12tilføjet af

Har lige købt en scooter.

Hej.
Håber at nogle af jer her på siden kan hjælpe mig. Har med interesse læst flere af jeres svar, og man fornemmer tydeligt i de fleste svar i giver, at i virkelig ved noget om det i svarer på.
Jeg købte for en uges tid siden en brugt Peugeot Looxor i en forretning.
Da jeg så den første gang, var det nærmest kærlighed ved første blik. Den har store hjul, smalle dæk, spinner som en kat, og kører som en drøm, når den er varm.
men men men ...
Når man starter den, og den har sdtået i tomgang et øjeblik, kører den alligevel kun ca. 20 25 km./t. de første 2 - 3 km. Hvorefter den laaaaaangsomt kommer op på 40 - 45 km./t.
Ved selv mindre bakker, går den kraftigt ned i hastighed til omkring de 20 - 25 km./t.
Før jeg fik lov at købe den (den var lige kommet ind på værkstedet, da jeg så den første gang, ville forhandleren lige have en af mekanikerne til som han sagde at "give den den helt store tur", da den havde stået stille i nogen tid. Jeg har fuld tillid til såvel mekanikeren som forhandleren, som jeg begge kender. har handlet med forhandleren tidligere.
Mekanikeren fortalte mig nogle dage efter, at han havde haft åbnet motoren, og at alt så fint ud. Scooteren er så godt som ny. Har kun kørt 640 km., og fremstår som ny.
Kører på den til og fra arbejde, hvilket dagligt bliver til 66 km. Så det scooteren har kørt, svarer jo til det jeg kører på 14 dage.
Men hvorfor er den så længe om at varme op og dermed komme op i fart ?. er dette normalt for denne model ?.
Hvorfor går den så kraftigt ned i fart ved selv mindre stigninger på vejen.
Begrænseren er fjernet, og alligevel kommer den kun en sjælden gang op på 45 km./t. Ville være tilfreds med en hastighed på ca. 40 km./t., men en hastighed, der var konstant.
Kan nogle af jer teknikkyndige give mig nogle svar, gode råd og forklarringer, ville jeg være dybt taknemmelig.
Bedste hilsner.
busdriveren.
tilføjet af

Ja.

Ta bussen i stedet😉
tilføjet af

det lyder som

om knallerten har et kompressionsproblem, og du skal få værkstedet til at måle om kompressionen er i orden.
mvh erje
tilføjet af

Uden at være fræk -

- hvor meget vejer du?😮
Sådan en scooter har jo en begrænset mængde HK - altså hvis du vejer 100+ har den jo noget at slæbe..
Vh.
tilføjet af

tak for dit svar.

Hej.
Tak for dit svar, som jeg ikke ved om er ment seriøst.
Er en voksen mand, ikke kæmpestor, men nogenlunde normal størrelse.
Har tidligere kørt PGO Big MAX og Piaggio 2 Zip uden samme problemer.
Men har du et seriøst forslag, lytter jeg da gerne.
tilføjet af

Tak.

Tak for dit svar.
Er det med kompressionen noget der umiddelbart kan indstilles på værkstedet, eller skal der en rep. til ?.
Bedste hilsner.
Busdriver.
tilføjet af

?????

Jeg efterlyste et seriøst svar, et forslag til en løsning.
Normalt svares der seriøst her. Har du et forslag til en løsning er du velkommen.
Busdriver.
tilføjet af

Tændrør

Hej.
Har selv haft et lign. problem på en Peugeot scooter.
Kan dog desværre ikke huske hvad problemet var, men mener at det enten var noget med tændrøret/tændingen eller med batteriet.
Havde nemlig lidt problemer med mit batteri, da jeg hovedsagligt kørte korte ture, så det ikke blev ladet nok op, men det burde jo ikke være problemet i dit tilfælde med det du kører på den.
Så jeg ville nok overveje at få tjekket med tændrør/tænding hvis det var mig.
tilføjet af

det er nok

en eller anden meget lille utæthed eller en defekt pakning der er mest udtalt når maskinen er kold. Når den så er blevet helt varm og metallet har udvidet sig, så er utætheden ikke så udtalt, og så kører den normalt. Når motoren så skal arbejde meget (op ad bakke) så er utætheden der igen og trækkraften bliver dårlig igen.
Det er en reparation der skal til. Jeg tror det er en defekt pakning, men det kan værkstedet finde ud af.
mvh erje
tilføjet af

lidt unormalt

Det virker lidt mærkeligt at den er 2-3 km om at komme op i fart. Det lyder som om olien er enten meget gammel eller direkte forkert.
At den taber hastighed op ad bakke kan hænge sammen med hvor meget den skal "slæbe" op af bakken.
Er du en voksen mand på over 100 kg kan det være derfor.
tilføjet af

Scootere

Langt de fleste scootere har, ganske ligesom stole og andet en øvre grænse på omkring 120kg, det betyder ikke at den ikke kan klare større vægte men den bliver hurtigere ødelagt og slidt i de makinske dele på grund af den skal arbejde meget hårdere end den er beregnet til.
det aktuelle emne kan være nyt tændrør, utæthed i krumtaphuset (pakning eller lign.) samt et par andre ting. Lad en mekaniker se på den og husk at selvom du har købt den brugt gælder købelovens ord om ½ års garanti stadig.
tilføjet af

Scooterproblemer.

Tak til jer der tog jer tid til at give gode råd omkring det at min scooter var meget sløv og ikke hverken ville trække for alvor, og var længe om at komme op i fart.
Problemet er nu løst.
Var på værksted idag, og de har skiftet ruller på den. Om få dage får jeg også en ny udstødning på.
Den kører som en drøm nu.
Bedste hilsner og TAK.
Busdriver.
tilføjet af

svar

Fint nok du har fået den lavet.
Jeg ville også have skudt på noget med transmissionen. Rullerne eller kileremmen.
Men hvorfor skal der ny udstødning på ?
Jeg mener du har 2 års reklamationsret på den ligesom når man køber en ny scooter.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.