11tilføjet af

Hvor er forskellen?

Hvordan kan det være, at DSB år efter år får problemer med skinnenettet? Hvordan forebygger andre lande, at deres skinnenet udvides og sammentrækkes alt afhængigt af temperaturen? Er det fordi skotøjshandeleren Flemming Hansen vil ruinere Statsbanerne og istedet udbygge motorvejsnettet, navnlig i det jyske, eller har Danmark virkelig så anderledes vejr end resten af verden? Hm...
tilføjet af

gammel sag

sagen med skinnerne er noget ældre, reelt gik der ged idet dengang DSB blev delt og Bane Danmark overtog vedligeholdelsen af skinnelegemet, så skylden kan ikke lægges over på DSB men på bane danmark.
deb tidligere regering stod bag et effektiviserings program der desværre havde den ubehagelige virkning at ved at undlade at vedligeholde banelegemet kunne bane danmark spare penge hvilket dengang var ligemed effektivisering og alle var glade, bortset fra at der nu skal betales for den manglende vedligeholdelse, santidig har bane danmark været så flinke at lade medarbejderne afspadsere i samme takt som problemerne accelererede.
tilføjet af

Problemet er DSB selv!

Hej..
Efter min mening så tror jeg IKKE, der er problemer med skinnenettet. Om vinteren pga. kulden om sommeren pga. varmen. Det er så plat.
Det er efter min mening bare noget de bruger som undskyldning.
I dag kl. 7.17 skulle jeg tage toget.
Vi venter og venter, der kom ikke noget tog.
Pludselig står der 24 min., toget burde køre om 4 min. på det tidspunkt.
Så var der en medarbejder der kørte et andet tog på det andet spor, et tog som skal køre om 14 min.
JEg spurgte medarbejderen om H+ var aflyst.
Ja, sagde han, har de ikke råbt det over højttalerne?
Nej, sagde jeg. (Det er så typisk, sagde han)
Han gav besked til centralen, som så gav besked til folk efter toget skulle have været kørt.
I meddelelsen sagde de at det skyldes at, der ikke var køreklare togsæt. (De havde lige kørt 2 sæt ind på et andet spor).
Om eftermiddagen, da jeg havde fri lød beskeden sådan: H+ og A+ er desværre aflyst for resten af dagen, det skyldes....... (noget med nogle ledninger, som jeg forstod det)
Det jeg så ikke forstår her er: HVIS DER ER PROBLEMER MED KØRELEDNINGER, HOVRFOR ER DER SÅ KUN 2 LINIER DER BLIVER AFLYST?
HVIS DE ANDRE KAN KØRE, KAN DE TO SOM BLEV AFLYST VEL OGSÅ!
Som sagt: DET ER DSB SELV DER ER PROBLEMET.
De kan ikke finde ud af en skid.
tilføjet af

jooo men

er det kun Bane Danmark der har problemer med varme contra kulde? Jeg synes aldrig jeg hører om at andre Baner har dette problem. Det var såmænd mere det jeg undrede mig over.
tilføjet af

Okay

Nu er jeg ikke elektrikker, men det kan jo være de kører på "Vekselstrøm" så de er nødt til at skifte spor og ledningsnet en gang imellem!!! Men jo, der er mange "sjove" episoder nu og da.
tilføjet af

solkurver

det er også en gammel sag, mange af de afsporinger der læses om regelmæssigt skyldes solkurver, altså varmen der får skinnerne til at udvide sig mere end der er beregnet og hvis underlaget ikke er stabilt nok, feks. regn eller andet, har løsnet underlaget, vil der komme en skævvridning og det gælder i alle lande. det er et spørgsmål om løbende vedligeholdelse, hvilket som nævnt ikke er blevet gjort alle steder.
i mange andre lande hvor solkurver kan opstå nedsættes farten betydeligt de udsatte steder, men i danmark er der et stort pres fra politisk side om at ventetider skal nedbringes og togtider skal holdes, hvilket er umuligt med det gennem rigtigt mange år, nedbrudte skinnenet.
tilføjet af

Yes Yes

Jeg kender godt fysikkens love, det var mere et spørgsmål om at andre lande havde samme problem. Men ellers tak for infoen.
tilføjet af

skolepenge tilbage

citat: Efter min mening så tror jeg IKKE, der er problemer med skinnenettet. Om vinteren pga. kulden om sommeren pga. varmen. Det er så plat.
det er ikke helt pjat, jernbaneskinnerne udvider sig meget i forhold til varme og kulde, jeg ved ikke hvor ofte du kører med tog men du må have hørt de regelmæssige bump bump lyde, der fremkommer ved at der er afstand mellem skinnerne, afstanden er forskellig alt efter temperatur, har du nogensinde tænkt over hvorfor der er en mærkelig riflet konstruktion f.eks i enderne af farøbroen, eller storstrømsbroen, prøv engang at kør nedunder storstrømsbroen over på masnedøsiden og kik op hvor den starter, klar blå himmel mellem land og bro. næste gang du kører over en af de større broer så se efter samlingerne.
tilføjet af

Højere hastighed

slider mere på skinnerne og stiller større krav til skinner, tog og køreplan
tilføjet af

nej -nej - nej -øf-øf

nemt forklaret, i de fleste andre lande er togdriften privat ansvarliggjort - d.v.s. der er personer som stilles til ansvar for hvad de laver - og de kan ikke gemme sig bag en embedsmands livskontrakt, med pension - som selvfølgelig gør at individet er mere ligeglad med hvordan det går med hans ansvarsområde, end hvis han fik et spark imorgen, hvis han lavede een fejl - der er forskellen.
punkt to: socialakrobaterne og de raplikate har i årtier negligeret at envistere i nye skinner - nu går det så helt galt - OG hvem HAR så skylden?? jov selvfølgelig den nye regering og DF - joooh man er dygtige i opposisitionen og enfoldighedslisten, ikke? - nu er den nye regering og DF ved at rydde op i dette kaos OGSÅ, det tager også et par år - og derefter glæder jeg mig til at se hvad disse gamle pampere så kan finde på, at kritisere - jeg glæder mig - panikken breder sig jo allerede????
tilføjet af

halløjsa....

Jeg tror ikke du helt har læst/forstået mit indlæg men det er ok. Jeg håber at også du får en god sommer. Med og foruden solkurver og vinterdepressioner.
tilføjet af

joda

det var mere roses svar jeg refererede til.
☺ god sommer
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.