20tilføjet af

130 kilo = Fyret fordi hun var for fed

Efter fire gode dage - i alt tyve timer - på sit nye job, modtog 44-årige Mariane Steffensen fra Haslev til sin store overraskelse en fyreseddel fra sin chef, revisor Per Jacobsen fra Mer Revision i Roskilde. Det skriver B.T. i dag.
Da Mariane Steffensen bad om en uddybning af grunden til fyringen, lød den: »En af de væsentlige faktorer var din vægt/størrelse. Din vægt og dermed dit »image« er noget, du bliver nødt til at få gjort noget ved.«
Mariane Steffensen siger til B.T., at hun har kæmpet med sin overvægt i årevis.
Jeg mener det er i orden at fyre fede mennesker hvis det er til gene for for firmaets gode navn.
http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aiid=451512:img=0/
tilføjet af

NEJ

På ingen måde er det da iorden og fyre mennesker fordi de er overvægtig. Så kunne man fra starten lade være med og ansætte personen hvis man har en problem med det.
tilføjet af

Jeps

Enig der...
tilføjet af

Burde ikke kunne lade sig gøre

da personen har været til jobsamtale.
De har jo ikke ansat hende "ubeset", hvorfor denne reaktion er ganske uforståelig.
Gad vide om der ligger noget andet bag.
tilføjet af

Enig

Har man ansat hende så må man acceptere.
Håber hun er medlem af en fagforening, de vil kun trække en pæn stor kompensation ud af virksomheden, for den dumhed...
tilføjet af

Hvis det påvirker

hendes jobfunktion er det ok at fyre hende. Det kunne de måske først se da hun var startet.
tilføjet af

det er helt

fint at man gør det, for det er det samme man gør ved folk der ryger, mange der ryger bliver fravaldt på det grundlag og hvis et firma pludeslig inføre en rygepolitik som siger 0 røg vil folk blive fyret hvis de ryger, begge dele er et indgreb i en persons livsstil, man har altid hagget på ryger, men fedme er en støre belastning for samfundet, så nu er det fedme, næste gang bliver det folk med briller eller folk der er for tynde.
tilføjet af

Så du er ekspert?

"...men fedme er en støre belastning for samfundet...."
Det er da godt at du bare lige kan drage den konklusion ud af den blå luft og bruge den som at absolut faktum. Der er vist delte meninger om hvilke livsstilssygdomme der belaster mest... også blandt de, der beskæftiger sig med det professionelt.
tilføjet af

Hvordan skulle en persons vægt

påvirke hendes jobfunktion?
Hun har et stillesiddende job - der er formentlig ingen der forlanger at hun skal løbe Marathon mens hun er på arbejde, så påvirkningen kan jeg ikke just få øje på.
Jeg vil derfor have lov til at nedlægge den påstand, at det er arbejdsgiveren/ledelsen der ganske enkelt må siges at være udygtig til deres job.
tilføjet af

hmmm gir dig ik ret

rygning påvirker andre, du stinker konstant af røg og røgen kommer op i hovedet på dine kolegaer (som ikke er rygere).
de fede gør da intet lign.??
hvad er det fro en beskyldning at komme med?
desuden havde han selv ansat hende 4 dage forinden!!! og set hvor stor hun var på det tidspunkt. så hvis de virkelig havde en vægtpolitik, skulle hun aldrig have været ansat.
man ansætter sku ik en og fyre dem få dage efter for noget man allerede vidste om dem!
tilføjet af

fedme fører til sløvhed, og langsommelighed.

det er efter min bedste overbevisning i orden, at fyre et 130 KG. fedtbjerg, den med brillerne har eksisteret de sidste 45 år, da jeg i sin tid stod til søs, for at uddanne mig som hovmester, kok, skulle man først have sejltid inden man kunne komme på skole, og i min søfartsbog står der, ikke egnet til udkik, da jeg altid har brugt briller.
alligevel blev jeg indkaldt som rekrut ved fodtusserne, og ikke marinen, og efter konsulationer, ved to øjenlæger, blev jeg dømt kasabel som rekrut, da jeg ikke kunne se skidtet på min riffel, min major sagde, at jeg bare kunne få mine kollegaer til at rense mit maskingevær, men det fortrød han senere, da der var en høring om det.
jeg vil heller ikke arbejde sammen med et fedtbjerg på 130 KG. hun er jo ikke blevet fed af at arbejde, og den historie med, at hun har døjet med overvægt i mange år, er kun en undskyldning for ikke at tabe sig, hun kunne jo gå 3 ture hver dag på 15 km. med en hund eller et par kæppe, jeg var overvægtig, da jeg holdt op med at sejle, men efter jeg har fundet landjorden igen, går jeg hver dag 45 km med min hund, og kg raslede af.
jeg håber ikke, at der findes en fagforening, der vil støtte hende, hun er næppe blevet fed på en arbejdsplads.
tilføjet af

sikkert ik

men man kan ikke dømme folk på den måde...130kg er ikke voldsomt meget og hun burde sagtens kunne klare jobbet alligevel!
er man dovn og ...hvad skrev du nu?? bare fordi man er overvægtig?? er man det så også bare fordi man bruger briller??
kan godt se dit syn forhindrede i at klare dit job, men slå ikke alle over en kam, mange overvægtige kan sagtens klare deres job uden anmærkninger!
tilføjet af

det kan kroppen ikke

du kan sgu da ikke gå 45 kilometer hvis du vejer 130 kilo din åndsamøbe
tilføjet af

Troede ikke man

måtte fyre den fede....
Selvfølgelig er det ikke i orden at fyre en person på grund af hendes størrelse. Ihvertfald ikke på det foreliggende grundlag.
Hvis hun havde været ansat i firmaet i mange år, og det skiftede ejer eller forretnings område, så hendes jobfunktion blev ændret, kunne det have væert i orden, men efter kun få dages ansættelse og med en direkte hentydning til hendes overvægt, har firmaet skudt sig selv i foden.
Ved en evenmtuel retssag, vil de stå som tabere på grund af udtalelsen om fedmen som årsag til fyringen.
tilføjet af

det kommer ikke

ud af den blå luft, det er ca 2 mdr; siden at der blev skrevet at fedme koster det Danske samfund over en miliard om året, i sygedage pension og hospital, meget overvægtige har svært ved at klare et fysisk arbejde og de er mere ramt af sukkersyge og hjertekar sygdomme end ryger, så kan du jo tænke over den,
tilføjet af

det kan jo

være at den arbejdsgiver har givet hende en chance, netop for ikke at sige ved ansøgningen at hun er for fed og hvis der kun har været den ene jobfunktion og det så har vist sig at hun ikke kan klare den grundet sin vægt, ja så ok, har selv prøvet som bestyre i et klargøringsfirma med biler, haft en som var 170 cm høj vejede 165 kg, jeg sagde at han muligvis ville havde problemer med at komme ind på bagsædet af en lille 3 dørs bil og udføre sit arbejde, men han ville så gerne havde chancen og den fik han, efter 1 uge fik vi en lille bil og kunne han klare den NEJ han var for fed, men grundet dette fag fik han så bare anden job han skulle polere biler i stedet for
tilføjet af

Hun skal tage telefon

ikke ligge og rode rundt i en 3 døre bil.....Er du blød i bolden, få lige proportionerne på plads, eller ryst hovedet
tilføjet af

Grimt sprog

For det første synes jeg, du har et grimt sprog, når du siger FEDE mennesker.
Hun er ikke FED, hun er OVERVÆGTIG.
At have overvægtige medarbejdere kan ikke have en effekt på firmaets ry.
JEg tror ikke folk taler om at, Martin i Bilka er rigtig FED, det er et dårligt firma, der er mange FEDE dér eller noget helt andet.
Det kan IKKE bruges som en undskyldning.
Hvis de har ansat hende, har de set hvordan hun ser ud.
De må have ansat hende fordi hun var faglig dygtig, efter 4 dage kan de IKKE være det bekendt at sige til hende at hun er overvægtig.
For det første kommer det overhovedet ikke dem ved. For det andet, kan man under ingen omstændigheder sige til en person at hun er FED og derfor fyres.
JEg håber også at hun er medlem af en fagforening, men spørgsmålet er bare om der i ansættelseskontrakten står at der er prøvetid de første par måneder.
Hvis der er kan firmaet jo bare sige, hun duede ikke, derfor blev hun fyret.
tilføjet af

Rigtigt....

En prøvetid vil gøre fyringen "lovlig".
Men når firmaet udtaler at hendes overvægt har en stor del af skylden for fyringen, står firmaet ikke godt ved en eventuel sag mod dem. Den begrundelse er ikke helt holdbar.
Når hun har været til samtale og er blevet vist rundt i firmaet, så ved de da hvor stor hun er, medmindre de har gjort det hele med lukkede øjne....
tilføjet af

Ja netop!

Enten er arbejdsgiveren blind ellers er han sgu skide dum.
Jeg håber hun får en rigtig stor erstatning.
Det er først nu, firmaet får et dårligt ry.
Jeg håber hun har det på papir, det med overvægten ellers kan firmaet jo bare bruge prøvetiden som undskyldning.
Hvis hun ikke har det, er det måske svært at bevise det. "påstand mod påstand".
tilføjet af

Nej, det er ikke grimt sprog

- det er virkelighed.
Der er noget der hedder overvægt og der er noget der hedder fedme.
På billedet, som vist i link'et er damen ikke overvægtig, men fed - og det kan ikke være anderledes.
Overvægt taler man om når personen vejer godt og vel 10 kg mere end han/hun burde.
Alt over dette er fedme, efter den latinske betegnelse "adipositas".
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.