32tilføjet af

Udordning er det OK??

Hej Alle Sammen
Jeg er en folkeskole elev på 15 år fra 8.årgang. På vores årgang er der inført en regl, som lærerne kalder "Udorning" reglen går ud på at hvis man gør noget forkert efter lærernes mening, for man en udorning i 1 måned, 2 måneder, 3 måneder og nogle til der vokser blade på træerne.
Jeg er så efterfølgende kommet til at tænke på at der engligt er noger forkert i den her såkaldte regl.
Da de regler man kan bryde bliver lavet om som vinen blæser. Hvis en lære er i dårlig humør, har løst til at lege politi betjent, eller har sat sig sur på en elev. Kan læreren godt finde på at opfinde en regl. Som så kan give en udordning.
Det kunne være at man ikke må kramme hinanden, sige noget forkert, side et forkert sted osv. Man skal selvfølgelig følge reglerne som er lavet, men jeg menner bestemt at de skal lægge bundfast uanset hvad humør læreren er i eller om læreren har sat sig sur iforvejen på en elev..
[sol] Men det jeg synes er den helt store faktor i den her udordnings regl er:
At man adskiller en enklet elev/enkelte elever fra resten af det sociale sammenhold. For 1-3 + måneder er meget at slet ikke have det socialt med alle sine klassekammerater/årgangskammerater.
Er det bare mig, men er der ikke noget forkert i det. Er det overhovdet lovligt at en lære kan gøre sådan noget som det. Hvad mener eksperter i forhold til at man adskiller enkelte elever fra resten af det sociale sammenhold osv.
Ps. Ved godt der er en del stavefejl osv.
🙂
tilføjet af

Det mig igen!

Hej alle sammen igen!
Vil ligge komme med et eksempel, på en regl som indebære det i at sige noget forkert efter lærerens holdning/mening
I går sad jeg i min 5 min. pause og snakkede med nogle af mine klassekammerater om den her regl. Men det bliv jeg desværre nød til at stoppe med, da den lære som har givet mig udordningen hørte at vi snakkede om det ude fra gangen. Han kom så ind og sagde:
"Hvis du snakker mere om det Alexander, så for du bare en måned mere. Det vil jeg da mene går imod ytringsfriheden. :D
MVH.
Skoleeleven
tilføjet af

Ved du hvad min ven

stavefejl kan jeg godt leve med, hvis de ikke er af sådan en karakter, at de er meningsforvrængende. Dit "Udorning" er ikke engang et rigtigt ord, så det må hedde noget andet, som formentlig er sigende. Kunne vi ikke lige få det på plads, så det er til at gennemskue, hvad vi taler om.
Man kan ikke udsætte folk for repressalier efter regler de ikke er bekendt med. De skal være skrevet ned i forvejen og underskrevet af skolebestyrelsen og inspektøren
tilføjet af

Ude-ordning

Ude-ordning
tilføjet af

Lærerne på din skole

-burde bruge lidt mere tid på, at lære deres elever at stave og formulere sig.
tilføjet af

Betydning?

Umiddelbart lyder det helt hen i vejret. Jeg er selv folkeskolelærer. Men før jeg skriver mere, skal jeg lige forstå, hvad du mener:
Hvad betyder det? Hvad er konsekvensen?, Hvad er det man skal når man fx, som du skriver "får en måned"?
tilføjet af

Tjeck dette inlæg!

Hehe! Nu skal jeg nok give det lidt mere tid.
Hej Alle Sammen!
Jeg er en folkeskole elev på 15 år fra 8.årgang. På vores årgang er der indført en regel, som lærerne kalder "ude-ordning" reglen går ud på at hvis man gør noget forkert efter lærernes mening, for man en ude-ordning i 1 måned, 2 måneder, 3 måneder og nogle til der vokser blade på træerne.
Jeg er så efterfølgende kommet til at tænke på at der enligt er noget forkert i den her såkaldte regel.
Da de regler man kan bryde bliver lavet om som vinden blæser. Hvis en lærer er i dårlig humør, har løst til at lege politibetjent, eller har sat sig sur på en elev. Kan læreren godt finde på at opfinde en regel, så kan give en ude-ordning.
Det kunne være at man ikke må kramme hinanden, sige noget forkert, side et forkert sted osv. Man skal selvfølgelig følge reglerne som er lavet, men jeg mener bestemt at de skal lægge bundfast uanset hvad humør læreren er i eller om læreren har sat sig sur i forvejen på en elev..
Men det jeg synes er den helt store faktor i den her ude-ordnings regel er:
At man adskiller en enkelt elev/enkelte elever fra resten af det sociale sammenhold. For 1-3 + måneder er meget at slet ikke have det socialt med alle sine klassekammerater/årgangskammerater.
Er det bare mig, men er der ikke noget forkert i det. Er det overhovedet lovligt at en lære kan gøre sådan noget som det. Hvad mener eksperter i forhold til at man adskiller enkelte elever fra resten af det sociale sammenhold osv.
tilføjet af

Svar

Hej!
Man skal enligt ikke andet end man skal være udenfor i frikvartererne. Men det er jo hårdere end det måske lige lyder. For det er et længe at være adskilt fra resten af klassekammeraterne/årgangskammerater, som godt må være indenfor. 🙂
tilføjet af

Stadig lidt bagud :(

tænk lidt på de af os, der ikke er helt unge længere og prøv at skære det ud i pap.
Ude-ordning:
skal I være udenfor hele tiden i den måned, det varer - og så stå og kigge ind ad vinduerne for at kunne følge med i timerne ?
eller skal I være indenfor hele tiden i den måned, det varer, altså en slags indordning - nåjaa måske ind-ordning ?
tilføjet af

Rettet lidt til

Hehe! Nu skal jeg nok give det lidt mere tid. Jeg beklager
Hej Alle Sammen!
Jeg er en folkeskole elev på 15 år fra 8.årgang. På vores årgang er der indført en regel, som lærerne kalder "ude-ordning" reglen går ud på at hvis man gør noget forkert efter lærernes mening, for man en ude-ordning i 1 måned, 2 måneder, 3 måneder og nogle til der vokser blade på træerne.
Jeg er så efterfølgende kommet til at tænke på at der enligt er noget forkert i den her såkaldte regel.
Da de regler man kan bryde bliver lavet om som vinden blæser. Hvis en lærer er i dårlig humør, har løst til at lege politibetjent, eller har sat sig sur på en elev. Kan læreren godt finde på at opfinde en regel, så kan give en ude-ordning.
Det kunne være at man ikke må kramme hinanden, sige noget forkert, side et forkert sted osv. Man skal selvfølgelig følge reglerne som er lavet, men jeg mener bestemt at de skal lægge bundfast uanset hvad humør læreren er i eller om læreren har sat sig sur i forvejen på en elev..
Men det jeg synes er den helt store faktor i den her ude-ordnings regel er:
At man adskiller en enkelt elev/enkelte elever fra resten af det sociale sammenhold. For 1-3 + måneder er meget at slet ikke have det socialt med alle sine klassekammerater/årgangskammerater.
Er det bare mig, men er der ikke noget forkert i det. Er det overhovedet lovligt at en lære kan gøre sådan noget som det. Hvad mener eksperter i forhold til at man adskiller enkelte elever fra resten af det sociale sammenhold osv.
tilføjet af

Rettet lidt til indlæg 2 fra mig

Beklager meget fejlene i indlægget før. Nu har jeg rettet de værste fejl.
Hej alle sammen igen!
Vil lige komme med et eksempel, på en regel som indebære det i at sige noget forkert efter lærerens holdning/mening
I går sad jeg i min 5 minutters. pause og snakkede med nogle af mine klassekammerater om den regelen. Men det blev vi desværre nød til at stoppe med, da den lære som har givet mig ude-ordningen hørte at vi snakkede om det ude fra gangen. Han kom så ind og sagde:
"Hvis du snakker mere om det Alexander, så for du bare en måned mere. Det vil jeg da mene går imod ytringsfriheden”
:D
MVH.
Skoleeleven
🙂
tilføjet af

Jeg mener...

Hov! Hvem har lige skrevet det andet indlæg? ;-)
Jeg synes ikke det er et problem, at I bliver bedt om at være ude - tvært imod er det et problem at I må være inde, men det er en anden diskussion... For mig at se, er det heller ikke et problem, at man bliver adskilt fra kammeraterne, da de andre formentlig er velkomne til at gå med ud, og kliker og popularitet spiller så stor en rolle I Jeres alder, at det ikke vil være ude-ordningen, der er skyld i, om man bliver isoleret eller ej.
Dér hvor filmen knækker for mig er, at der ikke er faste regler for, hvad der udløser straffen. Det er helt urimeligt og umuligt som elev at relatere til en lærer - som underviser, klasserumsleder og menneske, hvis regler ikke er klare, tydelige og konsekvente.
Det kunne tyde på, at lærerne er frustrerede og at dette er gjort i afmagt, kender jo ikke skolen eller forhistorien....
Er der ikke forældre, der synes dette er et problem?
Skolen må lovmæssigt gerne lave sådan en regel, men jeg ville ikke være interesseret i at arbejde på den skole.
tilføjet af

Svar i pap!

Hej!
Nu vil jeg prøve at skære det ud i pap.
I ude-ordningen skal vi være udenfor i frikvartererne (Kun frikvartererne). På vores skole/årgang er det sådan at når man går i 7 og op efter, må man gerne være indenfor (Hvilket alle gør) hvis de ikke har fået ude-ordning. En regel som lærerne på vores årgang har lavet.
Det er nærmest det modsatte af en ind-ordning
PS. Hvis der stadig er problemer med at forstå hvad jeg mener, så bare spørg løs, så prøver jeg at skære det endnu mere ud i pap.
🙂
tilføjet af

Svar!

Hej!
Det er mig der har skrevet de nye indlæg, med mindre fejl, men samme indhold.
jeg bliver bestemt ikke goldt udenfor, men det er heller ikke så stort et problem på vores skole/årgang.
Men jeg bliver selvfølgelig sur, når jeg/andre kan få en ude-ordning for noget som de enligt ikke er berettet til at få. Det har også noget med om man er en populær elev hos lærerne eller ikke. Det er i hvert fald mit indtryk.
Der kan selvfølgelig godt være noget om at det er forkert at elverne fra 7.klasse og op efter må være indenfor, men sådan har det været altid. Og jeg tror måske det har noget med hele skolegårdsmiljøet, som er utroligt dårligt.
🙂
tilføjet af

Hvor har de fået ideen fra ?

Nu går jeg ikke ud fra, at dine lærere har været i fængsel, men det, du nævner om, at det betyder udelukkelse fra det sociale liv med klassekammeraterne, får mig til at tænke på, at det er en helt sædvanlig sanktion i fængslerne, af man bliver udelukket fra fællesskabet.
tilføjet af

Fortsat

Det var gas det med nr 2 indlæg.-)
Grunden til at jeg skriver, at politikken omkring inde >< ude, og popularitet ikke er relevant i denne sammenhæng er, at man skal være bevidst om, på hvilket grundlag man gør indsigelser mod tiltaget, (hvis I som elever evt. sammen med Jeres forældre vælger at gøre det - og det synes jeg I skal). I vil ikke få hverken ret eller medynk, hvis argumentet er ét af ovenstående, allerhøjest får alle "lov" at være ude.
Kerneproblemet her er, at I ikke ved, hvor den grænse går, som I kan overskride - og få en straf. Det er en sær ting at give sine elever med videre ud i livet...
tilføjet af

Tja...

Det kan være nogen tror, at alle regler og konsekvenser skal skrives ned og underkrives af skolebestyrelse og skoleleder, som det jo hedder nu til dags.
Som lærere har man naturligvis et råderum, indenfor hvilket der kan træffes aftaler, laves retningslinier og besluttes konsekvenser. Så det må man godt;-) Ikke at den her er i orden, men de må godt.
tilføjet af

Fængsels svaret!

Hej
Hehe Gammelfar!
Jeg tror ikke nogle af lærerne har været i fængsel, men jeg synes det er ret til grin at lærerne indfører regler i folkeskolen, som svarer til nogle man bruger i fængslerne, hvor man faktisk har gjort noget ulovligt og ikke bare f. eks krammet en person.
🙂
tilføjet af

Gode indlæg

Men blev ikke en skid klogere.
Og i taler forbi hinanden.
Du har overtrådt nogle regler der er på skolen, kan vi i det mindste
få at vide hvilke regler.
tilføjet af

og iøvrigt

Må din lærer gerne sætte dig UDE for døren.
tilføjet af

sorry

Uden fo døren.
tilføjet af

Svaret

Det kan der være noget om, men den straf synes jeg ikke er for smart.. Du kan læse mit indlæg; Jeg har hørt 🙂
tilføjet af

Jeg har hørt!

Jeg har læst og hørt fra psykologer at den bedste måde at få unge/børn til at lade være med at bryde reglerne er at man motiverer dem og ikke laver en form for fængselsstraf.
F. eks har min lillebror været ked af at have tøj på, da han mente at det drillede (Klemte, strammede, var for stort eller for lille osv.) hvilket det overhovedet ikke er, alt havde været prøvet. Men til sidst var pædagogerne i hans børnehave nød til at kontakte en psykolog, som kunne fortælle at den bedste måde at stoppe problemet på, var ved at han blev motiveret til at han for noget ud af at have tøj på. Så han er begyndt at få et klistre mærke, hver gang han tager tøj på uden problemer – umeldbart synes jeg det lød som en dårlig idé, da jeg ville tro at det blev sådan at han skulle have en gave/belønning hver gang han skulle gøre noget. Men virkningen har været helt stik modsat, der er ikke nær så mange problemer med tøjet som før og han er blevet meget mere glad.
Så det viser jo blandt andet at det er en meget dum idé at give en form for straf. Især når man ikke har gjort noget særligt.
Mvh.
Skoleeleven 🙂
tilføjet af

Svar på ?

Hej!
Jeg ved ikke om læreren godt må sætte en uden for døren, ved ikke om det er lovligt, men det er det vel. Har aldrig før prøvet det, tror jeg ikke.
Det jeg har gjort er:
At en gik ud og sagde til en tilfældig fra årgangen, om hun var vild med mig og alt muligt. Det blev jeg lidt sur over og i sjov kastede jeg et lille stykke (på størrelse med en 5'er) i hovedet på den person der havde sagt det der (kalder personen X fra nu af). Lige derefter gik jeg så ud til hende pigen og forklarede at hun ikke skulle tro at jeg var vild med hende, fordi ”X” havde sagt alt det der. Da jeg så kom ind i klassen kunne jeg ikke finde det lille stykke bolle, som jeg selvfølgelig ville have smidt ud i skraldespanden, derfor tænkte jeg at ”X” nok lige havde smidt det ud imens jeg var der ude for at snakke med hende pigen.
Det viste sig så at det lille bolle stykke på størrelse med en 5'er var røget/måske sparket helt ned mod lærerens bord (Kan ikke forstå det kunne være helt der nede, for sider ved siden af ”X” og kastede lige så stille)
Det udløste en ude-ordning, uden jeg overhovedet havde forklaret hvad der var sket.
Det eneste jeg fik lov at svare på var lærerens spørgsmål om hvem dets stykke bolle var.
Dumt af mig sagde jeg at det måske var mit, og så gik jeg op og samlede det op.
Derefter var svaret fra læreren ”Ja det var så lige en måneds ude-ordning”

Der er nok lidt kludre i teksten.. Men jeg håber i forstår det alligevel. 🙂
tilføjet af

i to rækkerog hold kæft

Jo det må din lærer godt, han er chefen og det er ham der får undevisningen
til at fungerer.
Der er basale regler der skal overholdes, ellers går undevisningen i fisk.
I kunne jo i fællesskab , elever/ forældre og lærene tage det op på et møde
f.eks starte i klassens time.
og videre kunne i i samfundsfag lære HVORDAN et domokrati fungerer i virkligheden.
Jo jeg er fra den tid hvor vi startede med spanskrør, en på siden af hovedet.
Senere kun skammekrog....skammekrog og eftersidninger....og ude for døren.
tilføjet af

Svar til frk. Fra tiden med spanskrørerne!

Hej!
Jeg ved godt hvordan et demokrati fungere, jeg går faktisk meget op i samfundsrealiserede emner. Det er også derfor jeg har startet denne debat.
Jeg har spurgt både dansklærer (Ham der gav ude-ordningen) og samfundslærerne, men de vil helst ikke snakke om det. Sidste gang jeg prøvede at snakke i min 5. minutters pause, fik jeg af vide af en af lærerne at hvis jeg talte mere om den ude-ordning fik jeg bare en måned mere.
Det må være fordi at lærerne (måske) godt ved at der er noget om at de har begået en fejl. Noget som jeg er ret sikker på de ikke vil indrømme. UANSET NÆSTEN HVAD!
Jeg kan huske at jeg for noget tid siden havde en diskussion med min samfundslærer, som hårdnakket blev ved med at påstå at det koster det samme at have bil i Danmark som i Tyskland. Alle ved jo at det er billigere i tyskland. Men han sagde at i Tyskland betaler man bare de penge på andre måder, som ved vejafgift. Noget som man slet ikke har i Tyskland. Selvom jeg fortalte ham at min far er jurist og bor i tyskland (Hvilket passer) sagde han at alle personbiler har et klistremærke i forruden, som viser at man skal betale vejafgift. Det har bilerne i Tyskland ikke, så derfor blev jeg nød til at sende ham en mail med en kilde til at der ikke er vejafgifter i Tyskland og hvorfor han havde misforstået det. Det vidste sig at det er fordi at alle lastbiler skal betale vejafgifter, men ikke privatbiler. Men det er selvfølgelig en anden sag, men det viser jo at enkelte lærer på min årgang, har svært ved at indrømme deres fejl.
Det med spanskrørene osv. har man jo afskaffet, da det var forkert, så det synes jeg ikke rigtigt vi kan sammenligne med år. 2010.
MVH.
Skoleeleven 🙂
tilføjet af

Motivation er mange ting

Hvis du får at vide, at du får sådan et par på hovedet, så du ser både sol, måne og stjerner hvis du ikke sætter dig stille og roligt på din røv, når klokken ringer. Så er du top-motiveret til at sætte dig ned og lære at stave.
tilføjet af

den med at adskille en enkelt elev...

Dine kammerater, kan vel bare opholde sig sammen med dig udenfor, så det er så bare spørgsmålet om hvilken type venner du omgås.
I den alder dør I nu ikke af frisk luft, så tag dog og gro lidt modenhed, hvis du som 15 årig vil opfattes som det du sigter efter.
tilføjet af

Svaret på frisk luft

Hej!
Som sagt har man valgt at sige at elever fra 7.klasse og op efter må være indenfor, som skyldes bl.a. at skolegårdsmiljøet, er meget dårligt. Der er ikke sidepladser nok osv. og i min alder spiller mig ikke så meget fodbold, leger fange leg og den slags. Der snakker man og den slags i stedet for. Det er hyggeligere at man dermed er indenfor, det hjælper selvfølgelig også på at det social styrkes. Det er rigtigt det du siger med at de kan tage med ud, men det social mindskes alligevel meget, især hele klassens/årgangens sociale sammenhold. Jeg synes ikke der er nogen grund til at gøre noget som gavner mindre end hvad godt er.
MVH.
Skoleeleven 🙂
tilføjet af

SOL, MÅNE... Svaret

Hej!
I denne her diskussion er det jo ikke relevant, om der er stavefejl. Men indlæggende efter det første jeg skrev, har jeg brugt lidt mere tid på at skrive, så der ikke er så mange fejl.
Ps. Jeg sad på min plads, så det har heller ikke noget med det hele at gøre. Hvilket du også ville vide. Hvis du havde læst indlæggende.
Mvh.
Skoleeleven 🙂
tilføjet af

Sociale mål og den slags

Hej!
Bliver lige nød til at skrive det her.
Jeg synes også det er sjovt at lærerne laver en regel, som evt. mindsker det sociale sammenhold. Både klassen, årgangens og i den grad den enkelte elevs sociale sammenhold.
Når det ellers er det lærerne normalt udadtil går meget op i. At elverne både skal sætte sociale mål, snakke med alle osv.
Og så bliver jeg nød til at sige til "Den anden lære"
At jeg ikke sigter efter at virke klog, for så havde jeg gået meget mere op i at det grammatiske og stavningen var 100 % korrekt.
MVH.
Skoleeleven 🙂
tilføjet af

Modenhed og skvatrøve - du er jo doven!

Jeg er ikke så gråhåret endnu (har lige passeret 30 - hvilket nok er gammelt og gråhåret for mange 15 årige).
Selv som 30 årig har jeg den evne, at jeg har så meget koordinationsevne, at jeg kan gå og snakke på samme tid, og da evolution tager lidt længere tid end 2 generationer, så er det altså også en evne man kan forvente af børn i din alder.
Jeg finder det påfaldende så lade I er og så lad og forkælet som du giver udtryk for. Foreningen af danske skoleelever hyler tit op om hvor dårligt indeklima folkeskoleelever har, I stopper jer med hovedpinepiller og faktum er, at I er de første der ganske gratis kan gøre noget selv, men I evner simpelthen ikke engang at lukke et vindue op i klasselokalet.
Hvorfor tror du, at der ikke er nogen, der tager Jeres piverier seriøst?
Fordi I er nogle skvatrøve - "der er ikke sidepladser nok" - så GÅ rundt, så brænder I også nogle kalorier af, og bliver mindre fede.
Der er ingen der tager Jer seriøst, når I ikke engang kan finde ud af at være sociale uden en pude monteret 24 timer på røven.
tilføjet af

Svar på at eleverne i piver

Hej!
Jeg er bestemt ikke doven og det er de fleste andre elever heller ikke fra min årgang. Ganske rigtigt kan vi godt gå rundt og snakke, men når muligheden er for at det fungere bedre inden for, hvorfor så gøre noget andet (Det eneste der ikke er bedre, er indeklimaet). Jeg er ikke mere forkælet end andre i min alder. Men hele konceptet "ude-ordning" er der noget helt galt i. I hvert fald efter hvad man kan finde frem til, og efter det der kan udløse en ude-ordning.
Indeklimaet er dårligt i mange klasser, det viser undersøgelser og det ved du også godt, hvis du følger med i pressen. I vores klasse åbner eleverne vinduerne, men nogle gange er det så koldt udenfor, at det ikke er en mulighed.
Der er en fra min klasse der har haft store problemer med hovedpine osv. efter vi flyttede klasseværelse (i den afdeling der ikke er renoveret). Det var ikke noget hun fandt på, for hun var til læge og igennem mange test. Lægen kunne konstertere at det var indeklimaet, der var for dårligt.
Det kan godt være at de elever du underviser er dovne, forkælet osv. Men det er ikke tilfældet på min årgang. Jeg synes det er trist hvis du som lærer, har fået sådan et syn på ALLE elever.
MVH.
Skoleeleven 🙂
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.