63tilføjet af

Skal ældre bilister have særregler?

I fremtiden kommer der flere ældre bilister på vejene. Der er skrevet en rapport fra Danmarks TransportForskning, hvor man henstiller til, at man forenkler skiltning og svære kryds, så de ældre ikke er så farlige i trafikken.
Kan det virkelig være rigtigt at vi skal bruge mange penge og ressourcer på at forenkle trafikreglerne for de ældre?
tilføjet af

Nej, det skal de ikke

Evnen til at agere fornuftigt som bilist afhænger i høj grad af evnen til at orientere sig og til at læse og ikke mindst forstå skilte. Derfor vil det, alt andet lige, forringe trafiksikkerheden hvis vi begynder at bløde om og simplificere.
Der skal gælde nøjagtig samme regler for ældre bilister som for alle andre, og formår de ikke at orientere sig i trafikken og i øvrigt sørge for at følge den, skal deres kørekort inddrages.
tilføjet af

Ældre skal ikke ...

... have særregler i trafikken .....
tilføjet af

Eksentriske påfund

Det vælter ind med bestillingsrapporter og andre eksentriske tiltag, vedrørende trafik og sikkerhed.
Hvis svaret skal ses ud fra et statistisk hensyn, må det være et nej, da 80% af alle trafikuheld begås af børn på mellem 18 og 25 år. Men denne kategori betaler også et par hundrede procdnt i forsikringspræmie, til de kan bevise deres duelighed.
Der er intet belæg for, at ulykkerne alene skulle falde, blot ved at vise særhensyn til den den af billsterne, der beviseligt ikke fylder op i ulykkesstatistikkerne.
Men for at det ikke skal være løgn, er der i EU-regi nedsat et hurtigtarbejdende udvalg, der pønser på at alle Europæere efter 40 års alderen skal til lægetest og synsprøve hvert 4 år.
Hvornår det hurtigtarbejdende udvalg er færdige, vides ikke, formentlig aldrig nogen siden.
tilføjet af

Ingen særregler for ældre..kun unge

Aldersgrænsen for kørekort til bil og motorcykel skal sættes op til 24 år...så får man de værste Brian'er sorteret fra, og det er dem og ikke de ældre som er farlige i trfikken.
tilføjet af

Ja de har betalt

De skal også være her, de har arbejdet som heste og sørget for at stavsbåndet blev ophævet indført fagforeninger osv. hvis ikke vi skal tilgode dem HVEM SÅ om jeg må spørge.
De har ikke belastet samfundet og spist på kommunens regning, de har ikke siddet ungdomsfængsler, de havde ikke tid og kræfter til at lave ballade når de fik fri efter en 45 timres arbejdsuge.
De skal behandles og tilgodeses som små konger
tilføjet af

Hørt! - men der er skam særregler

Særreglerne for unge består i, at de kun har 2 klip at gøre godt med, hvor normale har tre klip, så på den vis kan man sige, at der skam er gjort særhensyn, hvad der er ok med mig.
tilføjet af

De eksisterer allerede

Der eksisterer jo allerede særregler for unge, bl.a. skærpede sanktioner med klippekort og en øvre grænser for hvor store motorcykler de må køre når de er under 21.
At hæve grænsen for kørekort til 24 er, efter min mening, alt alt for vidtgående og vil give nogle kolossale logistiske problemer med en masse unge, der vil få meget sværere ved at komme på arbejde, til uddannelsesinstitutioner, aflevere børn o.l.

Desuden tror jeg at mange af de såkaldt "røde bilister" eller Brian'erne vil køre deres ræs alligevel - med eller uden kort.
tilføjet af

Det har intet med sagen at gøre

Fordi nogle af de ældre har bidraget konstruktivt til samfundet betyder det da ikke at vi f.eks. skal tillade folk med begyndede demens at køre rundt i trafikken som tikkende bomber og sætte andres liv på spil. Jeg genereliserer ikke - der findes mange glimrende ældre bilister - men der er også nogle der bestemt ikke skulle have lov til at køre bil.
Du ønsker vel ikke, i ramme alvor, et samfund hvor det man kan få lov til i trafikken skal være bestemt at hvilket liv man har levet?
tilføjet af

Ung kontra gammel

I følge min egen viden sker flere alvorlige uheld når det er en ung bag rattet. Men jeg syntes også at det er forkert at man kan få kørekort som 18. årig og først skal til læge for at få checket syn og hørelse når man fylder 70 år. Venligst en opmærksom kører(snart 60 år).
tilføjet af

Klip i kørekort.

Nu er det altså ikke kun unge som kun må få 2 klip i kørekortet. Den regel gælder alle nye bilister uanset alder.
Jeg kan ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet når du skriver at unge kun har 2 klip at gøre godt med, hvor normale har 3 klip. Vil det sige at du mener at unge mennesker ikke er normale?
Vh.
HEN
tilføjet af

Filthat/Kasket.

Enhver bilist skal tage sig iagt for de ældre i trafikken,special dem med filthat og kasket.Enhver bilist over 65 skulle være tvunget til ny teori og køreprøve.Deres evne som bilist kan godt virke noget sløvt.De kan virkeligvære til farer for andre i trafikken,så på med hat og briller til dem,op til nye prøver.
tilføjet af

Det har du egentlig

ret i - at man kan køre 52 år uden nogen form for tjek. Og ja, det er de unge der er skyld i de fleste og værste ulykker, desværre, men det kan vi nok desværre ikke komme til livs.
Som en skriver her, så er der mange udmærkede ældre bilister, men desværre også nogle der ikke burde køre, og der burde familielægen nok komme ind i billedet, for det er ikke let for familien at "umyndiggøre" et familiemedlem, som det jo føles som om det er for den, der får at vide at han/hun ikke burde køre mere. Jeg har selv en gammel far på 84 som stadig kører, og endda en stor firehjulstrækker, jeg er da bekymret for ham, men han kører udmærket. Det går ikke så stærkt,men det er vel også bedre end at der sker noget grimt.
Hilsen en på 51
tilføjet af

Nej der skal ikke

være særregler for ældre. Men hvis alle andre ikke havde så hulens travlt, så travlt at det er uvist om de når med til deres egen begravelse, kunne det jo være, at der var lidt mere tolerance overfor de ældre. Husk vi bliver alle "ældre" engang. Og så kunne det jo godt være, at vi også gerne ville køre bil stadig - med den glæde det nu giver - og også ønske, at de yngre ville have lidt mere tålmodighed med os.
De ældre gør jo ikke noget for bevidst at genere nogen, og vi har altaå allesammen ret til at være her, uagtet at nogle yngre mener noget andet.
Bare vent til i selv bliver gamle!!!!
tilføjet af

Væk med kortet

De ældre/gamle over 70 år skulle ikke kunne køre bil. Det er for farligt at have dem ude i traffiken sammen med os andre. De reagere langsomt og de er hamrende længe om at komme omkring. De laver aldrig skader..... Joh! de gør så, for de er årsagen til mange af de skader vi yngre får for at undgå påkøre dem, når de pludselig alver underlige ting.... Nu bliver de gamle jo nok sure for hvordan skal de komme rundt så... Jeg syntes de skal kunne køre gratis med tog og bus uden for myldertiden og så skal de have 10 ture gratis i taxa om året. På den måde slipper vi for dem på vejene og de kan komme omkring på en rimmelig måde.
tilføjet af

Forslag

Jeg synes snarere at samtlige billister skulle orienteres om betydningen af vejskilte samt evt. nye trafikregler hver 10.år. F.eks. via tilsendt information.
tilføjet af

18-25

Hvis en person på 18-25 får kørekort, skal hann/hun kun have 2 klip. Derimod hvis en på 26 får kortet skal han have 3. Så der er lavet særregler for unge som der burde blive med ældre.
Nogle ældre kører sikkert fint. Men mange kører også dårligt, ikke med vilje men simpelthen fordi de ikke kan reagere hurtigt nok. Hvor jeg bor havde vi en gammel mand på 65 der kørte bil, selvom han havde haft en blodprop i hjernen, og knap kunne gå/styre sine ben, snakke eller bruge sin hænder optimalt. Hvad F***** laver sådan en på vejene?
Han var ved at køre 2 personer ned.
den første var en ung på ca. 16 den anden var en mor og hendes barnevogn.
efter 60, Burde der være teoriprøve og køreprøve på ny, Samt tjeck af syn, hørelse og reaktions evne. Hvilket jeg har erfaret a treaktions evnen ikke tjeckes da min mormor kørte bil 5 år for meget. Hun kunne ikke reagere på noget før det var kørt forbi hende. Og hun gennemgik læge tjekket. Hvordan hænger det sammen?
At unge først skulle kunne få kørekort som 24årig, er at gå langt ud i marken.
Hvad så med alle dem som er i lære? alle dem som kører i mesters bil? de må vige deres lære plads så vi kan få en masse ledige ud på arbejdsmaredet eller hvad? flere end der er forvejen??
Behold 18 års grænsen og ved 60åt skulle man have Teori og -køreprøve samt syn hørelse og reaktionsevne testet.
Mvh. The-Nax
tilføjet af

vedr. særregler

Hej f.eks. Jane.
Jeg tror du skal tale stille om særregler. For hvis der er nogen som har særregler så er det dem som er yngre en den kategori du hentyder til. Jeg kører til daglig Erhvervkørsel, hvor min hastighed må ligge på 80+ km, det vil sige jeg kører med 80 - 90 km på landeveje, men alligevel er jeg udsat for daglig overhaling ved fuld optrukne striber og helleanlæg, selv om vi er inde i området hvor overhaling er forbudt. Jeg har også været udsat for på motorvejen ved Vejle hvor vejen skilles mod Fyn og Kolding, at blive overhalet venster om af folk som skulle mod Kolding, hvor jeg skulle mod Fyn og det på sådan en måde, så de var ved at vælted både mig skilte og dem selv, altsammen foretaget af folk mellem 18 og 45 år, envidere kan jeg fortælle dig, at de lægelige krav vedr. bedømmelse og reflekser i forbindelse med fornyelse af kørekort for erhver ved 65 og 70 til privat er meget hård, og det er kun de bedste som går igennem, menbortset fra den remse ville det ikke være nogen skade med en forenkling af skiltning og kørselsregler for både ældre og yngre.
mvh. knulla
tilføjet af

Undreren

Debatten er for ovenstående nærmest kørt ud i grøften. For debatoplæget går alene på, om der skal være særregler for ældre eller ej.
I spørgsmålet ligger vel indbygget, at man som ældre, har fået en række skavanker med syn, hørelse, reaktion osv.
Men selvfølgelig kan debatten ikke stå alene på spørgsmålet om trifiksikkerhed som helhed.
For hvis man på den ene side vil anfægte at en ældre ser dårligere, må man ikke glemme, at denne så til gengæld kører derefter, altså langsommere.
På samme måde stiller det vel de ældres dårligere hørelse i relief til de unges 500 vats stereoanlæg i bilen. Fælles for begge er, at ikke kan høre et udrykningskøretøj!.
Og alt det der legetøj med GPS navigationsudstyr man skal sidde og kigge på, for ikke at tale om biogram indbygget i bilen, hindrer også koncentrationen og synet væk fra vejbanen.
tilføjet af

Meget uenig!

Helt ærligt så klap lige hesten en gang..Der er mange ældre endnu som godt kan køre bil..Og de skal have lov til at køre bil indtil at deres læge bedømmer at nu er det for farligt..Og da jeg tog mit kørekort i 2003, og da jeg havde teori sker der flest trafik ulykker med unge mennesker i alderen 18-24 år i følge statistikken..Så de ældre mennesker skal ikke fra berøves noget som helst..og mon ikke lægerne sørger hvis de ikke vil fornye ældre menneskers kørekort hvis de er en fare til andre mennesker ude i trafikken..? Jeg syntes det netop er unge mennesker som man kan læse og se mest om i aviserne, tv-nyhederne og på ttv..Hvad med fx den kvinde der var gravid og mistede sin kæreste i Brønshøj..? Hvem var skyld i det..? Jo, det var nogle unge knægte som skulle spille smarte, og vise hvad deres biler kunne i et kapløb, og det kostede desværre menneskeliv..Og jeg syntes faktisk talt du selv skal undersøge hvem der er skyld i flest ulykker før du udtaler dig om sådan noget..Du skal nok blive en del overrasket når du finder ud af det.
tilføjet af

Vrøvl.

Hej The-Nax.
Hvad er det for noget vrøvl du skriver? Du skriver:
"Hvis en person på 18-25 får kørekort, skal hann/hun kun have 2 klip. Derimod hvis en på 26 får kortet skal han have 3."
Det er jo noget vrøvl at skrive at hvis en på 26 tager kørekort at han/hun skal have 3 klip. Hvis man er ny bilist så skal man kun have 2 klip i kørekortet før man mister det igen uanset alder.
Vh.
HEN
tilføjet af

60 år? Lægetjek?

Ej, prøv lige hva? Nu hænger verdenen altså sådan sammen, at jeg har en far på snart 63 år, og han har kørt lastbil i over 30 år i udlandet. Han er lige gået på efterløn og er derfor stoppet med at køre lastbil. Men udover det, så kører han ganske fint af en mand over 60 år. Så stop det vrøvl mend at ALLE skal have lægetjek. Find dog dem, som ikke kan finde ud af at køre -og lad dem være, som kan! Det samme gælder, når vi snakker om unge og deres kørsel. Hvad med dem, der altså godt kan finde ud af at køre??
tilføjet af

Kender godt de historier

Har også læst de grusomme historier og har selv mistet en lillesøster i trafiken, så jeg ved godt det går galt nogen gange og tit desværre.
Jeg har intet nævnt om de helt unge lømler der kører totalt sindsygt. For nye billister kunne man gøre som de gør f.eks. i frankrig med et stort A på bilen og så er bilen plomberet, så de ikke kan køre så hurtig. Er ikke helt sikker men tror det er 80-90 km i tidem. Ved godt at det også er for stærkt i byen og bla bla men det var da endnu et tiltag til de tiltag der allerede er taget.
Jeg har kørt med en del ældre og alle uden undtagelse køre for usikkert.... De er for nervøse og et par af dem tror at de skal bestemme farten for alle andre ved at ligge i yderbanen med 110 km i timen tit også lang under 110 km. kommer der en af de unge forbi så overhaler de indenom og så går det altså galt.
I familien ahr vi 2 der er lettere demente og ved gud det har været hårdt for os i familien at få lægen til at tage kørekortet fra de 2. Lægerne er ikke hurtige til at snuppe det kort fra den ældre. Syntes det skal være en fremmed læge der checker de ældre og så skal man testes meget mere end man gør idag. evt. med en køre time.. Så en sagkyndig kunne se om man nu også er istand til at køre forsvarligt. Skal der være en alders grænse så gerne 70 år, men ikke uden de ting som gratis bus, tog og taxa. De ældre skal jo ikke låses inde...
tilføjet af

jeg syntes at der skal

skiltes ordentligt,vognbaner skal afmærkes så vognbaner og fuldt optrukne streger kan ses ordentligt på den måde vil der ik ske så mange ulykker.Der skal ik være særregler for ældre for de fleste kører såmænd lige så godt som alle andre.Næ de skulle bruge noget tid på ordentlig skiltning og nedskæring ap træer der skjuler skiltning.ET åårligt sundhedstjek burde være for alle.Tænk på alle dem der kører rundt på piller og andre rusmidler.Det er jeg sikker på at ingen ældre vil nedværdige sig til
tilføjet af

ung kontra gammel

Jeg skrev igår og jeg kan se at flere deler mit synspunkt. Måske var det en ide at man skulle have et lægecheck fra det fyldte 60.år. Stadig en hilsen fra en snart 60 årig.
tilføjet af

!!!

At man er transsexuel er jo noget helt andet. Det er en person der føkler sig fanget i den forkerte ktop og kan som sådan være både en mand eller en kvinde. Du tror mange transvestitter er bøsser. Hvorfor? Kender du nogen da?
tilføjet af

Korrekt...

Kan nu heller ikke se hvorfor der skal tages hensyn til den ældre generation hvad angår dette emne og desuden totalt komplet ligemeget om så gamle Hr. Andersen har knoklet røven ud af bukserne, hva' så med mig... jeg knokler 80 timer ugentligt, 6 dage om ugen... nu vil jeg have særbehandling og køre som en gal i traffikken;o)
Helt seriøs (Vulla og Villa), synes det var et dumt indlæg at komme med.
Det eneste jeg mener om dette emne er at når man når en vis alder, så skal man tjekkes ved lægen, om man nu stadig kan drøne rundt i sin bil... desuden var det en god idé at lave sådant et tjek hver 5 år for alle mennesker... det er jo ikke kun gamle Hr. andersen den er gal med!
tilføjet af

Ja ja... men...

Med alt respekt, så tror jeg da gerne at din far kører fint endnu. Det er der såmænd mange i den alder der gør... men du beder om at lede efter dem der ikke kan finde ud af at køre... ok, vi bruger lige 'lidt' tid på at finde dem der ikke kan finde ud af at køre... det tager jo ikke så lang tid;o)
Efter min mening burde alle have en lægeundersøgelse hvert 5 år, en ny teori og køreprøve hvert 20 år eller sådan noget lign.
Hvis man ikke kan komme igennem det, ja så kan man sgu' ik' køre bil!
tilføjet af

særregler

Nej ingen særregler for de ældre kun hvis de er syge eller over 80.
Så hellere strammere regler for de unge.
tilføjet af

nej

Vi skal ikke lave noget om mht trafikken, idet de ældre er og bliver farlige i trafikken. Jeg synes, at man skal sætte mere fokus på de ældre i trafikken, idet de er meget farlige at have der. Jeg synes, at de ældre skal oftere til kørekortskontrol, idet det vil påvirke, at flere af de "farlige" ældre billister bliver sorteret fra.
tilføjet af

Ang. ældre i trafikken

Jeg mener at det er helt forkert, at man som 16-årig skal have en lægeerklæring for at få sit traktorkort, og to år senere skal man have endnu en lægeerklæring, hvor der på disse to år ikke sker det store med ens fysiske tilstand, men det mener jeg immervæk at der gør, inden man skal have sin næste lægeerklæring som 70-årig, for at det er lovligt at køre bil. (Det er akkurat den samme test der bliver foretaget)
jeg mener også at der burde være nogle flere lægeerklæringer i løbet af ens trafikliv, man kunne f.eks. få foretaget en hver 10 år, og efter det 70 fyldte år, kunne det være hver 5.
Disse prøver skulle selvfølgelig ikke foretages af ens daglige læge, det skulle være en uvildig læge som kommer udefra, da denne person derfor ikke vil have et personligt forhold eller kendskab til personen, og derfor vil det også være nemmere for den uvildige læge at inddrage kørekortet, end det ville for ens daglige læge, som man måske har haft i 30 år.......
tilføjet af

Traktor som 16 årig?

Troede ikke man som 16 årig måtte køre traktor på offentlig vej, men kun på lukket mark?
Men ellers har du ret i det der med løbende lægetjeck, fx når bilen alligevel er til syn.
Det arbejder et hurtigtarbejdende udvalg på i EU kommissionen.
Men kan du sige mig, hvordan det kan være, at samme dag en attenårig får kørekort til en bil, ja så kan han i princippet køre hen i det første og bedste byggemarked, købe en spånplade på 4 meter, og få udlånt gratis en trailer.
Hvad gir du - en trailer!, uden at have prøvet at køre en meter med sådan en. Det er ikke lige sådan at dreje med sådan en. Ej heller at bakke.
Og spånpladen eller krydsfinerpladen vil opføre sig som en flyvinge.
Logik kommer aldrig fra politikere eller EU.
tilføjet af

Vist nok en sprogfejl

Nej, det var flovt, selvfølgelig er unge også normale på deres egen måde altså.
Der skulle have stået noget om "normale vilkår" og ikke "normale mennesker".
Sorry :D
tilføjet af

Nej de skal ikke

Det er da der ingen grund til... Så skulle de have en special farve bil også, som man skulle tage specielt hensyn til???
Det giver ingen mening, de skal køre på samme betingelser som os andre, og desuden bør de op til mange flere tjek i alderen 55år og op efter, både demenstest og køreegenskaber...
tilføjet af

måske en ide med et distrikt de kender & kun dagtimer

jeg er meget enig med ovenstående at mange skader laver de ikke men de situationer de frembringer i trafikken er noget nær livsfarlige.Jewg undre om man kunne lave en nær zone hvor de kender det....og kun i dagtimer.Jeg syntes det ville værer en god må at drossle deres kørsel ned på.
jeg er fuld af forståelse for at det ikke må værer sjovt at værer umobil.
men noget skal der gøres....meget snart.
tilføjet af

Ja selvfølgelig.

Hvis der er mulighed for det så skal man da altid forenkle skilte så de bliver lettere at forstå (selvom jeg har meget svært ved at se hvordan disse forenklinger skulle fremkomme).
Men man skal ikke gøre det for de ældres skyld, men for alle bilisters skyld. Hvis en bedre skiltning kan forhindre ulykker på veje og stræder, så ville det en fantastisk ting (men tvivler meget på det).
tilføjet af

Ja selvfølgelig

blev skrevet for at få folk til at læse indlægget :), ikke at jeg mener der skal være særregler for de ældre.
tilføjet af

Pølse

Rapporter giver de svar, man vil have. Ældre er bedre bilister fordi de har kørt mere. Punktum.
tilføjet af

En ømfindig debat

Men jeg mener faktisk at de ikke skal have særregler, dels fordi man skal have en vis fysik mentalt for at køre bil og det har alle ældre altså bare ikke.
Ligesom vore reaktioner bliver mere sløve efter indtagelse af alkohol eller medicin sløves mennesket mere med alderen også rent fysisk reagerer man ikke så hurtigt.
Jeg tror et lægetjek der udover fysik og hørelse+syn men måske med nogle reaktionsteste med et minimumskrav kunne være en mulighed. Som ældre opdager man jo ofte ikke selv at ens reaktionsevne er stærkt nedsat, først ved evt uheld opdages det og så er det tit for sent.
Så hellere bruge penge på at forebygge end sætte nye skilte op.
tilføjet af

Du har fat i noget..

Vil bare lige bakke op og sige "Helt enig" som sælger i Storkbh/nordsjælland ser jeg og oplever en del farlige situationer hvor det er en ældre bag rattet.
Og en lille sidste ting :
Hold jer til inderste spor når i er på motorvejen, hvis i ikke overhaler, - også på de 3 sporede motorveje - "gælder også kvinder" (mig og en kollega har lavet snit på det en periode, efter en diskution om det, det er ca 75% kvinder og "ældre" der er midterspors trafikanter=
tilføjet af

Ikke de bedste

Min kære farfar på 87, han har stadig kørekort og bil. og han er gået gennem lægetjek - men alligevel siger jeg som kender ham meget godt - at han er for gammel til at køre.
Så det er lidt for nemt at gå gennem det lægetjek.
Min ide - lægetjek ved 60, 65, 70 år og derefter hver år (måske hver andet)
og så lidt bedre tjek end nu
tilføjet af

Læge / Synskrontrol

Hej. Hvorfor ikke have en ordning. Feks når man køre til syn med sin bil. At man så selv bliver tjekket. Eller bare at man skal til læge hver 5/10 år for at se om man fejler noget eller om man er i stand til at køre bil. Kunne ellers være godt hvis synsmanden skulle se efter ens syn. Og hvis man ikke kan se så man han sende en til en læge. Tror at vi vil få en større sikkerhed.
tilføjet af

Håber du mener det ironisk

for ellers må du hellere tænke dig grundigt om igen.
NEJ ældre skal ikke have særregler i trafikken.
Filthatten der tager et rigtigt herresving er mindst lige så farlig i trafikken som den unge "Brian"
tilføjet af

Det passer ikke

Jeg tør sgi ikke køre med min mor selv hun har kørt i over 40 år.
Der imod er jeg helt tryk ved min svigersøn, der kun har kørt i 7-8 år.
tilføjet af

Hvad er meningen?

Alle ved, at de fleste alvorlige ulykker sker ved unge mænds hasarderede kørsel. De 18-24 årige mænd er ikke altid modne nok til få kørekort.
Med denne almindeligt kendte viden i baghovedet virker det besynderligt at sætte fokus på de ældre i stedet for.
Er det en slags afledningsmanøvre som skal beskytte de skyldige mod fornuftige konsekvenser?
tilføjet af

Det er der ingen der anfægter

Jeg mener ikke at have læst nogle, der er uenige i at størstedelen af de alvorlige ulykker forårsages af unge mænd, som overvurderer egne køreegenskaber, og der er jo allerede massiv fokus på denne gruppe.
Det skal imidlertid ikke frede andre grupper fuldstændigt, og det er jo et faktum at en lille gruppe ældre bilister også er til stor fare i trafikken, fordi de har mistet orienteringsevnen f.eks. p.g.a. demens. Det giver sig bl.a. udslag i spøgelsesbilister og ulykker hvor den ældre ikke overholder sin vigepligt o.s.v.
Derfor er det naturligvis vigtigt vi får konstateret disse personers sygdom så hurtigt som muligt og får taget kørekortet fra dem inden de forårsager en alvorlig ulykke.
At kalde det en afledningsmanøvre synes jeg ærligt talt er lidt billigt.
tilføjet af

Besynderligt?

Er det så ikke sært at gribe til handling mod de ældre i stedet for mod "Superbrian" med hår på tænderne?
tilføjet af

Har du overhovedet læst mit indlæg?

Det virker som om du slet ikke har læst hvad jeg skriver. Man griber jo allerede ind overfor "Super-Brian" bl.a. med skærpede sanktioner vedr. klippekort for nye bilister, som primært rammer unge og skærpede regler for størrelsen af motorcykler hvis man er under 21.
Lad mig i stedet spørge dig helt konkret: Skal vi helt lukke øjnene for, og dermed acceptere, at der kører demente bilister rundt i trafikken, som ikke ved hvad der er op og ned endsige hvilken retning der er den rigtige på motorvejen?
tilføjet af

Hvad tror du selv?

Hvis 18-24 årige unge mænd er erstattet af ældre bilister som den farligste trafikantgruppe, når der næste gang laves statistik på området, har du ret. Er det ikke tilfældet, har jeg ret.
tilføjet af

Når du ikke gider forholde dig til mit spørgsmål...

Stopper jeg diskussionen her. Folk, der konsekvent nægter at forholde sig til hvad man skriver, gider vil jeg ikke spilde min tid på.
tilføjet af

Frivilligt!

Det er din gode ret at stikke af fra debatten, når du ikke kan klare dig. Her er ingen tvang.
tilføjet af

Hvordan...

skal man kunne debattere med en, der konsekvent viger udenom de spørgsmål man stiller? Du stiller tingene op som om det ene udelukker det andet, hvor jeg siger at der er plads til at gøre en indsats begge steder.
Jeg håber stadig på et konkret svar fra dig m.h.t. det spørgsmål jeg stillede, selvom jeg tvivler. Hvis du har problemer med at forstå mit spørgsmål må du endelig sige til.
tilføjet af

Test???

Smilodon tror måske du skulle overveje en test for du virker temmelig tung i optrækket.
tilføjet af

Stupid prioritering?

”Man griber allerede ind overfor ”Superbrian” bl.a. med skærpede sanktioner vedr. klippekort for nye bilister, som primært rammer unge og skærpede regler for størrelsen af motorcykler hvis man er under 21.”
Således skriver vor selvretfærdige ”Shiver”. Den allerfarligste gruppe trafikanter er dermed fejet ind under gulvtæppet efter hans mening. Den mindre farlige gruppe af ældre skal ikke behandles på samme hensynsfulde måde. Her er det ikke nok at skærpe klippekortsregler.
Næ, de skal lægeundersøges for at finde et eller andet, som de kan erklæres uegnede på. Den ravende sindssygt hensynsløse ”Superbrian” skal derimod ikke testes for egenskaber, som diskvalificerer ham som bilist. Han får lov at fortsætte med at terrorisere trafikken. Kun hvis han ”kommer til” at myrde nogen på passende spektakulær vis, falder hammeren.
De farligste skal ikke udsættes for forebyggende foranstaltninger. Den mindre farlige gruppe ældre skal derimod. Prioriteringen er stupid. Det efterlader en grim smag af mistanke om diskriminering. Hader ”Shiver” ældre mennesker? ”Ældrebyrden”, som består af ”dumme svin”, skal bare have tæsk ved enhver lejlighed?
tilføjet af

Igen.

Igen lægger du mig ord og holdninger i munden jeg aldrig har givet udtryk for - hvornår har jeg f.eks. sagt at de ældre bilister var de farligste - ALDRIG!
Du har nu til fulde demostreret du ikke evner at argumentere, men at du i stedet bliver aggressiv, provokerende og slynger om dig med falske beskyldninger, hvilket er typisk for folk med lavt selvværd, der føler afmagt og frustration over de ikke kan begå sig.
Ligeledes kan jeg konkludere at du synes flere trafikdræbte p.g.a. af ulykker forårsaget af demente bilister er helt i orden - VELBEKOMME!
tilføjet af

Hysterisk som en ældre tante?

Hvis målsætningen er at forbedre trafiksikkerheden, er det indlysende fornuftigt at prioritere mulige indgreb efter deres virkning. Følgelig bør den største fare have højeste prioritet. Dette afviser du at understøtte. I stedet er du straks indstillet på at kaste dig over en mindre fare. Logikken halter.
Virkelig pinligt bliver det dog først, når du tillader dig at blive fornærmet, når du konfronteres med dine fejl.
tilføjet af

Du er usaglig, men til gengæld underholdende...

At have en mening om noget er ikke en fejl - du har åbenbart lidt svært ved ordenes betydning.
Skulle jeg endelig blive fornærmet over noget må det være over at du fortsat ikke har svaret på mit spørgsmål og lægger mig ord i munden jeg ikke har sagt.
I øvrigt er jeg da enig med i din overskrift - jeg synes også du opfører dig som en hysterisk ældre tante :-)
tilføjet af

Stædig og urimelig?

Jeg forlanger, at du giver mig ret. Ellers vil jeg kaste en forbandelse over dig, så du forvandles til en lille grøn frø. Tænk over det!
tilføjet af

Griner :-)

Skal jeg så efterfølgende kysse dig for at hæve forbandelsen? :-)
Du har da i det mindste humor - det tæller på plussiden.
tilføjet af

En forenkling.........

....af færdselsreglerne ville være til alles bedste, og ikke kun de ældre.
tilføjet af

hihihihhi

"ikke normale"?
Det kunne der måske være noget om ;-)
tilføjet af

Hmmm

"Er det en slags afledningsmanøvre som skal beskytte de skyldige mod fornuftige konsekvenser?"
Det ville ikke være usædvanligt i dagens Danmark.
tilføjet af

TV2 søger hjælp

Vi er to journalister der arbejder for TV 2-programmet dags│dato.
Vi er i øjeblikket i gang med at sætte et program sammen, som handler om demente som bilister.
Dette er jo blevet gennemdebatteret her i dette forum - og selvom tråden slutter i november spørger vi alligevel.
Demens er langt hen ad vejen et tabu-belagt emne, og ofte er det de pårørende eller den mangeårige familielæge, der må gøre indsigelser, hvis et familiemedlem pludselig får symptomer – og kørekortet må lægges på hylden. Det må være en meget svær beslutning at stå over for – men også nødvendigt, når man indser at den demente kan være til fare både for sig selv og andre i trafikken.
Vi vil gerne belyse emnet fra alle synspunkter – så vidt muligt. Fra den dementes synspunkt, de pårørende, de praktiserende læger, politiet og myndighederne.
Vi søger derfor efter nogle personer med demens (og deres pårørende), som tv-indslaget kan tage udgangspunkt i. Nogle som har lyst til at være med til at sætte fokus på emnet, og som åbenhjertigt vil føre os ind i deres dagligdag. Om hvordan det er at færdes i trafikken, hvilke problemer det kan give, og hvilke overvejelser der er undervejs.
Og nogle, som selvfølgelig ikke er bange for at stå frem på tv, og tage en køretur med os i trafikken.
For at komme godt rundt i emnet, søger vi:
-Personer med begyndende demens, der står i overvejelserne LIGE NU.
-Personer med demens, der HAR lagt kørekortet på hylden, og har indset, at de ikke længere må køre bil.
-Personer med demens, der ER kommet galt af sted i trafikken.
-Personer med en stor grad af demens, som har svært ved at indse, at det måske snart er slut bag rattet.
-Derudover deres pårørende.
Så hvis der er en eller flere, der vil hjælpe os, må I meget gerne give lyd.

På forhånd mange tak.
Karin Cecilia Cruz Madsen og Ulrik Thomas Lyager
TV 2 Nyhederne, Dags Dato
Mail til: ully@tv2oj.dk
tilføjet af

særregler til ældre bilister....

Om det kan være rigtigt ??????. for det første er de ældre ikke farlige i trafikken og for det andet, hvem andre skulle vi bruge penge og ressourcer på end de ældre.........
Du spørger som du har forstand til.....
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.