16tilføjet af

Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?

[???]
. . . Hvis han også er 13.8 mia. år gammel, er han født med universet og vil dø med Universet
..... Problem Gud har en begyndelse og en afslutning - konsekvens Gud er ikke udødelig?
Lad os så sige at Gud har Skabt Universet?
Men det opstiller 2 problemer
1) Hvor opholdt han sig før [og hvad lavede han]?
2) Hvorfra skabte Gud universet -
Forøvrigt er der nye røster re om Universet udvider sig,
muligheden foreligger at det gør det ikke alligevel.
jalmar
tilføjet af

Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?

Hvad mener du helt præcist med "hvor"?
tilføjet af

Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?

🙂
. . . Nemlig - Hvor? er det store spørgsmål ..... Universet er f.eks. 1 rum i en bygning - Det rum blev bygget til for 13,8+ mia. år siden -
Man kunne så fristes til at sige "i et af bygningens andre rum" men det gælder ikke, for "bygning" er kun for at sandsynliggøre ordet/spørgsmålet "Hvor?"
Eksisterede Universet ikke, må Gud naturligvis have befundet sig et andet sted
jalmar

Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?
Hvad mener du helt præcist med "hvor"?
tilføjet af

Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?

Svaret er enkelt
i Himelen
tilføjet af

Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?

Hej Jalmar
Dette viser, hvor begrænset vores menneskelige fatteevne er.
Allerede definitionen ’Universet’ får mig til at tænke på et afgrænset område (omend temmelig stort 😉 ), men hvem siger, at der ikke findes andre ’universer’?
Det samme gør sig gældende hvis man prøver at afgrænse Gud, hvad enten det er med alder, størrelse, form, placering osv. osv. – igen menneskabte definitioner.
Jeg tillader mig lige at gentage et citat, jeg har brugt en gang før i et svar til Platoon for nogle måneder siden:
According to Bahá'í teachings, God is so far beyond His*) creation that, throughout all eternity, human beings will never be able to formulate any clear image of Him*) or attain to anything but the most remote appreciation of His*) superior nature. Even if we say that God is the All-Powerful, the All-Loving, the Infinitely Just, such terms are derived from a very limited human experience of power, love, or justice. Indeed, our knowledge of anything is limited to our knowledge of those attributes or qualities perceptible to us:
Know that there are two kinds of knowledge: the knowledge of the essence of a thing and the knowledge of its qualities. The essence of a thing is known through its qualities; otherwise, it is unknown and hidden.
As our knowledge of things, even of created and limited things, is knowledge of their qualities and not of their essence, how is it possible to comprehend in its essence the Divine Reality, which is unlimited? ... Knowing God, therefore, means the comprehension and the knowledge of His attributes, and not of His Reality. This knowledge of the attributes is also proportioned to the capacity and power of man; it is not absolute.

*) Like previous Messengers of God, Bahá'u'lláh used the masculine pronoun when referring to the Creator. To have done anything else would have violated all conventions of Arabic -- the principal language in which Bahá'u'lláh wrote. Bahá'u'lláh stated explicitly, however, that God is beyond any comparison to human form or gender. Accordingly, the issue of whether to refer to God as "He," "She," or "It" does not arise in Bahá'í discussions.
Venlig hilsen
Nur
tilføjet af

Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?

🙂
Godt forsøg ▬ Prøv igen
For .....
Himlen er jo indenfor Universets grænser


Svaret er enkelt
i Himelen
tilføjet af

Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?

Ok, svar på dette: "Hvor" opstod universet?
tilføjet af

Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?

🙂
Hej Nur
Interessant, jeg kommer tilbage til det senere, når jeg gør, ved du så også hvorfor.
Mange hilsner
jalmar


Hej Jalmar
Dette viser, hvor begrænset vores menneskelige fatteevne er.
Allerede definitionen ’Universet’ får mig til at tænke på et afgrænset område (omend temmelig stort 😉 ), men hvem siger, at der ikke findes andre ’universer’?
Det samme gør sig gældende hvis man prøver at afgrænse Gud, hvad enten det er med alder, størrelse, form, placering osv. osv. – igen menneskabte definitioner.
Jeg tillader mig lige at gentage et citat, jeg har brugt en gang før i et svar til Platoon for nogle måneder siden:
According to Bahá'í teachings, God is so far beyond His*) creation that, throughout all eternity, human beings will never be able to formulate any clear image of Him*) or attain to anything but the most remote appreciation of His*) superior nature. Even if we say that God is the All-Powerful, the All-Loving, the Infinitely Just, such terms are derived from a very limited human experience of power, love, or justice. Indeed, our knowledge of anything is limited to our knowledge of those attributes or qualities perceptible to us:
Know that there are two kinds of knowledge: the knowledge of the essence of a thing and the knowledge of its qualities. The essence of a thing is known through its qualities; otherwise, it is unknown and hidden.
As our knowledge of things, even of created and limited things, is knowledge of their qualities and not of their essence, how is it possible to comprehend in its essence the Divine Reality, which is unlimited? ... Knowing God, therefore, means the comprehension and the knowledge of His attributes, and not of His Reality. This knowledge of the attributes is also proportioned to the capacity and power of man; it is not absolute.

*) Like previous Messengers of God, Bahá'u'lláh used the masculine pronoun when referring to the Creator. To have done anything else would have violated all conventions of Arabic -- the principal language in which Bahá'u'lláh wrote. Bahá'u'lláh stated explicitly, however, that God is beyond any comparison to human form or gender. Accordingly, the issue of whether to refer to God as "He," "She," or "It" does not arise in Bahá'í discussions.
Venlig hilsen
Nur
tilføjet af

Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?

🙂
spørgsmålet må være, "hvorfra kom kimen"❓.......

[/quote]
[quote="sebl" post=2728617]Ok, svar på dette: "Hvor" opstod universet?
tilføjet af

Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?

Vil det sige, at du forlanger et sted at være til Gud, medens du uden at blinke accepterer, at universet ikke opstod et bestemt sted?
Grundlæggende findes der to opfattelser indenfor fysikken (med en masse varianter): Den ene er, at rum og tid opstod med Big Bang, og at det derfor ikke giver mening at spørge, hvad der var "før" (i tid) Big Bang og "hvor" Big Bang (i rum) startede. Denne anskuelse bygger på Einsteins generelle relativitetsteori.
Den anden anskuelse er, at universet opstod i en allerede eksisterende form for rum og tid (eventuelt kvanteskum, hvor rum og tid er begrænset af Heisenbergs usikkerhedsrelation).
Uanset hvilken anskuelse man vælger, ender man i spørgsmål svarende til det du stiller vedrørende Gud.
Den klassiske kristne anskuelse er, at Gud ikke er begrænset af tid og rum og derfor lever uafhængigt af dette. I så fald er dit spørgsmål irrelevant.
tilføjet af

Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?

🙂
. . . Re. dit indlæg, modsat Platoon er jeg ikke Troende -
1)
Indlægget var primært for at se hvordan Troende knækkede det spørgsmål.
2)
Mit eget svar minder lidt om dit, jeg tror ikke på at vi kan fatte universet endnu, måske aldrig, for mig er det noget der ligger ud over vores/mine evner at kapere, og her tror jeg at begrebet Gud kommer ind.
Mennesket har altid søgt "hvorfor", "hvordan", og det der ikke kan forklares/ligger ud over vores fatteevne [p.t.], er så/må så være noget guddommeligt. Så lang tid jeg kan huske tilbage, har jeg haft en ide om at "Gud er skabt" for at give en forklaring på alt det vi ikke fatter.
Groft sagt kan man sige at Gud begynder der hvor vor viden stoppoer.
Mange hilsner
jalmar


Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?
Hej Jalmar
Dette viser, hvor begrænset vores menneskelige fatteevne er.
Allerede definitionen ’Universet’ får mig til at tænke på et afgrænset område (omend temmelig stort 😉 ), men hvem siger, at der ikke findes andre ’universer’?
Det samme gør sig gældende hvis man prøver at afgrænse Gud, hvad enten det er med alder, størrelse, form, placering osv. osv. – igen menneskabte definitioner.
Jeg tillader mig lige at gentage et citat, jeg har brugt en gang før i et svar til Platoon for nogle måneder siden:
According to Bahá'í teachings, God is so far beyond His*) creation that, throughout all eternity, human beings will never be able to formulate any clear image of Him*) or attain to anything but the most remote appreciation of His*) superior nature. Even if we say that God is the All-Powerful, the All-Loving, the Infinitely Just, such terms are derived from a very limited human experience of power, love, or justice. Indeed, our knowledge of anything is limited to our knowledge of those attributes or qualities perceptible to us:
Know that there are two kinds of knowledge: the knowledge of the essence of a thing and the knowledge of its qualities. The essence of a thing is known through its qualities; otherwise, it is unknown and hidden.
As our knowledge of things, even of created and limited things, is knowledge of their qualities and not of their essence, how is it possible to comprehend in its essence the Divine Reality, which is unlimited? ... Knowing God, therefore, means the comprehension and the knowledge of His attributes, and not of His Reality. This knowledge of the attributes is also proportioned to the capacity and power of man; it is not absolute.

*) Like previous Messengers of God, Bahá'u'lláh used the masculine pronoun when referring to the Creator. To have done anything else would have violated all conventions of Arabic -- the principal language in which Bahá'u'lláh wrote. Bahá'u'lláh stated explicitly, however, that God is beyond any comparison to human form or gender. Accordingly, the issue of whether to refer to God as "He," "She," or "It" does not arise in Bahá'í discussions.
Venlig hilsen
Nur
tilføjet af

Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?

🙂
Min intelligens rækker ikke så langt at jeg kan forestille mig noget, for mig er astronomernes tid og rum abstrakte begreber der er drønspændende, men som jeg ikke fatter en dyt af, selvom jeg har har prøvet og jævnligt læser om nye landvindinger i "videnskab.dk", og går tilbage til de forrige artikler for at se om jeg kan finde "den røde tråd", men døren forbliver lukket.
Mit "Guds-billede" er, at Gud starter hvor viden og fantasi slipper op - Viden kniber det med, men fantasien fejler ikke noget. Jeg kan sagtens forestille mig parallelle universer og extraterrestrials der har besøgt/besøger jorden og da jeg er vokset op med og selv har oplevet åndeverden, har jeg været nødt til at acceptere at den findes, men derfra og til den Gud som beskrevet i Bibelen er der for mig meget langt.


[/quote]
[quote="sebl" post=2728763]Vil det sige, at du forlanger et sted at være til Gud, medens du uden at blinke accepterer, at universet ikke opstod et bestemt sted?
Grundlæggende findes der to opfattelser indenfor fysikken (med en masse varianter): Den ene er, at rum og tid opstod med Big Bang, og at det derfor ikke giver mening at spørge, hvad der var "før" (i tid) Big Bang og "hvor" Big Bang (i rum) startede. Denne anskuelse bygger på Einsteins generelle relativitetsteori.
Den anden anskuelse er, at universet opstod i en allerede eksisterende form for rum og tid (eventuelt kvanteskum, hvor rum og tid er begrænset af Heisenbergs usikkerhedsrelation).
Uanset hvilken anskuelse man vælger, ender man i spørgsmål svarende til det du stiller vedrørende Gud.
Den klassiske kristne anskuelse er, at Gud ikke er begrænset af tid og rum og derfor lever uafhængigt af dette. I så fald er dit spørgsmål irrelevant.
tilføjet af

Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?

[???]
. . . Hvis han også er 13.8 mia. år gammel, er han født med universet og vil dø med Universet
..... Problem Gud har en begyndelse og en afslutning - konsekvens Gud er ikke udødelig?
Lad os så sige at Gud har Skabt Universet?
Men det opstiller 2 problemer
1) Hvor opholdt han sig før [og hvad lavede han]?
2) Hvorfra skabte Gud universet -
Forøvrigt er der nye røster re om Universet udvider sig,
muligheden foreligger at det gør det ikke alligevel.
jalmar

Ja men problemet med dine konklusioner er jo at du påstår noget som der ikke er belæg for. tværtimmod.
Gud blev ikke født med universet.
Og Gud har ingen begyndelse eller afslutning.
Og udsagnet om at universet måske slet ikke udvider sig, er jo kun bevis på at videnskaben ikke ved ret meget om retmeget, når det kommer til stykket.
Verden er meget intelligent opbygget hver eneste atom er præcis der hvor det skal være, på præcis det tidspunkt hvor det skal være det.
tilføjet af

Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?

Hej Jalmar
Tak for dit svar.
Henvisningen til Platoon var tænkt som en “undskyld genbrug af citat” – ikke om hvem der tror eller ikke tror hvad 😉
Du skriver:
Mennesket har altid søgt "hvorfor", "hvordan", og det der ikke kan forklares/ligger ud over vores fatteevne [p.t.], er så/må så være noget guddommeligt. Så lang tid jeg kan huske tilbage, har jeg haft en ide om at "Gud er skabt" for at give en forklaring på alt det vi ikke fatter.
Groft sagt kan man sige at Gud begynder der hvor vor viden stopper.

Er det ikke en fantastisk egenskab mennesket har, at det bliver ved med at undersøge og stille spørgsmål? 🙂
Det er noget, som nok adskiller os fra alle andre levende væsener her på jorden.
Det er ikke op til mig at sige, om du har ret eller ej heri, men for mig at se bliver Gud derved reduceret til en ’undskyldning’ eller ’krykke’, og kan ultimativt ende som en stopklods for ens udvikling.
Kom lige i tanke om dette her:
When you meet those whose opinions differ from your own, do not turn away your face from them. All are seeking truth, and there are many roads leading thereto. Truth has many aspects, but it remains always and forever one. Do not allow difference of opinion, or diversity of thought to separate you from your fellow-men, or to be the cause of dispute, hatred and strife in your hearts. Rather, search diligently for the truth and make all men your friends.
Ha' en god søndag.
Venlig hilsen
Nur
tilføjet af

Det eleganteste bevis set til dato .....

😖
bare synd det udeblev som vanligt ......



[/quote]
[quote="Bjarne2411" post=2729130][quote="jalmar" post=2728522]Universet er 13,8+ mia år gammelt - Hvad med Gud?

[???]
. . . Hvis han også er 13.8 mia. år gammel, er han født med universet og vil dø med Universet
..... Problem Gud har en begyndelse og en afslutning - konsekvens Gud er ikke udødelig?
Lad os så sige at Gud har Skabt Universet?
Men det opstiller 2 problemer
1) Hvor opholdt han sig før [og hvad lavede han]?
2) Hvorfra skabte Gud universet -
Forøvrigt er der nye røster re om Universet udvider sig,
muligheden foreligger at det gør det ikke alligevel.
jalmar[/quote]
Ja men problemet med dine konklusioner er jo at du påstår noget som der ikke er belæg for. tværtimmod.
Gud blev ikke født med universet.
Og Gud har ingen begyndelse eller afslutning.
Og udsagnet om at universet måske slet ikke udvider sig, er jo kun bevis på at videnskaben ikke ved ret meget om retmeget, når det kommer til stykket.
Verden er meget intelligent opbygget hver eneste atom er præcis der hvor det skal være, på præcis det tidspunkt hvor det skal være det.
tilføjet af

Sandheder bør rettes hvis de ikke holder

Hej Jalmar
Spændende overskrift! Men er det sandheden som skal rettes? Eller er det folks egen opfattelse af den som bør tages op til revision? Jeg tror problemet opstår, når nogen kræver at have monopol på sandheden, og derved forhindrer andre i selv at søge den på egne præmisser.
Held og lykke med bibelstudierne 🙂
Venlig hilsen
Nur
tilføjet af

Sandheden om Gud eksisterer ikke ...! rettere sagt

🙂
. . . ingen kan tage patent på sandheden, dem der postulerer:
"Vi alene besidder Sandheden" - Har enten misforstået begrebet "Sandhed", eller Går hånd i hånd med "Løgnens Fader".
Dem der postulerer:
"Kun Vi Forstår Gud, Vi er Guds salvede, de Går hånd i hånd med "Løgnens Fader".
Påstår man man er Kristen, så er der kun en vej, ifølge Bibelen, nemlig at tilbede Kristus Jesus som der står.

Johannes 12:44,45

Jesus råbte: "Den, der tror på mig, tror ikke på mig, men på ham,
som har sendt mig"! Og den, der ser mig, ser ham, som har sendt mig.
→ For:
Den der har set mig, har set Faderen (John 14:9) ▬
jalmar


[/quote]
[quote="Nur" post=2730768]Sandheder bør rettes hvis de ikke holder
Hej Jalmar
Spændende overskrift! Men er det sandheden som skal rettes? Eller er det folks egen opfattelse af den som bør tages op til revision? Jeg tror problemet opstår, når nogen kræver at have monopol på sandheden, og derved forhindrer andre i selv at søge den på egne præmisser.
Held og lykke med bibelstudierne 🙂
Venlig hilsen
Nur
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.