27tilføjet af

Telefonsælgere

Hvad er det ved nejtak man ikke forstår?
Jeg sidder et sted hvor telefonomstilling er en del af mit arbejde.
Det er mit arbejde at sørge for, at uønskede telefonsælgere ikke bliver stillet igennem,så de spilder folks tid længere inde i organisationen. Det er tilstrækkeligt, at de spilder MIN tid. Den seneste udvikling har været, at telefonsælgere er begyndt at spørge direkte efter fx "den logistikansvarlige" En opringning kan fx være:
Goddag, jeg ringer fra X jeg vil gerne tale med den logistik ansvarlige.
Ja goddag, hvad drejer det sig om?
Det drejer sig om et logistikspørgsmål.
Ja OK, men er det fordi du vil sælge noget?
Nej, jeg vil gerne tale med den logistikafsvarlige. Jeg ringede også i fredags.
Ja, men hvad må jeg sige at henvendelsen drejer sig om?
Nåh okay, jeg forstod bare ikke lige .... - vi har nogle ledelsesbøger som I gerne må få på prøve i 14 dage.
På prøve?
Ja!
Okay, så siger vi nejtak, vi er IKKE interesserede
Herefter forsøgte sælgeren igen at blive stillet om videre ind i firmaet, men jeg lagde røret på.
Tænk sig at have et job, hvor man sidder hele dagen og skal snyde folk for at komme af med sit lort. Jeg fatter ikke nogen gider tage sådan et møgjob.
Men hvad der irriterer mig endnu mere er, at jeg skal bruge tid på at få sælgeren til at indrømme, at det RENT FAKTISK ALLIGEVEL ER et salgsfremstød.
Er der ingen der ved, hvad NEJTAK betyder længere?
tilføjet af

Nejtak er

- en indvending, som enhver telefonsælger har lært at "behandle".
- Det bliver meget sjovere, når de kommer til at sige "Hej, det Peter, jeg skal lige tale med min far - øh det er Hans" - hvor mange "private" samtaler, tør du sige nej til?
- Enten er salget stendødt (det var det alligevel med den anden metode) eller også belønnes frækheden, for kan DU vurdere, med din baggrund, hvad virksomheden i virkeligheden har brug for at ledelsesværktøje - f.eks.?
tilføjet af

Jamen

Sådan er det når "arbejdsløsheden er lavere end nogensinde". Hvad vil du have? Et samfund, hvor vi respekterer et NEJTAK, eller et samfund, hvor omsætning kommer foran kvalitet og hensyn? De nuværende magthavere sætter penge først. Det er vel ret tydeligt for os alle efterhånden.
Jeg husker frasen "man får de politikere, man fortjener". Flertallet af danskerne har selv stemt på penge-junkierne.
Nu må vi finde os i at droppe den sidste rest af værdighed for at støtte kapitalens fortsætte dominans over frihed. Der skal tjenes penge, penge, penge.
Ellers må vi jo ændre systemet i fællesskab. Kræve gensidig respekt tilbage i samfundet. De rige gør det ikke for os. De har alt for travlt med at tjene penge på at dit NEJTAK bliver manipuleret til et JATAK af en provisionslønnet plageånd.
tilføjet af

Nem vurdering

vores indstilling plejer at være
Don't call us, we'll call you!
Hvis vi har brug for ledelsesværktøjer, skal vi nok selv kontakte nogen, og anskaffe dem.
Men selv en øvet omstiller vil nok stille én igennem, der åbenbart er på fornavn med vedkommende.
Men man kender som regel de sædvanlige samarbejdspartnere, og bliver mistænkelig når stemmen lyder lidt for mistænkeligt hektisk og "nej-hvor-er-jeg-glad-idag"-agtig
tilføjet af

Når arbejdsløsheden er lav

Når arbejdsløsheden er lav, kan man jo lige præcis vælge, hvilket job man gerne vil have!
tilføjet af

Bob bob

Ja, NOGLE kan.
Men hvis valget står mellem: telefonsalg, rengøring, fastfood, P-vagt, Clipboardaktivist og lignende lortearbejde, så vælger nogle jo altså telefonsalg. Det er ikke ligefrem blevet nemmere at finde et værdigt ufaglært arbejde, vel?
tilføjet af

Tja, det er jo en påstand

Telefonsalg kan godt være "værdigt"
Og jeg har svært ved at se hvad uværdigt der er ved at være rengøringsassistent eller fast-food sælger?
tilføjet af

Kanonsvar Dulkis....

Jeg har nemlig prøvet begge dele. Det er meget svært som sælger at nå frem til rette vedkommende. Og det er ikke altid frækhed, men viden og indlevelse, der gør, at man kommer forbi "skrænkepaven"!
Løvemor
tilføjet af

Hmm ja

Du glemmer et øjeblik at det ikke er sælgeren du skal være gal på men firmaet bag. Jeg synes det skulle gøres forbudt at sælge via telefon. Sælgere kan være meget pågående, men det er jo kun fordi han eller hun er betalt for det han/hun sælger. Dvs at sælgeren er afhængig af at få handlen i hus og derfor prøver de til det sidste. Og din mand har sikkert erfaret at mange virksomheder ikke har særlig meget styr på alle de små ting. Vi har jo set det med de der telefonbøger, hvor firmaer er blevet taget groft i røven.
Næste gang må du bede ham om ikke at kontakte jer igen. Mere er der nok ikke at gøre.
tilføjet af

så tag

du et af de job, så slipper du for alle de irriternede telesælgere der prøver at tjene til dagen og vejen, præcis ligesom du gør. Du vil nok egne dig bedre til at flippe burgere, de siger dig ikke imod...
tilføjet af

Kære ven

Dengang jeg studerede vaskede jeg røv på din bedstemor i sommerferierne for at kunne financiere mit studie. Så been there, done that.
Der er ikke noget arbejde, der er finere end andet.
tilføjet af

Nu kunne det rent faktisk...

godt tænkes at sælgere kommer med gode muligheder for firmaer, at blokere dem blindt er direkte tåbeligt.... Gad vide hvad i er gået glip af på den konto.
Hvis det er ledelsens indstilling kræver det et større orienterende arbejde fra deres side ,at holde sig orienteret, end det ville kræve at lytte til div. sælgere....medmindre det er papirclips det hele handler om!
Hvordan opfatter du dit arbejde, som receptionist eller dørdame ?
tilføjet af

så er du enten

meget gammel eller ligrøver, for min bedstemor har været død i mange år...Hvis du har sådan en god uddannelse hvorfor sidder du så og tager telefoner, det kan alle og enhver jo gøre. Det er åbenbart ikke særlig fint i din verden at være telefonsælger.
tilføjet af

Jamen

jeg har jo lige sagt, at der ikke er noget arbejde, der er finere end andet, så hvad er der nu i vejen med at have telefonomstilling som en del af sit arbejde? I nogle virksomheder har man ikke ansat en decideret receptionist. Direktøren tager sørme da også telefon-tjansen en gang imellem.
tilføjet af

Præcis

Og sælgernes job er at sælge. En del af den opgave består i at slippe forbi ledvogteren og komme til beslutningstageren. Forstår du det snart eller vil du bare være barnagtig omkring det?
tilføjet af

Nogen skal jo sælge.

Andre har ikke brug for at købe. Prøv at smutte ind på http://vibrugerikke.dk og se om der er noget der du kan bruge.
Om ikke andet, så kan du måske få et godt grin, og det kan vi alle bruge indimellem.
tilføjet af

Det er jo

et spørgsmål om, hvor meget man er parat til at prostituere sig selv og sine overbevisninger. Du er åbenbart barnlig nok til at mene, at man vil gøre alt for penge.
tilføjet af

Nej

hvor er det godt. Tak for linket, jeg griner endnu!
tilføjet af

Du overser hvilket signal du sender

på virksomhedens vegne, med den attitude. Der hvor jeg sidder er politikken at sælgere er mennesker, der arbejder på provision, og som skal behandles med respekt. Det betyder ikke nødvendigvis vi køber, hvad han tilbyder, men han kommer altid til orde.
Respektfuld optræden fra en receptionist eller telefonpasser er mere ødelæggende end du åbenbart forestiller dig.
Jeg synes, du skulle tænke dig om, næste gang telefonen ringer.
tilføjet af

Sælgeren

kunne også bare sige nej til jobbet og så kunne du finansiere hans kontanthjælp, men med din uddannelse har du sikkert også råd til det. Det er muligt at du synes at det er at prostituere sig, men nogen vil måske mene det er at prostituere sig at være chefens højre hånd...
tilføjet af

Det er det jo

Er et sælgerjob nu prostitution? Er prostitution ikke lige så fint som andre jobs? Er der andre jobs end "prostitueret" og det lignende "telefonsælger", som ikke er lige så fine som andre jobs? Du roder jo rundt i dine holdninger og argumenter.
Du kunne have skrevet: "Jeg hader at blive narret af luskede telefonsælgere". Så ville jeg respektere dit synspunkt - måske endda sympatisere - og regne med, at du har haft en lang dag.
I stedet valgte du at diskutere. Dig om det. Men du ownede lige dig selv for hårdt. Dit hykleri er mildest talt komisk.
Nå, tak for debatten. Du må hellere lade op til i morgen. Du har en lang dag ved telefonen foran dig.
tilføjet af

Med al den sympati.

Sælgere er glimrende mennesker, og det er skam en respektabel levevej.
Da det åbenbart ikke er helt så respektabelt at være ansat i receptionen og blandt andet afvise telefonsælgere, så vil jeg anbefale dem der mener at, "ikke altid så fornuftig" er lidt dum, at prøve noget andet. Når det så er prøvet, så kan i krtisere opretteren af tråden, og skose vedkommende for en uddannelse.
Prøv at ringe til en minister. Man starter med at ringe til ministeriet, og spørger om lov til at få ministeren i tale. Der sidder højtuddannede personer i alle ministerier,og de kan på stedet afgøre om jeres spørgsmål er seriøst nok til, at i kan få lov til at tale med en kontormedarbejder.
Når i har været hele møllen igennem, så kan i kritisere en receptionist.
tilføjet af

Vi bruger ikke signaler

:-)
tilføjet af

Og vi bruger heller ikke sympati :-)

Men tak alligevel Oliven
tilføjet af

De bruger

forhåbentlig ikke dig ret meget længere...
tilføjet af

Man må da formode

at når personen omtaler en studietid, så ligger der også en eller anden form for uddannelse. Jeg kan da fortælle dig så meget som at det personale der tager telefonerne i de forskellige ministerier det er ganske almindelige HKere. Selvfølgelig kan du ikke altid få en minister i tale, men jeg har da flere gange talt med kontorchefen og adskellige jurister, så hvad er problemet. Receptionisten arbejder vel for pokker ikke for paven af Rom, vel??
tilføjet af

Telefonsælgere

Det er ret interessant at få et indblik i nogle af "Gatekeepernes" tankegang. Jeg oplever ikke mange af din slags mere. Og tak for det, for du virker ret speciel.
Jeg er selv telefonsælger, hvilket i dette tilfælde betyder at jeg (bl.a.) sælger teleløsninger til erhvervskunder. Det indebærer at jeg en gang i mellem løfter røret, og ringer ud til potentielle kunder, og oftest skal forbi sådan én som dig. Jeg er gennem årene blevet grundigt uddannet i det, og kan en masse tricks som ville få dig til at få nervøse trækninger hver gang telefonen ringer :o) Men jeg gider ærligt talt ikke bruge energi på den slags metoder. Hvis en virksomhed mener at de har styr på omkostningerne og mulighederne i telemarkedet, så er det fint nok med mig. Så har jeg spildt 1 - 2 minutter af min tid, og det overlever jeg nok. Heldigvis er der en del der er lydhøre, og langt de fleste af de kunder jeg får ved telecanvas, bliver så glade for samarbejdet at de ikke kunne drømme om at skifte leverandør. Skifter de selv arbejde, betyder det oftest at jeg dermed får en ny kunde. Og den relation er som regel startet ved, at jeg ”fræk som jeg er” ringede en tilfældig virksomhed op for at sælge noget. Jeg er ret sikker på at mange af de kunder, er glade for at de ikke har instrueret deres receptionister på samme måde som du er blevet.
Men det der fanger min opmærksomhed, er naturligvis at I på forhånd ved, at der ikke er nogen der kan tilbyde noget der kan optimere jeres virksomhed, give jer store besparelser eller tilbyde produkter der kan gøre jer mere konkurrencedygtige i forhold til konkurrenterne. Det er en ret speciel tankegang, som faktisk er ved at uddø flere og flere steder, da det er gået op for mange virksomhedsledere, at der en gang i mellem kommer nogle gode/spændende/innovative m.m. tilbud, som rent faktisk kan gøre en forskel. Enten på bundlinien, frigjorte resurser til flere medarbejdere eller neget helt andet. Det ved jeg godt at jeg ikke behøver at fortælle dig, da I i jeres virksomhed har fuldstændig styr på det hele. Men jeg synes det er tankevækkende, at I vælger at gå imod strømmen.
Selvfølgelig er der også rigtig mange useriøse sælgere, der har nogle useriøse produkter de bare skal af med, koste hvad det vil. Men en dygtig receptionist ved med forholdsvis stor præcision, hvilke opkald der skal stilles igennem, og hvilke der skal stoppe hos dem.
En mulig løsning på både dine og din virksomheds problemer med spildtid kunne være, at bruge lidt penge på at uddanne dig, og gøre dig til et bedre ”skillefilter”. På den måde opnår man det bedste af begge dele: Sparer tiden på de useriøse sælgere, og samtidig bliver opdateret på de muligheder der bliver stadigt flere af, i en verden der ændrer sig fra dag til dag.
Men på den anden siden virker det ikke som om, man behøver mere uddannelse når først man er havnet i jeres virksomhed. Der ved I trods alt bedre selv…
tilføjet af

Gammeldags

Det lyder til du er i en gammeldags virksomhed, hvor tankegangen er : ALLE sælgere er ens, og ALLE sælgere er irriterende, og ALLE sælgere prøver at snyde! BULLSHIT!
Og du lyder som om du har samme holdning? Og det er vel også fint nok, men bare ikke særlig realistisk.
Jeg arbejder selv som telefonssælger. Primært arrangerer jeg møder pr. telefon, men til tider så afslutter jeg også salg i telefonen, og jeg har masser af faste kunder, som jeg handler med flere gange om året. Men man skal jo også kontakte folk første gang, og det er lige der, at skrankepaverne sidder og prøver at sortere lidt i tingene🙂Men jeg har nu aldrig problemer med at komme igennem til dem jeg vil.
Citat : Men hvad der irriterer mig endnu mere er, at jeg skal bruge tid på at få sælgeren til at indrømme, at det RENT FAKTISK ALLIGEVEL ER et salgsfremstød.
Er det ikke lidt en underdrivelse ?? Kan man ikke konstaterer at, ligemeget HVAD de vil sælge, så HADER du bare sælgere ?? Og jo mere nedværdigende du kan afvise dem jo mere fryder det dig ?? Jeg er ret overbevist om du ikke ser sælgere som mennesker, men ELSKER at afvise dem, og det egentlig ikke er fordi det er dit job, men du bare har noget mod sælgere generelt🙂Du må rette mig hvis jeg tager fejl, men hvis du skal være HELT ærlig, så tror jeg det forholder sig på den måde.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.