14tilføjet af

Seksualundervisningen starter i skolen

Det er ikke kun "de unge mødre" på TV, der får mig til at tænke, at vi unge ikke har tilstrækkelig med viden om sex.
Statistikkerne siger, at gennemsnitsalderen for debut er yngre og yngre. Men samtidig oplever vi også en stigende smitte af klamydia. AIDS kampagnerne fra 80erne lader til at være glemt i det forrige årtusinde. Jeg har flere gange oplevet, at kondom enten er pinligt, besværligt eller slet ikke så vigtigt "hvis pigen tager P piller". Der skelnes ikke mellem svangerskabsforebyggelse og beskyttelse mod kønssygdomme.
Unge i dag er uovervindelige. "Det kan ikke ske for mig", og det tænker du måske også?
Jeg ved ikke om det siger noget i forhold til vores selvtillid i forhold til de kønsidealer og sexfremstillinger det er så svært at undgå at blive bombarderet med?
http://www.ugesex.dk/ er et tilbud til folkeskolernes 6. til 10.ende klasse. En tredjedel af alle klasser er i år tilmeldt og det fremstilles som positivt. Umiddelbart ser det tiltag rigtig godt ud.

Men hvordan er lærere generelt rustet til seksualundervisning?
Er det for tidligt eller sent at starte med undervisningen for 12 årige?
Hvor stort et ansvar skal skolen påtage sig i forhold til familien?

Personligt tror jeg kontinuitet i undervisningen med tilbagevendende oplysende temaer og aktive debatter kan gøre unge fortrolige med sex. Men gad vide om det øget fokus vil få unge til at starte endnu tidligere? Hvis, så er det forhåbentlig med større forsigtighed og "ære".
tilføjet af

Jeg forstår det ikke

Er seksualundervisningen i dag virkelig _så_ meget ringere, end da jeg modtog meget simpel undervisning om forskellen på pige og dreng i 5. klasse i 1984? Og om prævention et år senere?
Jeg tænker - det kan da næsten ikke være blevet ringere end dengang?!? 😮
tilføjet af

"Unge i dag er uovervindelige"

Bid mærke i, hvad trådstarteren skriver.
Sandsynligvis får unge idag meget bedre oplysning om svangerskabsforebyggelse, end du gjorde den gang. Men børns selvrådighed i dag er uendelig svær at hamle op mod. Det gør i det hele taget enhver form for undervisning til en udfordring.
Børn idag har en stor udfordring i blot at længe sig tilbage og suge til sig af viden uden at stille spørgsmålstegn ved det hele. Dette har de, fordi de siden fødslen er vokset op med, at alt er til-og-fravalg her i tilværelsen og bestemmer det hele fordi nutidens forældre synes det er nemmere end at sætte grænser for børnene.
Denne indstilling har uendeligt mange negative konsekvenser, som i mine øjne overskygger de positive sider ved det.
tilføjet af

Det er vist ikke seksualundervisnig

Det handler ikke om prævention og ungemødre men om de unges selvopfattelse. ¨
http://www.e-pages.dk/urban/25/10/?query=uge%20sex
så du har misforstået projektet.
tilføjet af

selvforsvar og logik

Det er vigtigt at man får en tryghed både fysisk og følelsesmæssigt; derfor er det en god ide at lære sådan noget som selvforsvarsteknikker fysiske og psykiske og intellektuelt sikres tryhed ved tilegnelse af kompetencer med hensyn til logik. Så man sikrer færrest overgreb fra klamme børnelokkere, incestforbrydere og seksualforbrydere i øvrigt.
Og jo så burde der også være en god alderssvarende teoretisk seksualundervisning hvor børn og unge kan oplyses om seksuelle forhold på et videnskabsmæssigt og pædagogisk nivieau der svarer først og fremmest til deres alder og deres modenhed.
De grundliggende universelle forhold omkring forplantning
forplantnigs etik ?
og de humane faldgruber senere ; overgreb, frigiditet/impotens, skilsmisse . . hormoflow, skænderier, teknik ?
erotisk kultur❓fx prøve at synge nogle kærlighedssange, læse nogle kærlighedsdigte . .? og bibringes en forståelse for kærlighedens potentielle storhed og sådan noget ?
for kærligheden er jo potentielt storslået; også i Danmark vel❓
Men samfundet har via virksomhedsliberalismen en kultur med lidt respekt og forståelse for human integritet; påtrængende reklamer forvirrer og manipulerer med selvopfattelsen for at sælge sprut, barbergrejer og lotto . . biler og huse; flæskefars og skumfiduser, pornografi og datingsites
tilføjet af

Hvilke statistikker?

Nu har jeg ikke set på statistikkerne for sexdebut her i år, men sidste år læste jeg da flere statistikker, at alderen for sexdebut har ligget mere eller mindre konstant de sidste 30 år med 15,5 år for piger og 16,1 år for drenge.
Det, der derimod har ændret sig, er eksponeringen af det seksuelle billede i det offentlige rum. Her er sket en markant ændring henover de seneste årtier. Dette kan sandsynligvis lægge pres på piger, som føler, de skal leve op til "idealet". I det hele taget har alt for mange unge idag alt for travlt med at leve op til "idealer" idag.
tilføjet af

TEMA i uge SEX

lærer kan tage kursus men ellers er de vel ikke dårligere udrustet end vi andre og vi har ´da fået de tøser lært det vi ville.
Det har tror jeg nu nok er den vigtigste del i uge sex
http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/psykisksundhed/article896119.ece
tilføjet af

Synes du ikke

For mig er sex mere end "befrugtning". En vigtig del af sex er netop det mentale såvel som fysiske. Tiltrækning, identitet, tillid, etik osv.
Unges selvopfattelse i forhold til sex er vel en af de vigtigste dele af seksualundervisningen. Resten skal vi nok selv finde ud af 😃
tilføjet af

Perspektiv

Hej anonym
Dit indlæg udviser overskud og erfarenhed. Det er et indlæg jeg vil vende tilbage til. For seksualundervisningen er mange ting.
Trygheden for unge må være vigtig at skabe et grundlag for. Kroppen er endnu ikke helt udviklet når flere tager de første skridt til en seksuel debut. Jeg synes modenhed skal gradbøjes og undervisningen må tilpasses, så de samme emner undervises i på forskellig vis afhængigt af alderstrin.
Men jeg synes også godt om dit indlæg for netop at fremhæve etik og erotisk kultur. Det er emner, der må være relevante at stille sig selv, når man bliver 25, 30 og 50 år? 😃
kærlig hilsen
Tidlig starter
tilføjet af

da jeg gik i skole i 1956 var der ingen

sexualundervisning, så den første pige jeg var sammen med var en luder, som matroserne havde købt for 5 dollars for 10 min, og det var da jeg var 18 år.
jeg anede simpelthen ikke hvad der skulle ske, og pludselig sprang pigen ud af køjen, og det var så den sexualundervisning.
vi fyre vidste naturligvis godt at piger havde et hul, men hvad er et hul værd, hvis det eneste man ved er at tommelfinger og pegefinger også kan lave et "hul.
datidens pornoblade var daells magasiner og sommers magasiner, og intet andet.
idag skal en fyr vide alt om hvordan han tilfredsstiller en pige, hvorfor, det er hendes eget problem, hun onanerer, og kender sin krop bedst.
piger på 13-14 år boller for en hamburger, eller lidt opmærksomhed.
det var bedre at give dem et kyskhedsbælte i konfirmationsgave, så er de også fri for at blive presset af fyre, og deres veninder.
når de endelig har fået et barn, så gider de ikke sex mere, manden er kun til besvær, medmindre der er et eller andet hun vil lokke fra ham, så kan hun være klar på 2 min.
vi ser sex overalt i bybilliedet, men det må være forældrenes ansvar, at pigen ikke bliver gravid.
udsendelsen de unge mødre er jo nærmest en guldgrupe for unge piger der ønsker sig en baby, vi kan jo se hvordan mødrene bliver forkælet med lejlighed, møbler, barnevogn og alt muligt ragelse.
når datteren kommer hjem med en unge, så kan forældrene jo bare nægte at passe barnet, ingen siger at de er forpligtede til det.
tidligere havde kvinder kun sex på grund af pligt, de var ikke så fokuserede på orgasmer dengang, ugebladene skrev konstant om kvinder der af deres mand blev kaldt frigide, og svaret var altid, at de bare skulle lave mandens livret, så glemte han alt om sex.
rødstrømperne har også ødelagt meget for kvinderne, i dag er der ingen fyre der vil betale for en middag for en tilfældig pige, hun må selv betale, og respekten mellem kønnene er fuldstændig væk.
tilføjet af

SEX

I mit virke som lærer, og uddannet seksualvejldere, møder jeg de unge rundt omkring på skolerne. Jeg underviser i "anderledes" seksualundervisning, kaldet ung til ung dialog, hvor der undervises på 8.-10. klassetrin. I undervisningen er der netop fokus på dialogen med de unge. Igennem denne dialog har jeg fundet ud af, at de unge er mere vidende end man umiddelbart tror. Det vi ser og hører i medierne, er ofte de ulykkelige historier. Vi ser de unge mødre, vi hører om forældre på 12-13 år, vi ser letpåklædte piger og unge der har et meget vulgært sprogbrug. Men virkeligheden er en anden. ofte har jeg i undervisningen oplevet, at det kun er noget de har i munden, når sandheden kommer frem viser det sig nemlig, at det kun er 2 ud af ti i 8. klasse, der har haft deres første seksuelle debut. Så er det så galt?
Jeg mener de unge i dag er mere oplyste omkring sex og prævention, og dette er de pga. medierne. De har meget lettere adgang til at få svar på deres spørgsmål vha. nettet. De behøver ikke gå til deres forældre med deres pinlige spørgsmål. Dem kan de stille på nette og få svar af kompetente folk. Jeg henviser her til: www.sexlinien.dk
Men dog kan jeg ikke benægte, at klamydia udbrudet for alvor er kommet! -Desværre!
Og der er åbenbart nogen her på siden, som ikke har fået sex, siden de lavede deres sidste barn. Selvforskyldt?
Kvinder vil forføres ellers bliver sex bare en sur hverdagspligt, ligesom vasketøjet. Sex er skønt, lækkert, dejligt, herligt osv. Men ind imellem må man jo arbejde for at det også bliver det....Så forfør din kvinde og få dig så et knald, for det trænger du vidst til😉
tilføjet af

seksualundervisning

Jeg føler at det er passende at starte med seksualundervisningen i 8.-9. klasse, da det er der man begynder at tænke i sådanne baner.
Jeg tror faktisk at det har noget med selvværd at gøre. Personligt har jeg ikke tænkt mig at være seksuelt aktiv før jeg bliver gift (er 17), og hvis flere havde den holdning, ville spredningen af ex. klamydia være mindre.
Det handler generelt også om respekt for sig selv og hinanden, for hvis man havde det, ville man ikke presse hinanden indirekte ved at gøre noget seksuelt.
bare mine tanker🙂..
tilføjet af

Paradigmeskift og Paradise Hotel

Hvilken betydning har Paradise Hotel for unges identitsudvikling?
I min datters gymnasieklasse - 2.g - skal de fleste af pigerne i hvert fald se programmet, der startede med nye deltagere i aften. Desuden så skulle halvdelen af pigerne i klassen have været i byen sidste torsdag for at se strip. Pigerne er 17 - 18 år. Begge dele er da porno - måske ikke lige hard core, men signalerne er da, at uforpligtende sex og promiskuitet bare er Ok og helt normalt.
Så jeg er heller ikke enig i "resten finder vi selv ud af". På mig virker det, som om de unge kommer til at fokusere på sex fremfor romantik, kærlighed, forpligtende samvær og respekt for hinanden.
tilføjet af

Alderstilpasset undervisning

Jeg mener at man bør tilpasse undervisningen til børnenes alder, men starte i f.eks. 3 klasse, med rent biologisk at forklare forskellen på mænd og kvinder - og hvordan børn bliver skabt.
Senere kan man så tage fat på undervisning om pubertetsudvikling (menstruation/bryster/stemmer i overgang/natlig sædafgang osv) og forklare børnene om hvad der sker med kroppen og hvorfor de pludselig føler sig så forvirrede osv. Man skal lade det være åben for dialog og jeg mener helt klart at det stadig skal være delvis kønsopdelt. Men, jeg synes også at man skal lade nogle af tingene foregå i et fælles univers, hvor drenge og piger kan fortælle om deres erfaringer og holdninger til seksualitet, for jeg tror de kan lære noget af hinanden - ikke mindst om respekt for grænser hvilket tilsyneladende er et stort problem.
Jeg tror også det vil være en god ide, i det fælles forum, at præsentere børn og unge for konsekvenserne af ubeskyttet sex; både graviditet men også sygdommene. I en periode kørte der et program på tv3 ret sent om aftenen, hvor unge englændere blev "udsat" for billeder og videooptagelser af bl.a. klamydia/syfillis/kondylomer/herpes og endda livmoderhalskræft osv. De fik simpelthen billederne smidt lige i hovedet af sygdommene i forskellige stadier og pludselig var kondomer slet ikke så slemme at bruge alligevel! det var jo både ulækkert og farligt og alt muligt. En dose af virkeligheden kunne vække dem - ligesom det gjorde for os andre tilbage i 80´erne da Kim Schumacher pludselig døde af den der farlige sygdom AIDS. Dengang blev vi tæppebombet med kampagner om netop dén sygdom og ingen af os er i tvivl om at både HIV og AIDS er dødsens alvor. Måske skal man ud i lige så stærk tæppebombning igen; for man dør altså stadig af de følgesygdomme der kommer med HIV og AIDS. Den livsforlængende behandling er absolut heller ingen skovtur og måske er man simpelthen nødt til at forsøge at skræmme de unge til at fatte alvoren?
Man bør inddrage forældrene i undervisningen, eller i hvert fald stille krav om at de selv sørger for også at snakke med børnene om de her ting. Det er først og fremmest deres ansvar at sørge for at børnene ved det de har brug for at vide - det er deres ansvar at børnene får et fornuftigt og ansvarligt forhold til sex, sexsygdomme og graviditet og alle de forholdsregler de bør tage.
Det er dem der skal lære deres børn og unge at have respekt for sig selv og andre; at respektere egne og andre grænser mv., så de ikke havner i situationer som mentalt og/eller fysisk kan skade dem.
Idag bliver børn seksualiseret meget, meget tidligt og mange agerer allerede seksuelt i 12-års alderen. Det er altså for sent at sætte ind når de ér begyndt, så alle parter bør sætte ind meget tidligere end idag.
Om lærerne er udstyret rigtigt ved jeg ikke, men jeg tror måske det ville være en god ide at tilbyde lærerne et speciel-forløb om emnet, som de skal aflægge prøve i som en eksamen. Måske kunne man så lægge opgaven ud til bestemte lærere på hver skole, som havde specialiseret sig i området, så de ligesom var vandt til det. Det kan jo være svært for alle og enhver at tale med klasserne om så intime ting og det er måske ikke alle lærere der vil have det godt med at snakke om sex med deres elever, hvis de opfatter det som værende meget privat.
tilføjet af

Urealistisk

Jeg synes dæleme godt nok 8-9 klasse er urealistisk. At du ikke har haft tankerne før og ikke ønsker at have sex før du bliver gift er kun fint, men du må ikke tro det gælder flertallet.
Langt de fleste begynder allerede at mærke interessen når de er 12-13-14 år gamle, men ved faktisk dårligt nok hvad det er. Når de er op omkring 8-9 klasse ved de det til gengæld godt og så er det godt nok vigtigt at de har fået undervisningen før de når det stadie.
Du har ret i at mere afholdenhed, især når man er helt ung, ville være en positiv ting, men jeg tror ikke det er realistisk at ret mange kan eller vil praktisere det. Jeg erkender blankt at jeg nok havde mistet forstanden hvis jeg skulle vente til jeg var blevet gift; for så ville jeg stadig ikke have "fået noget" og nu er jeg altså snart 30! Til gengæld har jeg i mange år haft et godt sexliv, bl.a. fordi min viden og min selverkendelse har været god.
Personligt vil jeg hellere have at man ruster de unge godt til et forsvarligt og godt sexliv, end at de gifter sig alt for tidligt og af alle de forkerte grunde, fordi de måske har lyst til sex med kæresten. Man ser det mange steder i udlandet hvor seksuel-moralen er anderledes end her; rigtig mange teenage-ægteskaber eller ægteskaber indgået lige først i 20´erne hvor parterne slet ikke er modne nok til så stor en beslutning, og hvor ægteskaberne også går i stykker efter få år. Mange indgår de ægteskaber fordi de mærker lysten til at udvikle deres forelskelse fysisk mv., men det kan de ikke medmindre de er gift... og så ruller det. Så står de måske der med et barn eller to fordi de jo skulle være sammen altid... det er bare sjældent det går sådan hvis man bliver gift meget tidligt.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.