34tilføjet af

Gymnasielærers startløn 17.000-

Nå, man skal jo finde et job, så hvis der er andre akademikere her som også overvejer gymnasiet som levebrød så vær klar til en fantastisk startløn på hele 17.000 kr.
Man starter jo ikke i en rigtig stilling, men i en 2-årig uddannelsesstilling, hvor man bliver lønnet som en 20-årig kontorelev.
Det har jo kun taget otte år, gymnasium + universitet, at kvalificere sig til denne fyrstelige startløn, så hvad kan man forlange, når man dukker op med så ringe kvalifikationer?
Det gode er at man efter de to års uddannelse og oplæring i faget kommer helt op på ca. 20.000 + pension som startløn..
Til sammenligning så starter mange andre akademikere på ca. 23-27000. F.eks. så får man ca. 27000 som vejleder for dagpengemodtagere der dog ikke lige kræver 2 års efteruddannelse for at leve op til virksomhedens krav.
Faktisk kræves der ikke engang at de får folk i job.
10 års uddannelse efter folkeskolen for ca. 20.000 kr som startløn!!!!!
Det er jo helt til grin... mine skolelæreruddannede kolleger i folkeskolen starter højere efter deres uddannelse er afsluttet.
De har en kortere uddannelse på et lavere niveau og skal ikke efteruddanne sig i to år yderligere efter eksamen.
Gad vide hvem de forventer gider undervise ungdommen om nogle år, når flere og flere 68'ere går på pension?
Nå, men jeg vil da søge de uddannelsesstillinger så jeg kan slippe af med dagpengesystemet og så ellers skride hurtigst muligt, hvis der dukker noget bedre op.
Jeg sidder sikkert lissom så mange andre ledige akademikere med en herlig fornemmelse af at være blevet taget hårdt i røven...
Først læser man i mange år på smalkost og bagefter får man det samme eller mindre i løn som folk med betydeligt kortere uddannelser f.eks. visse HK'ere...
Eller som betjent/pedel i folketinget. En betjent får 28.000 siger min svoger som arbejder derinde og så et stillingsopslag.
Men de har ikke en fed studiegæld og har fået løn under uddannelsen og har tjent penge i den tid, hvor andre har studeret.
I tabte lønindtægter koster fem års universitetstudier rundt regnet en lille million i tabte indtægter.
De penge forventede jeg da at kunne tjene ind med en større startløn end 17.000, men sådan er det jo i et land, hvor lærergerningen ringeagtes og man åbenbart må forvente en lønnedgang, hvis man overvejer at undervise på et højere niveau end folkeskolen.
tilføjet af

velbegrundet

Ja det er ikke ret meget. Og hvad får journalister så? Jeg kan oplyse at de får i omegnen af 50.000 kr. pr. måned (vanvittigt). Derfor må man også forlange at de staver og taler korrekt den fyrstelige gage de modtager.
tilføjet af

typisk

ja det er til grin at folkeskolelærere og andre lavtuddannede får mere. typisk dk
tilføjet af

Hvor har du de tal fra?

tilføjet af

løn

Værd du glad for at du ikke er skolelære i Rusland der har de den høje løn som ca 3-400 kr om mdr
tilføjet af

det skulle du også

Lære at stave, mangler du ikke noget i din sætning.
tilføjet af

Tak for jeres forståelse og lidt mere klynk her...

Prikken over i'et er at man selv med de 17.000 kr. i løn ikke engang optjener retten til højeste dagpengetakst, fordi man lige får 100 kr. mindre i løn end det kræves for at optjene den ret.
Og man er ikke garanteret job efter de to år. Så er man jo blot klar til at starte i sit første job..
Fuck, hvor er det ringe vilkår man tilbyder gymnasielærere... Næh, man skulle være blevet pædagog som mine venner der ligger fornuftigt omkring de 25.000 eller håndværker.
Ikke bruge al den tid på at dygtiggøre sig på højeste niveau...
Nå, men man skal være glad for at kunne få 17.000, HVIS man altså får uddannelsesstillinger - der er jo mange andre ledige sultne akademikere..
Og apropos sultne.. Man har det jo trods alt godt i sammenligning med folk i f.eks. Malawi og Sudan og andre lande vi normalt sammenligner os med ;)
tilføjet af

Herfra..

http://www.gl.org/GL-Sites/WWW/Forside/Loen_og_ansaettelse/Regulering/Loen

Min anke er startlønnen på de 17.054 som startløn i en uddannelsesstilling..
Pension er meget godt, men det kan man altså ikke betale husleje med før man bliver 65 eller hvad pensionsalderen nu bliver om 40 år.
tilføjet af

Vær du selv glad..

for at du ikke lever f.eks. i en jordhule i afrika og har en slem øjensygdom og dine børn kun har en flintesten at lege med..
Hvad skal vi bruge den sammenligning med Rusland til? Jeg sammenligner mig da med folk fra mit eget samfund..
tilføjet af

Startlønnen for journalister er vist ca. 27-30000..

så det er de mest vellønnede journalister som tjener så godt. Men desværre findes der også mange ledige journalister..
tilføjet af

Konklusion !

Lad være med at blive gymnasielærer!!! Navnlig efter reformen af gymnasiet er det et temmelig ringe job, hvor man IKKE bliver agtet - og slet ikke lønnet ! - for sine kvalifikationer!
Det er ret synd - for de mange unge, som faktisk gerne vil gøre en indsats, og som også får noget ud af deres gymnasietid (altså mere end druk og sexuelle erfaringer!) sådanne unge findes nemlig, men de får dårligere vilkår nu, når man behandler lærerne så ringe! - og de gode, erfarne lærere overvejer, hvordan de skal finde meningsfuld beskæftigelse andetsteds!
tilføjet af

en lille korrektion

start lønnen for en pædagog på fuldtid altså 37 timer pr uge ligger "kun" på ca 21000 afhængig af hvor i landet du er ansat og under hvilken overenskomst du arbejder ( BUPL eller SL )
tilføjet af

svar

Derfor må man også forlange at de staver og taler korrekt "for" den fyrstelige gage de modtager.
- sådan. Men det var ikke den slags petitesser jeg talte om - men mere graverende fejl.
Jeg taler f.eks om når en journalist kommer med åbenlyse fejlciteterede oplysninger som er helt hen i vejret. For eksempel hørte jeg engang en DR journalist anvende ordet "AUKTION" om en AKTION politiet havde foretaget.
Og samtidig glemmer du vist at der ikke kræves meget for at blive journalist. Enhver kan efter 10. klasse eller HF læse til Journalist. Derfor er lønnen set i forhold de Uni-studium bedre end den rent faktisk burde være.
tilføjet af

det er dig der brokker sig

over lønnen til lærer, det er noget man ved inden man læser og tager den uddanelse, hvis du er så utilfreds skulle du havde valgt et andet fag
tilføjet af

Mine venners startlønninger lå højere,,

Det gælder bare om at holde sig væk fra børnehaver og fritidshjem og børn generelt etc.
... De arbejder med kriminelle unge og psykisk syge så de startede noget højere og med lidt overarbejde i ny og næ så holder de sig en hyre der absolut matcher mange akademikeres lønninger.
tilføjet af

Nu vi er ved fejl!!!

Du lavede faktisk en fejl og den er større:
vær du glad for at du ikke er "skolelæreR"
Navneordet: En lærer
men at lære noget noget nyt (verballed)
- men hvad tjener du egentligt siden du synes at det er helt i orden med 17.000 i løn?
tilføjet af

21.0000

ja men uddannelsen er kortere lille ven. 4 år, men universitet 6-8 år. Så burde pædagogen have 17.000 og adjunkten de 21.000
tilføjet af

Man ved jo ikke om man skal være lærer..

ved et gymnasium når man studerer ved et universitet. Det er noget man EFTERUDDANNER sig til...
Og den eneste grund til at jeg overvejer det er at de fede jobs som jeg håbede på, da jeg startede med at læse forsvandt i takt med læsningen..
tilføjet af

Fejl!!!!

"SkolelæreR". Du glemte et R i lærer.
navneord: En lærer
men at lære (et verbum".
Det er en ret alvorlig og graverende fejl universitetsverdenen. Det afslører nemlig helt tydeligt at du er usikker på endelserne. og nej det har heller ikke noget med at være "i lære" som lærer eller tømrer eller noget helt tredje.
tilføjet af

2 fejl

VærD du glad for...
Der er et D med for meget. I DR tv viser de et program "Hvad er det værd". Værdi har med værdi at gøre ikke noget med at være glad.
Simpelt hen for dårligt.
tilføjet af

Lektor.. Du har ret..

man burde lade være med at søge ind som gymnasielærer, men hvad skal man gøre når der er mangel på akademiske stillinger... Der er vel ikke andet at gøre end at gå ud i privat kursusvirksomhed efter man har opnået pædagogikum.
tilføjet af

Smiler sagte

Ja det var det, men så er det jo på plads.
tilføjet af

Jeg undre mig

over at folk vælger at tage en uddannelse hvor chancen for at få et job bagefter er minimal. Jeg har fuld forståelse for at folk gerne vil have en uddannelse men hvorfor så ikke vælge et fag hvor der er mangel på arbejdskraft såsom læge eller sygeplejerske.
desuden mener jeg, at 8 års studie på uni ikke automatisk berettigere til en høj løn. lønnen bør afhænge af hvilket job man har og om man er dygtig til det.
tilføjet af

Ingen kan forudse arbejdsmarkedets krav..

så når man starter en uddannelse så ved man jo ikke hvordan markedet ser ud 4-5 år efter, når man er færdig uanset om man studerer på universitetet eller bliver tømrer.
Jeg har svært ved at forestille mig at nogen vælger en uddannelse med den hensigt at blive arbejdsløs og det gælder i al fald ikke for mig og beskæftigelsen så meget fornuftig ud, da jeg startede med at studere.
Det jeg er sur over er at man siger til folk med en femårig uddannelse at de skal bygge oven på til en latterlig løn.
Hvis man er kandidat og læser videre til ph.d. får man ca. 21000 for at studere og undervise. En nyuddannet læge som også skal videreuddanne sig på hospitaler får 25. Og det samme gør min ven som er pædagog. Et års betalt uddannelse til 23.000.
Men hvis man vil være gymnasielærer så får man 17.000.. Det er da at pisse på folk.
tilføjet af

God ide at alle uddanner sig til læger og sygeplejersker..

hvis alle gør det så skal vi nok holde os sunde og raske, men hvem skal så bygge huse og undervise næste generation?
tilføjet af

hmm

tjek www.gl.org
de tal du nævner for løn er ikke i overensstemmelse med de tal jeg har set. hvor har du dine oplysninger fra?
tilføjet af

Herfra...

Se link tidligere i tråden til uddannelsesstilling. Man får 17044 kr. det første år, mens man efteruddanner sig til at blive gymnasielærer.
Derfra ser lønnen mere fornuftig ud, men jeg fatter ikke hvorfor at lønnen skal helt ned på 17044 kr, når man kommer med masser af uddannelse i forvejen og efteruddannelsen jo egentlig bare er en systematisk og formaliseret oplæring.
Alle skal jo læres op på en arbejdsplads, men de fleste steder sker det til en mere rimelig løn, i særdeleshed for akademikere, men også kontorelever m.m.
tilføjet af

Hvad mener du

med at folkeskolelærere er "lavtuddannede"? Læreruddannelsen hører, ligesom sygeplejerske, jordemoder osv, til de mellemlange videregående uddannelser.
tilføjet af

Vildt

Vildt at lønnen for gymnasielærer er så lav. Gad vide hvorfor alt politisk fokus er på folkeskolen og ikke også på gymnasierne.
tilføjet af

Det kaldes GINI indeks

Det er generelt for DK at højtuddannede tjener lidt.
Endnu mere grelt for folk med phder osv (forskere f.eks.)
Danmark har verdens mindste gini-indeks. Søg på google eller wikipedia.
Det betyder de mest lige lønninger - i VERDEN! Allerede FØR SKAT!
Da vi også har en af de højeste skattetræk er det helt absurd i DK.
Dvs det kan ABSOLUT ikke betale sig at uddanne sig i Danmark. Hvis jeg
havde vist dette som teenager havde jeg nok undgået gymnasiet og
valgt en håndværkeruddannelse, som sikkert også er sjov...
(nåja, lige præcis håndværkere tjener jo forresten meget godt, især sort).
tilføjet af

Langt ude

Må erklære mig helt enig: Hvis grundlønnen for en nyuddannet akademiker i pædagogikum virkelig ligger på de 17.000, er det helt til grin!
Selv har jeg som snart færdiguddannet akademiker ingen planer om at blive gymnasielærer, da jeg finder startlønnen decideret respektløs efter så mange års studier, fattigdom og opbygning af gæld. Når nogle påstår, at det at gennemføre en universitetsuddannelse "bare" tager fem år, er det decideret usandt. For det første kræves tre års skolegang i gymnasiet, hvilket - i hvert fald i de jyske kredse, jeg har haft for vane at færdes i - ikke er en selvfølgelighed (i min folkeskoleklasse tog 20 procent i 1995 springet videre til hf/gym. (almen og erhverv)). For det andet bruger langt de fleste inden for i hvert fald humaniora og samfundsvidenskab mere end fem år på deres uddannelse. I mit eget tilfælde ikke fordi jeg har været doven og drukket for meget caffe latte i det københavnske cafemiljø, men fordi det at skrive den ene 20-, 30-, 50- og til sidst 100-siders opgave efter den anden kræver tid, hvis man oven i købet skulle være en lille smule ambitiøs med sine studier.
Så 17.000 i grundløn de første to år??? Nej tak! Så hellere ud i det private, hvor jeg kan tjene så hæderlig en hyre, at jeg kan få råd til at afdrage på min enorme studiegæld og måske endda samle sammen til en seng, der ikke er skæv og giver mig hold i ryggen.
I det hele taget vil jeg - når jeg snart skal ud og søge job - orientere mig kraftigt om lønnen. Nu er jeg opvokset i den mere selvlærte og praktiske del af middelklassen, hvorfor jeg har en tendens til at sammenligne min nuværende og fremtidige økonomiske situation med sælgere, håndværkere og butiksudlærte, som er de titler, min nærmeste familie kan bryste sig af. Desværre må konklusionen være, at det ser halvsort ud for familiens lille - ellers ambitiøse og ihærdige - kloge-Åge. Med 30 år på bagen, en studiegæld på 190.000, ingen materielle værdier af betydning, 0 kroner i opsparet pension og da slet ingen friværdi som følge af eksplosive prisstigninger på boligmarkedet - ja, så kommer jeg med al sandsynlighed aldrig op på niveau med mine forældre, søstre og brødre. Min tre år yngre bror har i flere år tjent kassen som håndværker (selvfølgelig delvist sort), og min anden bror, der droppede skolen efter 10. klasse, har som 34-årig en samlet månedlig indtjening på over 40.000 kroner.
Måske en unik situation, men jeg tvivler på det! For gymnasielærernes vedkommende må der i hvert fald være noget om snakken, når man siger, at der som noget specielt findes en økonomisk underprivilegeret "uddannelsesoverklasse" i Danmark. Ordet overklasse er ikke så sympatisk og ej heller ideen om, at man som højtudannet skal tjene grotesk mange penge som i lægers, tandlægers og advokaters tilfælde. Men en vis kompensation må der da for pokker gives til dem, der gider og orker at tage en lang uddannelse. Og den skal ikke først komme efter 10 års erfaring som gymnasielærer.
tilføjet af

Gymnasielærer

Ja, tag det lige alvorligt det der med lav løn til gymnasielærere. Jeg forstår heller ikke, at der ikke er fokus på det i medierne, men vi har ikke overskud til at klage, når vi ikke kan få en pæadagogikumstilling til de her godt og vel 17.000 brutto. Er vi heldige, er der måske en uddannelsesstilling et sted ude i Vestjylland. Men så skal vi også være meget heldige.
Jeg har selv arbejdet i gymnasieverdenen på 90 % af fuld tid til godt og vel 14.000 brutto. Det samme som jeg nu har netto som folkeskolelærer.Det var i 2005. Jeg havde ikke pædagogikum, så altså kun 3+8 års studie + undervisningserfaring andre steder fra. Og som nyuddannet uden pædagogikum skal man knokle så hårdt, at jeg aldrig har prøvet noglet lignende. Det er at gøre grin med folk. I folkeskolen er jeg normeret til fuld tid og arbejder mere end det. Det gør de fleste nyuddannede folkeskolelærere, og en del af de ældre. Sådan er det bare at være engageret og møde pres fra forældre og læreplaner og flere og flere børn med problemer i en rummelig folkeskole. Jeg har nu to års efteruddannelse til folkeskolelærer, som jeg for øvrigt selv har betalt samtidig med at min studiegæl fra uni er hakket lidt af. Jeg kender ingen på min alder, der bor i en så lille og syg lejlighed, som vi gør, og ingen, heller ikke arbejdsløse, der har haft så få penge, mens jeg studerede. Så derfor ser jeg ikke frem til en pædagogikumstilling, hvor jeg kan købe mig en bkil og køre helt ud til Vestjylland hver dag for noget der måske nu er blevet til 18000 kroner brutto og så knokle i døgndrift for det, og endnu mindre vil jeg have en stilling som timelærer eller årsvikar uden pædagogikum. Det er så ringe lønnet og så nødvendigt at gå den vej ind, hvis man skal gøre sig forhåbninger og overhovedet at komme i betragtning til pædagogikumstilling til lavere løn end min søn har i Føtex. Det er faktisk at sige til folk, at din universitetsuddannelse + en slags lavtlønnet slags praktik + lavlønnet efteruddannelse udgør det for de måske 10-15 år der går, inden man kan få en fast stilling. Hurra for folkeskolelærerløn. Det er min redning efter så mange års misbrug af rigtig god energi.
tilføjet af

Lønfordelingen i Danmark...

...er generelt helt hen i vejret! Der er ikke rigtigt noget incitament til at tage en lang videregående uddannelse, som man ser det i andre lande fx USA.
Jeg mener ikke at der skal skabes stor ulighed ved at man som kandidat skal sidde med en fed løn på 50k/mdr hvor en social- og sundhedshjælper skal have 16k/mdr. Men der skal trods alt være en forskel hvis man vil have folk til at tage den hårdere vej rent uddannelsesmæssigt.
Jeg blev så harm over sygeplejeskernes strejke her sidst... De vil tjene det samme som læger! Det er jo for langt ude... Hvad regner de med..? En ultrakort uddannelse, der hverken kræver intellekt eller engagement! Der der skulle være blevet drøftet var om lægerne måske tjener lidt for meget i forhold til andre universitetsuddannede.
Vi har et samfund i DK hvor man med en IQ på 70-80 stykker og en "uddannelse" på 2 år kan tjene kassen. Det er bagsiden ved velfærdssamfundet.
tilføjet af

Det er blevet lidt bedre. . .

selvom startlønen burde være de 27.000-30000
er det blevet lidt bedre at være Gym-lærer

http://www.gl.org/GL-Sites/WWW/Forside/Loen_og_ansaettelse/Regulering/Gymlarer_tjener
tilføjet af

Gymnasielærer startløn er min. 29350 kr pr 1/10-09

SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.