17tilføjet af

Lærerne er meget glade for den ny reform af skolen

se blot:
http://aoib.dk/artikel/ingen-drlig-samvittighed-antorini
Er det ikke dejligt for lærerne at de nu har fået normale arbejdsforhold og ikke mindst normal arbejdstid❓
Kommentarerne glæder jeg mig til [f]
tilføjet af

Lærerne er meget glade for den ny reform af skolen

Synes jeg fornemmer en del sarkasme i det læserbrev ;)
Gør I andre også det eller er det mig der tolker forkert?
tilføjet af

Lærerne er meget glade for den ny reform af skolen

Ja ! Hvis man skal overholde den aftale som er indgået (læs påtvunget) - JA så er det virkeligheden for mange lærer.
Der kan forekomme lærere som sniger noget arbejde med hjem (måske af gammel vane) !
tilføjet af

Lærerne er meget glade for den ny reform af skolen

Tror også at mange lærere på en måde er glade for, at de nu har faste arbejdstider og i højere grad har fri, når de har fri.
Men som det også nævnes i indlægget, så går det ud over kvaliteten af undervisningen og forberedelsen. Som hun - som jeg fornemmer - formulerer på en lidt sarkastisk måde. 😃
Gad vide hvad eleverne synes om det? Jeg ville, hvis jeg var skoleelev, synes det var irriterende, at man var tvunget til at blive på skolen i endnu længere tid. Der kan jeg da huske fra min skoletid, at jeg hellere ville have lidt tidligere fri og få noget ud af resten af eftermiddagen og så måske lave lektierne efter aftensmaden f.eks. På den anden side, kan det jo godt være at der er elever, der synes at det er fedt, at når de har fri, har de helt fri. For så har de vel fået lavet deres lektier på skolen. Men eleverne må da være godt trætte i hovedet efter sådan en lang dag. Jeg huskede, at hvis vi fik fri kl. 15-16, så var man meget blæst i hovedet bagefter og havde mindre overskud resten af dagen.
For mig at se er der en højere agenda bag det her. Nemlig at staten gerne vil have kontrollen over børnene i længere tid, så de kan præge dem mere (læs ensrette og hjernevaske dem 😃). Det går jo også ud over både elevernes og lærernes individuelle frihed.
tilføjet af

Lærerne er meget glade for den ny reform af skolen

Jo det kan godt være enig med dig i, reformen tager frihed (eller mere mildt formuleret) fleksibilitet fra såvel eleverne som lærerne - Det viser vel også den grundlæggende præmis bag reformen: Der er ikke tillid til at mennesker selv kan finde ud af at løse opgaven.
Elverne og deres forældre magter ikke at klare en del (lektier) selv.
Lærerne laver ikke det de skal hvis de ikke holdes øje med !
Faktisk betyder reformen for langt de fleste lærer at de nu skal arbejde færre timer end de gjorde før sommerferien - gir det bedre undervisning ??
Jeg kan dog se rigtig mange gode ting i reformen: Mere sammenhæng i undervisningen, flere muligheder for at lave en anderledes undervisning - elevernes mulighed for en mindre opsplittet skole - Men når det for en stor del sker med udgangspunkt i manglende tillid til at mennesker og i lærernes tilfælde endda misundelse, er det en træls reform !
tilføjet af

Lærerne er meget glade for den ny reform af skolen

De skolelærer jeg kender har lidt samme indstilling. De synes umiddelbart det er skønt at have fri når de er hjemme.
Hvis de i arbejdstiden hvor de har en forberedelsetime bliver pålagt af skoleinspektøren at skulle dække noget andet arbejde, spørger de så bare hvornår de skal forberede sig til i morgen m.m.
Jeg fornemmer at de pålægger skoleinspektøren alt ansvar, da h*n ikke støttede dem under konflikten, og de dermed må formode at skoleinspektørerne og politikerne har fået det som de vil.
Men jeg fornemmer også at de mener det helt klart (som også står i linket) går ud over fagligheden.
Så endnu engang må man konstatere at det er de resourcestærke og dygtige elever der vil klare sig bedst.
tilføjet af

Lærerne er meget glade for den ny reform af skolen

Jeg ville i al fald som lærer være glad for at fritid reelt ER fritid.
- Og man behøver vel ikke forberede sig synderligt til fx en dansk eller en fysik-time som man har undervist i 100-vis af gange før? E er stadig lig MC i anden eller hvordan det nu er ;)
Og fx undgå tlf opkald om aftenen fra forældre som lige skal gøre opmærksom på at lille Peter siger han bliver mobbet, rette opgaver og meget mere!
tilføjet af

Lærerne er meget glade for den ny reform af skolen

Dit indlæg er et godt eksempel på hvorfor der er forskel på at være tømre og sætte et vindue i, og så undervise 24 elever - alle forskellige - i ohms lov
For håndværkeren er opgaven den samme og har han sat 50 vinduer i, hvor svært kan det være ?
For læreren er opgaven ikke helt den samme hver gang (elever er ikke vinduer med standardmål) - derfor klinger dit argument om forberedelse så hult i lærer-øre !
Men som Fynbokvinden siger hele reformen rammer atter de svageste - de elever kan så om nogle år, når de ikke kan finde arbejde ect., høre LA, Venstre m.fl. sige "Det er jeres eget valg, --- kom i gang"
Her er så nogle af de som LA henviser til når det kommer til det frie valg:
http://epn.dk/privat/ECE6982941/en-procent-af-danskerne-ejer-en-tredjedel-af-formuen/
tilføjet af

Det er morsomt !

og godt skrevet ! jeg tænkte lidt de samme tanker ! 😃
-
Slet skjult sarkasme !
tilføjet af

Lærerne er meget glade for den ny reform af skolen

citat: " Og man behøver vel ikke forberede sig synderligt til fx en dansk eller en fysik-time som man har undervist i 100-vis af gange før? E er stadig lig MC i anden eller hvordan det nu er"

Nu kommer det jo meget an på om læreren har de yngste elever eller de store klassetrin. For ved sidste gruppe skal læreren have læst mange af de nye bøger*, samt være ret samfundsorienteret selv i dansktimerne.
*Jeg ved ikke om de ligefrem fik/får forberedelsestid til at læse bøger.
tilføjet af

Det mangler stadig samfundsforståelse blandt lærer

Jeg synes lærerforeningens formand gav meget godt udtryk for lærerstandens syn da han udtalte til medierne - at den nye reform - herunder nogle kommuners indførsel af stempelur til tidsregistrering af lærernes arbejdstid, gjorde det vanskeligt - for hvordan skulle læreren når han kom hjem og stod og tænkte på undervisning under emhætten mens han lavede mad - eller når han sad og læste en artikel i avisen der kunne have relevans for undervisningen.
Jeg vil bare sige på samme vis som alle andre - fx når tømreren bærer Silvans tilbudsavis ud i skraldespanden - eller når tømreren skifter vinduer hjemme og dermed styrker sine kvalifikationer. Måske kan man finde et par tømrer som får løn for dette - ville i hvertfald være rimeligt.
Men lad os nu se - kan være den kære lærer fra Bording har en kort karriere tilbage - svært at tro hun har kvalifikationerne til at opfylde folkeskoleloven.
tilføjet af

Det mangler stadig samfundsforståelse blandt lærer

Uanset hvordan og hvorledes, så burde der være lige løn fo lige arbejde - altså uanset om jeg skifter et vindue på mit eget hus eller en andens = lige løn.
Det er jo langt fra tilfældet!
Med de små spæde erfaringer med den ny folkeskolereform, så kan jeg kun have EN mening - og det er spareøvelse!
Der er i al fald ikke kommet nogen form for øget kvalitet ind i det - snarere det modsatte!
tilføjet af

Lærerne skal for en gangs skyld til at arbejde

Hej dandegn
Jeg har ikke læst artiklen du henviser til, men svarer på det du skriver.
Det er på høje tid, at lærerne kommer til at arbejde under samme regler, som resten af samfundet.
Magen til svineri der har fundet sted. Jeg blev først klar over det, da konflikten blussede op. At lærere der har undvist i 30 år, stadig fik betaling for "forberedelse", til det samme stof, som de havde raflet af i 25+ år.
Det er ok at tale om fundamental ændring af undervisningen, når man når uni, men sku ikke i folkeskolen.
For min skyld kunne man ansætte ufaglærte personer til at opretholde ro i klassen, og så sætte en videofilm over, som indeholder nøjagtig det samme, som den pågældende lærer har gentaget i 25+ år. Ev.t. kunne den pågældene lærer opholde sig på skolen i få timer om ugen, til at svare på spørgsmål fra videofilmen.
Universet forandrer sig ikke på sølle 25+ år, så den matematik eleverne skal lære, er sku stort set den samme som for 50 år siden. Så en videooptagelse af undervisningen er rigeligt. Altså hvis nu lærerne SKAL skabe sig.
Det jeg har sympati for, er at man nu flytter "problematiske" børn, der tidligere gik på specialskoler, ind i det almindelige klasseværelse. Det er tåbeligt.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

Lærerne skal for en gangs skyld til at arbejde

Det er jo ENDNU en "spareøvelse" - at flytte "problembørn" til de alm skoler.
Dermed lægges ansvaret på de alm lærere, som i forvejen har måske 25 børn at koncentrere sig om.
Jeg har fx personligt oplevet at et "problembarn" lige pludselig sprang ud af vinduet helt spontant midt i en time...! - og vi var altså på 1. sal!
Sådan noget skal alm lærere ikke håndtere, det må være special-skoler, skolepsykologer eller lign!
tilføjet af

Lærerne skal for en gangs skyld til at arbejde

Det samme stof
tilføjet af

Lærerne skal for en gangs skyld til at arbejde

Det er jo ENDNU en "spareøvelse" - at flytte "problembørn" til de alm skoler.

Hvad angår folkeskolen, vil jeg ikke kalde det ENDNU en spareøvelse. Det er en enkeltstående, og efter min mening, tåbelig spareøvelse, at anbringe disse "problembørn" i den almindelige folkeskole.
Men det ændrer ikke ved, at det er super flot af regeringen/KL, at de kræver at lærerne SKAL være til stede, i forhold til de timer de får løn for. Nye/unge lærere skal naturligvis have lidt penge for forberedelse, men LANGT flertallet rafler bare det samme gøgl af, som de har gjort de sidste 30 år. DE skal IKKE have løn for "forberedelse".
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

Lærerne skal for en gangs skyld til at arbejde

Hvornår går det op for mennesker som dig at en skole IKKE er en fabrik som laver den samme stol år efter år ????
tilføjet af

Lærerne skal for en gangs skyld til at arbejde

Hvornår går det op for mennesker som dig at en skole IKKE er en fabrik som laver den samme stol år efter år ????

Hør nu her, vi taler ikke om universitetet eller gymnasiet. Vi taler om FOLKEskolen. Naturligvis skal de lave minimale ændringer i løbet af mange år, men i det store hele, så er det det samme stof de rafler af.
Det var jo dybt latterligt, at folkeskolelærere kun skulle arbejde 2 dage om ugen, for at få en hel ugeløn. Resten var "forberedelse". Forberedelse til det samme stof, som de havde raflet af i 30 år. Det var da at gøre stygt nar, med alle dem der vitterligt knokler 37 timer om ugen.
Det bevises tydeligt ved, at bøgerne der benyttes i undervisningne, somme tider er RIGTIG MANGE år gamle.
Men naturligvis bliver man sur, hvis man har været forvent med kun at arbejde 2 dage om ugen.
MVH
Megaprofilos
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.