11tilføjet af

hjælp til matematik opg.

Vi er ved at lære noget om ligninger og uligheder, men jeg synes det er lidt svært. Så jeg vil gerne bede om hjælp til de her opgaver.

1) 9(x+2)=4x+2
og ulighederne
2) 4x > 4
3) -3(x-2)+9(-9+x+3) >1/2(x+2)
Jeg ved godt at det sikkert er nemme opgaver. Men jeg synes stadig det er ret svært så jeg håber at der er nogle der vil hjælpe.
Tusind tak på forhånd.
tilføjet af

Her er hjælp

Hurtigt google søgning og du får sider som bla. disse med hjælp til selvhjælp;
http://stephen.mortensen.person.emu.dk/Mat-opg/Ligninger/Ligninger-Alle.doc
http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/ligninger.html
eks 1) 9(x+2)=4x+2 -> gang ind i parentes -> 9x+18 = 4x+2 -> træk 4x fra på begge sider -> 5x+18 = 2 -> træk 18 fra på begge sider -> 5x = -16 -> divider med 5 på begge sider -> x = -16/5
tilføjet af

Du får lige....

...en hurtig til nr. 1. De andre må komme senere :-)
9(x+2) = 4x+2
Først ganger du 9 ind i parantesen og hæver den. Så står der:
9x+18 = 4x+2
Så skal du isolere x, så der kun står x på den ene side og kun tal på den anden side af lighedstegnet.
Træk 4x fra på begge sider, og træk 18 fra på begge sider
9x+18-4x-18 = 4x+2-4x-18
Så regner du sammen på begge sider af lighedstegnet.
9x-4x=5x
18-18=0 (så er tallene væk på den side)
4x-4x=0 (så er x væk på den side)
2-18=-16
Så står der:
5x = -16
Så deler du med 5 på hver side.
5x / 5 = -16/5 ->
x= -3 1/5 (-3,2)
tilføjet af

Lidt hjælp...

Her kommer lidt hjælp:
Dine opgaver går ud på at bestemme x, eller et interval for denne.
1) 9(x+2)=4x+2
Først ganges parantesen ud:
9*x+9*2=4x+2
Herefter samler du x'erne på en side, f.eks ved at trække 4x fra på hver side:
9x-4x+18=4x-4x+2
Det bliver:
5x+18=2
Herefter samler du alt uden x på den anden side, ved at trække 18 fra på begge sider:
5x+18-18=2-18
Dette bliver:
5x=-16
x kan nu findes ved at dividere igennem med 5:
5x/5=-16/5
som bliver:
x=-16/5
Uligheder kan bestemmes på samme måde. Det eneste, du skal være opmærksom på, er, at hvis du gange eller dividere med et negativt tal, skal du vende ulighedstegnet!!
Håber det hjalp :)
tilføjet af

hjælp

du kan altid kontakte mig på min msn for hjælp til matematik. Lige nu behøver du ikke for du har fået nogle pæne svar. En anden gang så bare kald mig på msn, hovmarksgaard@hotmail.com og jeg hjælper gerne matemeatik er mit speciale
tilføjet af

jo tak

det hjalp. Men jeg forstår bare ikke hvorfor i alle trækker 4 og 18 fra.
kan man ikke bare flytte x-erne over på den ene side og tallene på den anden.
Ulighederne forstår jeg bare ikke.
tilføjet af

Hvis nu du spørger igen

...i morgen og udelader de opgaver, som du får svar på i dag, tror du så, at du kan få solens folk til at lave alle dine matematikopgaver???
Du stillede akkurat samme spørgsmål i går, hvor du fik svar på to af dine opgaver med tilhørende forklaringer. Jeg synes, at det er for dårligt, at du ikke prøver selv!!!
Derefter kunne du lægge dine egne løsninger ud, så vi evt. kunne rette dem og komme med kommentarer til, hvor du havde lavet fejl. det ville du lære noget af, men at få solens folk til at løse alle dine opgaver, lærer du ikke en sk.. af.
mvh hønemor1001
tilføjet af

TAK

skal i alle have, men jeg vil gerne have en forklaring til ulighederne. Det er mest dem jeg ikke forstår.
altså 4x > 4

x > 4x-4= 0 ????
nr 3 er jeg helt fortabt i.
tilføjet af

Det er ik meningen

det er bare de forskellige opgaver. jeg har fået 40 opg for. og de ligninger jeg har spurgt til hjælp om er bare nogle af slagsen. I hjalp med de andre ligninger og nu kan jeg løse dem.
Men de andre ligninger forstod jeg jo stadig ik.
tilføjet af

Nemlig...

jeg synes også det er vigtigt for vore unge skoleelever, at de lærer at håndtere opgaverne selv. Vil gerne fortælle og forklare, MEN jeg tror, vi gør dem en bjørnetjeneste ved at løse opgaverne for dem.
Jeg kan dårligt huske, hvad jeg selv gjorde i den alder (?), men computeren eksisterede ihvertfald ikke. Vi spurgte vel forældre, venner eller lærere, som så forklarede indtil vi forstod. For vi skrev da vel ikke af??? På en eller anden måde lærte vi det jo.
Der er mange fristelser i dag. Men jeg synes dog at have bemærket,at flere og flere her på nettet selv forsøger sig med en løsning, hvorefter de beder os evaluere resultatet. Ros til dem.
Vh jette-
tilføjet af

Altså....

Undskyld men... spænd nu lige hjelmen.
Udtrykket er:
4x > 4
For at få x til at stå alene, og kun som x (altså 1x) så deler du med 4 på begge sider af ulighedstegnet. Så længe du gør det samme på begge sider er gælder udsagnet stadigvæk.
Så hedder det altså:
4x/4 > 4/4
Så regner vi ud
Til venstre: 4x/4 = x (eller 1x)
Til højre: 4/4 = 1
Så står der:
x > 1
Så har du løst uligheden.
For x gælder det at udsagnet er sandt når x er større end 1.
tilføjet af

Læs nu...

..hvad vi skriver.
Din ligning hedder:
9(x+2)=4x+2
Det skal vi først skrive på en pænere måde. D.v.s. vi ganger parentesen ud.
Således:
9*x + 9*2 = 4x+2 (du har lært at gange ind i parenteser - ikke sandt?)
Det udtryk regner vi sammen. Så hedder det:
9x+18 = 4x+2 (9x kommer af 9*x, 18 kommer af 9*2)
Nu skal vi så have alle x'erne flyttet på den ene side. Du kan vælge at trække 9x eller 4x fra på begge sider. Så vil du fjerne x'erne på den ene side. Det er ligegyldigt hvad du vælger. Du skal bare huske at ALTID GØRE DET SAMME PÅ BEGGE SIDER!!!
Jeg vælger at trække 4x fra på begge sider.
Så står der:
9x+18-4x = 4x+2-4x
Det regner vi så ud, og så står der:
5x+18 = 2 (9x-4x=5x, og 4x-4x=0)
Nu har du alle x'erne på den ene side, så skal du have alle de rene tal på den anden side. For at komme af med +18 i venstre side, trækker jeg 18 fra på begge sider.
Så står der:
5x+18-18 = 2 - 18
Det regner vi ud, og så står der:
5x = -16 (18-18=0, 2-18=-16)
Så mangler vi kun at finde x. Når 5x (altså 5 gange x) er lig med -16, så må x være lig med 1/5 af det. Med andre ord: For at komme fra 5x til x dividerer du med 5 - PÅ BEGGE SIDER.
x = -16/5 (eller x=-3,2, eller x=-3 1/5)
Jeg kan ikke forklare det tydeligere.
Hvis du ikke forstår dette her, så har du ikke fattet systemet med ligninger og uligheder. Henvend til til din lærer og bed om hjælp.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.