7tilføjet af

Returret/købelov

Hej.
Jeg har købt en vare, som nu viser sig, ikke at være i orden. Og er lidt i tvivl om hvordan jeg lige skal håndtere sagen, håber derfor nogen her inde kan hjælpe 😉

For ca 3 måneder siden købte jeg en brugt bil, nysynet, prisen var 19.900kr + levering. Stille og roligt hen ad vejen, opstår så det ene problem efter det andet. Det hele kulminerede så her i dag, da airbag´en sprang/eksploderet mens jeg kørte, og det var helt ud af den blå luft, så jeg har altså ikke påkørt noget, eller på anden måde fremprovokeret episoden.
Jeg har så haft telefonisk kontakt med forhandleren, hvor jeg købte bilen og beklaget mig, og forklaret at jeg nu, efter alle de fejl der er kommet til overfladen hen ad vejen, ønsker at annulere handlen, eller at han skulle ta bilen tilbage, og jeg så skulle ha, hvis ikke det hele, så nogen af mine penge igen. Dette er han umiddelbart ikke intereseret i, da han ikke mener han er juridisk ansvarlig for de fejl og mangler bilen har.
Jeg tænker bare, en bil til knap 20.000kr som allerede er helt færdig efter få måneder, da må han da til hver en tid ha det juridiske ansvar??
Som jeg forstår det, skal fejlen ha været der fra starten, inden jeg købte bilen. Men mange af de fejl der er, er jo først noget man opdager efterhånden som man kører i bilen.
Vi blev så enige om, efter et kvarters brokken fra min side, om at jeg skal ta nogle billeder, sende stelnummer osv. på en mail, og så vil han vurdere situationen derfra.
Min bekymring er så, at han ikke svare på den mail, og sikkert bare venter på at jeg opgiver, da han virker som sådan en type. Men det har jeg ikke tænkt mig!
Hvis ikke vi kan blive enige om en løsning, har jeg tænkt mig at køre en sag imod ham. Jeg faldte over et uddrag af købeloven, som jeg fandt ret interesant:
Formodningsreglen/6-måneders reglen
En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6 måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
(Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3)
Har jeg en holdbar sag?
tilføjet af

Det mener jeg bestemt du har

- alt andet lige så er en varer til 20.000 forventelig holdbar mere end tre måneder. Mon ikke han besinder sig og forsøger at udbedre? Spørgsmålet er så om du ikke skal holde dig til, at du vil ud af den handel.
tilføjet af

præcis

Jeg vil umiddelbart tro, at han i første omgang vil prøve at smyge udenom, han virker meget som typen. Og i den telefonsamtale vi havde, var han hverken til at hugge eller stikke i, før jeg hidsede mig op.
Når så han finder ud af jeg ikke bare sådan har tænkt mig at opgive, vil han sikkert foreslå at udbedre fejlene.
Men jo, du har ret. Jeg har kun interesse i at komme af med bilen, for hvad bliver det næste...
Jeg har i første omgang tænkt mig at, foreslå en løsning med, at han henter bilen, og jeg så måske får 16-17.000kr, eller noget. For jeg har jo kørt i bilen nogle måneder, og efter det med airbag´en, har jo også skadet bilen betydeligt, altså inde i kabinen.
Hvis han så ikke på nogen måde vil være med til sådan en løsning, så må jeg jo forklare ham, at jeg har tænkt mig at køre en sag. Kan jo være det får ham på andre tanker, såfremt jeg har en holdbar sag, men det mener jeg nu også jeg har. Er han så stadig ikke til at ha´med at gøre, må jeg jo sætte gang i maskineriet.
Men samtidig mener jeg også, at jeg selv har et ansvar i denne sag. Jeg kunne måske bare ha set mig ordenligt for. De første problemer der var med den, valgte jeg at acceptere, da bilen jo heller ikke er ny, hvilket også var et af hans argumenter. Men med et slag på tasken, vil jeg vurdere, at jeg mindst skal bruge det samme til alle reperationer, som jeg har givet for bilen. Og det med airbag´en, var bare grænsen.
tilføjet af

Du bør/skal nok

Sende ham et anbefalet brev, hvori du gør opmærksom på fejlene, og at du vil havde de fejl udbedret på garantien, men HUSK det skal være anbefalet, også giver du ham en frist på 8 dage fra Dd: til at svare i, hvis han ikke har svaret inden de 8 dage, så går du til en advokat, det kan du også nævne i brevet, at det vil i så fald blive på han`s regning, og du skal sende brevet inden fristen udløber.
Du kan endvidre også skrive at hvis han ikke svarer vil du finde et aut. værksted og få bragt bilen til Rep, på han`s regning, hvilket en god advokat sagtens kan hjælpe dig med, en god advokat?, jeg kender ingen gode advokater, en masse der siger de er advokater, men ingen gode, men det er vejen frem for dig.
Held og lykke med det.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Brugte biler

Med brugte biler skal man acceptere nogle mangler, når alder og pris er taget i betrakning. Din beskrivelse af bilen virker dog som om, at det er nogle meget alvorlige fejl efter kun tre måneder, og jeg ville ud fra det du har beskrevet mene at du sagtens kan reklamere over varen, jf. købelovens § 75a, stk. 2, nr. 1.
Du har derfor ret til at få den fulde pris tilbage eller kræve et afslag i købesummen, jf. § 78, stk. 1, med mindre sælger tilbyder afhjælpning, jf. § 78, stk. 3.
Så lad være med at acceptere kun at få nogle af dine penge tilbage mod tilbagelevering af bilen, da du vil have ret til det fulde beløb.
tilføjet af

Hvis ikke

Hvis ikke sælger acceptere dette så klag til forbrugerrådet.
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad/
tilføjet af

jo brugt, meeen...

Det med at bilen jo er brugt, er jeg fuldstændig med på, og forventer jo så heller ikke at det hele fungere perfekt. Den første fejl jeg konstaterede, var ret voldsom ratslør, når jeg kørte over 100km/t. Da jeg prøvede bilen før købet, havde jeg ikke mulighed for at afprøve sådanne hastigheder, da forhandleren bor på landet og der ikke var meget benzin på bilen. Så jeg kørte en tur, med max 80km/t. Med sådan et problem, kan jeg slet ikke forstå at bilen kan synes.
Dette valgte jeg så at acceptere, da bilen jo netop var brugt, og det alligevel var begrænset hvor meget jeg skulle køre på motorvej.
Nu er fejlene bare blevet for omfattende, slør, servo er i stykker, lys, klima, og viskere virker ikke, og det sidste med at airbag´en gik, hvilket jo kunne være gået grueligt galt, der slap min tålmodighed op. Jeg tør da heller ikke køre i bilen, for hvornår går den anden airbag? Og går den, ( i føresiden ) så ender det da med at jeg kører galt.
Som jeg har forstået købeloven, har jeg, netop som du skriver, ret til at få det fulde beløb tilbage.
Men det kommer jo til at ta en krig, at komme igennem sådan en sag. På Forbrugerrådets hjemmeside står der, at den gennemsnitlige behandlingstid er 9 måneder!!
Så kan jeg få 3/4 af pengene tilbage, vil jeg være meget godt tilfreds, og få hele denne sag ud af verden og komme videre.
Men vil han ikke noget som helst, så bliver jeg jo nødt til at gå rettens vej, for det her er bare ikke acceptabelt.
tilføjet af

Jeg vil sige

Jeg vil sige, at du skal starte med at kræve det fulde beløb tilbage og henvise til de relevante paragraffer i købeloven og true ham med at gå i retten.
Virker dette ikke er det selvfølgelig op til dig selv om du vil gå i retten eller acceptere at få færre penge tilbage, men som udgangspunkt ud fra hvad du har skrevet, så har du loven på din side.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.