9tilføjet af

Spørgsmål om F1

Jeg kan huske fra for mange år siden at der var en enkelt Formel 1 model som havde 2 sæt forhjul, altså 6 hjul i alt.
Er der nogen der kan huske denne model, og hvad grunden var til det?
Jeg mener at F1 biler er baghjulstrukne, så det var vel ikke for at få mere kraftoverførsel, men hvad var det så?
tilføjet af

En Tyrrell .......( håber det er korrekt stavet)

..det var vist Jackie Stewart der kørte den - men jeg ved ikke hvad ideen med alle hjulene var...
Vh Rosalilje
tilføjet af

4 forhjul...

At der var en Tyrrell-racer i midten af 70'erne som kørte med 4 forhjul...
Fidusen skulle være bedre vejgreb og aerodynamik... Det duede nok ikke, da disse særprægede biler ikke er set siden...
Ja, formel 1 racere trækker kun på baghjulene, selvom at der også her har været forsøgt med firehjulstræk, Alfa Romeo Lotus og Brabham har alle forsøgt uden held...
tilføjet af

Her

http://memoiresdestands.hautetfort.com/images/medium_tyrrel_p34.jpg
Går ud fra det er den du mener... Idéen var at den skule have et bedre vejgreb, og den fik faktisk også point i et løb... Men den blev ikke noget hit, og blev langt på hylden midt i den første season....
Efterhånden som udvikling og ristriktionerne er kommet, så er bilerne ændret til det de er idag... De ultamative fartmaskiner...
tilføjet af

ikke ultimative

jo det duede, men det blev forbudt, ligesom propelen bag motoren..og skørterne..
det er ikke den ultimative F1, det tætteste var Wiliams F1 i ´93
der var alt computerstyret, bla. husker vi alle ophænget på bilen der ku "tænke" selv
tilføjet af

Tyrrell navnet

hjalp mig ind på sporet og jeg fandt dette link:
http://www.egan37.fsnet.co.uk/
tilføjet af

Ikke helt enig!

Selvfølgelig kunne bilen køre stærkt, men der er et lille men... I en formel 1 race er alle faktorer vigtige!
En af de ting som gjorde den 6-hjulede racer til et problembarn var vægten... Selvom at man måtte tilføre en formelracer ubegrænsede hk, så var den dobbelte styring for tung, ligesom firehjulstræk...
Bilen SKAL veje minimum 605 kg!
Disse biler bliver alligevel bygget så let som muligt og derfor meget lettere, med det formål at give ingeniørerne muligheden for at placere den tvungne vægt så rigtigt som muligt i bilen på grund af stabiliteten...
Så biler med høj "skævvægt", så som dobbelt styring og 4-hjulstræk, ville derfor ikke være konkurrencedygtige...
Disse biler er levn fra en svunden tid hvor man stort set KUN kikkede på motorydelse!
Tyrrell var et af de (få) teams som turde tænke utraditionelt, en af de ting som de udviklede med succes og som stadig bliver brugt idag er den "høje" næse på formelracerene...
tilføjet af

nix !

"Bilen SKAL veje minimum 605 kg!"
de biler skulle ikke veje 605 kg, det tog man let på dengang
tilføjet af

Du missede vist pointen!

Uanset hvad en formelbil vejer, så er det en yderst afgørende faktor hvor at vægten ligger i bilen!
Derfor kan man ikke bare ukritisk flytte en del af vægten frem i bilen!
Der er så stor en fordel ved at lægge vægten rigtigt i bilen, at disse biler aldrig ville være konkurrencedygtige i forhold til biler hvor vægten er korrekt afbalanceret!
tilføjet af

joda..

jamen snak du da bare om vægtfordeling..
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.