11tilføjet af

Nej til elevplaner?!?

Folkeskolelærerne i Frederiksberg Kommune har besluttet, at de ikke vil lave de lovpligtige individuelle elevplaner. 90 procent af lærerne siger nej, idet der ikke er afsat tid til arbejdet, som tager to uger.
Hvad mener du om? Skal lærerne bare komme igang eller er det i orden?

MVH dln
tilføjet af

mener dette:

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=2;conference=202;posting=980853
tilføjet af

Flere penge

Nu har den "liberale" (hah!) regeringen skåret ind til benet, så vi kan se resultaterne overalt. Dårlige sygehuse, elendig transport, håbløse folkeskoler (politikerne har jo deres børn i dyre privatskoler). Mon ikke det er på tide at give mere i løn til offentligt ansatte?
tilføjet af

2 uger ???

Det tager ikke to uger at lave 20-25 elevplaner... det tager max. to dage!
En lærer har 33% af tiden til undervisning og derfor 66% af tiden til forberedelse, opgaveretning, elevplaner, forældermøder osv. -Så dem behøver man ikke have ondt af!

Hvis alle andre også gik i baglås over jobudvidelser, så var vi sgu ille stedt!
tilføjet af

Det skal nok passe og betaler selv mine lange pauser.

Jeg har 25 undervisningslektioner a`45 minutter /uge + 4 gårdvagter a`15 minutter, hvilket sammenlagt svarer til ca. 20 timers arbejde.
De 20 timers arbejde omregnes så til, ifølge Bertel Hårder, til 33% hvilket jo så må give mig 66% ~ 40 timer til forberedelse og al det andet.
jubii. Det er jo dejligt at vide at det er ganske i orden at forberede sig 45 minutter til en lektion.
Tusind tak for oplysningen- jeg vidste : Jorden ikke er flad.
tilføjet af

Nej, gratis elevplaner

Selvfølgelig skal folkeskolelærerne hverken have løn eller timer til at lave elevplaner i, ellers ender det jo bare med, at lærerne skriver noget andet end intetsigende fraser i elevplanerne.
Og det kan en flabet elev som mig jo selvfølgelig ikke ha’.
tilføjet af

Måske du skal

henvende dig til skolelederen som tilrettelægger antallet af dine lektioner... det gør undervisningsministeren jo ikke, han udstikker bare retningslinierne!
tilføjet af

Kun 20-25 planer???

Hvordan kan du få det til kun 20-25 elevplaner pr. lærer? Tror du, at hver lærer kun underviser én klasse i ét eneste fag?
Der skal jo laves en plan for hver elev i hvert fag. Dansk-faget har mange timer om ugen, men de mange andre fag har mellem 1-4 ugentlige timer. Så lad os sige, at en gennemsnitslærer har seks forskellige fag/klasser (meget realistisk gennemsnit. Nogle faglærere har flere, nogle med mange dansktimer har færre). Hvis der går 20 elever i gennemsnit i hver klasse, bliver det pr. lærer 120 planer.
Hvis vi regner et tidsforbrug pr. år på en halv time pr. plan (ikke urealistisk, hvis alle punkterne skal igennem og der skal tænkes bare en lille smule over, hvad der skrives), så giver det 60 arbejdstimer. Det svarer til godt halvanden arbejdsuge. Eller to undervisningslektioner mindre. Så skal de danske skoleelever have det samme antal undervisningstimer EFTER elevplanernes indførelse som FØR, så skal der ansættes ca. 10% flere lærere i den danske folkeskole = 6.000 yderligere lærerstillinger.
Der er kun EN til at betale: SKATTEBORGERNE (for lærere vil lige som alle andre naturligvis have løn for det reelle timeforbrug og ikke bare lave gratis ekstraopgaver)
tilføjet af

Der skal ikke laves

en elevplan for hvert fag. Der skal laves en elevplan for hver elev, på tværs af fagene!
For elever med specielle behov i enkelte eller flere fag, skal der uddybes hvordan de enkelte fag følges.
tilføjet af

Spørg enhver skolelærer!

Det er EN PLAN FOR HVER ELEV I HVERT FAG. Altså på en skole med 500 elever ca. 3.000 elevplaner á fx en halv time årligt. Eller for landets 600.000 skoleelever ca. 3.600.000 elevplaner á en halv time = 1,8 mio. arbejdstimer.
tilføjet af

Ja...

og de retningslinjer skal skolelederen så følge !!!
tilføjet af

Interessant, Claus...

- dét ville jeg gerne have vidst, før jeg udførte den opgave, jeg ikke får løn for.
Du har ret så langt, at der skrives en elevplan pr. elev - men den består i sagens natur af samtlige klassens læreres individuelle udtalelser om elevens status i de enkelte fag. Havde vi skullet mødes hele banden - alle lærere tilknyttet hver enkelt klasse - og i fællesskab have formuleret noget dækkende, tværfagligt, ville projektet være yderligere håbløst. Med mindre, vi tog nattetimerne i brug, selvfølgelig. Det har en del af os været nødt til alligevel.
Personligt har jeg skrevet om: 26 elever i 7. i dansk - andre 26 elever i 7. i engelsk - to gange 25 elever i 9. klasse i engelsk - og 20 elever i 9. i dansk. Som klasselærer i først- og sidstnævnte klasse har jeg oveni skrevet om hver enkelt elevs alsidige, personlige udvikling - 46 styk. Piece of cake!
Idrætslærerne har det rigtigt sjovt - de skal skrive om måske 75 elever, som de ser to lektioner ugentligt i et fag, hvor man med lidt held lærer alle elevers navne at kende efter fire-fem måneder. Herligt arbejde.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.