18tilføjet af

120-125 kg på hesteryg.

Har 2 dejlige dansk varmblods heste.Ville leje den ene ud til en rutineret rytter.Havde en annonce i et hesteblad om det.En kvinde henv sig,og vil gerne kommme ud og tale med mig om det.Da hun ankommer ud til mig,ser jeg en bombe af en kvinde stige ud af sin bil.Jeg kikkede en extra gang,for det kunne da ikke passe at hun skulle ride en af mine heste.Vi fik en snak om det.Hun havde ikke redet i 18 år,men ville gerne begynde igen.
Ok,tænkte jeg,men det bliver ikke på min hest,for med sådan en bombe på en hesteryg ville hesten bryde helt sammen med rygskade.Jeg forklarede hende,at med den vægt hun havde,ville jeg ikke lade hende ride på hesten,og at hun kaldte sig rutineret rytter,var vist ikke helt rigtig.Hun vejede så meget at det ville være dyremishandling at lade hende komme op hesteryg.Fornærmet blev hun,og kørte så igen.Jeg har senere fået oplyst at hun havde søgt hest andre steder,men var også blevet afvist de steder.
Jeg vejer selv kun 62 kg,og det er passende for en rytter.
Har folk da ingen selvkritik ang deres vægt?????Der er en lukkel regl inden for den sport og rytterens vægt,det er hensyntagen til hesten.
tilføjet af

KUN få tykke har selverkendelse

Husker du hende den fede fra tv som osse ville ride igen,selvom hun vejede over 100 kg.hun hed vistnok Merethe.
Jeg havde heller ikke lånt eller lejet min hest ud til en feddert.
tilføjet af

75 kg max

En Shire eller måske elefant ville være mere egnet til hende
tilføjet af

En stor jysk kan vel klare presset

Men medmindre det er en jockey du søger er 62 kg jo kun for kvinder og miniputter.
At kalde sig "rutineret", når man ikke har redet i 18 år er vel noget af en tilsnigelse. Heldigt for din hest, at den er din.
tilføjet af

75 kg max? - sludder

Så ville ingen voksen mand kunne sidde op. Tænk dig nu lidt om.
tilføjet af

Aj ved du nu hvad ven

Er det fallabellaheste du har ;o) (til folk der ikke kender dem er det heste på størrelse med stopre høns)
Heste kan tåle fantastisk meget, også flere personer på en gang. Jeg har haft heste i 15 år eller sådan noget. Det er ikke et problem. Det ser ud for mig, at du mere vurderer ud fra din egen holdning til en fed kvinde på hesteryg, end fra hestens kapacitet. Men kan hun overhovedet komme op på hesten?
(Da jeg blev meget overvægtig kunne jeg ikke mere svinge benet op...men ham den sidste jeg red på var selvfølgelig også en Knabstup :o) En ordentlig fætter af slagsen...han kunne sagtens have tålt min vægt...men desværre, kunne jeg ikke komme helt derop ;o))
Det er jo ellers en udmærket sport, så måske du ikke skal bekymre dig så længe...kvinden kommer til at tabe sig ret hurtigt sandsynligvis. Det er nok derfor hun vil til at ridde igen....Jeg synes da du skal sige det til hende og snakke med hende om det. Snak evt. med en stutteriejer om heste kapacitet...eller en dyrlæge. Eller Landbohøjskole. De kan tit svare på sådan noget.
tilføjet af

Lige præcis

Jeg selv vejer knapt 80 kg, men det kan min hest også sagtens klare. Jeg rider min hest korrekt, så den bærer mig rigtigt, hvilket ikke belaster ryggen. Det belaster til gengæld når en på 55 kg. rider dårligt og slider hesten på mange andre måder.
Dog ville jeg ikke lade en på 130 kg. sidde op på min hest.
(Tænk også på comboys med tunge sadler(f.eks. 20 kg.) udover deres egen vægt, de vejer nok ikke under 75, vel;)?)
tilføjet af

ta dig lige sammen

ikke alle er magre sild...og hesten kan sku bære en fuldvoksen mand på samme vægt. så kan hun ride burde vægten vist ikk have den store betydning.
en dv burde kunne bære mere end 50 kg barn
tilføjet af

Hæ hæ

- det minder mig om en gut vi havde på rideskolen, ganske forbi de 120 kg, men ride ville han - så han trak da bare hesten hen til en brandstige. Han fik nu også af og til nogle kommentarer med på vejen som begrænsningens kunst *S*
tilføjet af

man kan have korte ben og være knap så gymnastisk ;)

min sidste hest jeg havde brugte jeg også en stol for at komme op, var pinligt ja...men ride kunne/kan jeg sku....og hesten døjer altså ikke under min vægt (dog vejer jeg nu heller ikke så meget som de snakker om)
tilføjet af

Stol?

Jeg havde en travhest, som var så fuld af fis og ballade. Hvis man ville op på ham via en sol, så stillede han pænt op og ventede, men lige inden man fik benet svunget rundt, så rykkede han et pa centimeter...flabet var han ;o) Har du ikke haft sådanne heste som lige fik deres egne idéer?
tilføjet af

Fis og ballade-heste

På den rideskole, hvor jeg kom, havde de, blandt skolehestene, en tidligere cirkushest, han havde af og til også den opfattelse, at han var tilbage i manegen, hvis det var en uerfaren rytter, der var så uheldig at komme afsted med ham.
- Han har godt nok leveret nogle ualmindelige gode grin gennem tiderne. Det pjat kunne de simpelthen ikke få ham vænnet af med. Han var bl.a ret sej til spansk gang, men det er ikke ret heldigt, når det er midt i en letridning.
tilføjet af

HAha

Nej det har været en noget heftig oplevelse at sidde på ryggen af hesten i det skift! KÆFT man de er bare så sjove og herlige de heste.
Ham traveren jeg snakker om...han fik også den idé at hvide sten nok var farlige ;o) Du ved ude på landet maler man ofte de store sten foran hoveddøren hvide, og han kunne altså bare ikke få sig selv til at gå, forbi de huse med hvide sten...Hvor fanden kommer sådan en idé fra?
Han var ellers ikke nervøst anlagt. Han trak både hestevognen og han elskede at der var børn omkring ham...men hvide sten var han alstå bare ikke venner med ;o)
tilføjet af

lol

nej mine heste har bare været de dejligste og roligste og skønneste i verden.
på nær en lille dum hoppe jeg havde da jeg var 10... hun stejlede med mig og landede oven på mig...500kg hest oven på ens skridt og riben...vær så god!!! av ;)
tilføjet af

hehe ja dem havde vi også nogle stykker af der hvor jeg havde hest opstaldet

tosset er de sku...
der var også nogle stykker der var møjbange for den stol der stod i hjørnet af ridebanen som jeg havde brugt til at komme op...
dumme heste ;)
tilføjet af

Hun lagde sgu hårdt pres på dig der!

Uhyggelig oplevelse...havde du så problemer med at komme op på hende igen? Altså jeg mener at overvinde agsten?
tilføjet af

Kommer det aldrig over dig?

at blive seriøst bange for stole i hjørner?
heheheh
Naaa. Man forstår ikke hvor de får de mange tilsyneladende skøre idéer fra, men det er jo delvist derfor at hestene giver os lov til at styre dem.
Jeg synes næsten alle der har med heste at gøre, har sådan nogle historier...ja, det er ihvertfald meget med til at jeg elsker heste! De har en enorm personlighed ;o)
Det er bare rigtig mange år siden, jeg har haft med dem at gøre, og jeg har ikke rigtig mere mod på at tage fat i det mere. Jeg nøjes med de sjove dejlige minder. ...Ja og så det med hestevognen. Jeg er den eneste jeg kender ~.o, der vil have alle biler ud og erstattet med hestevogne ;o)...det skyldes skønne minder ...
tilføjet af

heh

jeg kan så godt lide biler...har selv lige været til træf i viborg , er lige kommet ind af døren.
men elsker heste, og skal uden tvivl have en (flere) når ejg får tid råd og plads :)
tilføjet af

har aldrig kommet mig helt

slap med blå mærker (var gul og blå over alt) men intet brækket.
men turde aldrig ride hende igen... og tog vist 3 år før jeg fandt mig en ny jeg turde stole på...
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.