95tilføjet af

100 kr i timen for faglært arbejde?

Jeg ser flere og flere såkaldte "Call-center" jobs hvor man får en grundløn på 100,- pr. time for faglært arbejde, man skal f.eks kunne alt mulig om windows, mac , netværk o.l.
Det vil sige ca. 14800,- pr. måned, er det ikke lidt til grin? Jeg mener...man får jo ca 16.000 i Dagpenge, motivasjonen for at arbejde er jo fin nok, men hvis man tager et job til den sum penge så får man jo ingen dagpenge sikkerhed bagefter da man maks kan få 90% af de sidste 3 måneders løn (altså endnu mindre end 14800 ) bagefter?
?
tilføjet af

OK løn...

De fleste call centre ligger som bekendt i Indien.....
tilføjet af

Om få er dagpengesaten

max 4000kr/md.
tilføjet af

Det er altså ufaglært arbejde, det der

Hej Kviksson
At kunne "alt muligt" om operativsystemer, mac-adresser, netværksopbygning, det er altså ikke pr. automatik faglært arbejde! Jeg har selv arbejdet i telebranchen som telesupporter. De fleste, der starter i den branche har slet ingen uddannelse og er medlem af Dansk Metal eller tilsvarende - eller også har de en uddannelse, men slet ikke indenfor området. For ikke-tekniks mindede er der måske en "stejl indlæringskurve" og det går hurtigt med nye begreber osv.
Jeg gætter på, at det måske er et job som telesupporter i et Call-center, som du er stødt på. Sådan et job ER altså ufaglært. Men lønnen kan være meget forskellig. F.eks. kom jeg selv ind via et vikarbureau for akademikere, de gav 120kr/time, det var mere end de fastansatte, så jeg gik ned i grundløn da jeg blev fastansat, men til gengæld fik jeg en god pension.
Selve timelønnen kan være meget forskellig, men 100kr er da så vidt jeg ved langt over mindstelønnen for ufaglært arbejde.
Jeg gik selv 3½ år på dagpenge uden at røre en finger (bortset fra et væld af kurser, det var efter at jeg gik ned i et tidligere job med svær depression og helbredstruende stress). Personligt synes jeg, at dagpengesatsen er ALT for høj, som du siger, motiverer det ikke for at komme i arbejde.
Hellere sætte dagpengesatsen ned end at presse lønningerne yderligere. Sidstnævnte medfører jo bare, at jobbene rykker til udlandet.
tilføjet af

Nu ikke kræsen

Dagpengene ryger efter 4 års ledighed og hvis man ikke har optjent nok timer på 3 år.
Og så er det på kontanthjælp som giver 3-4000 kr om måned netto mindre.
tilføjet af

4 år er altså også lang tid

Jeg har selv hængt 3½ år i dagpengesystemet i træk, og tro mig, det føles som et helt menneskeliv.
tilføjet af

Tak for svar :)

Okay, du gik ligefrem NED i løn efter de 120,- pr. time. Det var dog utrolig. Det er bare svært at få hverdagen til at hænge sammen på dagpenge fordi det er så lidt penge at det liiiige knapt nok går an at leve af det, altså ikke noget fancy, biografbesøg osv...
...så hvis man skulle gå NED i penge, så røg jeg sq på gaden, selv med det job til 100,- i timen, og det selv med den lave leje jeg har i forvejen. Du kan seriøst ikke mene dagpengene burde sættes ned?
tilføjet af

10-11.000 udbetalt er da meget

Hvis du ryger på gaden med den indtjening, så var det måske på tide at tage i banken og få en rådgiver til at hjælpe dig med at opstillet et budget. Som du vel at mærke holder.
Jeg tror det var ca. 10.000 jeg fik udbetalt pr. måned. Ca. 4.000 gik til husleje, andre 3.500 til faste udgifter. Her var så stadig 2.500kr til mad og lidt opsparing til sommerferie. Når jeg så samtidig ikke skulle gå på arbejde men kun gå på kortere og længervarende kurser 3-4 gange om året, så synes jeg da, det var lidt at leve som en pave.
Så jo, jeg mener helt seriøst at dagpengesatsen burde sættes ned. Det underminerer jo dagpengesystemet, hvis man hele tiden skal tage højde for, at folk ikke kan finde ud af at tilpasse udgifter efter indtægter.
Så mit tip: opret et realistisk budget - jo før, jo bedre 🙂
tilføjet af

Hvor har du de tal fra?

Hej Kviksson
Hvis du arbejder 37 timer om ugen, svarer det i gennemsnit til 160,33 timer om måneden.
160,33 timer/måned x 100 kr./timen = 16.033 kr. pr. måned.
Og det er jo noget mere end de 14800 kr. du nævner.
Du kan i øvrigt beskytte din højeste dagpengesats, ved fortsat at stå personligt tilmeldt jobcenteret i den perioden, hvor du arbejder i call-centeret.
Så kan der ikke beregnes ny sats på baggrund af det arbejde - så er den klaret 😉
tilføjet af

14.800- Kroner ?

Det er godt nok, med mindre de også forlanger at man skal lave noget eller møde på,(noget de kalder arbejdet), det er et latterligt lille beløb?, hvad dækker det, man skal vil bare havde det beløb tilsendt, for at de ved hvem du er?.
Eller var det om ugen? du mente?, at man fik det, lavede du en skrive fejl, 14.800- Kr er hvad jeg bruger i vaskepulver om måneden.
jeg tjente mere da jeg var i lære i 1975 om måneden(Ok det er løgn, men, næsten), jeg har hørt om den "tilkaldevagt", masser af folk ansat, og ingen arbejde?.
Men OK det er dig og dit liv!?.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Det er da...

korrekt, jeg regnede bare en måned for 4 uger, men selvsagt er der variation.
Tilbage til dit tip med at fortsat stå tilmeldt som arbejdssøgende, fuldt lovlig uden a-kassens indgreb? Altså vel at mærke uden at modtage dagpenge i den periode.
Jeg bliver straks mere rolig hvis det er tilfælde, altså at den højeste sats forbliver beskyttet, jeg har nemlig hørt at hvis du er i arbejde mere end 3 måneder, så beregner A-Kassen 90% ud ifra dine seneste 3 lønssedler, her...lad mig finde en reference:
http://avisen.dk/blogs/pavilion/sig-nej-til-et-formidlet-arbejde-fra-jobcentret-og-ko_26121.aspx
Nå, jeg kunne ikke finde det jeg fandt i går😕- men jeg vil klart spørge min a-kasse om det er rigtig at man kan bibeholde sin tidligere status, mens man tager arbejde med lavere løn. Det er klart mere interessant at arbejde end at sidde på R**** - jeg vil bare ikke straffes for det :)
tilføjet af

Jeg ved det...

Ja, det er korrekt - så hysterisk lidt er det. Da jeg røg på dagpenge var det rigtig hårdt, det gik ud over hele min opsparing, for man kan ikke leve i København på dagpenge da alt koster dobbelt så meget som de billigere områder, f.eks I Odense bodde jeg langt billigere, og alle andre udgifter var lavere.
Jeg er vandt til en løn på ca 33-35.000, så 16.000 er godt nok en reduktion der vil noget, men det er helt ok en periode til nøds. Jeg synes bare en løn på det samme er GROV udnyttelse, call-center eller kassedame, begge job er MEGET stressende og burde slet ikke underbetales på den måde, selvsagt burde der også være alders og erfaringsforskel, men det er der heller ikke :/
tilføjet af

Jeg kan kun give dig ret, min søn

Havde også tilmeldt sig det, men det fik jeg da sat en stopper for, alle har en pris, og den betaler de ikke, og ja!, det er betydeligt billigre at bo i ydreområderene, det er der bare ikke mange der tænker over til hverdag, de vil helre ofre 3-5 timer på motorvejen hver dag for at tjene 10-20- kr mere i timen, i 7-8 timer om dagen.
OK de har selvfølgeligt 3-5 timer mindre om dagen til at bruge de penge i, men hvad mon deres børn ville give for at havde deres mor/far hjemme i 3-5 timer hver dag?, tænk jer 3-5 timer hver dag sammen med jeres børn for "skide" 70-140-Kr om dagen?, pludeseligt er det forsent, så ligger man med slanger Osv, i hele kroppen i en seng hvor der er nogle læger der kæmper for at holde en i live, i live så man har tid til at sige UNDSKYLD til sine børn fordi man ikke var der for dem, men man kan så tryste sig med at de da fik en pose slik ekstra, for det var jo hvad man tjente efter skat, på 3-5 timer`s "arbejde" hver dag, da børnene havde brug for èn.
JO!, jeg savnede tit min far da jeg var barn, men jeg fik da nogle store jule/fødselsdag`s gaver, men jeg ville da betydeligt helre havde siddet ved en Å og havde fisket sammen med min far.
Jeg glemte spørgsmålet?, men du fattede den vel?.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Jo tak

Jeg fangede den😕 Fik mig til at tænke lidt på min familie nu...
tilføjet af

Det er godt nok vildt, Poul

Du ma have været en superlærling. Så mange penge får lærlinge dårligt mok i dag på sidste år.
Men du (og din hukommelse) er jo også noget helt for dig selv 😉
tilføjet af

Det timetal hører jeg ofte

når jeg spørger ind til hvor det kommer fra er det "fagforeningen" der har nævnt. En måned består af 4 uger. 4 uger x 37 timer = 148 timer.
tilføjet af

Ikke helt korrekt regnestykke

Hej Gitte
Dit regnestykke er nu ikke helt korrekt.
En måned består ikke af 4 uger - i givet fald viller der så kun være 48 uger på et år (4 x 12) og der er som bekendt 52 uger på et år.
De 160,33 timer kommer af flg. regnestykke:
(37 timer/uge x 52 uger) / 12 måneder = 160,33 timer pr. måned i gennemsnit.
De fleste aflønnes efter denne norm. Naturligvis er der stadig folk der er uge- eller 14 dagslønnede, men de er efterhånden i mindretal.
Men arbejder de 37 timer om ugen, vil de jo også arbejde 160,33 timer om måneden i gennemsnit.
tilføjet af

Jeg har udtrykt mig

uklart. Jeg tæller timer på samme måde som du, men har diskuteret med lønmodtagere på månedsløn som mente at alt ud over 148 timer er overarbejde. Og når jeg har prøvet at forklre det du skriver her siger de, at fagforeningen siger at en måned er 148 timer.
Svært at kæmpe imod.
tilføjet af

Hvad ved fagforeningen ?

Det er 160,33 timer om måneden, også nævnt i funktionærloven.
Skulle man regne skarpt med 4 uger i en måned ville der være 13 måneder i et år 😉
tilføjet af

Jam netop

Men prøv lige at forklare det til en lønmodtager der har sat næsen op efter flere penge 😖
tilføjet af

Gitte?, omregning !,

Der er selvfølgeligt omregnet til hvad det beløb ville svare til i dag😉, man kunne købe 10 gange så meget for pengene dengang, og det underlige var, dengang havde man faktisk råd til at havde et "velfærdssystem" der virkede, i dag betaler man både skat og en uhyggelig masse afgifter, man tjener mere, men har mindre ud af det, det kan kun undre en over hvor pengene bliver af?.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Ja !, ikke?.

Pludseligt er det forsent, man kan ikke "købe" 5 minutter ekstra for de 10-20- Kr i timen i den sidste ende, og undskyldningerene er intet værd til den tid.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Netop

Det kan også komme bag på de få 14-dages lønnede at når de pludselig får dagpenge eller kontanthjælp på månedsbasis skal de lægge budgettet helt om 😉
tilføjet af

Ja, det var tider

Jeg fik det første år som udlært 2800 kr om måneden og havde ikke problemer med pengemangel.
Men på det tidspunkt betalte vi kun 12,5 % moms, skatteværdien af fradrag var meget højere, og der var intet der hed energiafgifter.
tilføjet af

Nemligt?.

Men hvad bruger staten alle de penge til som de uundværligt må få mere ind i dag, end dengang, eller er der nogle der ikke betaler deres andel nu til statskassen, så meget dyre kan det heller ikke være blevet i %, OK! administrationen af pengene er nok det der æder den største del af kagen.
I så fald må det laves om, for jo flere penge de får ind, jo dyre bliver det åbentbart at forvalte dem, og det er jo skrugen uden ende.
Der mangler nogle politikker der TØR rydde op, og gøre systemet mere simpelt, også på bekostning af dem selv, i dag er "politikkerene" nogle forretningsfolk, og dette er ikke ondt ment, men, de kvinder der er i folketinget i dag, de virker som om de er i folketinget for at de vil vise at de også kan være i folketinget, og det er en stor fejl.
Alle kan komme i folketinget, hvis der ikke er nogen der stopper deres overforbrug af borgerene`s penge, de mangler ansvarlighed, sikkerhed`s nettet under dem er for stort, de har intet at miste, de skal bare sidde der i 101 dag, så er deres fremtid sikret.
Jeg plantede et æbletræ i min have, det kostede 150-Kr, hvis det var "kommunen" der skulle plante det træ til 150-Kr, så havde der først skulle være en "offentlig høring" om det, så skulle der laves en lokalplan som skulle godkendes, så skulle der søges om tilladelse hos staten om en særbevilling, så skulle kommune ingenørene regne jordforholdene ud, så skulle det i offentlig licitation, så skulle de indkommene tilbud undersøges, og en skulle godkendes, han skal så sammen med en ingeniør fra kommunen ud og se på stedet hvor æbletræet skal plantes, også skal der indhentes tilbud fra Div gartner om prisen på et æbletræ, det skal så også godkendes, også skal gartneren ud og hente træet, så skal gartneren "bare" plante træet, men til det brug skal han havde en "mini rendegraver" kørt ud for at grave hullet, for ikke at ødelægge jorden skal der køreplader lægges ud først, så graves hullet og træet proppes i hullet, der installeres et vandingsrør og en stolpe som træet kan støtte sig til, overskuds jorden skal køres væk, også er det faktisk plantet, det lille stakkels æbletræ til 150-Kr, men det har i alt nu kostet borgerene 150.000-Kr i omkostninger, se det må da være demokrati så det kan blive til noget, eller er det bureaukrati, og dagen efter kommer der så en lille "snotunge" og knækker træet, også kan de starte forfra.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Forresten?

Så var det jo lige før at en lærling kunne forsørge en familie dengang?, mærkeligt??.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Hovhov

Kommunens inginiør tager sig ikke af små enkeltprojekter men får sat i værk at der skal lejes externe konsulenter til 1500 kr pr time.
Overskudsjorden skal deponeres indtil den er undersøgt for forurening, det kræver så at en tager en prøve og kører til den anden ende af landet.
Derved holder prisen på 150.000 kr ikke.
tilføjet af

Ikke meget galt

Jeg boede hjemme det første års læretid, betalte ikke kost og logi, men købte så til gengæld ting og sager til mine forældre som de havde udskudt grundet økonomien.
tilføjet af

Smart udregning

Det var dog den mest logiske måde at skrive et indlæg på, så der overhoved ikke opstår misforståelser om, hvad du mener.
Du kender det rigtige beløb, som du tjente i 1975, men i stedet for at oplyse dette, begynder du at regne beløbet ud til hvad det vil svare til i dag.
Jamen så giver dit indlæg jo ingen mening. Så tjente du jo ikke særligt meget i 1975. Så det er noget vrøvl du skriver i dit indlæg og din forklaring til Gitte er et ikke særligt gennemtænkt indlæg, hvilket får indlægget til at fremstå meget utroværdigt, og hvor du febrilsk fisker efter en fuldstændig ubrugelig søforklaring
PS. Og dette handler kun om dit/dine indlæg
tilføjet af

Sikke noget vrøvl

Dit sidste afsnit med æbletræet er da noget være vrøvl. Selvom jeg godt kan se ironien i dit afsnittet og at du overdriver, så er det alligevel (aligevellet) noget sludder. Du skriver, citat:så skulle de indkommene tilbud undersøges, og en skulle godkendes, Citat slut. Når først tilbuddet er godkendt, er det fuldstændig lige meget om der skal lægges køreplader ud, bruges et vandingsrør, bruges en stolpe og jord køres væk m.m. Alt det skulle entreprenøren have taget hensyn til, i sit tilbud. For du skal ikke bilde mig ind, at tilbuddet lød på 150.000 kr. for at plante ET æbletræ.
Skal du skrive et ironisk indlæg, skal der altså være lidt sandhed i det. Så dine mærkværdige sammenligninger går altså ikke.
tilføjet af

Arbejde for det offentlige...

Min gode Herr. Jansen...
En entreprenør behøver såmænd ikke at indregne små detaljer som køreplader, jordundersøgelser, leveringstider, priser osv i sit tilbud....
Alle disse ting bliver jo blot lagt på efter kontrakten er i hus.
Det er jo det vi ser hver gang det offentlige entrerer med et privat firma; for det første bliver tidsfristen udvidet, og det betyder jo alt andet lige at prisen må gå op, og så er der alle de ekstra ting som entreprenøren kan få puttet ind.
Det er mig en gåde at det offentlige gang på gang accepterer ændringer i kontrakter og tilbud som i det private ville have ført til erstatningssager og dagbøder.
Eller blot en henvisning til den indgåede kontrakt.
Lige på dette punkt kunne samfundet spare svimlende summer ved at ansætte folk fra det private erhvervsliv som rent faktisk VED noget om at indgå den slags kontrakter...
Og det ville stadig være en overskudsforretning hvis disse folk blev aflønnet mindst ligeså godt som i det private...
tilføjet af

Nogle gange

Fungerer det altså ikke sådan.
Behøves entrepenøren ikke at indregne priser!!! Kan han så bare skrive et tilfældig beløb for at plante ET æbletræ.
tilføjet af

Og du er sikker på

at du ikke, igen, har haft gang i for mange regnemaskiner ????
tilføjet af

Når Poul siger det

så er det rigtigt. Nu må du snart lære det hr. Jansen. Poul har altid ret, ligemeget hvor gode argumenter du har for det modsatte, er det Poul der har ret. SKULLE han blive i tvivl om egen formåen tyr han til det gode gamle trick, ignorer de andre debattører. Den virker hver gang 😉
tilføjet af

Kender ham

Nå ja, det er også rigtig, du kender ham også.
Der er bare det problem, at jeg ikke kan lade være med at gøre ham opmærksom på hans åbenlyse fejl i hans indlæg.😉🙂
tilføjet af

Det er jeg også bange for, fordi

Jeg havde glemt, at de i kommunalbestyrelsen havde hørt om et æbeltræ næsten magen til i kina, så der blev iværksat en studierejse med familie for hele kommunalbestyrelsen til kina, så de med egne øjne se hvordan det ville se ud når det var færdigt.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Gitte?

Hvad er 14.800-Kr i dag, kan man forsørge en familie med det?, kan 2 voksne og 2-3 børn leve af det, i 1975 kunne en "voksenlærling" en § 50 lærling faktisk godt forsørge en familie, nej jeg skal ikke havde ret, men?, 14.800-Kr er intet i dag.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Ja og i dag?.

Flytter man "hjemme" fra og kun tjener 14.800- så kommer det hurtigt til at knibe, en husleje på Ca 6.000- er ikke usandsynlig, faste udgifter, varme, vand, el, forsikring, licens, fagforening, transport til-fra arbejdet, Osv, 3-5.000-Kr om måneden?, hvad er der så tilbage, man skal ikke havde ret mange børn på "gule plader" før det hele vælter.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Tjah...

Nu er vi jo godtnok lidt ude på overdrevet med det meget tænkte eksempel, og måske blinkede ironi-ikonet ikke godt nok i mit indlæg, men faktisk får man sommetider det indtryk at når man afgiver tilbud til det offentlige, så giver man blot en helt urealistisk lav pris for at få kontrakten, og bagefter kommer alle tilføjelserne så der kan tjenes penge -mange penge- på foretagendet
DR's byggeri, De store broer, IC 4 togene, IT inden for det offentlige.....Fortsæt selv listen med projekter der er løbet løbsk på skatteydernes regning
tilføjet af

Vi glemte sgu et bilag

Venstrepolitikeren der gravede æbletræet ned med en forgyldt spade var nødsaget til at tage på et image-kursus først.
http://www.bt.dk/politik/v-politiker-fik-skattebetalt-tv-traening-150.000-kr
tilføjet af

Ikke løgn

De har også pumpet penge i store forkromede it-løsninger der aldrig kommer til at virke og bliver skrottet.
Se bare patientjournaler eller kriminelles straffesager som ikke kan udveksles, naboens 13-årige knægt ved sgu da at lortet bare skal lægges ind i en database i Excel eller .pdf på en central server så de kan åbnes af alle med adgang.
I store private projekter har køber som regel indbygget forsinkelser og prisstigninger, uden at han selvklart fortæller leverandøren hvor loftet er, men der ER et loft, dratter det ned ruller der hoveder både hos køber og sælger.
Det offentlige siger: Bare ærgeligt, vi fortsætter med samme leverandør indtil det fungerer.
tilføjet af

Det er til GRIN!

Det er inhumant. Problemet i vores lille afgifts og skatteplagede land, er at når alle udgifter er modregnet, så kan de færreste leve for den løn. Det lyder altid af så meget, når man bare ser på månedslønnen, men hvad er der tilbage når der er betalt skat, moms, afgifter på vand,varme, el, biler, benzin, offentlig transport, licens, fødevarer, tøj, gebyrer på snart alt, og sindsyge udgifter til boligerne. Gud forbyde at du skal forsørge et barn, med den løn. Ja du er til grin, og du kan ikke gøre noget ved det. Er du ikke glad for alle de made in china produkter du ejer. Du har vundet retten til at købe giftige fødevarer til lavpris. Nu får du snart af vide at dagpengesatsen er for høj, og det er problemet. Så er det bistanden bagefter, og til sidst, skal vi være glade for en femmer i timen, men priserne stiger bare samtidig.
Alle ting stiger i pris, og samtidig falder lønningerne. Hvorfor fortæller de ikke bare borgerne at Kina har opkøbt landet. Hvor er den frihed blevet af? Hvis du tager imod mine opkald, så klipper jeg dit hår, og så kører det bare, for vi har ikke rigtig nogle arbejdspladser tilbage. Så kan vi alle se paradise hotel og x-faktor, og glemme at vi er til grin.
tilføjet af

Ja !, se bare, et lille bitte æbletræ?.

Til 150-Kr i merko😉, også koster det nu langt over 300.000-Kr at få det plandet😮, bare fordi det er det offentlige der skal gøre det.
Ja ja?, vi kan jo godt grine af det, men det foregår jo virkeligt sådanne mange steder, også er det jo pludseligt ikke til at grine af længre, for der er kun 1 til at betale, "os".
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Og så er det ikke engang løgn.

Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Enig

Enig. Forklaringen finder vi i en debat i samfundsproblemer.
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=161&posting=2030970
tilføjet af

Jord i hovedet

Sikke en omgang pladder[:*(][:*(][:*(]
tilføjet af

Du tror da ikke der er en "fejl" vel??

I regnestykket?, Måske er noget af det overdrevet!, det skulle da lige være at, når kommunalbestyrelsen der skal til kina for at se på træet, så skal de nok selv betale for familien, hvis de skal med, men ellers skal det nok passe.
Kommunerene bruger flere penge på at regne ud hvor de kan sparre, eller hvad/hvordan de skal lave noget, end de bruger på ydelser selv, det ved alle, OK måske ikke de offentlige ansatte selv, men ellers tror jeg alle ved det.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Kineserene var

Under topmødet nede og kikke på fjernvarmeværket i Sakskøbing, DONG bruger det i deres reklame?, det skulle være så GODT at man skulle tro det var løgn?, men der er en ting der undre mig Vedr det værk?, skorstenen er høj som bare helvedet?, der kommer næsten intet røg ud af den?, og det er jo godt nok, som sådanne, fordi hvis man tænker sig lidt om, så tror jeg de "snyder" lidt i "svinget", fordi!, hvis man har en skorsten der ryger Pga det man brander af i fyret, skal det så være lovligt at fortynde luften, ?.
I bunden af skorstenen sidder der en stor blæser der pumper frisk luft ind i skorstenen, ?, det vil jeg bare mene at det er snyd?, der kommer jo de samme partikler ud Pr dag, de er bare fordelt over noget mere luft, men alle æder den råt?.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

"andre 3.500 til faste udgifter"?.

Varme mindst 750- Kr Pr månedet.
Strøm Ca 750- Kr Pr månedet.
Vand Ca 750- Kr Pr månedet.
fagforening Ca 1.000- Kr Pr månedet.
Tlf /internet Ca 500- Kr Pr månedet.
Licens Ca 100- Kr Pr månedet.
Forsikringer mindst 250- Kr Pr månedet.
Og måske afbetaling på en bil/et lån i banken til en bil.
Det er Ca tal, men det ved du vel?, og husk lige?, man skal som regl selv betale transporten til og fra arbejdet, så der bliver vist ikke meget at lægge til side af?.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Nå, nu blev det til

en voksenlærling. Du forstår at twiste dine indlæg, Poul.
tilføjet af

Mere jord i hovedet

Et passende svar ville være at sende mit forrige indlæg[:*(][:*(][:*(]
tilføjet af

Fortyndet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvor kommer luften fra, Poul?
PS. jeg svarer lige for dig. Den kommer fra luften, og hvor kommer luften fra? Fra luften.
Fortyndet luft! hold kæft, dit vrøvlehoved
tilføjet af

Interessant læsning

Det var godt nok noget av en hjernevrider du gav os der, men lidt forstod jeg da, skræmmende...
tilføjet af

Nøj Einstein

Hvor er du kvik hvad?
Jeg citerer dig lige:
Hvor kommer luften fra, Poul?
PS. jeg svarer lige for dig. Den kommer fra luften, og hvor kommer luften fra? Fra luften.
Fortyndet luft! hold kæft, dit vrøvlehoved
Citat slut.
http://www.highlightskids.com/Science/ScienceQuestions/h1scienceQuestion18.asp
Jeg citerer linket:
"Most of our oxygen was made by green plants within the last billion years."
Luft kommer fra Planter😉Få dine skattepenge i retur, og start forfra på skolebænken ;)
tilføjet af

Og..

Det som Poul mener (som jeg kan læse det) er at luften bliver brugt til at hurtig blande & blæse et antal partikler ud, sådan at det ikke er så synligt for det blotte øje, du ved VIND? Blæse? Hvis du har en masse luftgennemgang, så kan du fordoble afstanden mellem partiklerne, og så bliver røgen tyndere...
...kan du så forstå det?
Duh...
tilføjet af

Meget høje lønninger

Øhhh danskerne har altså utroligt høje lønninger - især det ufaglærte arbejde tjener gode penge ifht. omverdenen.
Hvis du skull være i tvivl, så skulle du tænke over, hvorfor de fleste produktionsvirksomheder flytter til udlandet.
Det siger næsten sig selv.
Og ja vi betaler meget i skat.
Til gengæld får du:
- et velfærdssystem der gør, at Danmark er blandt verdens rigeste. Også danmarks fattige.
- et sikkerhedsnet der samler dig op, når du ikke kan arbejde.
- gratis uddannelse til dine børn
- gratis adgang til læge og sygehus
- et samfund stort set uden korruption
- alle får pension fra staten når de bliver gamle
- alt er reguleret og beskyttet i hoved og r....
- fortsæt selv listen
Måske er du ikke tilfreds med størrelsen/kvaliteten af de enkelte ydelser, men INGEN andre steder i verden får du en "pakke" på lige fod med den danske.
Bagsiden af medaljen er jo så, at folk forventer at staten tager sig af ALT her i livet, og piver i stedet for at gøre noget ved det.
"Det er saaaaamfundet skyld" sang et popband engang i en satirisk sang, og det er mere relevant i dag end nogensinde.
tilføjet af

NEJ Du fatter det ikke. Lønnen er til grin

Du er en dygtig kineser. Bliver det næste at du henretter folk, der siger det er samfundets skyld. Fjols!!!
Det kan være du skal læse det indlæg der linkes til. Du har ikke forstået det. Læs det når du har læst dette svar, ALT er dokumenteret til mindste detalje med kilder. vælg en hvilken som helst påstand, og jeg skal vise dig hvor meget du ikke fatter.
Det har intet med særlige regeringer at gøre, for meget af det startede længe før år 2001, så det handler ikke om politisk side.
1) Det velfærds system vi har nu, har vi fordi tidligere generationer, har opbygget og knoklet for landet, og fordi vi samtidig har belånt landet til op over skorstenen. De sidste 30 år har vi finansieret det ved:
a) Devaluering og katoffelkuren (husker du den søde anker)
b) Privatisering (ååh ja hvad man ikke gør for at komme med i EU)
c) IT-boblens kunstige penge = enorme lån= Gæld til Kina og andre lande
d) Husprisernes pyramidespils økonomi= Gæld til Kina og andre lande
e) bankernes deltagelse i det internationale subprimelåns-pyramidespil, og generering af ufatteligt STORE KUNSTIGE summer, hvor staten måtte hjælpe dem = Statens opsparing der skulle sikre velfærden i fremtiden er VÆK + de har lånt(det kræver viden om obligationsmarkedet og serier osv. men pengene er både brugt og lånt, of derfor skal der hentes 10 mia i år, fordi vi er så fattige at vi ikke overholder EU's minimumsgrænse. Det var prisen for at redde Grækenland. Læs nu den gennemgang jeg linker til.
f) Pensionsselskabernes forsøg på at holde ballonen af kunstig økonomi oppustet, ved at puste alle midler ind i redningsforsøget(små beløb, og KUN 3000 Milliarder kr), da de også havde alt ude at svømme i det kunstige marked = Pengene er investeret og kan aldrig omsættes, og de forsvinder når hyperinflationen efter deflationen sætter ind. Det er uundgåeligt, og er faktisk en redning, men det er indviklet at forklare, men jeg gør det når folk når der til, hvor de forstår alle årsagerne.
VIGTIG POINTE: Mens alt dette fandt sted var flertallet glade, for vi levede alle som Baroner og millionære med varm-luftsballonernes kunstige penge. Nye køkner og badeværelser. Arkitekttegnede og anlagte haver. Bil nr 2 og 3 på lån i husets kunstige friværdi. Køb af sommerhuse med lån i kunstige friværdier osv osv. I mellemtiden outsourcede virksomhederne alt det de kunne, og de havde travlt, alt imens vi sad og så x- faktor på vore made in Chia fladskærms-tv. Alle mente outsourcing var skide godt, for de havde fået jobs i processen, med at forvalte styringen og optræningen i de 3. verdens lande, og deres aktier gav godt. Andre kunne arbejde som terapeuter eller livsstilseksperter osv osv. Det var bare ikke RIGTIGE jobs, og næsten alle kun midlertidige. Samme metoder da man solgte ud af det flere generationer havde opbygget, som eks KTAS. Giv medarbejderne fede pensionsordninger, og så holder de nok kæft. Det virkede, og vi betaler regningen, for at bruge noget vi SELV har bygget. Du betaler lige nu, for at bruge internettet, der ud over vedligeholdessen altså er bygget af vores bedsteforældre på statens regning, og derfor skulle koste ca. 3 kr/måneden pr husstand(vedligeholdelsen). Det samme gælder med mobilnettet og 3G, hvor man valgte at hente KÆMPE engangsbeløb ind til staten, mens forbrugerne har betalt det flere hundrede gange tilbage. Så luk, når du taler om velfærdsstat, og æd din antidepressive medicin og smil.
2)Lønningerne er tilpasset alt dette, og kan derfor ikke fastlægges ud fra normale vilkår, og det kan du takke økonomien selv for, og ikke lønmodtagerne(se 1). Jeg kan forstå du gerne vil henrette folk der ikke deler din mening, men vi er altså ikke blevet et kinesisk styre endnu, så det er helt i orden at sige at det er statens skyld. Det er mere modigt i dag at sige det, end ikke at gøre det. Så DU er kujonen.
3) Der er 2 primære veje ud af det her problem;
A) Din opfattelse der betyder at hele velfærdsstaten vil blive afviklet, og det er det vi ser starten på nu. Først efterlønnen - magen til pladder, for man flytter jo folk fra en kasse til en anden Når den er væk kommer der for mange på dagpenge, der så bliver sat ned, og forsvider. Så er der alt alt for mange på bistand, der så også forsvider. For at finansiere hele processen afvikles den offentlige sektor, så tilskud også forsvinder, og sygehusene privatiseres. Farvel velfærds-stat. Du kan skrive at vi får niche-arbejde lige så tosset du vil, men det kommer ikke til at ske, for kineserne har både billigere, bedre, og mere taknemmelige(spark mig i røven og jeg siger tak) forskere og ingenører. Derfor opkøber de strategisk bestemte virksomheder, der hvor de lige mangler det sidste knowhow. De er sku ikke interesseret i vores selvfede ide om nicher, for de kan sku selv.
B) Først; Det er latterligt at tale om protektionisme, når et land som Kina er kommunistisk.
Vi indser at vi ikke kan konkurrere med lande som Kina, og sætter handelsbarriere op, og genopbygger det dejlige land vi en gang havde. Vi har alt hvad det kræver og mere til. Fjerner du alt den kunstige aktivering, og alle de skjulte kasser man gemmer folk væk i, har du ingenører, arkitekter, håndværkere og alt hvad der skal bruges. Tingene koster lidt mere i en periode, men det er prisen for ikke at miste alt. Som illustreret kan det være at du kan købe en billig computer i dag, men når du i fremtide ikke har nogen penge, eller tjener 5 kr i timen, så bliver den computer sku dyr. Tjener du derimod det samme som hidtil, men må købe en DANSK PRODUCERET computer, så ender den med at blive billigere. Dermed har folk arbejde, og du løser også alle udgifterne til dem der ikke kan arbejde, og der er nu pludselig penge til at betale dem med. Samtidig løser du en masse problemer med sygehusene, for du slipper for alle de cancer tilfælde vi har, som funktion af giftige gassede æbler påført en tykt lag voks, så de kan holde sig og skinner. Mobiltelefoner der i dag må sende på sar-værdier langt over hvad sundt er, fordi det er billigere at opsætte færre master, og dermed bare sikre at mobilen skruer helt op for styrken, for at nå masten. Osv osv osv.
c) Fortsæt med at spise antidepressiv medicin, lær kinesisk mens du ser paradise hotel, og rejs til Kina. Du er som alle de små dukker der ikke TØR sige at det er statens skyld, og at vi ALLE må hjælpe med at få genoprettet landet. Du er popsangen. Fatter du ikke, at når folk siger at det er statens skyld, så er det sku en accept af at de selv bærer en stor del af ansvaret og skylden. Vi er jo altså et demokratisk land.
Linket du ikke tør læse:
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=161&posting=2030970
tilføjet af

Ja. Kræv dine skolepenge tilbage

Hvor meget kemi og biologi forstår du egentlig? Det han skrev er rigtigt.
Ved du hvorfor fodboldspiller opholder sig i træningslejre høøøjt oppe i bjergene. Hvorfor bruger de trykluftskamre. Noget med trykket og hæmaglobin, og dermed iltmætning.
Det handler om TYKKET, og alt hvad manden skrev er rigtigt.
Luft kommer ikke fra luft. Det kommer til dels fra de træer vi har fjernet. De har den skønne fordel, at de omdanner det du udånder til ilt. Luft består så også af andre ting, men det har ikke noget med sagen at gøre, og luft kommer ikke af luft.
Man kan godt kalde det fortyndet, i almindelig tale, og i den sammehæng han beskrev det, er det helt rigtigt.
tilføjet af

Tak :-)

Tak 🙂 Ja, jeg ved at det var en hjernevrider. Årsagen var den lange debat, hvor jeg til sidst fik nok, af at selv mennesker der har en stor viden om økonomi, ikke helt vil se det store billede. Ham jeg debatterer med, kan godt hvis han vil, og har også evnerne. Problemet er at løsningen, i store træk, er mere eller mindre 1 af de 2 veje, jeg har beskrevet man kan gå. Jeg vil heller ikke udelukke, at man finder nye metoder til at puste endnu mere luft ind i den ballon, så derfor er jeg selv lidt "både og" når det handler om frihandel. Det hele ender ved krig og magt, for det er hvad der gemmer sig bag de problemstillinger, og jeg ønsker ikke den udvikling. Jeg vil bare gerne have man er ærlige over for befolkningen, så vi selv kan træffe vores valg, på baggrund af et informeret grundlag. Jeg ved godt folk helst vil have paradise hotel(ikke dig jeg mener, men en stor del af ungdommen), og det er også meget nemmere at lægge hjernen på hylden. Nogen kan da sagtens begge dele, det er bare for at illustrere min pointe.
Der hvor det jeg taler om, er netop når man byder dig valget mellem at blive snydt eller snydt. Det er starten på den udvikling. 100 kr i timen er ikke i orden, men vi har ikke noget valg længere.
Samtidig er det også mit håb, at det kan gennemhulle alle forsøg på at afvikle velfærdsstaten. Det startede med efterlønnen, og nedskæringer på hospitalerne som vi ser nu, og så udvikler det sig. Det er også årsagen til at vi har de små årgange i dag, for der var bare ikke plads til børn i det selvfede ræs vi har kørt i så mange år med arbejde. De elendige fødevarer unge skal spise for at få SU´en til at forslå, er nok en meget god forklaring på hvorfor så mange ikke kan få børn. De har nærmest de mobiltelefoner klistret til hovedet, og så er det vel ikke underligt de udvikler neurologiske skader, når man samtidig ser på den elendige føde de må indtage. Hvor har de mobiltelefonen når den ikke er i brug. Ja, ved siden af de to kugler der rummer fremtiden, eller de æggestokke der er under udvikling.
Så når popaganda organet går i gang, som man oplever med dem, der skriver at man ikke må kritisere udviklingen og måden den styres på, altså samfundet, så skal man kæfte op, og benytte sin ret til at sk... dem et langt stykke. Det kræver mod at sige det som det er. Det er helt ok, at mene samfundet skal udvikle sig anderledes, og det kaldes demokrati og ytringsfrihed. Endnu vigtigtigere er det slet ikke at stole på statisktisk materiale man præsenteres for i hurtige politiske debatter.
Forklaring her:
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=161&posting=2029752
tilføjet af

Debatevne

Din evne til at debattere i en ordenlig tone er simpelthen ikke eksisterende.
Du og dine indlæg er ikke værd at bruge tid på.
Hav en god aften
tilføjet af

Altså...giver du op så let?

Ja, han holder ikke 100% sober tone, det vil jeg give dig, men du har heller ikke læst det der linkes til, det at fyre af en eller anden standard-tale floskel er endnu mere fornærmende spørger du mig,
personlig hader jeg at blive afspist med en eller anden intetsigende tale som f.eks politikerne gentager om og om igen, der i princippet ikke indeholder nogle reelle svar.
:/
Hey Anonym...
...kender du følelsen? Nogle gange får jeg en følelse af at det hele er nøje planlagt. Og måske den største genistreg nogensinde, hvis det jeg "tror" er rigtig, men det er næsten for langt ude...eller er det? O____O
tilføjet af

Vrøvl

Ja, og polle påstår værket snyder ved at blæse luft ind i skorsten, come on i hjerneløse debattører.
tilføjet af

LOL

Ikke nok med at du ikke kan din børneskole lære, så kalder du OS for hjerneløse...LOL LOL LOL... 😃
Og så skriver du at Dong ikke kan finde på at snyde, årh hvor er du både naiv og latterlig at læse:
http://www.demib.dk/dong-energy-488.html
http://www.business.dk/transport/anklage-dongs-naturstroem-er-snyd
https://npinvestor.dk/nyheder/dong-beskyldes-for-snyd-162824.aspx
http://www.erhvervsbladet.dk/virksomheder/dong-bryder-konkurrencelov
Skal vi også lære dig at Google?
tilføjet af

Er det SÅ svært at forstå hvad han mener?

Jeg var sikker på alle forstod pointen. Det han forklarede, var hvordan man kan omgå reglerne for udledning af farlige stoffer i atmosfæren. Kineserne fik lidt undervisning i hvordan man blæser lortet så hørt op, at omgivelserne ikke bemærker det. Det ændrer ikke ved resultatet, men det ser pænere ud, for hvad folk ikke kan se, har de ikke ondt af. Samtidig er pointen, at når luften i de atmosfæriske lag er "tyndere" og du blæser luft med op via turbiner, så bliver nettoresultatet pænere at se på og koncentrationene kan omgåes på denne måde. Der er noget med kvoter ikke sandt. Skaden er stadig den samme. Jeg har 2 videoer der viser dig hvad der er tale om:
Det her er Kinas problem, og de vil gerne gøre det usynligt:
http://www.youtube.com/watch?v=-1DNjJd2YfA (derfor elsker virksomhederne det land)
Sådan hænger det sammen med syrerengnen vi alle får:
http://www.youtube.com/watch?v=893KB3s_jIA
tilføjet af

Tak og svar

Hej Kviksson 🙂
Ja, jeg holder ikke altid en 100% sober tone, men det skyldes netop, som du skriver, at jeg er så træt af alle dem, der lige tror de er smarte, ved bare at sige det politisk korrekte. Som du skriver, at sammenligne problemstillinger i samfundet, med en popsang, for på den måde at lukke munden på folk, eller ved at fremstille folk som utaknemmelige, når det man kæmper for netop, er at vi kan fortsætte med at have denne velfærdsstat.
Bag alle de her ting, er det jo menneskelige skæbner, som eks din. Det har netop omfattende konsekvenser, når vi bare accepterer at nogle mennesker skal arbejde for 100 kr i timen, eller at andre skal miste deres efterløn, efterfulgt af dagpenge osv.
Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med største genistreg, men jeg gætter på du mener fjerneslsen af velfædsstaten og et langsomt opkøb af landet fra Kina og andre, og i så fald har du muligvis ret, for alt går i den retning. Som jeg har skrevet, er der flere udveje som løsning. Lige nu fortsætter man den samme som tidligere, med at forgælde sig endnu mere. Jeg tror nu ikke det er sådan nøje planlagt eller noget i den stil. Regeringer sidder jo kun få år på magten, og tænker kortsigtet. Det gælder for samtlige af dem vi har haft, og de vil bare vinde næste valg. Når folk får "gratis" penge er de glade, og de vil alle bare gerne skubbe regningen vidre hvis det er muligt, så de kan sidde lidt længere på magten. At opkøbene nok er meget nøje planlagt af dem der opkøber os, er en anden ting, og det tror jeg vækker bekymringer hos mange.
tilføjet af

Måske

Mon ikke om han mener Bilderberg gruppen?
tilføjet af

Tjaa ved ikke hvad det er

Det ved jeg ikke hvad er, men jeg kan se ud fra en søgning at det er noget konspirationsteori-agtigt noget. Det har jeg ingen grund til at tro. Jeg synes det hele er rimeligt nemt at gennemskue, ud fra det jeg har fremlagt. Jeg ved ikke helt hvor sådan noget skulle passe ind, men jeg ved jo heller ikke noget om sådanne grupper.
tilføjet af

10.000 er umuligt at leve for

Et realistisk budget❓Måske for 30 år siden. Nej problemet er ikke dagpengesatsen, men at der er alt for mange der lever for så lidt, og faktisk går på arbejde.
De fleste voksne mennesker betaler mere end 4000 til husleje. Flertallet er fanget i boligmarkedets fælder, og kan ikke sælge deres bolig. 30 års venteliste til en lejebolig hjælpe ikke på problemet. Du kan ikke forvente at folk skal gamble med flekslån.
4500-5000 til husleje(husk lejeboliger har tvangsbetaling af tv-pakker) er det gennemsnitlige minimum flertallet betaler. Nogle er heldige, og har fundet billige lejeboliger, men ofte arbejder de selv ved boligselskabet. Enlige kan ikke bare få en 2 v uden mange års ventetid, og kommunerne vil helst have dem væk, så andre får udgiften, så de hjælper ikke. De har også krav om arbejde, folk først kan opfylde når de har arbejdet. Hvem betaler flytteomkostningerne, og endnu værre hvem betaler udgifterne til salg af en ejerbolig. Hvad hvis der er et tab, hvem betaler det.
3.500 til faste udgifter? Nej det er ikke realistisk. Selv bankerne regner med mindst 4300 kr for en voksen. Med afgiftstigninger i fremtiden(vandet er lige steget), bliver det nok 4500, medmindre man har 3 timer til at handle ind(fedtafgiften), og det har man ikke når man er træt efter arbejde.
Så er der 500 kr tilbage til mad(har fratrukket fedtafgiften her) om måneden, og det er kun ud fra den gennemsnitlige laveste udgift til boligen, og uden omkostninger til afbetaling af tab eller flytteomkostninger. Personen må ikke være ryger, og personen må ikke lave noget der koster penge i fritiden. Personen må ikke få problemer med tænderne eller synet. Personen må ikke bevæge sig over store-bæltsbroen. Personen skal cykle på arbejde, selv om der måske stadig betales af på en bil. Personen må ikke blive syg, for medicinen koster penge, og medlemskab af Danmark er ikke medregnet. Lønnen skal udbetales til tiden, for personen har ikke råd til rykkere.
Personen må ikke gå i bad mere end 3 gange om ugen, og væskeindtaget skal ske på arbejdet. Der må ikke bruges sæbe, og ingen parfume. Du skal bruge netbank, for du har ikke råd til frimærker og kuverter.
Så personen må spise for ca 15 kr om dagen. Så et coinoffer må fordeles over dagen, eller havregrød med meget vand(medbragt på cykel fra arbejdet).
Hvis personen vil rejse, skal der spares sammen i mange år, og så må personen spise for 10 kr om dagen, og så er det en god ide lige at cykle forbi en container på vejen hjem, for at lede efter madrester.
Så et tip: Du har ikke råd til at gå på arbejde. Undgå bangrådgivere det ender bare i gebyrer og det har du ikke råd til.
tilføjet af

Ikke i dag når der ikke er noget arbejde

I dag vælger de fleste ikke længere selv, om de vil i arbejde, for der er ikke noget. At straffe dem efter 4 år er brutalt. De fleste kan ikke leve for 10.000 om måneden, så hvordan skal de leve for 6-7.000 om måneden. Skal de spise luft?
tilføjet af

OK?, så svar mig på?.

Hvad pokker skal der så sidde en stor blæser og blæse luft ind i skorstenen for, samtidligt med at værket kører?, hvis det ikke er for at fortynde røgen, hvad pokker er det så?.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Hvad var 14.800-Kr, omregnet

Til 1975 værdièn, hvad svarede 14.800-Kr til i 1975, 10 smøjer kostede 3.35-Kr i 1975, i dag koster de Ca 22-Kr, 1 liter benzin kostede Ca 71-Øre, i dag koster 1 liter benzin Ca 10-Kr, forsikringen på min bil kostede 72-Kr helårlig,i dag koster den 1.125-Kr, en "madkasse"udstødningsrøret til en puch standart kostede 72-Kr, aner ikke hvad den koster i dag, men billigere er den ikke blevet.
Kan du se hvor det er jeg vil hen?, i dag kan du købe Ca 337 Pk smøjer for 14.800-Kr, hvis vi siger at 20 smøjer kostede Ca 7-Kr i 1975, så vil de 14.800-Kr svare til Ca 2.354-Kr i 1975, og 2.354-Kr om måneden, de tjente jeg som lærling, ikke § 50 lærling, men som Alm lærling, altså omregnet, så er 14.800-Kr i dag ikke mere end hvad en lærling fik i 1975, i købeværdi, pengene i dag er ikke en dyt værd, det er ikke beløbet man skal se på, men hvad man kan få for beløbet.
Venlig Hilsen Poul jørgensen
tilføjet af

Jeg er slet ikke i tvivl

Om hvorfra du får din løn[:*(], du får dem for at plandte "æbletræer" for en kommune😃.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Det passer meget godt

Rigtigt. Det regnestykke passer også med mange andre ting. Det mest underlige, er at vi i dag har effektiviseret samfundet inden for så mange områder, at man burde kunne købe mere for pengene, og tilmed burde produkterne være biligere fordi de er importeret på bekostning af arbejdspladserne. Det er de bare ikke, de er faktisk blevet dyrere, når man tænker på at de er produceret så billigt. Varenes pris bliver nemlig sat af forhandlerne der har monopol, og lægger prisen efter hvad man kan malke samfundet for. Hvad er logikken i at sko skal koste så meget? Hvorfor er det samme tøj 90% billigere i Polen? De malker samfundet lige ind til grænsen, før de sænker priserne, og det handler ikke om konkurrence, for den er der ikke meget af længere.
Der er også kommet er øhav af nye afgifter siden 1975, og afgifter har det med at blive, mens man bare indfører nye gennem årene. Arbejdsstyrken er forøget, fordi vi har fået mere ligestilling, så nu arbejder begge forældre, og de har stadig ikke råd til at blive i deres boliger. Nu har vi en generation af unger, der ikke kender andet end computerspil og paradise hotel, og samtidig er fyldt med antidepressiv medicin. Jeg mener ikke at moderen skal tilbage til gryderne, det kan lige så vel være faderen, men der skal være mere omsorg, end bare modetøj og mælkesnitter.
Nu har vi det dårligste fra begge sider. Lønnnen falder og varerne stiger, så vi får mindre for pengene.
Samtidig har vi mistet arbejdspladserne og vores fremtid.
Hvornår vågner vi op?
tilføjet af

Hvis der er nogen der vågner op, så!

Kommer der nogle nye tegninger af en eller anden, også skriver pressen om det i stedet, eller også starter vi bare en krig et eller andet sted, opmærksomheden skal de nok få væk fra problemet.
Tag F.eks anker jørgensen, da vi blev lokket ind i ef, der lovede han, at bilerene i Danmark skulle havde samme pris i danmark som i udlandet?, OK det er ved at ske nu?, ØHè!, det vil sige sig at de andre lande snart har fået deres pris på deres biler op til det de koster i Danmark, bare et Eks, men dem er der millioner af.
DSB, det skulle privatiseres, det ville gøre det billigre at tage toget, nu er det faktisk billigre at køre i bil.
Der er nok at tage fat på, men pressen gider ikke, Danskerene vil gå amok, lige nu der sover Danskerene, men de vågner vel en dag, og får stoppet dette vandvid.
Tag bare de "skide" 14.800-Kr, omregnet til den værdi de havde i 1975?, jeg tjente mere som 3år`s lærling som blikkenslager, jeg fik over 2.500-Kr om måneden udbetalt, jeg mener jeg fil Ca 3.100-Kr om måneden, og jeg var kun lærling, jeg får mindre i pension i dag, "omregnet" til 2010-Kroner, totalt latterligt, og dertil skal jo lige trækkes de nye afgifter (de "grønne"), om det går godt i danmark?, JO det går skide godt.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Danskerene har ikke høje lønninger

Tvært imod, så har vi nok den mindste løn i "eu"?, det kræver en forklaring, ikke?.
Tag F.eks en "Dansker", vi siger han (bare for sjov), tjener 1.000-Kr i timen, (overdrivelse fremmer forståelsen), hvad hjælper det, når en italiener der kun får 5-Kr i timen, kun skal arbejde i 1 time, for at kunne købe det samme som Danskeren skal arbejde i 8 timer for at få råd til i Danmark.
Lønnen skal sættes i forhold til omkostningerene, om man får F.eks 148.000-Kr 14.800- Kr eller 1.480- Kr om måneden er underordnet, så længe de ikke er noget værd, købeværdien af pengene er det det drejer sig om.
Venlig Hilsen Poul jørgensen
tilføjet af

Du ved godt du lige har DØMT

Næsten alle pensionister til DØDEN ikke?, der er ikke mange pensionister der får over 10.000-Kr om måneden, slet ikke folkepensionisterene.
Jeg læste en serie i "basserene", husker ikke hvilken, men noget af indholdet, "sønnen kom hen til faren, og bad om 100-Kr til en tur i byen med sin kæreste, faren gloede noget?, 100-Kr?, det var dog mange penge sagde han, sønnen svarede, JA ja, dengang du var ung var 10-Kr det samme værd Osv, til det sagde faren!, den skal jeg huske næste gang jeg skal til lønforhandling!".
Når folk F.eks høre at man som indvalidepensionist får F.eks 10.000-Kr om måneden, så flipper de helt ud, SÅ MANGE PENGE!, men omregnet til F.eks 1975 (nu hvor vi har det årstal) så svarede det til at en indvalidepensionist kun fik Ca 1.000-Kr om måneden, men han fik jo betydeligt mere dengang, så et er sikkert, de får betydeligt mindre i dag end for 35år siden, det glemmer folk bare.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Du glemmer noget vigtigt

Det er her politik spiller en rolle. Den størte vælgergruppe er de ældre, så de tilskud der tildeles er helt anderledes. Forskellen på bolig-sikring og ydelse, og muligheden for at modtage den, og de kriterier der stilles. Hjælp til varmeregning, ældrechek, tandlæge, medicin osv. Sådan udligner de det, så den udgør meget mere, for dem der ikke ejer noget.
tilføjet af

Lad os se på dit vidunderlige velfærdssystem

Bare for lige at punktere de illusioner nogle mennesker har, så kommenterer jeg på det vidunderlige system du mener vi har: Det handler bare slet ikke kun om skat.
Citat
"Til gengæld får du:
- et velfærdssystem der gør, at Danmark er blandt verdens rigeste. Også danmarks fattige.
- et sikkerhedsnet der samler dig op, når du ikke kan arbejde.
- gratis uddannelse til dine børn
- gratis adgang til læge og sygehus
- et samfund stort set uden korruption
- alle får pension fra staten når de bliver gamle
- alt er reguleret og beskyttet i hoved og r....
Citat slut
a) Danmark er IKKE blandt verdens rigeste. Vi er blandt verdens mest forgældede, og jeg har vist det i det andet indlæg. Hvis du kan gennemskue gældsroteringerne, er du dygtigere end bankerne og vores egne politikere.
b)Gratis uddanelse. Er det folkeskolen du mener? Den har Kina også, de lærer bare noget. Er det universiteterne du mener? Ja, men du finder ikke mange fra slagtermester Jensen der, selv om de har evnerne, så den lige adgang findes ikke. Nok fordi man ikke kan leve for SU + lån med de boligpriser. De skal slet ikke forgælde sig, når fremtiden er usikker. De kan ikke finde boliger i universitetsbyerne, så det er altså forældrene der skal købe boligen og forsøge dem, og så samtidig lige købe alle bøgerne. Når studiet er slut, er boligen ikke noget værd, så forældrene har betalt studiet på den måde. Det er de færreste der i dag kan arbejde ved siden af en rigtig uddannelse. Det er ikke den medicinstuderende du ser på tankstationen. Uddannelsens omkostninger bliver betalt, men den betales tilbage mange gange. Systemet udnyttes netop, og derfor ser du forslag om at de skal tilbagebetale omkostningerne hvis de forlader ladet.
c) Gratis adgang til læge og hospital. Ja, du mener de 5 minutter det tager at udskrive en recept til de 300.000 danskere der får antidepressiv medicin. Hvor mange tror du får en henvisning til en psykolog, når kommunerne har 0-vækst, fordi vi er så fattige at vi ikke overhoder EU´s minimumskrav. De alvorlige lidelser er også klasseopdelt. Du kan jo starte med at se hvor mange politikere der vælger operationer på privathospitalerne. Det er ikke de samme typer operation du får tilbudt, og forskellen kan være liv og død. Der er næsten direkte brugerbetaling selv i det offentlige, for patienten ender med en recept, og skal så betale en formue, fordi medicinalvirksomhederne styrer lægernes recepter. Pengene ender hos staten som selskabsskat, moms, og skat på lønningerne. Det er direkte brugerbetaling, bare uden du opdager det. Hvordan går det med tæderne? Undrer du dig ikke over at man ikke betaler det? Tror du at det er fordi der ikke er nok forretning i det for staten.
d) Ingen korruption. Det er vel omtrent det mest morsomme jeg har læst. Hvem tror du finansierer valgkampangerne? Tror du at de får pengene tilbage gennem lovændringer og skattefradrag/lettelser, lettelser på selskabsskatten, eller bankpakker. Tror du det er derfor medicinalvirksomhederne har det så godt her i landet. Her i landet kan man få ridderordnen for at lave en god source, hvis man er ven med en minister. Hvor får de arbejde når de forlader politik, og hvor mon svigersønnen arbejder. Ender de med EU-politik, eller en toppost i nato. Hvad var det nu for noget med termilsagen, og noget med at feje ting ind under gulvtæppet. Mangler der et par bilag, det kan jo ske. Skal vi tage den nede på dagligt plan. Kør din bil til 2 forskellige værksteder, og bed dem lave den. Hvordan er det nu med os danskere og sort arbejde. Forskellen er bare at vi ikke direkte giver en offentlig ansat et beløb på gaden. Nej vi kalder det udbudsrunder. Det er bare ofte vennerne der får kontrakten. De var billigst og tilfældigvis lige 1% under de næstbilligste, og er det måske allerede aftalt på forhånd, at de ikke skal overholde tidsfristen, det har vi snart set mange gange nu. Hvad var det der skete i Farum, og sikke et flot stadium de har. Hvordan tror du virksomhederne får tilladelser til at producere, og behandle arbejderne så elendigt i 3. verdens lande. Betaler de lidt under bordet. Er det danske virksomheder.
Men for pokker vi er alle mennesker, så det er ikke det jeg taler om, men det naivt at påstå korruption næsten er væk her i landet.
e) Pension når jeg bliver gammel. Hvis jeg var ung i dag, ville jeg være 100% sikker på at den er væk, når jeg når den alder. Pensionsmidlerne er allerede forvaltet og investeret i finanskrisen, det ved de fleste bare ikke endnu. De kan aldrig omsættes, og fordufter. Efterlønnen kan du godt glemme, den har de allerede kørt i stilling. Tror du vi kan gøre det bedre?
f) Alt er reguleret og beskyttet: Ja det har du ret i, men det er ikke positivt, og er det komplet modsatte af den frihed vi skulle have. Hvis du mener overførselsindkomster, så er vi også nederst på listen. Hvordan går det alle dem, der har et hus, og bliver ledige uden A-kasse. De skal spise murstenene først, selv om boligens værdi forsvinder hurtigere end de kan nå at optage lån i den. Vi er verdensmestre i en ting, og det er at gøre det så beukratisk, at ingen normale mennesker kan opnå nogle ydelser. Som det er indrettet, skal man være ekspert i at nasse på systemet, og det belønner man. De andre ryger på gaden. Så begynder de at drikke, eller bliver depressive og selvmordstruede, og så kan man afskrive dem, og sige at det er deres egen skyld. Så gør man sig stor umange for at ydmyge dem, med nedværdigende aktivering, så de føler sig så ubetydelige, at de heller vil tage deres eget liv, for der er jo ikke noget arbejde. Ja sikke en dejligt sikkerhedsnet. Tror du vi kan gøre det bedre?
tilføjet af

Fuldstændig rigtig

Hvis man ejede sin egen bolig på landet og call-center jobbet var på landet tæt på, kunne man OVERLEVE jobbet,
men bor man i København kan man slet ikke leve af det, faktisk så går man personlig konkurs hvis man er på dagpenge og tager det job, fordi 1000-2000 i forskel gør den hele store forskel om man kan spise eller ej. :/
Det er synd det skal være sådan, og dette VED call center folkene, så de er ikke til at rokke ved hverken løn eller andre ting, jeg har endda læst skrækhistorier om at de ringer til JobCenteret og sladrer om at du IKKE tog jobbet, og så mister du dine dagpenge :/
tilføjet af

Pointen er at

ingen snyder, som du påstår.
tilføjet af

Nej lille polle

Jeg får min løn fra samme sted som dig
tilføjet af

Jeg fik et CHOK?, men det er rigtigt

Kineserene flytter over 100- arb. pladser til Kbh, mon de gør det for sjovt?, eller Pga de lave lønninger i Danmark!?, vi er blevet et "U"land.
Ikke bare ondsvagt, men dybt ondsvagt?!, hvad får du i løn?, jo jeg får 7 "jen" i timen, men så skal jeg også arbejde når de vil havde det?, OK jeg får selvfølgeligt også en skål ris hver dag, hvad tjener du?.
HJÆLP, Jo tak, "det går ufatteligt godt i Danmark",.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

OG blæseren

Sidder der kun for sjov?.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Pension?.

?.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Spøgelser over det hele

Nej, men der sidder der ikke for at snyde, polle
Du ser spøgelser alle steder
tilføjet af

hvad får du!!!!

Du stiller spørgsmål ved pension, hvorfor?
Ved du ikke selv hvor du får dine penge fra?
tilføjet af

Nææ det er helt logsik

Gu gør den ej, den sidder der, for at få alt til at se pænt ud, så naboerne ikke undrer sig. Jeg er egentlig ligeglad, så længe de ikke også flytter DONG ud af landet. Kineserne skulle lære hvordan man fjerne synet af alle de partikler, og det var hvad de lærte. Så det Poul har observert, er ikke forkert, men man må se det i en helhed. Det vi har opnået ved at være så perfekte på miljøområdet, er netop at firmaerne flytter, så ind til hele verdenen overholder miljøaftalerne, vil jeg ikke forhindre dem i deres lille nummer.
tilføjet af

Ja og for at sikre deres penge

Jep, de opkøber os for en slik, og de har selv sikret at vi har nået dette stadie. Vi er et u-land, det har du helt ret i. Grunden til man fra politisk side ikke gør noget, er at det tilbagebetaler en dråbe af vores uendelige gæld, og dermed sikres det at man måske undgår hyperinflationen. Problemet er bare at hyperinflationen er alt hvad der kan redde os nu, men netop ved disse opkøb og nye arbejdspladser, sikrer kineserne at den ikke kommer. Den ville udhule den gæld vi skylder dem. Det gør de ved at mindske lønnen, og det kan de, for de er arbejdsgiverne. Dermed omsættes der færrer penge, og så er der ikke inflation(forenklet) Mange har den sjove ide, at de store multinationale virksonheder her i landet, er amerikansk ejet. Ja, på papiret, men selv det amerikanske senat må ikke få af vide, hvem der står bag de kæmpe fonde, der har finansieret den bundløse gældskrise. Det kræver vel ikke meget at gætte, hvem det er, og hvor pengene kommer fra. Vi er bundløst til grin her i landet, og hvis de fleste mennesker kigger sig om, kan de spørge sig selv, hvor meget regulær værdi, de egentlig har fået for at knokle som slaver. De ejer intet. Huset ejer banken, og gælden i huset betaler de til banken. Bilen ejer de ikke, for den koster en formue at have stående. Mange har leaset flere af deres ting. De ejer ikke deres egne køkner, det gør banken. De har betalt flere tusinde for en pc der koster 3 kr at producere og 100 kr for alt hardwaren. Transportomkostninger incl. koster den vel 150 kr når den ender i Danmark. Bilerne er produceret af robotter, styeret af et par enkelte mennesker, og nogle der ikke er uddannede smede, men som lige har lært at svejse lidt,, så de kan gentage det samme 24/7. max 10.000 at producere, men 250.000 for forbrugeren, incl. retten til at betale vægtafgift og forsikring og reperationer resten af dens levetid. Ikke de første år, hvor der er forsikring, men der går den så heller ikke i stykker.
For pokker der er mennesker der bor i lejeboliger fra 1930 og betaler formuer. Boligen er betalt flere hundrede gange, resten er bare en skjut skat. Det meste ender i landsbyggefonden, som staten så røver. Til grin ja. Et U-land ja.
tilføjet af

Gu er det ej

Hvis jobbet kunne rykkes til udlandet så var det sket, selv med 30 kr i timen, så det er noget sludder. De er her fordi der skal kunne tales dansk, og ikke af andre årsager.
100kr i timen er IKKE langt over mindstelønnen for ufaglært arbejde. Det er UNDER mindstelønnen, men det skal fagforeningen der har overenskomst afgøre, og ikke de griske telemarketings konsulenter der ansætter folk. Det er voksne mennesker vi taler om. Alt det arbejde, med undtagelse af de store teleselskaber, er jo arbejde for halvstore unger, man kan snyde med provisionsløn og akkordarbejde De samme som du ser på tv når de skal sælge en eller anden kviz, hvor folk skal ringe ind, og ellers tale røven ud af bukserne så flest muligt ringer til mange kr i minuttet. Det er de eneste du kan få til at gøre sig til grin på åben skærm. De tror det er et springbræt til en karriere inden for tv. Som hvad, papegøjer.
Du er sikkert selv en af dem der ansætter dem, og derfor kommer du med de forfalskede påstande. Der er en grund til, at ingen vil have de jobs, og det burde ikke være tilladt at kræve at mennesker skal ydmyges på den måde. Call-centre har vi ikke rigtig nogen af, men det er mest sælger jobs, hvor de skal ringe og forsøge at franarre folk penge, ved at sælge noget møg, eller også er det meningsmålinger, og folk smider røret på og bliver gale, fordi de ikke gider deltage. Det skulle lønnes med 160 kr i timen, for at udføre sådan noget skidt. Folk har mere respekt for en prostitueret end for de sælgere.
Det er ikke ufaglært arbejde, når der kræves at de skal kunne bruge de ting. Det kan være at mange i dag kan det, men det er stadig nogle klare krav, og det skal de betale for. Det er staten, forældrene, og skolerne, der har sikret at folk i dag kan bruge de ting, og så skal der betales, så de også får deres del tilbage. De har jo ikke lært at buge de ting af sig selv, eller mener du de er født med den viden.
tilføjet af

Sikke mange påstande

Jeg er skam almindelig "lønslave" i en privat virksomhed og har aldrig bestridt et lederjob. Jeg kommer ikke med forfalskede påstande. For 10 år siden havde jeg en højere funktionærstilling med et særligt betroet arbejde. Så røg jeg ind i en svær depression og gik helt ned med flaget i flere år. På den måde var min 3½ år lange dagpenge-periode måske god for mig i min personlige udvikling, men måske dyrt for samfundet. Set i bakspejlet kunne jeg måske sagtens have taget et part-time dummyjob, jeg så måske bare ikke mulighederne. Jeg har slet ingen skumle bagtanker med mine indlæg, jeg deler bare ud af mine erfaringer.
Da jeg startede som telesupporter blev jeg da også dybt overrasket over, at mine kolleger kun havde en 10. klasse eller tilsvarende og at jobbet var betegnet som ufaglært. Jeg havde forventet, at jobbet som minimum krævede en grunduddannelse i IT-support. Men selvfølgelig tænker teleselskaberne med pengepungen. Det er lettere for et stort teleselskab at have en aftale med Dansk Metal og så ansætte ufaglært arbejdskraft og så kun give medarbejderne et mimimum af viden - som efter min vurdering langt fra var nok. Og så bliver supporten naturligvis derefter, specielt taget in mente, at der er stort flow ind- og ud- blandt telesupportere - netop fordi det er et skodjob.
Iøvrigt så er arbejdet som telesupporter også for "halvstore unger" hos de store teleselskaber har jeg personligt erfaret. Disse går jo ikke op i deres arbejde på samme måde som en teletekniker, der har arbejdet på samme område i 30 år. Call-centre benytter rigtig mange televirksomheder sig af, og de ligger både i Indien og Danmark efterhånden. Og du har da ret i, at den eneste grund til, at der stadig ligger Call-centre i Danmark er pga. sproget. Men jeg ville give dig ret i at jobbet som telesupporter - rent MENNESKELIGT - burde belønnes med et lønniveau som en højere funktionærstilling. Det er bare sjældent, der er samme værdi i det. Heldigvis slap jeg for det med at sælge, hvis jeg blev tvunget til det, så skulle der stå en brækspand vedsiden af mig.
Sorry, at jeg tog fejl omkring mindstelønnen, den er så steget en del mere end jeg havde regnet med, siden jeg sidst var på mindsteløn. Jeg beklager, at jeg tog fejl der. Men det manglede da også bare, for højeste sats på dagpenge (hvad de fleste kan få) ligger stadig over mindstelønnen for ufaglært arbejde.
tilføjet af

Prøv at læse indlægget.

Han snakkede om faste udgifter hvis man bare render rundt på dagpenge.
750 kr i måneden for varme er et voldsomt højt talt. I en ganske almindelig lejlighed kan du slippe med 2-300 uden problemer og uden at behøve spare på varmen.
Det samme gælder vand.
Elregning over 150 kr om måneden per person betyder groft elsvineri.
Fagforening har man ikke brug for hvis man render på dagpenge - eller hvis man vil blive
i en, så kan man være inaktiv medlem til et par hundrede i måneden.
500 for tlf + internet ... øh, jeg bruger i øjeblikket 250 sammenlagt og det er kun fordi jeg er væk fra kæresten det halve af ugen og snakker i tlf med hende de fleste dage.
Man kan sagtens leve for 10.000 om måneden, især hvis man ikke har arbejde. Jeg har overlevet på SU i 6 år efterhånden, og det vel og mærke med praktik overalt i kongeriget med transport for egen regning.
tilføjet af

Det er ret urealistisk det du skriver

Citat" Jeg kommer ikke med forfalskede påstande"
Jeg er påskeharen, og jeg kommer ikke med forfalskede påstande. Det kan være sandt, men vi finder nok ikke ud af det gennem en debat. Du har allerede skrevet mange ting, jeg ved ikke er kan være rigtige, men jeg forærer dig ikke noget du kan bruge i et nyt indlæg. Derfor kan det godt være sandt, og du husker måske flere ting forkert.
Citat"Så røg jeg ind i en svær depression og gik helt ned med flaget i flere år. På den måde var min 3½ år lange dagpenge-periode måske god for mig i min personlige udvikling, men måske dyrt for samfundet. Set i bakspejlet kunne jeg måske sagtens have taget et part-time dummyjob, jeg så måske bare ikke mulighederne. Jeg har slet ingen skumle bagtanker med mine indlæg, jeg deler bare ud af mine erfaringer."
Jeg har virkelig forståelse for mennesker der gennemgår depressioner, og de er forskellige fra menneske til menneske. Det kan være jeg lyder hård, men jeg tror ikke på dig. Du skriver "svær depression" Det betyder at du har været indlagt og har måske forsøgt at tage livet af dig selv. Du har helt sikkert modtaget flere typer antidepressiv medicin, du ikke har oplyst i udgifterne, og med 80% sandsynlighed ECT. Det er en SVÆR depression. Nej, med en svær depression ville du slet ikke mene, at du kunne have haft et deltids job, mens du gennemgik forløbet, og du ville i dag måske kunne holde et deltidsjob, med særlig hensyn til din tilstand. Du ville slet ikke kalde det for "dummyjob", det passer ikke med en person der selv har lidt så grusomt. Ved en svær depression har hjerne tage fysiologisk skade, det er forskellen på mild og moderat, og så svær depression. Hvis du var blandt de meget få der opnår fuld remmission efter behandling for en svær depression, ville du ikke længere føle at du skulle undskylde at du kostede samfundet penge, for du ville have forstået at du var helt uforskyldt. Det er bare for mange ting der ikke stemmer. Du ville heller ikke kunne have overkommet og overskuet det svære budget, og slet ikke en flytning uden en masse hjælp fra familie, kommunen eller venner. Det passer slet ikke med det billede du tegner. Du ville slet ikke starte i sådan et job efter en svær depression, det er næsten umuligt. Du ville også have været gennem samtaleterapi, og ikke været ude for de kurser du har talt om. Der er bare så mange ting der ikke stemmer i det du skriver.
Citat"
Men det manglede da også bare, for højeste sats på dagpenge (hvad de fleste kan få) ligger stadig over mindstelønnen for ufaglært arbejde"
Selv om jeg er enig med dig i det du skrev imellem de to citater, så har jeg tydeligt indtryk af, at din rigtige agenda er at få dagpengesatsen ned, og derfor tror jeg du bruger alle midler til at påvirke dem der læser. Den skal ikke ned, men mindstelønnen skal op. Det er fagforeningerne der sover i timen. Det burde ikke være tilladt at lønne ufaglært arbejde så lavt, og det er der fejlen ligger. Mindstelønningerne skal meget højere op, og dagpengesatsen er på det laveste den bør være.

Hvis nu din historie mod min mistanke er sand, så skal du vide at jeg mener det er flot, at du har klaret dig igennem alt dette imod alle odds. Du skal også tænke på perioden som noget du havde helt ret til, og slet ikke noget du skal fortryde. Netop ved at sikre at der er ordentlige satser til mennesker, sikrer man at de kan komme tilbage til arbejdsmarkedet når de får det bedre. Dine satser er jo gamle og fra en tid uden krise. Det kan også være du lige nu, som de fleste efter en svær depression, er i behandling med antidepressiv medicin for resten af livet, og den kan gøre dig lidt urealistisk, i forhold til hvad man kan klare, men det er en ønsket virkning når man har det svært.
Der kan i få tilfælde være et behov for at have et deltidsarbejde ved siden af en mild depression, der er i bedring, men det bliver i dag ret ofte groft udnyttet af kommunerne til, at nedbryde mennesker der i forvejen ligger ned. Det er faktisk i modstrid med menneskerettighederne, men det er de ligeglade med, for de har ingen penge. Det er langt fra alle depressive der er klar til at komme ud på et arbejdsmarked, der i dag slet ikke har tid, plads, og forståelse for deres tilstand, fordi nedskæringer og fyringer, har øget presset på dem der er tilbage så meget. Det var da alle var i arbejde, og alt var smukt og væksten bare steg og steg, men den tid er forbi. Det er så groft, at man har en automatisk ide om at depressive har bedst af at arbejde, for at skabe netværk og føle en værdi. Det stammer fra den overfladiske ide om at menneskers værdi og netværk kun kan findes gennem arbejdet, og i dag bliver de netop udstødt fra de andre på arbejdspladsen pga deres lidelse.
tilføjet af

Du har lidt ret

Mht. min svære depression, så må jeg erkende, at jeg var uarbejdsdygtig. Pga. 2 uduelige læger var det rent faktisk først 1 år inde i min ledighed, at jeg fik konstateret en middelsvær til svær depression hos en psykiater, som jeg endelig blev henvist til. Som jeg også har skrevet har de 3½ år betydet at jeg har fået styr på mit liv og bedre kan læse mine signaler for, hvornår jeg må sige "stop" til andre. I det hele taget det med at turde sige "stop" det er stadig noget relativt nyt for mig.
Tilbage til økonomien: Jeg har slet ikke noget skjult agenda. Det faldt mig bare ind, da jeg tog mit første ufaglærte arbejde efter 3½ år - et ufaglært samlebåndsarbejde i en produktionsvirksomhed med 3-holdsskift - at jeg nu pludselig måtte knokle så meget for kun at få et par tusinde mere ind på kontoen efter skat. Det underlige ved, når man begynder at få en højere indtægt, så bliver forbruget nærmest pr. automatik også højere. Ihvertfald for mig og nok også de fleste.
Min pointe var egentlig bare, at hvis man er TVUNGET til at leve for 10-11.000kr (eller 12.000 idag?) om måneden, så kan det også lade sig gøre i mange tilfælde. Jeg skal dog medgive, at det nok ikke kunne lade sig gøre, hvis jeg boede i en dyrere by. Men faktum var, at jeg stod med et økonomisk overskud hver måned mens jeg var på dagpenge. Men det handler nok for mig om, at der gik sport i at spare og tjekke i alle kanter og revner i økonomien.
Hertil skal jeg slutteligt sige, at det med garanti ikke kunne have ladet sig gøre, hvis jeg havde mødt min nuværende kæreste i den periode. Nu har vi en husstandsindkomst der er adskillige gange højere end dengang, hvor jeg gik på dagpenge, mange penge ryger direkte op i den blå luft, efter min mening. Bla. BURDE der være råd til at spare op til fast bolig, det er der dog ikke. Når jeg så begynder med at komme med de spareråd, som jeg fulgte, da jeg var på dagpenge, så er der for alvor en dårlig stemning, ja i det hele taget bare det, at jeg foreslår at vi begynder at spare...nå det er en helt anden diskussion...bare lidt galde, jeg skulle af med 😉
tilføjet af

Jeg tror vi er enige

Nu tror jeg vi taler samme sprog 🙂 Forstået sådan, at jeg godt kan forstå dig, hvad du mener, og hvor du kommer fra, og hvad der har sat dine tanker i gang 🙂 Jeg mener egentlig ikke at du er helt forkert på den.
Ja, jeg er enig i, at 12.000 kr(men ikke 10.000) i dag, burde være nok at leve for. Her tager jeg med i beregningen, at forældre også får anden hjælp. Tak, fordi du delte de andre informationer, og tak fordi du valgte at gøre det på et offentligt forum, for det er så svært at se bag folks motiver, når så mange opretter indlæg, alene for at sende et politisk budskab. Det føler jeg ikke lige nu er dit formål, så jeg har sikkert taget fejl, og det undskylder jeg for 🙂
Jeg mener personligt også, at folk kan leve for 12.000 kr i dag, og kan de ikke, er det ikke fordi beløbet er for lille, men fordi de har så meget gæld, og det er jo ikke statens skyld. Så vidt jeg ved, har en so-su-hjælper ikke meget mere udbetalt, de ligger vel omkring de 13-14.000(har ikke lige tjekket). Jeg mener heller ikke at beløbet skal sænkes yderligere, men omvendt så jeg hellere at satserne for bistand lå tættere på dagpengesatserne, så hvis det skulle betyde at man tager 1000 kr fra dagpengesatsen(max satsen) og overfører den til bistandssatsen, så ville jeg aldrig sige et ord. Man kan ikke påstå at folk bare kunne have meldt sig ind i en A-kasse, når ikke én eneste politiker eller økonom, kunne forudsige denne krise. Boligpriserne betød også at de færreste havde råd til A-kasse, med bolig 2 børn og faste udgifter. Derfor skal dagpenge og bistand nærme sig hinanden meget mere, men ikke for at skære, men kun for udjævne gabet.
Jeg er også indædt modstander af folk skal søge om de 100.´vis af forskellige ydelser. Man har i dag adgang til alle oplysninger om folk økonomi, så giv til dem der har et regulært behov, og fjern det fra resten. Lad os få stoppet det bureaukratiske papir tyranni(eller IT ) vi i dag ser, hvor den ene sagsbehandler efter den anden, skal godkende alt muligt, og folk skal være nasseeksperter, for at finde de tilskud de er berettiget(som i behov ikke krav) til, og vide hvad de skal skrive og må eje osv. Vigtig pointe her, er at troen på at folk kun søger efter behov, er SÅ forkert. Dem der i dag får, er dem der har familier og generationer med viden om hvordan man malker kasserne. De ved hvordan man kan få, mens de andre slet ikke kan gennemskue det papir tyranni og alle de sagsbehandlere, der sender dem rundt i systemet, selv om deres behov kan være meget større. Så stop alle de vurderinger, hvor det afhænger af om en eller anden sagsbehandler, har sympati eller frygt for klienten, og tildel ud fra færdige AUTOMATISKE systemer. Så er der få enkeltsager hvor det er indviklet, og dem kan sagsbehandlerne der i forvejen kæmper med et åndsvagt bureaukrati så tage sig af. Jeg er pensioneret, og har ikke haft brug for den type hjælp, men når jeg kan læse, hvordan mennesker der faktisk har et rigtigt behov, ikke kan overskue og magte at kæmpe sig gennem kommunernes bureaukrati, så bliver jeg godt nok bitter over at have betalt så meget i alle de år, når jeg samtidig tænker på alle dem der er eksperter i at malke systemet. Det var min galde 😉 Og så lige omkring depression. De skal lade staklerne være, og give dem tiden til at få overskud til selv at ønske behovet for at finde arbejde. Dem der ikke kan hjælpes, og har kroniske lidelser, skal ikke trækkes gennem et lidelsesmareridt, for at få førtidspension.
Jeg mener slet ikke der er noget forkert i, at folk lægger deres økonomi om, og at de skal spare, det er kun rimeligt så vi kan sikre at der er råd til, at hjælpe alle dem der skal have hjælp. Jeg vil faktisk gå så langt, at jeg mener at hvis alternativet til ikke at spare, er at kommunerne forsøger at smide folk ud i åndsvag nedværdigende aktivering, for at få voksne på 30-40 år til at flytte i campingvogn med familien, så de ikke skal udsættes for nedværdigelser, så må de hellere sænke beløbet, så alle kan få med værdighed, ind til der igen er arbejde. Vi skal heller ikke spilde en masse penge på samtaleterapi, når effekten er lige så god eller dårlig som antidepressiv medicin. Psykologer koster Ca. 700 kr i timen, og det er bedre med penge til mad, end penge til sniksnak. Det er også noget fis, at folk skal beskyttes bedre, bare fordi de har betalt et beløb til en A-kasse i Ca. 1 år, når bistandsklienter kan sendes ud i alt muligt. Ingen af dem skal nedværdiges, og de skal stille over for de samme muligheder. A-kasse kontingentet kan også trækkes fra osv, så det er bare en pengemaskine. Det er ok, i forhold til løn og forhandlinger og arbejdsvilkår, men ikke i forhold til at beskytte en gruppe mere end andre. Alle er mennesker.
Ufaglært arbejde og minimumslønningerne er stadig for lave, og jeg kan godt forstå du følte overgangen var underlig. Samtidig skal man huske, at man bidrager til, at en anden person måske kan få ro og overskud til at komme ud på arbejdsmarkedet igen, på samme måde som du fik det. Men 12.000 i dag(bemærk i dag) kan man godt leve for, og gabet til bistand er alt for stort.
tilføjet af

Faglært salgsassistent

Da jeg var "ung" interesserede jeg mig for salg og computere.
Så jeg tænkte at computer-sælger måtte være noget for mig.
Jeg brugte så 2 år på handelsskole og var en af de få "heldige" som faktisk fik den - ok den var nr 2 på min liste - men praktikplads i en computer-butik.
Et 10-tal til fagprøven skulle jo kunne bruges til at søge et job... TROEDE jeg.
Som FAGLÆRT salgsassistent vil de ikke engang have mig i fx Expert! Det er jo for dyrt hvis jeg som 28 årig med flere års erfaring skulle have 5 kr mere i timen end de ufaglærte på 18-20 år.
Ja faktisk vil de ikke engang have mig i fakta - der er en chef - og så er der 5 16-17 årige piger til 50 kr i timen eller lign ;/
Så jeg kunne ligeså godt have sparet de 4 år på SU/elevløn, og gået efter et nathold på fabrik eller lign og få 150 i timen eller lign.
7 års jobsøgning - har da haft forskelligt - men det har alt sammen været ufaglært på fabrik, avisbud!, og den værste: rense rådne sild ud af sådan nogle tønder--- argh.
Nu er jeg blevet så fattig at jeg har måttet flytte så langt væk for bare at have 20m2 at bo på, at der er urimeligt langt til det nærmeste skodjob (vikariat) - og har snakker vi mere end 6 timers daglig transport... XD
Atleve af su/elevløn/kontanthjælp/ussel løn til tider, har fx også betydet at jeg ikke har haft råd til at gå til tandlæge (de vil sgu ha 1000 kr for blot 1 hul)
Nu er mine tænder efterhånden så ødelagt at jeg aldrig smiler og knapt kan spise andet end flydende føde - godt hjulpet af uberrettiget politivold, som naturligvis ikke yder erstatning selvom DE har ødelagt mine fortænder.
Men det kunne jeg jo regne ud - for søger man erstatning - ja så bliver politiet sat til at "undersøge" sagen selv!
Det er det samme som at sige "jeg har kørt lidt for hurtigt i min bil - jeg "undersøger" lige sagen selv om jeg skal have en bøde...!
Så flydende føde - til nød kan man sluge pasta helt.
tilføjet af

til vaskepulver..

Det er bestemt et dyrt mærke du må bruge, Poul. hahaha
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.