14tilføjet af

Sølv 925

Hej dette er nok det forkerte debat jeg har skrevet indlægget i men kunne ikke finde andet der passer.
Sølv med mærket 925, hvad er det for en slags sølv? Er det godt/dårligt kvalitet.
Knus Mims
tilføjet af

Der er

Sterling sølv, det reneste sølv man kan få -
sommersmil
guller
tilføjet af

Det med kategori

Kan godt forstå du ikke rigtig ved, hvor du skal sætte indlægget ind under -
Jeg flytter det til fri debat, hobby
Sommersmil
guller
tilføjet af

guller

Hehe tak for svaret nu ved jeg det har altid undret mig for de fleste af mine smykker er nummer 925 sølv :)..
Hmm hvordan flyttede du indlægget ind i hobby kategorien?
Kram Mims
tilføjet af

God

Sølvs finhed angives i 1000 dele dvs. dit sølv indeholder 925 / 1000 dele eller promille rent sølv.
I modsætning til guld der måles i karat som er 24 dele - f.eks. 12 karat indeholder 12 /24 dele rent guld ( eller 50% )
tilføjet af

Det kunne jeg fordi

Jeg er moderator i kategorien : for kvinder -
Derfor kunne jeg flytte dit indlæg derinde fra -
Sterling sølv smykker ja, ved ikke hvorfor det egentlig hedder sterling -
Måske nogen herinde ved det -
Smiler
guller
tilføjet af

24 karat

rent guld - mener du at 24 karat er 100 % rent guld ?
Jeg har da hørt, at guld er så blødt, at man ikke kan lave smykker i helt rent guld, men betegnelsen 24 er den højeste karat man kan forme guld af, da den ellers vil gå ud af form -
Er det en skrøne, da ?
Smiler
guller
tilføjet af

Jeps

Jeps det mener jeg...
24 karat er så blødt at man ikke i praksis kan lave smykker af det - oftes er 18 karat det højeste
tilføjet af

Tjek her

tilføjet af

925 er sterlingsølv

Hej
925 sølv er sterlingsølv, og 925 står for indholdet er sølv i promille, så der er et fornuftigt indholdet af sølv er 925 ud af 1000
Mvh. fruekm
tilføjet af

Tak til jer alle

.... for jeres svar🙂nu ved jeg mere om sølv he he
Knus herfra
tilføjet af

Indhold

Sølv er et blødt materiale som slides. For at gøre det praktisk anvendeligt iblandes kobber. Fin sølv eller rent sølv måles idag i 1000 dele. I gamle dage blev det målt i 16 dele - 16lod var rent sølv altså det som idag betegnes fin sølv eller 1000.
Til alle tider har man iblandet kobber - ellers så slides tingen for hurtigt. Hver land har forskellige standarder. Tyskland bruger 800 sølv altså 200 eller 1/5 kobber.
Engelsk standard er sterling som er 925 dele.
Fransk standard var 950 dele sølv altså større sølvandel end sterling. Finland bruger 813, dansk standard er 830 sølv. Italien har en anden standard og så fremdeles. Det er ikke sådan, at det ene er bedre end det andet. Men man skal selvfølgelig vide hvad de enkelte stempler står for.
Sølv har ikke noget med plet sølv, to tårnet sølv, nysølv eller electro plated sølv at gøre. De sidste er alle betegnelser for noget som ligner sølv uden at være det. Nysølv er sølvfarvet hele vejen igenne´m stykket, men det er altså ikke sølv.
Electroplated er en tynd skal af sølv som er påført kobber eller alpaca som er basismaterialet - og altså 99% eller mere af materialet er kobber eller alpaca. Et tyndt lag 100 eller mindre milimeter påføres basismaterialet. Derfor det slides af ved brug og basismaterialet (kobber) kan ses som gule pletter.
Guld = 24 karat som er finguld. Samme problemstilling for at øge slidstyrken iblandes et andet materiale. 8 karat eller 9 karat eller 14 karat, 18 karat eller 19 karat eller 23 karat er altså henholdsvis 8/24 9/24 14/24 18/24 19/24 23/24 dele.
8 karat er altså 1/3 guld og 2/3 andet - kan man kalde det guldsmykker? Ja det har vi defineret at man kan. Om det så reelt er guld❓tja det er op til den enkelte.
Lod var vigtig eftersom mønter var penge og sølv var kapital. Sølvet skulle indeholde samme standard som mønterne. Man skulle kunne smelte sølvbestik om til mønt og mønter om til sølvbestik og lignende. Derfor kongen satte strikse regler for anveldelse af sølv og gjorde meget for at kontrollere at reglerne blev overholdt.
Sølvets historie er lidt lang at komme ind på her, men er nogen interesserede så skal jeg gerne give en lektion.
tilføjet af

fra 830 til 925

Hej jeg kunne godt tænke mig og vide hvornår sølv i danmark skiftede fra at hedde 830 til at hedde 925.. før eller anden verden´s krig.. en dato ville være guld..
tilføjet af

24 karat

Karat er betegnelsen er for guldindholdet i en legering. 24 karat finguld stemples 24K eller 999, fordi det aldrig kan garanteres at være 100 % kemisk rent.
tilføjet af

830 versus 925

Det gjorde vi aldrig.
830 er en sølvlegering som indeholder 170 messing.
925 er en anden sølvlegering som indeholder 75 messing.
De to bruges sideløbende. Smykker er ofte men ikke altid i 925 køber du sølvbestik så er det lavet i 830.
Køber du sølv i Tyskland så er det i 800 dele sølv og 200 dele messing.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.