10tilføjet af

Hvis man har 15-20.000 til en båd...

... Hvad er så den bedste måde at bruge dem på?
Jeg går med planer om at købe en lille jolle på 15-20 fod med tilhørende motor.
Jeg har kigget mig godt omkring, og har jo derfor fået mange indtryk af, hvad man kan få for kr. 15-20.000. Jeg kan se, at man faktisk godt kan få en ny båd for de penge, men er det en god idé, da man jo helt klart kan få mere båd for pengene, hvis man køber noget brugt.
Jeg har på det nærmeste ingen erfaring med både, men har længe gået med en idé om at købe en båd...
Jeg glæder mig rigtigt meget til at høre fra nogle sejlfolk 🙂
tilføjet af

uha

ja du har ret - ofte fås der meget mere båd når man køber brugt. Der er dog ting man skal være opmærksom på. Er det fx en sejlbåd - hvilke tilstand er sejlene i? Jeg kan fx. nævne min egen sejlbåd - den har vel en brugtværdi på ca 60.000 kr. Jeg har lige købt et nyt storsejl til den, det kostede 23.000 kr og skulle jeg have skiftet de andre sejl også ville den udskrivning overstige bådens handelsværdi........
Ligeså hvis det er en motorbåd. fx. koster en ny påhængsmotor på fx. 4-6 hk omkring 10.000 og op
Men altså - hvis de dyre ting er iorden så kan du klart få meget brugt båd sammenlignet med nyt
god fornøjelse
1-2-3
tilføjet af

Husk også pris for bådplads

For 15-20.000 kan du sagtens få en Askeladden 14 fod uden cockpit, du kan nok også med lidt held få en LM 22 for lidt mere end 20K
Men så skal du samtidig tænke på bådplads, det løber snilt op i mindst samme beløb. Ihvertfald her i Århusområdet.
tilføjet af

Tak for svaret...

Det er en motorbåd, jeg er på udkig efter, så der er ikke noget "problem" med sejl 🙂.
Jeg har som sagt set rigtigt mange på DBA, men jeg synes, det er svært at få en fornemmelse af, hvad man kan få for de penge jeg har til det. Det har jo klart nok noget at gøre med, hvilken stand båden er i.
Jeg er tømrer, men har som sagt ikke den store forstand på både. Er det ikke det bedste, hvis man kan se den "rene" glasfiber på båden istedet for en overmaling. mange af de både, hvor det ser ud til, at man får meget for pengene er nemlig malet, mens de nyere er "ren" glasfiber (altså helt glatte).
Glæder mig til at høre noget mere fra nogle kloge folk 🙂
tilføjet af

Mange tak for svaret...

Jeg kommer fra Daugård. Der er en lille bådplads ved stranden. Jeg kan da ikke forestille mig, at en plads her koster det samme som selve båden... Men jeg ved det selvfølgelig ikke?!
Betaler man som oftest et éngangsbeløb, hvorefter man betaler pr. år, eller hvordan hænger det som regel sammen?
Torben
tilføjet af

Hej igen...

Jeg ville lige høre, om der er nogen, der ved noget om, hvad en bådplads koster ved Daugård Strand. Der er to broer ved stranden
Jeg kan simpelthen ikke finde nogle informationer om Daugård bådlaug, som det vist nok hedder
Hvad koster en plads som denne normalt?
Jeg tror, at der er rigeligt med pladser, så det skulle ikke være noget problem :-)
Håber at der er nogen, der har lidt forstand på dette... På forhånd tak :-)
tilføjet af

Båden !

Se hvis du er helt på bar bund angående både, så skal du søge noget mere viden om emnet før du springer ud i det. Jeg har oplevet mange som lige skulle have en båd, men som glemte at en båd er som et "levende væsen" der skal pusles omkring den og du skal se til den mindst hver anden dag hvis den ligge ved en bro. Ligger den på stranden kan du klare dig med et ugentligt besøg.
Men lær noget om søvejs reglerne og om vind og vejr på det sted hvor du vil sejle, Århus bugten er ikke den bedst egnede nybegynder legeplads. Og så skal du starte med en jolle på mindst 15 fod, det kan være en let glasfiber jolle du kan slæbe op på stranden, eventuelt med en 4-5 Hk. u.b. motor som du kan tage med hjem.
Jeg startede selv i en 13 fods pram med en 3,6 Hk. u.b. motor som 14 årig. Men det var i et lukket farvand (Svendborg Sund) Og jeg er "flasket op" med både fra helt lille.
Men held og lykke.
tilføjet af

Mange tak for svaret...

Det er altid rart med lidt opbakning 🙂
Jeg har ikke planer om at handle båd før til foråret, da jeg ikke vil til at betale for opbevaring... Og mest fordi jeg ikke har penge til den båd jeg godt kunne tænke mig.
Jeg har planer om at indvestere i en ca. 18-20 fods kabinebåd. Noget i stil med denne: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56585913
Jeg vil rigtigt gerne tilbringe en del af min sommerferie i båden, så derfor tror jeg det bliver noget i den stil.
Jeg har ikke den store erfaring med både, men jeg er tømrer, så jeg er jo ret vant til at bruge hænderne til noget praktisk.
En af grundene til at jeg ønsker at købe en båd, er netop at den skal passes og plejes. Jeg går på nedsat tid, så jeg har en del timer, som jeg kan bruge på at "nusse" om hende 😉
Jeg vil naturligvis rigtigt gerne høre, hvis der er andre, der ligger inde med nogle gode fif...
tilføjet af

Bådtypen

Ja det er jo en flot kabine båd du har kig på der, og selv om du "kun" er pindesnitter syntes jeg du skulle vælge en træbåd, der vil du med dit kendskab til træ få de bedste oplevelser. Og hvorfor så ikke bruge vinteren til at bygge din egen båd, du er godt nok ikke som jeg uddannet bådebygger, men selv en pindesnitter kan bygge en let knækspandt jolle af plywood og lærketræ. Og det behøver ikke være den dyre plywood du bruger, en østen finer er ganske udmærket til formålet.
Populær Mekanik udgav engang en specialbog der hed: 13 både de selv kan bygge, og den henvender sig både til amatøren og den lidt mere øvede. Jeg ved ikke om du stadig vil kunne låne dem på et bibliotek ellers kan du søge på nettets antikvariater.
Jeg har faktisk engang for mange år siden købt en Katamaran der var bygget over et par cykelstativer i en baggård i Århus, og jeg solgte den faktisk videre til en fra Århus.
Så tænk lige over det !!
tilføjet af

Lidt rådgivning.

Efteråret og vinter er gode tidspunkter at købe brugt båd på. Der er virkelig penge at spare og mulighed for at handle en pris ned.
Hvis ikke du selv har plads til opbevaring, så har du måske en i familien eller en ven som har. Båden kan jo godt ligge ude med en billig presenning over.
Jeg syntes du skal søge efter en gammel, dårligt vedligeholdt, båd, med en nyere motor der er o.k..
En båd som du så selv kan istandsætte, evt. renovere og modernisere. Arbejdet kan du så planlægge i vinter, så du er klar til at gå i gang tidligt forår.
Husk der skal ikke mange HK på en sådan båd før du skal have kørekort til speedbåd.
Held og lykke med projektet!
tilføjet af

køb brugt

hej land krabbe
hvis du overvejer at købe jolle skal du ikke bruge en formue på det
jeg sejler selv og har gjort det i mange år
og syntrs bestemt at du ikke skal kaste dig ud i noget alt for dyrt ,,vent med det,
køb dig en billig jolle til omkring 3-4000 kr det kan du sagtens finde der er massere
og find ud af om det virkelig er noget du vil,
prøv i et par sæsonner og prøv det ad
senere kan du overveje om du vil ha mere
,,mvh limfjords sejleren
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.