5tilføjet af

Nye karakterer og mangel på motivation

Da jeg tog min bacheloruddannelse klarede jeg mig godt - fik lutter 9 og 10-taller. Jeg var glad for at lære og for at være tilknyttet en uddannelsesinstitution. Jeg afsluttede bacheloren i 2007. Jeg påbegyndte en kandidatuddannelse i 2009 i den tro at det kunne jeg snildt klare. Jeg kunne og jeg ville - og nu er jeg slet ikke så sikker. Da jeg tog bacheloren var alle eksamener skriftlige - nu er de mundtlige. Oven i dette har regeringen fået indført den mest lede og demotiverende karakterskala. Jeg kan slet ikke se pointen i at lave det på den måde! At opleve at få 2 og 4, mens andre kan få 10 og 12. Jeg har fuldstændig mistet motivationen. Jeg føler mig nogenlunde sikker på, at jeg godt kan bestå alle fagene, men jeg har det som om, jeg ikke har lyst. Motivationen er helt væk! Jeg gider bare ikke mere. Er der andre derude bag skærmen, der er enige i, at den nye karakterskala er hul i hovedet? Tror jeg ender med at droppe ud - hvis man så bare kunne få et arbejde...
http://avisen.dk/nye-karakterer-skaber-tabere_122272.aspx
http://www.information.dk/254183
tilføjet af

Liv efter eksamen?

Nu er det mange mange årsiden,at jeg gik i skole og herefter var i uddannelsessystemet, og tilmed mpåtte igennem en periode med privatundervisning
Jeg studerede på konservatoriet netop da man havde indført 13-skalaen. Man var allerede dengang så eksamensresultatfikseret, at man slet ikke havde tanke på,om der kunne være et liv efter eksamen.
tilføjet af

Kommer lige in tanke om

at jeg for 10-12 år siden lagde mærke til, at når man hørte unge snakke sammen i bussen eller S-toget, at de vurderede sig selv og andre i - eksamenskarakterer!
Jeg gætter på, at det drejede sig om at lire tillært stof i store mæng´der af på kommando
men hvor de nok ville få det svært, hvis en opgave går ud på, at de selv skal knuse et problem, eller opgaver mangler oplysninger, så man må gætte gåder uden at man kan slånoget op, og at det kunne drive nogle, ikke alle studerende, til vanvid. Her kan karakterene vel blive helt anderledes.
Drejer det sig om musik kan forskellige lærere have forskellig smag mht. hvordan den SAMME musik skal spilles, dette kan gælde for et helt orkester, hvis der kommer en anden dirigent.
tilføjet af

du ER bare ikke lige så god!

Årsagen til at de andre får 10 og 12 og du får 2 og 4 er jo bare, at de er bedre end dig.
Det er altså barnligt at skylde skylden på en ny karakterskala, for de ville jo få højere karakter end dig uanset skala.
Det er det du og andre skal indse.
tilføjet af

Svar

Måske udtrykte jeg mig ikke rigtigt. Grundlæggende har du jo ret, men det jeg mener er, at den hårdere opdeling - de kæmpe spring mellem tallende virker anderledes rent psykologisk (i hvert fald på mig) efter at have været vant til den anden skala. Som jeg skriver, var jeg på BAén vant til skriftlige eksamener - hvor det nu næsten kun er mundtlige eksamener. Det jeg mener er, at jeg tror den nye skala kan have nogle utilsigtede konsekvenser ift. at få flere igennem uddannelsessystemet som politikerne har talt så meget om, at de gerne vil(måske er det heller ikke nødvendigvis positivt - inflation i antallet af uddannede eller inflation i karaktererne - hvad er værst). Simpelthen fordi den hårdere opdeling sætter større skel mellem folk og på den måde demotiverer nogle fra at uddanne sig. Det handler ikke om at skyde skylden for mine præstationer over på den nye skala - jeg prøver bare at se tingene i et lidt videre perspektiv... Hvis karakterne betyder at jeg får lyst til at droppe ud (selvom jeg kan klare det), hvad betyder det så for andre...
http://hippocampus.ruc.dk/Den-nye-karakterskala-fremmer
tilføjet af

Karakteren

Du må også tænke på at det altså er en kandidatuddannelse du er startet på kære ven. Du bevæger dig længere og længere ind i nørd-land, så det er de bedste af de bedste fra BA klasserne, der er dine klassekammerater nu :-) Så der skal arbejdes noget mere for at holde niveauet.
Sad story from real life :-)
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.