3tilføjet af

61.000 flere arbejdsløse under Foghs regering

Rekord i danskere på støtten
FIASKO: Under den borgerlige regering er 61.000 flere danskere endt på passiv forsørgelse
Af Karin Axelsson
Regeringens bestræbelser på at få flere danskere ud på arbejdsmarkedet er slået fejl.
Aldrig nogensinde har så mange danskere været på støtten.
Nye tal fra Finansministeriet viser, at 1,8 millioner danskere i 2004 var på passiv offentlig forsørgelse, og det er 61.000 flere, end da den borgerlige regering trådte til i 2001.
Samtidig er den offentlige sektor vokset med 16.000 danskere, så hele 60 procent af den voksne befolkning nu forsørges af staten.
Helt uholdbart
Dermed har Anders Fogh Rasmussen-regeringen bevæget sig i hastigt tempo væk fra tidligere tiders liberale mål om at slanke den offentlige sektor.
- Det er helt uholdbart, siger cheføkonom Mads Lundby Hansen fra den borgerlige tænketank CEPOS. Især når antallet af private ansatte i samme periode er faldet markant. Fortsætter den udvikling, betyder det uundgåeligt skattestigninger, og derfor er regeringen nødt til at gennemføre markante velfærdsreformer snart, påpeger Mads Lundby Hansen.
- For en borgerlig-liberal regering burde det være oplagt at gøre den private sektor større, mens den offentlige sektor burde mindskes, siger Mads Lundby Hansen.
Venstres finansordfører Peter Christensen, som har bedt Finansministeriet om beregningerne, er heller ikke stolt over tallene.
- Der er ingen regering, der kan være tilfreds med et resultat, der går i retning af flere uden for arbejdsmarkedet. Det generer mig, at vi ikke har været endnu bedre til at få folk ud af passiv forsørgelse, siger Peter Christensen, som er enig i, at der skal reformer til.
Hvilke reformer vil han ikke konkretisere, før Velfærdskommissionen kommer med sine konklusioner sidst på året.
Regeringen er tavs
De høje tal skyldes især, at flere danskere er gået på efterløn og pension, at flere er kommet på dagpenge på grund af ledighed, samt at regeringen har udvidet barselsorloven til et år.
Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) ønskede i går ikke at kommentere tallene.
- Jeg har ikke set dem, men hvis det er finansministeren, som har lavet tallene, er det oplagt at spørge ham, lød hans korte kommentar.
Det var dog hverken muligt at få en kommentar fra finansminister Thor Pedersen (V) eller beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V).
tilføjet af

jeg er skeptisk

Jeg fatter ikke helt hvordan de er kommet frem til 1,8 mill på passiv forsørgelse, har de talt alle arbejdsløse mellem 13 og op ad ?
tilføjet af

Ventelisten til fleksjob

har på 1 1/2 år været stigende fra ca.4000 til 8500. Det har jeg læst i Beboer Bladet under Social Information. Beboer Bladet, er et blad som man får, når man bor i alm. Boligselskab.
Jeg har været i Dagpengesystemet fra 1984-2000.
Jeg mistede dagpengeretten pga. af nogle nye stramme rådighedsregler, som Systemet mente, at jeg ikke kunne opfylde. Så jeg blev anbefalet af AF, HK, psykolog og min egen læge, at Fleksjob var det rette for mig. At jeg skulle have et arbejde på nogle skånevilkår, fremfor at få tilkendt førtidspension, hvilket jeg hellere ikke selv ønsker, da jeg ikke er så gammel endnu, men vil også gerne have et arbejde, som tager hensyn, til det som jeg har behov for.
Men hvor finder Fleksjobberne, skånejobbere, sygemeldte, langtidsledige, bistandsklienter og flygtninge arbejde i dagens Danmark??, når vi ikke kan opfylde de mange krav og forventninger, som arbejdsmarkedet og arbejdsgiverne stiller!!!.
Når man tænker på alle de slagterier og fabrikker, som lukker eller flytter til udlandet, hvor de arbejder for en "slaveløn" og på "slavevilkår", så kan man jo ikke undgå, at få en negativ holdningen til Arbejdsmarkedet, og frygter det væreste for de dårligst stillede i DK, og i andre lande verden over.
Måske har vi brug for nogle andre politikker, som har en bedre rummelig Social og Arbejdsmarkedetspolitik, så flere kan få et Fleksjob fremfor førtidspension.
Jeg synes, at Claus Hjort Frederiksen og Eva Kjer Hansen svigter de sygemeldte, og de som venter på et fleksjob. Det er måske derfor, at der er så mange på offentlig og passiv forsørgelse. Der er mangel på arbejdspladser for dem, som er sat udenfor det normale "dagpengesystem", så vi ikke tæller med i statistikken.
Hvis Socialdemokraterne vil vinde det næste folketingsvalg, så var det noget de skulle gøre noget ved, og lave nogle forbedringer.
Er der andre her på debatten, som venter på et Fleksjob??, hvorlænge har i ventet? hvor mange sagsbehandler og jobkonsulenter har i haft? og hvor mange arbejdsprøvninger har i været i?
tilføjet af

Ja!

Jeg er arbejdsløs fleksjobber og jeg har ventet nu i to år på fleksjob.
Jeg søger selv rigtig mange steder, men det er ikke helt nemt at forklare en arbejdsgiver det med reglerne selv om man gør sit bedste.
Jeg har kun haft en konsulent, men ham møder jeg tilgengæld heller aldrig, han har fundet ud af at det er meget nemmer med mail.
Jeg har været ude i jobprøvning en gang når man er ude er det jo med henblik på at få noget fast det sted.
Da jeg havde været på stedet et par dage (kom rigtig fint ud af det med arbejdsgiveren) kom han og fortalte mig at han allerede havde meddelt min jobkonsulent ved første møde at han desværre ikke havde råd til en flekser, hvorpå han havde fået at vide, at det var ikke noget problem, han skulle bare beholde mig de tre månder og derefter kunne han sige at han ikke kunne bruge mig, og han havde så i tre månder haft gratis arbejdskraft.. Flot ikk?
Er glad for at min arbejdsgiver fik moralske skrubler og meldte klart ud.
Jeg tror at fleksjobber er meget tæt på at blive den gruppe der vokser og bliver glemt.
Jeg har mødt andre fleksjobber som ikke kan klare at få deres hverdag til at hænge sammen pga smerter feks, og på mig virker det som om at man dumper dem på fleksjob istedet for at give dem en førtidspension..
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.