14tilføjet af

Kunder vs. Ekspedienter

Hvorfor har kunder og ekspedienter så svært ved at enes?
Forklar mig lige nogle tanker fra begge synspunkter.
Handler det i virkeligheden bare om at mennesker idag generelt bare er blevet mere egoistiske og ikke kan se meget længere end deres egen næse?
Føler nogle ekspedienter sig generet af andre ekspedienters væremåde, og omvendt - støder nogle kunder andre kunder?
Hvad synes man egentlig om hjemmesider som Haderkunder.dk - både som ekspedient og kunde?
Og hvorfor opfører kunder og ekspedienter sig forskelligt, alt efter som vi befinder os i et supermarked eller i en boghandel???
tilføjet af

Enes???

- jeg skal da ikke enes med ekspedienterne. Jeg er så hammer ligeglad med, hvad de mener om noget som helst. Jeg er kunden og jeg skal pleases.
tilføjet af

Faglig stolthed

Det handler nok om uddannelse og faglig stolthed.
At stå i en boghandel er indbegrebet af service - man kommer der jo, når man har tid, lyst og ellers skal finde en lækker gave. I supermarkedet kommer man (jeg) kun fordi jeg skal have dagligvarer og i virkeligheden er jeg ligeglad med om min leverpostej hedder Stryhns, om mine chips kommer fra Kims eller om min kaffe er fair trade.
tilføjet af

Ja!

Du skal både kløs på ryggen og i måsen som kunde, men opføre dig ordentligt skal du altså alligevel i min butik. 😉
tilføjet af

Tjaah

Altså en boghandler og en uddannet kasseekspedient i supermarked har jo samme uddannelse. Dog ved jeg ikke hvad kassedamens "speciale" er.
Men derudover tror jeg du har helt ret. Men hvad så med delen at vi alle bare er mennesker når uddannelsen er glemt. Hvorfor behandler vi så nogengange hinanden så dårligt? Og dermed ses det tit i forbindelse med supermarkeder... Begge veje!
tilføjet af

Typisk

Dejlig måde at vise nogle egoistiske menneskers holdning på :)
Dog ville jeg som ekspedient HADE dig!
tilføjet af

Det kunne skyldes -

- at langt de fleste butiksansatte sidder/står bag kassen til en lorteløn - på lortetidspunkter..... og er bare SÅ pissetrætte af det...
- for kundernes vedkommende kunne det skyldes at vi ofte skal se på de førnævnte sure hoveder - samtidigt med det skal vi prøve at undgå at blive taget i røven med halvt fordærvede fødevarer, brugte PC eller telefoner der sælges som nye, problemer med at få repareret defekte ting, kiosk-ejere der med telefonrøret siddende mellem skulderen og øret prøver at foretage en ekspedition samtidigt med at skvadrer i røret....
Jeg gider heller ikke sidde på en cafe og vente unødigt længe - samtidigt med at stedets 2 ansatte - tøser på 17 og 19 år står og fniser bag baren over en sms, den ene af dem lige har modtaget...
tilføjet af

ja jeg kan

kun sige at jeg er enig,når forretningerne ansætter bumsede akne befængte teenagers og dit svar på et spørgsmål altid lyder: Det ved jeg ikke!
tilføjet af

tænk før du taler

Vil nu sige at der er to sider af denne sag. Jeg arbejder i en byggemarkedskæde som deltidsmedarbejder, da jeg er 18 år og går i skole til hverdag.
Når jeg er på job, er jeg sgu på ingen måde som de førnævnte "bumsede teenagerere". Jeg smiler, er høflig og prøver at hjælpe kunderne så godt som muligt. Da jeg er ny i butikken ved jeg ikke alt endnu, men jeg vil da mene at jeg er god til at sende kunderne videre til mere erfarne kollegaer.
Men når man som mig sidder ved kassen, tror de fleste kunder at vi kan og ved ALT om alle varer i butikken, og hvis vi pænt sender dem videre, hidser nogle af dem sig op. Dog vil jeg sige, at jeg generelt har søde kunder.
Når jeg selv er ude og handle som kunde, kan jeg også blive irriteret over lange køer, uvidende personale osv. Men Hvis man som mig selv har arbejdet i servicebrancen i mange år, så er det en del nemmere at slå det hen, og ønske den travle medarbejder en god dag.
De fleste der ikke har respekt for servicebrancens personale, er oftest dem der aldrig selv har haft et job i en butik el. lign.
Så næste gang du er ude og handle, så husk på at en lang kø er ligeså stressende, træls og irriterende for medarbejderen som det er for dig.. - vi havde jo nok åbnet op for kassen ved siden af, hvis vores kære kollega ikke var syg :)
tilføjet af

Altså: Kunderne er til for os ekspedienter, ikk å?

Er vi enige om det?
tilføjet af

Jeg vover pelsen...

Jeg vil nok kalde det en symbiose, selvom de da i visse Føtex er i gang med at eliminere deres ansatte ved at have gør-det-selv-kasser. Så i virkeligheden er ekspedienterne nok dem butikken bedst kan undvære. 😉
tilføjet af

Der er mange

... kasseekspedienter, der ikke er uddannede. Det er oftest unge mennesker, der kommer i ferier og efter skoletid. Dem, der sidder der, i skoletiden, er oftest dem, der er på sabbatår og som bare skal tjene nogle penge.
Jeg ved ikke hvorfor folk er så egoistiske og behandler hinanden skidt. Eller rettere: jeg har en teori om det, men jeg ved ikke om den holder, desuden er den heller ikke helt færdigstrikket endnu. 😉
tilføjet af

forretningsdrivende bør altid

leve under mottoet : Kunderne har altid ret og ansætter man en abe til abeløn,ja så får man en abe.Folk bliver irriteret af teenagers med bumser som altid siger : Det ved jeg ikke.Kunderne vil gerne købe med rigtige penge og derfor skal de betjenes ordentligt.....
tilføjet af

nej ,kunderne

bør betjenes ordentligt,de har penge,de vil købe og så kan det ikke nytte noget at man har ansat aber i butikken....
tilføjet af

jeg tror de

fleste kunder bliver glade for det,da betjeningen i mange tilfælde er under lavmålet.Kunder køber med penge ....penge for forretningen til at køre rundt,penge gir forhåbentligt overskud/profit til andelshaverne/ejerne,så det kan kun svare sig at behandle kunderne med service....Hvis servicen er go på restauranten,gir kunderne drikkepenge....
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.