19tilføjet af

Venstre ude af forhandlinger om brandskat

Venstre vil ikke være med til at hæve skatterne på olie fra nordsøen, for at finansiere endnu et Rødt togflop.
Link til artikkel JV
Hvis man tænker på hvad der i forvejen bliver sprøjtet af skattekroner i Danske jernbanesystemer, så virker det også for mig, fuldstændigt uforståeligt at der ønskes at øge skatterne yderligere.
Sammenligner man med vejtrafikken, hvor der er ufatteligt mange dræbte og tilskadekomne, foruden helt uoverskuelige omkostninger, fordi vejnettet er nedslidt og helt utilstrækkeligt, så har jeg fuld forståelse for at Venstre ikke vil fylde penge i jernbanesystemet.
For mig, må fokus på investeringer i det Danske trafiknet, skulle ligge på vejnettet, hvad med dig ?
tilføjet af

Investeringer i det danske jernbanenet halter

Dels er det nedslidt, dels er der trængsel og lave hastigheder og dels sakker Danmark bagud resten af Europa.
Norge vil i de næste 10 år investere op mod 100 mia. i jernbaneanlæg.
tilføjet af

Rent vrøvl

Det er jo noget forfærdelig vrøvl.
Først og fremmest, så er IC4 ved at være leveret, så der er helt nye tog, man kan køre med. At DSB ikke syntes de gider køre med IC4 og derfor ikke får dem på skinner, bliver jo ikke afhjulpet ved at brænde endnu flere penge af.
Den side af sagen handler om at få de IC4 på skinner, og så bruge det materiel og de muligheder der er til rådighed.
For det andet, på banesiden, er der investeret i et helt nyt signalsystem, så selv hvis IC4 ikke lever op til kravene om sammenkobling, eller krav om hastighed, så kan rejsetiden væsentligt forkortes gennem højere frekvens.
Hvilket logistisk set, er den bedste måde at indrette det Danske jernbanenet, da Dansk jernbanes infrastruktur ikke er tilpasset højhastighedstog.
tilføjet af

Staten er gået glip af 124 mia. fra Nordsøen

Den danske statskasse er de seneste 10 år gået glip af op mod 124 milliarder kroner.
Beløbet er så stort, at det ifølge økonomer kunne have afbødet de værste konsekvenser af den økonomiske krise.
http://politiken.dk/politik/ECE2004698/staten-er-gaaet-glip-af-op-mod-124-mia-fra-nordsoeen/
Mærsk har så ikke været i krise - for under finanskrisen har Mærsk præsteret det ene rekordoverskud efter det andet.
Hvor stor er glæden ved at være et olieproducerende land, når Venstre forærer overskuddet til kammeraterne?
tilføjet af

Du kobler det sammen med Mærsk

Det er jo noget forfærdelig vrøvl.
Først og fremmest, så er IC4 ved at være leveret, så der er helt nye tog, man kan køre med. At DSB ikke syntes de gider køre med IC4 og derfor ikke får dem på skinner, bliver jo ikke afhjulpet ved at brænde endnu flere penge af.
Den side af sagen handler om at få de IC4 på skinner, og så bruge det materiel og de muligheder der er til rådighed.
For det andet, på banesiden, er der investeret i et helt nyt signalsystem, så selv hvis IC4 ikke lever op til kravene om sammenkobling, eller krav om hastighed, så kan rejsetiden væsentligt forkortes gennem højere frekvens.
Hvilket logistisk set, er den bedste måde at indrette det Danske jernbanenet, da Dansk jernbanes infrastruktur ikke er tilpasset højhastighedstog.

Nordsøolien er det største oliefund i verden, siden olien i Mellemøsten blev fundet i 1960'erne, og vi var så venlige at give Mærsk koncession i den danske del af nordsøen - mens hele verdens oliefirmaer stod i kø for at få lov til at bore.
Så er det ikke for meget forlangt, at Mærsk betaler lige så meget i skat, som de øvrige olieselskaber gør i resten af Nordsøen.
I øvrigt er skinnenettet forsømt, og elektrificeringsgraden ringe - og det kan ikke løses ved at lade IC4 køre mere.
tilføjet af

Der er investeret 124 milliarder

Det er selvfølgelig bedre at f.eks. Mærsk investerer og betaler Skat, frem for at pengene havner i en togfond.
De tog kommer jo aldrig nogen til gode, så længe de står og glor uden at blive brugt.
Det er jo indlysende.
Med alt respekt 😉
Få de tog ud at køre og benyt de muligheder der er, inden der fyldes en eneste krone i det grisseri.
Kan man ikke finde ud af at bruge det materiel man har fået, så kan der umuligt være grundlag for at forvente yderlige støtte.
Selv de rødeste forskere, kan ikke se der er noget alternativ til IC4. Link til DR.
tilføjet af

Der er vel også på vej

Fra den 19. august 2013 køres der igen med sammenkoblede togsæt i landsdelstrafikken.

Det er selvfølgelig bedre at f.eks. Mærsk investerer og betaler Skat, frem for at pengene havner i en togfond.
De tog kommer jo aldrig nogen til gode, så længe de står og glor uden at blive brugt.
Det er jo indlysende.
Med alt respekt 😉
Få de tog ud at køre og benyt de muligheder der er, inden der fyldes en eneste krone i det grisseri.
Kan man ikke finde ud af at bruge det materiel man har fået, så kan der umuligt være grundlag for at forvente yderlige støtte.
Selv de rødeste forskere, kan ikke se der er noget alternativ til IC4. Link til DR.
tilføjet af

Investeringer i jernbaner giver vækst

Bedre og hurtigere forbindelser mellem byer og landsdele giver højere produktivitet og velstand på sigt. Det er en af de bedste vækstdrivere.
tilføjet af

124 mia af danskernes penge til Mærsk

Det er ikke en investering, men flytning af formue fra danskerne til aktionærerne i Mærsk.
tilføjet af

Rædi rædi fin

Hvad skal der så klages over ?
Nye tog og nyt signalsystem.
Så kan der vel næppe være brug for mere.
tilføjet af

Smølfesnak!

Ja,bare rolig hermed slipper I allernådigst for mit SPAM! [l]
Glade så?
http://www.youtube.com/watch?v=4wGzdKzRFPk
tilføjet af

Forudsigeligt

forudsigeligt at samarbejdet om en længe tiltrængt modernisering af det danske jernbanenet er brudt sammen.
Motorvejene er overbelastede, men trafik er en helhedsløsning og med det dybt forældede jernbanesystem man har i Danmark, så er det ikke så mærkeligt at folk hellere vil tage bilen.
Jeg kører 1 time mange gange om ugen til og fra min arbejdsplads. Toget kunne godt være et tillokkende alternativ hvis jeg kunne sidde og arbejde under turen.
Komforten er nogenlunde OK, men turen tager alt for lang tid og er alt for dyr. Jeg kan gøre det langt hurtigere og billigere i egen bil.
Hvis nu det ikke var sådan, men det rent faktisk var lige så nemt at tage toget og det heller ikke var urimeligt dyrt, så ville det for alvor kunne tage presset fra vejnettet.
Men så ambitiøs har ingen danske regeringer været i de sidste mange årtier. I udlandet er det derimod gjort med held i mange lande.
tilføjet af

Du kobler det sammen med Mærsk

Vrøvl igen.
Først og fremmest var det ikke mig der koblede jernbane og Mærsk sammen.
For det andet, så er der allerede vedtaget og igangsat massive investeringerr i signalsystemet, skinnenettet og elektrificering.
Foruden der er leveret IC4.
Det betyder, at der de næste 30 - 40 år ikke er behov som betyder, at der skal udvides yderligere.
Det handler kun om at benytte det materiel og de faciliteter man allerede har til rådighed, men som ikke bliver udnyttet.

Kigger man på det helt utilstrækkelige og nedslidte vejnet, så koster det Skatteyderne og Virksomheder helt ufattelige summer om året. Regner man lavt og fastsætter det økonomiske tab til 50.000 mandtimer 2 gange i døgnet, altså 100.000 mandtimer, hver eneste dag, så modsvarer det 50 millioner i tab, hver eneste dag.
Eller hvis man omregner det til 200 arbejdsdage om året, så er det 10.000 millioner om året.
Her er der overhovedet ikke taget hensyn til hvad miljøbelastningen indebærer.
Der er heller ikke taget højde for de mange dræbte og tilskadekomne der hver eneste år, må lide under at vejnettet er fuldstændigt utilstrækkeligt og nærmest må betragtes som så dårligt, at det er grænser til forsømmelighed.


[quote="thomas-f-hansen" post=2742332]Det er jo noget forfærdelig vrøvl.
Først og fremmest, så er IC4 ved at være leveret, så der er helt nye tog, man kan køre med. At DSB ikke syntes de gider køre med IC4 og derfor ikke får dem på skinner, bliver jo ikke afhjulpet ved at brænde endnu flere penge af.
Den side af sagen handler om at få de IC4 på skinner, og så bruge det materiel og de muligheder der er til rådighed.
For det andet, på banesiden, er der investeret i et helt nyt signalsystem, så selv hvis IC4 ikke lever op til kravene om sammenkobling, eller krav om hastighed, så kan rejsetiden væsentligt forkortes gennem højere frekvens.
Hvilket logistisk set, er den bedste måde at indrette det Danske jernbanenet, da Dansk jernbanes infrastruktur ikke er tilpasset højhastighedstog.[/quote]
Nordsøolien er det største oliefund i verden, siden olien i Mellemøsten blev fundet i 1960'erne, og vi var så venlige at give Mærsk koncession i den danske del af nordsøen - mens hele verdens oliefirmaer stod i kø for at få lov til at bore.
Så er det ikke for meget forlangt, at Mærsk betaler lige så meget i skat, som de øvrige olieselskaber gør i resten af Nordsøen.
I øvrigt er skinnenettet forsømt, og elektrificeringsgraden ringe - og det kan ikke løses ved at lade IC4 køre mere.
tilføjet af

Du kobler det sammen med Mærsk

Vrøvl igen.
Først og fremmest var det ikke mig der koblede jernbane og Mærsk sammen.
For det andet, så er der allerede vedtaget og igangsat massive investeringerr i signalsystemet, skinnenettet og elektrificering.
Foruden der er leveret IC4.[/quote]

Jeg har ellers fået det indtryk, at du er modstander af de investeringer, som allerede er planlagt, men jeg tager måske fejl?
Med hensyn til IC4, så synes jeg ikke, vi skulle have betalt for de tog, fordi de ikke har kunnet køre - og at staten i stedet skulle have taget en retssag. Sådan ville jeg i det mindste have reageret, hvis jeg købte en ny bil, som ikke kunne køre.
Årsagen er måske den simple, at VK heller ikke har haft fantasi til at forestille sig den fortsatte forsømmelighed fra Ansaldobredas side.
Det er der måske ikke meget at gøre ved i dag, men til den tid, hvor elektrificeringen er gennemført, må IC4 under alle omstændigheder være ved at være udtjente. IC4 kan måske hurtigt vise sig at være forældede med de stigninger vi allerede har oplevet i oliepriserne, og som meget muligt vil fortsætte og accelerere.
Set i bakspejlet, så var det en forkert beslutning at standse elektrificeringen i 2001 og at købe de dieseldrevne tog, og det kan et bredt politisk flertal se i dag på grund af udviklingen på hele energimarkedet.
Jeg vil lige minde om, at S, RV, SF, V, DF, LA og K står bag genoptagelsen af elektrificeringen, så det er forkert at gøre de store investeringer til et spørgsmål om regeringens holdning.

[quote]
Det betyder, at der de næste 30 - 40 år ikke er behov som betyder, at der skal udvides yderligere.
Det handler kun om at benytte det materiel og de faciliteter man allerede har til rådighed, men som ikke bliver udnyttet.

Kigger man på det helt utilstrækkelige og nedslidte vejnet, så koster det Skatteyderne og Virksomheder helt ufattelige summer om året. Regner man lavt og fastsætter det økonomiske tab til 50.000 mandtimer 2 gange i døgnet, altså 100.000 mandtimer, hver eneste dag, så modsvarer det 50 millioner i tab, hver eneste dag.
Eller hvis man omregner det til 200 arbejdsdage om året, så er det 10.000 millioner om året.
Her er der overhovedet ikke taget hensyn til hvad miljøbelastningen indebærer.
Der er heller ikke taget højde for de mange dræbte og tilskadekomne der hver eneste år, må lide under at vejnettet er fuldstændigt utilstrækkeligt og nærmest må betragtes som så dårligt, at det er grænser til forsømmelighed.
tilføjet af

Der er investeret 124 milliarder

Nu er jeg ikke særligt rød, men når flere af debattørerne gør opmærksom på den manglende beskatning af Nordsøolien, er det ikke tilfældigt.
Siden 2003 (29.09.) hvor en tidligere politibetjent satte sin underskrift på en aftale, der nærmer sig det rene vanvid, så er der grund til at lytte og ikke komme med indsigelser.
Have vi beskattet olien som i Norge, der i dag har over 3000 milliarder kr. liggende i deres oliefond, så havde DK været RIGTIG godt kørende. Så havde der været råd til rigtig meget.
Det må have været nogle tåber, vi har haft til at lede dette land i 10 år. Og hvis man ikke kan finde ud af, at 85% er mere end knapt 70%, så må der mangle noget intelligensmæssig kadence.
Der havde været råd til det hele, hvis VK også havde inddrevet nogle af alle de skattemia., der skyldes i DK.
Disse penge kunne have afbødet den krise, som de nuværende regeringspartier gør alt, hvad de kan, for at vi skal komme ud af.
tilføjet af

Der er investeret 124 milliarder

Oplæg:
Her er der tale om at Venstre er udvandret fra forhandlinger, hvor særlig Skat på Nordsøolie skal gå direkte til en togfond.
Der er altså ikke tale om at der opkræves en Skat med almenvældet som modtager, der ønskes en Skat hvor kun togfonden er modtager.
Omkring diskussionen der beskæftiger sig med om der er opkrævet Skat nok på Nordsøolie, så er jeg stærkt uenig i de konklusioner som drages.
Det er et faktum, at nordsøolie fra Dansk undergrund er særligt vanskeligt at udvinde, hvorfor det når olieprisen er særligt lav, ikke kan betale sig at udvinde.
Man kan altså ikke sammenligne med f.eks. Norge, og der ud af konkludere at der mangler 3000 milliarder i kassen.
Man kan konkludere, at de Danske felter ville have været lukket, for mange år siden, hvis ikke Mærsk havde haft økonomi til at holde felterne åbne.
Her er det vigtigt at kigge på, at der ikke er grundlag for beskatning, overhovedet, i det omfang at felterne er lukket.
Mærsk er i en position, hvor de både kan spille på gynger og karuseller, hvilket Mærsk har gjort dygtigt. Derfor er Mærsk verdens ubetingede største aktør på fragt, samtidigt med at de har interesser i Nordsøen.
Den anden mulighed er, at Mærsk var en middelmådig aktør på fragt og vi ingen Skat kunne opkræve fra Nordsøolien.


Nu er jeg ikke særligt rød, men når flere af debattørerne gør opmærksom på den manglende beskatning af Nordsøolien, er det ikke tilfældigt.
Siden 2003 (29.09.) hvor en tidligere politibetjent satte sin underskrift på en aftale, der nærmer sig det rene vanvid, så er der grund til at lytte og ikke komme med indsigelser.
Have vi beskattet olien som i Norge, der i dag har over 3000 milliarder kr. liggende i deres oliefond, så havde DK været RIGTIG godt kørende. Så havde der været råd til rigtig meget.
Det må have været nogle tåber, vi har haft til at lede dette land i 10 år. Og hvis man ikke kan finde ud af, at 85% er mere end knapt 70%, så må der mangle noget intelligensmæssig kadence.
Der havde været råd til det hele, hvis VK også havde inddrevet nogle af alle de skattemia., der skyldes i DK.
Disse penge kunne have afbødet den krise, som de nuværende regeringspartier gør alt, hvad de kan, for at vi skal komme ud af.
tilføjet af

Er det nu også helt sandt?

Mærsk har haft et overskud efter skat på mere end 67 milliarder kroner fra den danske del af Nordsøen (det har Mærsk næppe haft på rederidriften), og så skal vi ikke glemme, at Shell har den største ejerandel i Dansk Undergrunds Consortium, og at Chevron også er med.

Oplæg:
Her er der tale om at Venstre er udvandret fra forhandlinger, hvor særlig Skat på Nordsøolie skal gå direkte til en togfond.
Der er altså ikke tale om at der opkræves en Skat med almenvældet som modtager, der ønskes en Skat hvor kun togfonden er modtager.
Omkring diskussionen der beskæftiger sig med om der er opkrævet Skat nok på Nordsøolie, så er jeg stærkt uenig i de konklusioner som drages.
Det er et faktum, at nordsøolie fra Dansk undergrund er særligt vanskeligt at udvinde, hvorfor det når olieprisen er særligt lav, ikke kan betale sig at udvinde.
Man kan altså ikke sammenligne med f.eks. Norge, og der ud af konkludere at der mangler 3000 milliarder i kassen.
Man kan konkludere, at de Danske felter ville have været lukket, for mange år siden, hvis ikke Mærsk havde haft økonomi til at holde felterne åbne.
Her er det vigtigt at kigge på, at der ikke er grundlag for beskatning, overhovedet, i det omfang at felterne er lukket.
Mærsk er i en position, hvor de både kan spille på gynger og karuseller, hvilket Mærsk har gjort dygtigt. Derfor er Mærsk verdens ubetingede største aktør på fragt, samtidigt med at de har interesser i Nordsøen.
Den anden mulighed er, at Mærsk var en middelmådig aktør på fragt og vi ingen Skat kunne opkræve fra Nordsøolien.


[quote="mopia" post=2742623]Nu er jeg ikke særligt rød, men når flere af debattørerne gør opmærksom på den manglende beskatning af Nordsøolien, er det ikke tilfældigt.
Siden 2003 (29.09.) hvor en tidligere politibetjent satte sin underskrift på en aftale, der nærmer sig det rene vanvid, så er der grund til at lytte og ikke komme med indsigelser.
Have vi beskattet olien som i Norge, der i dag har over 3000 milliarder kr. liggende i deres oliefond, så havde DK været RIGTIG godt kørende. Så havde der været råd til rigtig meget.
Det må have været nogle tåber, vi har haft til at lede dette land i 10 år. Og hvis man ikke kan finde ud af, at 85% er mere end knapt 70%, så må der mangle noget intelligensmæssig kadence.
Der havde været råd til det hele, hvis VK også havde inddrevet nogle af alle de skattemia., der skyldes i DK.
Disse penge kunne have afbødet den krise, som de nuværende regeringspartier gør alt, hvad de kan, for at vi skal komme ud af.[/quote]
tilføjet af

Misundelig ?

Er der tale om at Anklageren er misundelig over at Danske aktionærer tjener penge ?
Hvorfor indrager du hele tiden den samlede Mærsk koncern i diskussionen ?
Jeg kan udemærket huske hvilken panik der var for år tilbage, hvor det kom frem at der ville blive lukket for indvinding, hvis ikke oliepriserne kom op. Der stod Røde og skabte sig om ansvarlighed fra Mærsk, for Danmark, som nation, havde ikke råd til at genoprette skaden, hvis der blev lukket, hvilket så ville betyde at Danmark ville miste de penge som Mærsk som konsern, jo også bidrager med.
Jeg er meget overrasket over, at Mærsk ikke for længe siden har trukket sig fuldstændigt. For det må være meget ubehageligt at blive udstillet som forbrydere af folk som dig.
Særligt, hvis man er en bidrager til det Danske samfund i en størrelsesorden som Mærsk er.
Til sammenligning, så har hverken banedanmark eller DSB, formået at udnytte de kapaciteter de har fået tildelt.
Økonomi som de har fået tildelt helt gratis, kan de.ikke engang skabe almindelig rentabilitet omkring.
Føj for den lede...... De skulle skamme sig [:X]
tilføjet af

Næppe

Selvfølgelig siger Mærsk ikke nej tak til et overskud efter skat på mere end 67 milliarder kroner - og hvis Mærsk skulle gøre det utænkelige, så har der altid stået andre i kø, som har haft endnu mere erfaring med olieudvinding.
I februar 2012 fastslog de økonomiske vismænd i en rapport - Citat: "Samlet set er der meget, der taler for, at skatteforholdene i Nordsøen bør ændres for at give en mere rimelig fordeling af de ekstraordinære indtjeningsmuligheder, som udnyttelsen af samfundets naturressourcer giver".
De Økonomiske Råd er absolut ikke røde - men Gingrich økonomer.
Jeg synes ikke, du argumenterer rimeligt, hvis du konkluderer, at det ikke kunne have betalt sig at udnytte Nordsø olien med lave oliepriser - når olieprisen er 5-doblet siden år 2000 - og de stigende oliepriser netop er grunden til at VK's aftale er så dårlig, fordi der ikke er taget højde for den situation - det som Mærsk kalder rettidig omhu.



Er der tale om at Anklageren er misundelig over at Danske aktionærer tjener penge ?
Hvorfor indrager du hele tiden den samlede Mærsk koncern i diskussionen ?
Jeg kan udemærket huske hvilken panik der var for år tilbage, hvor det kom frem at der ville blive lukket for indvinding, hvis ikke oliepriserne kom op. Der stod Røde og skabte sig om ansvarlighed fra Mærsk, for Danmark, som nation, havde ikke råd til at genoprette skaden, hvis der blev lukket, hvilket så ville betyde at Danmark ville miste de penge som Mærsk som konsern, jo også bidrager med.
Jeg er meget overrasket over, at Mærsk ikke for længe siden har trukket sig fuldstændigt. For det må være meget ubehageligt at blive udstillet som forbrydere af folk som dig.
Særligt, hvis man er en bidrager til det Danske samfund i en størrelsesorden som Mærsk er.
Til sammenligning, så har hverken banedanmark eller DSB, formået at udnytte de kapaciteter de har fået tildelt.
Økonomi som de har fået tildelt helt gratis, kan de.ikke engang skabe almindelig rentabilitet omkring.
Føj for den lede...... De skulle skamme sig [:X]
tilføjet af

Forudsigeligt

Jeg vil ikke kommentere på det, at Venstre har forladt forhandlingerne.
Men du har nogle gode pointer, i forhold til det at tage bilen, frem for toget.
Ofte er det rent faktisk billigere at benytte bilen.

Hvis man endelig skulle lokkes til toget, så skulle det være, fordi man kunne udføre noget arbejde under turen.
Men sådan er det jo ikke, da man samler folk som sild i en tønde. Man skal gladeligt kigge på det fjæs, som sidder lige over for en, eller ved siden af, under hele turen.
Det gider de fleste mennesker ikke. Folk ønsker privatliv, og det får man absolut ikke i et tog.
Hvis man var smarte, så indrettede man togene sådan, at folk sad afskærmet fra andre.
Jeg kan/må f.eks. ikke benytte den blærbare, hvis sidemanden/kvinden kan se hvad jeg laver.
Det ville betyde lidt færre pladser i togene, men til gængæld ville det for alvor, være et alternativ til bilen. Men så langt kan man ikke forvente at politikerne tænker.
MVH
Megaprofilos
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.