sagt af tre elementer: jagtanekdoter, jagtanekdoter og jagtanekdoter. Eller endnu kortere sagt: nedskydning af vildt. Intet som helst andet. Det er bogens styrke og svaghed. Freddy Wulff skyder kronvildt, han jager vildsvin, indimellem fælder han vildkvæg, han dræber gemser og så skyder han alle mulige andre typer hjorte og geder som den gennemsnitlige læser sikkert ikke kender. Det foregår mestendels i New Zealand, hvor han formår at blive professionel statsansat jæger af første grad med licens til at dræbe så meget vildt som muligt (af udvalgte arter), simpelthen fordi de er skadedyr i naturen.
I Australien og New Zealand har europæerne gennem flere hundrede år udsat en masse ikke-hjemmehørende dyr som har formeret sig, og som til stadighed breder sig og ændrer og ødelægger de økosystemer som de paradisisk indtager.
Wulff lærer at læse naturenes og dyrenes tegn, at snige sig ind på dyrene, spotte dem på lang afstand, skyde dem strategisk så han får så stor en del af flokken som muligt, bringe skind, haler, kød, tænder eller hvad han nu skal bruge professionelt, og bestandigt forbedre sin teknik således at han tilsyneladende bliver en af verdens bedste jægere på sit felt.
Hvor vidt anekdoterne er røverhistorier, overdrev eller fakta er umuligt at vurdere, da bogen er næsten blottet for detaljer som ville kunne give læseren en chance for at vurdere stoffets rigtighed. Og gradvis bliver man også ligeglad, eftersom det hele foregår i et uvirkeligt ingenmandsland og ødemark på den anden side af jorden med eventyr milevidt og tidsløst langt væk fra vores samtalekøkkener, biblioteker, supermarkeder og infrastruktur. Man læser sig længere og længere bort i en urtilstand af mand-jager-vildt og bor primitivt, og underholdes feberagtigt deraf. Det er på én gang uhyre spændende, overraskende monotont, saliggørende og provokerer til en opfattelse af éns liv som totalt utilfredsstillende.
Sproget er fantastisk. Ægte jægerjargon, mandelir, poesi og underspillet. Hele tiden varierende. Kan kort sagt kun anbefale denne bog til mænd og raske drenge. Den er gyserlet læst på en weekend. Men efterlader også den dannede læser med et forbløffende moralsk tomrum af vestlig dekadence og meningsløshed.