88tilføjet af

Vil du have 23.000 ekstra om året?

Så var det en ide, at arbejde for at få afskaffet efterlønnen.
En afvikling af efterlønnen vil i løbet af bare ti år, give en gennemsnitlig familie i Danmark øget velstand for 23.000 om året og hæve den samlede danske velstand med 60 mia. og forbedre de offentlige finanser med 20 mia.
Så store er de gevinster der kan høstes ved fjerne efterlønnen. Det viser tal fra Finansministeriet, der har foretaget beregninger for DI.
Der altså tale om en ren win win situation, hvor både borgerne får en større velstand, men hvor også staten for forbedret de offentlige finanser, så der ikke skal skæres på sygehuse og ældrepleje.
Valget er så ret enkelt. Efterløn eller et fattigere Danmark med store nedskæringer.
http://borsen.dk/nyheder/privatoekonomi/artikel/1/198452/farvel_til_efterloen_giver_familier_23000_kr_ekstra.html
tilføjet af

Nej tak

Efterløn - ja tak
tilføjet af

Så kan du selv betale!

tilføjet af

Du er godt nok naiv

Kan du ikke se at det er bestilt arbejde.
tilføjet af

Hvor mange nye tråde

skal der oprettes herinde om efterlønnen ?
SØG i debatten på "efterløn", og der er tonsvis af meninger fra den sidste måned at læse, der er ingen grund til at starte det hele forfra 2-3 gange om dagen for at læse de samme meninger igen-igen-igen.
tilføjet af

OECD: Afskaf den danske efterløn

Du er da noget sur og vrissen - der er intet galt med disse beregninger.
...
Mærkbart højere skatter
- Risikoen er, at Danmark får en lavere økonomisk vækst, mangel på arbejdskraft og store offentlige udgifter, der kræver mærkbart højere skatter, eller at man alternativt skærer ned i de sociale ydelser, siger Patrik Andersson.
.....
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/11/22/231325.htm
tilføjet af

Vorherrebevares

Hvad er det vor en grammofonstift du er vaccineret med? Kan du også messe det? Prøv lige at læse hvad det er du helt præcist skriver - i løbet af 10 år? Er du mongol?
tilføjet af

Spørgsmålet er meget aktuelt

Nu vil LO bekæmpe en efterlønsreform - er du ikke enig i at viden er bedre end fordomme? 🙂
tilføjet af

Jeg har tænkt på at lave en ny tråd der hedder

Skal de 8,5 mia det koster i starten at afskaffe efterlønnen hurtigt, betales gennem skattestigninger - eller skal de betales ved at stifte lån.
Nu kan jeg forstå, at du mener de 15-20 tråde, der handler om det samme er tilstrækkeligt.
Er det korrekt opfattet?
🙂
tilføjet af

Det er jeg, men derefter ophører enigheden med dig

Aktualiteten består kun i at spillet for galleriet skal køre for at beskæftige dilletanter som dig, mens de ordner, de ting du ikke skal stikke næsen i.
tilføjet af

Havde Nyrup eller Fogh afskaffet den

Så havde de været i kassen nu.
Desto vigtigere er det at få gang i reformerne nu.
Læs og forstå!
tilføjet af

Vælgerne skal kaste efterlønnen på lossepladsen

Det er det som det handler om 😃
tilføjet af

20 mia. i gevinst i år 2020

Det er om 9 år og er ikke hurtigt
23.000 for en dansk gennemsnitlig familie - det er det som en manglende afskaffelse koster.
Om din påstand om de 8,5 mia. - Ja, det er muligvis prisen hvis verden stod stille, men det gør den ikke. Bare hør Helle og Villy - de vil øge arbejdstiden med 12 minutter - det svarer til efterlønnen - så langt burde selv ud kunne tænke 😃😃
tilføjet af

Rettelse - 60 mia, i gevinst i 2020

De 20 mia. er forbedringen på statsbudgettet.
tilføjet af

8,5 mia er prisen i starten, hvis vi gør det hurtigt

Hvad det vil koste os i begyndelsen, hvis vi gør det langsomt, afhænger af konjunkturerne, og hvor hurtigt det træder i kraft.
På meget langt sigt(måske fra år 2025), vil der være en pæn besparelse, det har du da ret i.
tilføjet af

- og få råd til krigen i Afghanistan

Problemet er bare, at det koster 8,5 mia i begyndelsen at afskaffe efterlønnen, og der går mange år inden besparelserne kommer - men staten kan låne pengene, så vi kan få råd til at fortsætte krigen i Afghanistan, og så betale lånet tilbage, den dag besparelserne ved at afskaffe efterlønnen kommer.
Så bliver alle glade.
🙂
tilføjet af

Det er i 2020 - så udfasningen kan begynde nu

I øvrigt regner S og SF med 15 mia, i kassen med deres 12 minutter, men fint at du så indrømmer at det vil koste "kassen" hvis de indfører de 12 minutter - hvordan det så end skulle indføres (farvel til ferie og barsel).
Får de ikke indført de 12 minutter mangler de 15 mia. - 15 mia, år ud, år ind 😃😃😃
tilføjet af

Nej det koster ikke afskaffe den "i starten"

Og slet ikke så meget som de 12 minutter som S og SF behøver for at få deres 15 mia. hjem 😃😃
Dit forsøg på at blande krigen i Afghanistan ind i sagen er ligeså ubegavet som når Mjølner sankker om muslimer i alle tråde 😃😃😃
tilføjet af

Så ville yderligere være arbejdsløse

der er allerede 130.000 arbejdsløse, så hvis efterlønnen ikke fandtes i dag - ville køen af arbejdsløse være endnu større - så tænk dig om "Anonym". Arbejdsløsheden forsvinder ikke indenfor de næste 5 år - det kan vi takke den siddende VKO regering for!
tilføjet af

Det lyder som bestillingsarbejde fra Claus Hjort

Du kan opstille mange forskellige beregningsmodeller, og det er helt sikkert at Claus Hjort har bestilt denne beregning, som derved støtter statministerens ide. 🙁
tilføjet af

Det er netop ikke korrekt

Det er så min egen tese, men siden 2000 har der været stor stigning i ledigheden og havde man ikke smidt 10.000 på forsørgelse hvert år, så var beskæftigelsen steget endnu mere og der var heller ikke kommet det lønpres vi så!
Nyrup og Fogh skulle have lagt efterlønnen i graven, men nu er det så Løkke Rasmussen der tager ansvaret - på samme måde som med afkortningen af dagpengeperioden.
Som sagt - antallet af jobs er ikke konstant - og det er antallet af ledige heller ikke.
Tænk hvis man havde sparet at sende efterlønnere på forsørgelse de sidste 10 år?
Så kunne måske mellem 100 og 200 mia. været brugt på skattelettelser til erhvervslivet og havde givet flere jobs og velstand.
tilføjet af

Krigen er en af de ting vi vælger imellem

Det er indlysende, at når man taler om, at vi ikke har råd til at beholde efterlønnen er det på grund af, at der er andre ting vi hellere vil have.
Det er altså et prioriterings spørgsmål, hvis debatten ikke skal blive alt for primitiv.
Det gælder ikke alene krigen i Afghanistan, men det kunne f.eks. også være, at vi hellere vil have skattelettelser i topskatten (og fortsætte krigen) - end efterløn.
Vi kan ikke vide hvad det koster, at afskaffe efterlønnen, fordi vi ikke kan se ind i fremtiden.
Der vil under alle omstændigheder gå en del år, inden vi mærker noget til besparelser, men det har vi jo allerede debatteret i de andre tråde.
tilføjet af

Det kunne ingen regering forudse

Læsset væltede jo i løbet af blot to måneder i efteråret 2008, i sommeren lige inden var der meeeeeget store vanskeligheder med at skaffe hænder, hvilket resulterede i at selv vikarbureauerne meldte hus forbi og nogen af dem gik på røven.
tilføjet af

Du mener på samme måde som de 12 minutter?

Som du kan se længere oppe i tråden, så mener OECD også at efterlønnen hindrer vækst i Danmark.
Men må jeg spørge sig - hvorfor så negativ og se så sort på det - der er heller ikke nogen substans i din kritik. Ingen.
tilføjet af

Ikke rigtigt

I sommeren 2008 var der stor mangel på arbejdskraft, og så var det at det gik ad helvede til i efteråret.
tilføjet af

Danmark kan ikke isolere sig fra virkeligheden

I øvrigt er der et bredt forlig bag indsaten i Aghanistan.
Men det har intet med efterlønnen at gøre - efterlønnen koster 20 mia. og hindrer velstand for 60 mia.
tilføjet af

Det er så min egen tese,

"Det er så min egen tese" - det har du selvfølgelig ret til.
Men fakta er, at der er 130.000 arbejdsløse - hvoraf en stor del er kommet fra det offentlig.
Mange af dem der er gået på efterløn har tidligere også været i det ofentlige, hvor de enten er blevet fyret, eller hvor man har bedt dem og 55-60 år om at forlade deres job.
Hvormange har Skat ikke tvunget ud, i forbindelse med af flytte folk til Ringkøbing?
tilføjet af

Der er stor forskel på de to forslag

Begge handler om at skaffe arbejdskraft i fremtiden.
De 12 minutter kan man indføre ret hurtigt uden problemer, og de 12 min. skal ikke indføres, mens der er udsigt til arbejdsløshed.
Arbejdsløshedssituationen kan man derimod ikke vide noget om, hvis efterlønnen afskaffes langsomt.
Hvis efterlønnen afskaffes meget hurtigt, vil det koste 8,5 mia. om året - og det er overvismanden også enig med mig i.
tilføjet af

Der var mangel på arbejdskraft i 2006

I øvrigt ville en afskaffelse af efterlønnen i 1998 under Nyrup/Jelved med en indfasning på 10 år, så de ældre kunne planlægge, havde betydet at efterlønnen havde været væk i 2008 og beskæftigelsen var steget med 100.000.
Altså - store tals lov 🙂
Det har virkeligt kostet kassen ikke at have fået de nødvednige reformer igennem.
tilføjet af

Ja, - overvismanden er enig med mig

Man udfaser efterlønnen med maks 10 år og så er den væk i 2020.
Det giver 20 mia. i bedre finanser i år 2020.
De 12 minutter skal S og SF bruge ret hurtigt. Ellers mangler deres såkaldte plan 15 mia. da de afviser besparelserne i Genropretningspakken 🙂
tilføjet af

Jo - Nyrup vidste det allerede i 1998

Det var derfor han begyndte at forringe efterlønnen for deltagerne.
På samme måde som dagpengeperioden blev sat ned.
tilføjet af

Afskaffelse af efterlønnen giver ikke ledighed

Det er det som overvismanden og alle andre førende økonomer er enige i.
Særligt når det er en udfasning over en periode og ikke fra år til år.
Bemærk at det kun gælder nye efterlønnere og ikke dem der allerede er på efterløn 🙂
tilføjet af

Og så min sædvanlige smøre

Ingen vil ansætte ledige ældre, og det er dem der først bliver prikket når der skal fyres.
Det kræver en holdningsændring hos både private og offentlige arbejdsgivere, måske endda lovgivning mod fyring af ældre, ligesom at der skal meeeeget gode grunde til at fyre gravide kvinder eller dem der er på barsel.
Sidst er det PostDanmark der skal spare 2000 medarbejdere, det sker på bekostning af de gamle medarbejdere der allerede er blevet orienteret.
PostDanmark er en STATSLIG virksomhed, så vidt jeg ved er der ikke kommet et kvæk fra regeringen i om den sag selv om regeringen opfordrer til at holde på de ældre.
Nå ja, de fyrede bliver tilbudt en attraktiv aftrædelsesordning, men det er jo også en form for efterløn........og sikkert dyrere for skatteyderne.
Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.
tilføjet af

Tror du virkelig

at de ville komme med en anden beregning, hvis det gik imod VKO og Claus Hjort?
Det er nøjagtigt som statistik - det er oftest som en godt skjult løgn.
tilføjet af

De ældre er allerede i beskæftigelse

85 % af nye efterlønnere kommer direkte fra et job.
At gøre mere for ældre ledige, er jeg enig i, men de har faktisk en lav ledighedsprocent.
Under Nyrup fjernede man den tidlige efterløn for 55 årige - i dag har gruppen 50-59 lavere ledighed end resten af dem i beskæftigelse.
Se dog mulighederne 😉
tilføjet af

De samme beregninger kommer fra Det Økonomiske Råd

Afskaffelse af efterlønnen giver en besparelse på 20 mia.
Jeg synes det er uanstændigt at smide den regning ud i samfundet, fordi der er folk der lever i uvidenhed og frygt.
tilføjet af

Sludder og vrøvl

Han vidste IKKE at verdensøkonomien ville kollapse i september 2008.
INGEN levende sjæl, det være sig halvfulde LO-folk, kokainsniffende universitetsprofessorer, selvhøjtidige vismænd, heller ikke Du eller jeg, ved hvad der sker i 2018, det ENESTE tal man kan forholde sig til er hvor mange der er i den arbejdsdygtige alder til den tid, om de har arbejde eller ej afhænger aldeles og totalt af verdenskonjukturerne.
tilføjet af

Jo - Nyrup vidste godt at efterlønnen var skadelig

Derfor reducerede han tilgangen til den, på samme måde som han reducerede dagpengeperioden og gav de unge et spark i enden.
Dette ville ikke føre til højere ledighed, men højere beskæftifgelse.
Desværre var han ikke konsekvent nok og Fogh fulgte ikke op.
Det har kostet os dyrt.
Hvis folk vil gå på efterløn, så må de spare op selv.
tilføjet af

Ud med VKO

Det har intet med uvidenhed og frygt, at den eksisterende regering skal udskiftes.
De har siddet på deres hænder i formange år, og kun sørget for deres egne pensioner og ministerbiler, samt skaffet skattenedsættelser til de højst lønnede.
Derimod er de ligeglade med arbejdsløse, de skiftende beskæftigelsesministre har kun sørget for, at de ledige er blevet jagtet og sendt på ligegyldige kurser m.m. 🙁
tilføjet af

Muligt

Men er de blevet fyret i den alder er det svært at finde et job som det er i dag.
Arbejdsgiverne må jo ikke sige direkte til folk at de ikke kommer i betragtning til et job grundet alderen, men der er hundredevis af måder at omgå dette på.
tilføjet af

Så slap dine "argumenter" op

Skal vi så spare 15-20 mia. på sygehusene, fordi raske efetrlønnere skal gå derhjemme og nyde livet?
tilføjet af

Nej, de er i job

På samme måde som dem på 55 år.
De smuttede på efterløn under Nyrup, men har i dag den laveste ledighed.
Derfor skal efterlønnen væk - 23.000 pr. familie og ingen besparelser på sygehusene - det er din pris for din fordomme.
tilføjet af

Hold op med dit vrøvl

Skal vi komme med dumme ideer, er der jo mange:
Fjern SU, børnepenge o.s.v. - men det er jo ikke det vi snakker om.
Så hold op med dine raske efterlønnere - tror du virkeligt, at der er job til dem - når der i dag er 130.000 ledige - hvoraf mange har ret til efterløn, men endnu ikke har valgt den løsning. Jeg håber fortsat på et job - måske når vi får skiftet regering!
Jeg mistede job i det offentlige, da det VKO slog bremsen i - det ville være fornuft at jeg kunne udføre mit job, fremfor at være på dagpenge og den megen unødige kontrol.
tilføjet af

Fjernelse af efterlønnen giver ikke ledighed

Læs dog hvad man skriver til dig!
Derfor er det en god ide, at fjerne den - særligt da alternativet er massive nedskæringer i det offentlige forbrug og lavvækst - lavvækst der ikke vil skabe jobs!
tilføjet af

Selv spare op ?

Så skal der laves en ny model for opsparingen, som det er lige nu skal der spares meget op for at dække en nettoindkomst på 150.000 i tre år, i og med staten scorer 40 % af private pensionsopsparinger, det kan de lavtlønnede som er tvunget til at købe et dyrt hus for at bo i nærheden af jobbet ikke klare, desuden kan evt. friværdi i huset hurtigt falde, hvad vi ser gang på gang.
Og lige i de her dage vil flere pensionsselskaber meeeeget gerne sætte den garanterede rente ned.
Nok en meget dum ide fra min side......man kunne måske bevare efterlønnen men sætte egenbidraget en del op ???? Det nærmer sig Din bemærkning om at folk selv kan betale.
tilføjet af

Ja, du kan selv spare op til efterløn

tilføjet af

Hvorfor ikke

Hvis der ikke er job, kan systemet ikke opsamle dem.
Du lyder som en fra DI eller andre arbejdsgiver organisationer - der ansættes ikke folk over 55 - arbejdsgiverne er ikke interesseret i det grå guld.
Men du mener måske, at med en stor arbejdsløshed kan arbejdsgiverne presse lønnen i konkurrence med polske og indiske medarbejdere.
Og hvis regeringen fortsat støtter, at f.eks. Vesta/Rockwool kan flytte arbejdspladser til udlandet og kun skaffe store overskud til aktionærerne - så er VKO den rette regering. 🙁
tilføjet af

Nye efterlønnere er netop i jobs

At de så ikke længere går på efterløn, betyder ikke at de bliver ledige - de fortsætter netop i beskæftigelse og betaler skat istedet for at de modtager efterløn.
På den måde besparer staten millarder - 20 milliarder på sigt.
Det var denne manøvre Nyrup og Fogh skulle have gennemført for længe siden 😉
tilføjet af

Du læste ikke hvad jeg skrev

Mange lavtlønnede har ikke råd til den opsparing.
tilføjet af

Hvad har det med sagen at gøre?

Skal der gælde forskellig pensionsalder afhængig af indkomst?
tilføjet af

Nu er DU rundforvirret

Pensionsalderen er ikke nævnt, jeg skrev blot at mange lavtlønnede ikke har råd til at betale 1000-2000 om måneden.
Alt for mange har heller ikke betalt a-kassebidrag, men det er så billigt at det er åndssvagt at lade være.
tilføjet af

Efterløn/dagpenge betaler også skat

"Anonym" - dagpengemodtagere og folk på efterløn betaler også skat - hvis du ikke skulle være klar over det!
Samtidig er der stor forskel på udgifterne til dagpenge og efterløn. Det maksimale beløb du kan opnå på efterløn, svarer til dagpenge satsen - men mange efterlønsmodtagere modregnes hvis de selv har sparet op til pension. Hvis du ikke har opfyldt beskætigelses kravet til 62 år, eller går på efterløn før den periode modregnes de for alle deres pensionsordninger (uanset om de udbetales eller ej) og selv forkert opgørelse af kapitalpensionsbeløb modregnes. (Jeg har f.eks. en del værdiløse Roskilde Bank aktier, men de modregnes med den værdi de havde ½ år før jeg fik efterlønsbeviset - og jeg fik at vide, at det kunne ikke rettes. Så pga. modregninger vil jeg miste 30-40.000 kroner af min efterløn. - Så derfor er jeg pt. ikke interesseret i, at gå på efterløn.
Selv når man bliver 62 og har opfyldt beskæftigelsekravet, blier man modregnet for livsvarige pensioner (selvom de måske først hæver dem når man bliver 65).
Og som det sidste, hvis der var job nok - kunne mange efterlønnere supplere efterlønnen med normale job/virkariater m.m., hvor man modregnes time for time. Men det kræver altså job.
Og så fordeling af efterlønnere iflg.Danmarks Statistik:
Antal på efterløn er i perioden 2004 - 2010 faldet fra ca. 180.000 til 121.700 i 2010.
Der er 256.600 over 60 år, der er forsikret med efterløn, men det er kun de 121.700 af samme gruppe der modtager efterløn = 47,4 pct.
I 3. kvartal 2009 var der 129.623 på efterløn, med følgende fordelingen på alder:
60 år - 9.428
61 år - 16.463
62 år - 26.872
63 år - 34.913
64 år - 37.259
65 år - 4.687
Og til gengæld havde vi 244.600 personer på førtidspension i januar 2010.
Så kan vi jo tænke over det - om det er det næste VKO vil fjerne, er måske deres plan.
tilføjet af

Slap dog af - går det for hurtigt for dig!?

Der er mulighed for at spare op selv hvis man vil gå på tidlig pension.
Ellers er der den almindelige folkepension der er til ALLE!
tilføjet af

Der tager du fejl

De FÅR fra statten og betaler så en del TILBAGE.
Men netto FÅR de.
tilføjet af

Det får offentlige ansatte også

"Anonym" - du er ikke værd, at bruge tid på.
Du ved ikke en skid om tingene.
Og hvis man samtidig får mindre i efterløn end dagpenge, må der også være penge at spare her!
tilføjet af

Offentligt ansatte arbejder!

Faktum er at samfundet ikke har råd til at betale 18 mia. i efterløn. Alternativet er at der skal skæres på sygehuse og ældrepleje!
tilføjet af

ekstra beskatning til kontroludgifterne

i forbindelse med privatisering og tilskud til privatiserede institutioner også ved eventuelle konkursrytterier og rene underskud, kommer der nok til at være meange ekstra gifter fx greenkardordninger til ansættelse af personale på de privatiserede institutioner, fordi med danske overenskomstlønninger kan budgettet ikke holde sig fra store røde fede typer i udkanten af regnskaberne.
tilføjet af

Så giv os dagpenge

Så du mener, at det er billigere at lade folk gå på dagpenge.
Men det kan man selvfølgelig kun i 2 år, med VKO's sidste udspil.
Derefter skal folk så på kontanthjælp, og efterfølgende på førtidspension.
For mit eget vedkommende, kunne udføre et fornuftigt arbejde (hvis de havde nået, at sætte underskriften på kontrakten) inden VKO udsendte begrænsning til alle ministerier.
Men sådan er det, VKO synes at det er bedre at udbetale dagpenge fremfor løn til job, som nu ikke bliver udført.
Hvordan er det mig dig selv - modtager du SU eller er du på kontanthjælp? 😉
tilføjet af

De er jo i arbejde

Så hvorfor skulle de have dagpenge?
Du læser ikke det som man skriver, det som der står i kilderne, men du skaber din egen virkelighed ud fra dine fordomme.
Den slags kan man ikke basere et lands økonomi på!
tilføjet af

Hvor får du penge fra

Du har ikke svaret på, hvorfra du får penge:
SU / kontanthjælp eller førtidspension - eller bor du fortsat hjemme hos dine forældre?
tilføjet af

Regeringens økonomiske sans er til rotterne

Mens der har været en stor vækst i den offentlige sektor, har den været mådelig i Dansk Erhvervsliv. Det er ikke kun krisen, der er skyld i det, for lavvæksten har varet meget længere tid end krisen, og vore nabolande klarer sig betydeligt bedre.
Hvis vi f.eks. havde formået at holde svenskernes væksttempo, havde dansk økonomi været 231 mia. kr. større.
Ifølge OECD er udsigterne for dansk økonomi frem til 2025 de dårligste i hele Vesteuropa, og det er altså de samme mennesker, som har bragt os i denne situation, som nu lover guld og grønne skove, hvis vi afskaffer efterlønnen.
Hvis vi lytter til dem, bliver vi snart fattigere end Tyrkiet.
tilføjet af

Vil du have børn?

Så betal selv!........... dine snotnæsede unger er ikke samfundets problem..... så enkelt er det............ nasserøv.
tilføjet af

Anders Surmulesen.

Har jo ikke andet at lave!.............. undtaget når kæresten Simon Emil kalder.
tilføjet af

Hvis eneste viden.

Du indehaver er fordommene om efterlønnen!...................... så ser det sgu sløjt ud.
tilføjet af

Nej ikke helt

Citat: "Hans Jørgen Whitta-Jacobsen peger på, at det også er derfor, at ordningen skal udfases langsomt f.eks. over 15 år."
Det mener han, fordi han godt kan se, at det vil koste mange penge at udfase efterlønnen hurtigt, og at arbejdsmarkedet skal have tid til at absorbere de ekstra hænder.
Så er vi altså fremme ved 2025, inden efterlønnen bliver helt afskaffet.
Det er noget helt andet end Helles forslag, som hurtigt kan skaffe den arbejdskraft, vi har brug for - og man behøver ikke at gøre det, før der er brug for arbejdskraften.
Link:
http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/198840/det_koster_milliarder_at_afskaffe_efterloennen.html
tilføjet af

Man kan ikke stole på beregninger der er

udarbejdet af ARBEJDERBEVÆGELSENS ERHVERVSRÅD¨, de er ikke uvildig .
Men købt af forbundene til at nå det resultat der er betalt for.
tilføjet af

Der ingen der er uvildige

det gælder alle beregninger - ingen ved hvad fremtiden bringer.
tilføjet af

Tag dig sammen og følg mere med

Henrik Herløv Lund er ikke fra ARBEJDERBEVÆGELSENS ERHVERVSRÅD.
Økonomisk overvismand Hans Jørgen Whitta-Jacobsen bestrider ikke Henrik Herløv Lunds beregning.
Citat:
"Men den tager sit udgangspunkt i, at ikke en eneste af de personer, som arbejdsstyrken vil blive udvidet med, kommer i arbejde. Men hele meningen med øvelsen er selvfølgelig, at de kommer i arbejde," siger Hans Jørgen Whitta-Jacobsen.
Så nu venter vi på, at Europas dårligste økonomer i regeringen får skabt nogle arbejdspladser til efterlønsmodtagerne - måske er det en god ide at skabe arbejdspladser først? for tilliden til at regeringen magter opgaven, kan efterhånden ligge et meget lille sted.
Det ser skralt ud ifølge OECD, som forventer lavvækst i Danmark i de næste 15 år, hvis vi ikke får en ny regering, eller denne regeringen ikke tager skeen i den anden hånd.
I de sidste 6 år har vi ligget i bunden af OECD landene økonomisk.
tilføjet af

Jo - han helt er enig med mig

Om det bliver 2020 eller 2025 betyder intet i den sammenhæng,
Det afgørende er at der bliver sat en reform igang. Såvidt planerne fra regeringen sker udfasningen ført fra 2014 og frem til 2024 😮
Thornings 12 minutter kan vi dog ikke få at vide hvordan skal komme, selvom det er centralt i deres finansiering!
Så jo længere de venter med dem, jo større bliver hullet!
tilføjet af

Ja, topskatten burde være fjernet

Dertil burde der være taget fat om efterlønnen, så udfasningen var sket fra 2010 - dertil afkortningen af dagpengene. Det skulle være sket i 2008.
Men det er netop det som der tages fat på nu.
Omkring det offentlige forbrug - ja, der førte man socialdemokratisk politik, men det sjove er at SF og S ikke vil skære merforbruget væk.
tilføjet af

Nu lyder du, som en sand LA

de går jo ind for alt dette, og skal der ekstra tilskud til alle medlemmer af LA.
Da de aldrig har forstået hvilket parti de tilhører - jeg tror de skifter navn efter næste valgnederlag. - Det skal måske hedde Liberal Sex?
tilføjet af

Godt med lavere marginalskat

Det har OECD også anbefalet.
Faktisk begyndte Nyrup/Lykketoft med det i 1993.
Da jeg kan, se at du ikke har noget at byde ind med, formoder jeg at det læiger uden for dine evners grænser 😃
tilføjet af

Du har stadig ikke svaret på

hvordan du får dine penge:
SU / børnepenge / førtidspension eller bor du stadig hjemme.
For du kan da ikke være på efterløn/folkepension, med dine barnlige indstillinger.
tilføjet af

Mens vi venter på efterlønsmilliarderne!

Vi glemmer helt, at staten havde et underskud sidste år på op mod 100 mia, og at regeringen forventer et underskud i år på 80 mia - i rusen over, at Løkke vil spare 18 mia på efterlønnen i år 2025.
Staten låner altså lige så meget i disse år, som besparelserne på efterlønnen vil indbringe indtil et pænt stykke tid på den anden side af år 2030. Dertil komme renterne af statsgælden.
OECD forventer en særdeles lav vækst i dansk økonomi indtil å 2025, faktisk er det kun Japan ud af de 31 OECD-lande, som forventes at få en endnu ringere vækst end Danmark.
Måske skal vi lige spise lidt brød til, inden vi fejrer, at regeringen har reddet dansk økonomi - hvis det altså overhovedet skulle lykkes for regeringen at afskaffe efterlønnen.
tilføjet af

Du lyder ligesom en musik CD.

Det samme refræn igen og igen.
tilføjet af

Derfor skal efterlønnen også væk og topskatten ned

Men det bryder du dig du dig ikke om 😃😃😃😃
Alene af den grund, er det en fryd at se alle de røde sprælle i nettet.
tilføjet af

Det er måske sælspækket

Eller også har været i drikkelag - den slags sker oppe i det høje nord.
Nu er hans efterlønsmyte afkræftet da han opdagede at de 12 minutter fra Villy og Helle svarede til efterlønnen 😃
tilføjet af

Ja, du lyder som en CD

Er det LA, der har udgivet den?
Og du mangler forsat, at svare på et væsentligt spørgsmål.
tilføjet af

Har du også været på druk

du lyder sådan - og når du så er blevet ædru, hvordan tjener du dine penge?
Er det kontanthjælp, førtidspension, børnepenge eller SU - svar nu!
tilføjet af

Hvordan skulle det lykkes?

I betragtning af, at VKO ikke bliver genvalgt og LA ikke kommer over spærregrænsen?
tilføjet af

Ja - og så bliver du modregnet i efterlønnen

og når det bliver tid til folkepension, mister du også mulighed for ekstra tilskud.
Hvor meget har du allerede sparet op?
tilføjet af

Hvornår skal du selv starte på arbejdsmarket?

For med de indstillinger du har, lyder du ikke som om - at du nogensinde har været på arbejdsmarket.
tilføjet af

Nej tak, hvad skal jeg med dem?

Giv mig livskvalitet i stedet for de fucking penge.
tilføjet af

Jeg bor hos kommunen

og det er gratis.
tilføjet af

VK er altså Socialdemokrater

Det mener du vel er et argument for at stemme på VK - ha ha ha
Jeg forstår slet ikke blå stue, der beskylder sig selv for at være ligesom oppositionen - som en del af valgkampen.
Heldigvis kan danskerne sagtens se forskel på partierne, og på at overvågningssamfundet er noget helt andet end et velfærdssamfund.
tilføjet af

Genbrug af valgkamp

Måske kan VK genbruge Uffe Ellemanns valgplakater?
tilføjet af

Næ egentlig ikk,,,,

vil bare gerne beholde de 17 mill jeg tvinges til at betale i arveafgift...vi´sku hellere, frivilligt, gi 50% af dem til at financiere efterlønnen.............
TF
tilføjet af

Du har vist ikke læst artiklen

Den handler ikke om den lille sjat penge du evt. har indbetalt. Dem skal du nok få tilbage.
Det handler om, at afskaffes efterlønnen, så vil det give en større økonomisk vækst og dermed en større velstand!
tilføjet af

den afskatter sig selv

med den dumme kommentar som Lars Lykke er kommet med i dag, bliver der færre og færre der vil deltage i efterlønnen.
Som Lars Lykke siger i dagens pressemøde:
"Ufaglærte i 30'erne er den gruppe i arbejdsstyrken, hvor færrest betaler til efterlønsordningen, og derfor vil under halvdelen af fremtidens ufaglærte have mulighed for at gå på efterløn."
Er der noget, at sige til det - nu hat VKO igennem mange år forsøgt at nedgøre fadforeninger og deres betydning - herunder også efterlønnen.
Ledighedsperioden har de nedsat til 2 år, og tilsvarende har de udhulet efterlønnen - nedsat efterlønsbeløbet og et øget krav til medlemsskab - som i dag er mindst 30 år og senest fra 32-årsdagen. Så kan jeg godt forstå, at de unge ikke har tiltro til, at efterlønnen findes når de når den alder.
Nu kan vi også se de sidste løftebrud - i December sagde Lars Lykke, at der ikke skulle røres ved efterlønnen. Men så blev det 1. januar 2011 og så var meldingen, at efterlønnen skulle afskaffes. Og straks meldte konservative ud med, at det sparede efterlønsbeløb skulle bruges ti skattelettelser.
Jeg kunne forstå hvis det kun var Liberal Alliance der kom med sådan en udmelding - de skal jo skynde sig, at samle stemmer til det kommende valg. Ellers ender de jo med, at skulle oprette endnu et parti - det skal måske hedde Liberal Sex Alliance+
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.