3tilføjet af

Købeloven !

Nu er jeg ved at være træt af at jeg for gud ved hvilken gang har købt en vare (modetøj, ur, bælte , solbriller og lign, ikke engang særlig billigt ) som holder i få dage før det går i stykker. Og ikke nok med det , når så man kommer tilbage i butikken så får man bare at vide at det må de lige sende ind, og så går der yderligere 3 - 4 uger før jeg får min vare.. Nogen der ved noget om hvordan købeloven fungerer i disse tilfælde ?? Har jeg som kunde ret til at få refunderet varens pris hvis det er indenfor 14 dage efter køb , selv om varen er gået i stykker ?? Eller kan man som kunde forlange en ny vare og sige at det med at få det lavet eller få en ny vare fra producenten det er butikkens problem og ikke mit... Jeg mener jo ikke selv at det kan være mit problem om de får refunderet noget fra producenten..Håber på seriøse svar !
tilføjet af

Forbrugerrådet

Prøv at gå ind på forbrugerrådets hjemmeside - har svar på alle dine spørgsmål! Men ja forhandleren har ret til at sendt din reklamation tilbage til producenten, dog må det jo ikke trække ud i evigheder. Du kan ikke kræve at få pengene igen andet end varen ikke kan ombyttes eller laves.
tilføjet af

Købelovens §78

Hej
Det er købelovens §78 der er relevant i forbindelse med dit spm. I følge denne har forretningen umiddelbart ret til til at prøve at afhjælpe manglen, dvs. sende den tilbage til producenten/importøren. Hvis forretningen tilbyder dette, kan du ikke kræve afslag i prisen eller udlevering af en tilsvarende vare, jf. §78, stk. 3. I følge stk. 4 skal afhjælpning ske inden for rimelig tid. Dette begreb er naturligvis relativt (se også §79), men sker afhjælpning ikke inden rimelig tid, kan du ifølge stk. 4 kræve afslag i prisen eller ophævelse af købet.
tilføjet af

se her

jamen er det en selvforskyldt skade er der ikke retur ret..
kik på forbrugerråddets hjemmeside..
Og reperations tider hedder inden for rimelig tid. Og rimelig tid for dig og mig kan være meget forskellig.. det nytter ikke noget at du sender et 42" tv til rep, og forventer at det kommer hjem om en uge, fordi det er rimelig tid for dig..
Det kommer selvfølgelig an på hvad det er for en vare, men 3-4 uger er inden for rimelig tid!
1 butikken skal sende din vare til værksted.
2 værkstedet modtager din vare, inden for et par dage og skal oprette dig i deres system.
3 Så skal der udfyldes en masse papir arbejde.
4 en teknikker tester dit produkt i et par dage, for at sikre at alle fejl bliver opdaget
5 tenknikeren skal MULIGVIS bestille reservedele hjem. det kommer meget an på hvor det skal bestilles fra, hvis det skal bestilles fra en prodosent her i landet, så tager det ikk så lang tid, hvis de skal bestilles fra lad os sige uganda eller kina tager det naturligvis lidt længere tid at komme hjem.
6 reservedelene kommer hjem.
7 teknikkeren laver din vare.
8 Teknikeren tester din vare et par dage, for at sikre sig at alle fejl er lavet.
9 teknikkeren skal skrive raport.
10 Værksteddet sender varen tilbage til butikken
11 butikken modtager varen
12 vupti, og du har fået din vare igen..
Se.. Det tager altså lige et stykke tid!!!
Det her er bare et eksempel på hvordan sådan noget kan forgå.. ikk ens betydning at det sker alle steder.. Jeg har selv arbejdet i en butik, hvor dette var typisk.. og inden for rimlig tid kan sagtens være 3-6 uger.. kommer meget meget meget meget an på hvad der er galt med din vare!!!
Nu er det et par år siden jeg arbejdede der hvor jeg gjorde, så lad nu vær med at hænge mig op på det.. Det kan være at det er anderledes i dag..!!
For at gøre det hele lidt nemmere, så når du kommer ind i butikken, så skal du forklare så detaljeret som muligt hvad der er galt med din vare! Hvis du går i butikken, og siger. Den virker ikke, så når teknikkeren får varen, og kikker på sedelen, så er han jo lidt lost, og skal tjekke ALT før han kan gå i gang.. Så prøv så vidt muligt at forklare dig så detaljeret som overhovedet muligt, og vær sikker på at den person som skriver din sag, også får skrevet din forklaring i din sag..
Så er det nemmere for teknikkeren at finde frem til fejlen, og det går meget hurtigere at lave din vare..
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.