10tilføjet af

Grønne afgifter / Brint Pille.

Jeg læste idag i Jyllansposten om at Danske Forskere har opfundet en Brint Pille. "Eksperterne" siger nu at vi om 10 - 20 år vil kunne skifte Benzin/Diesel ud med Brint til vore køretøjer.
Samtidig lider mange under de høje Benzinpriser.
Var det så ikke en ide allerede nu at nedtrappe de Grønneafgifter? (så de ikke slår bunden ud af Statskassen, når alle pludselig skifter til Brint)
For man kan da vel ikke have extra afgifter på ren energi? (selvom opfindsomheden ikke fejler noget).
Nr 8.
tilføjet af

Du spørger

og svarer selv, ja opfindsomheden er stor når det gælder om at kradse penge ind hos bilister og husejere.
tilføjet af

Du kan være ganske rolig . . .

du skal nok ikke regne med, at det bliver billigere end benzinen er i dag! Hvis ikke de kan kalde det grønne afgifter, finder de på noget andet - tårnhøje afgifter slippet vi aldrig for.
tilføjet af

Rent faktisk..

siger dem som har opfundet de her piller, at den første bil kunne køre i DK om 1½ år... Problemet er bare, at bilfabrikkerne osv. nok ikke er så glade for det..
Men ville man, kunne det være om 1½ år.
tilføjet af

Jeg ved det godt..

Jeg ved godt at Teknologien kunne være klar om ca 1-2 år. Men som du også skriver vil bilfabrikkerne nok ikke være så hurtige.
Nr.8.
tilføjet af

Hvorfor ikke?

Hvorfor skulle bilindustrien ikke være interesseret i biler som kan køre på brint?
Jeg tror at bilindustrien er særdeles interesseret i de nye muligheder som disse biler giver. Derudover er det især infratrukturen omkring forsyning af brint og produceringen der er det største problem. Men det skal nok blive løst og så skal bilindustrien nok fabrikere biler hertil. Det vil jo tage lang tid at omstille hele samfundet til at køre på anden energi.
Bilindustrien tjener jo ingen penge på benzin.
tilføjet af

Vi bliver taberne

Jeg giver dig ret i, at det er udelukkende infrastrukuturelle og forsyningsmæssige problemer der hindrer en hurtig udnyttelse af potentialet i brint-pillen, men jeg er også sikker på at både bil-fabrikanterne og bensin selskaberne er villige til at distribuere en brint bil med brint forsyning.
Bil-fabrikanterne er aller meste interessert i at sælge biler, og hvis en brint-bil kan produceres konkurrencedygtigt, så er det et godt salgsargument.
Bensin selskaberne har allerede den opfattelse af de er energi-selskaber, dvs. om energien er olie, rapsolie, solenergi eller brint, så skal de nok prøve at få en finger med i spillet dér, for ikke at blive unkonkurreret af andre energi-spillere.
Den virkelig taber bliver forbrugeren (igen), for staten vil ikke nedsætte afgifterne på de nye, og stort-set ikke-forurenende biler da staten er for afhængig af de 44 mia. som bilerne, inkl. bensin afgifterne, betaler til statskassen. Den finansielle effekt på statsfinanserne er øjeblikkelig, medens den effekt på folkesundheden vil jo lade vente på sig pga. de reduceret forureningsmængder, som i forvejen ER fornedadgående.
Derfor vil staten IKKE reducere energi-afgifterne og derfor vil vi, som forbrugere stadig trækkes med urimelige høje afgifter på brændsel, denne gang på den rene brint-brændsel.
Husk lige at vindmøllerne betaler CO2 afgift og rapsolie ikke slipper for miljø-afgiften som brændstof.
Det er derfor jeg mener at hovedparten af statens miljøafgifter er ikke andet end en populistisk-baseret ekstra-skat som den er blevet afhængig af. Det kan ikke f.eks. betale sig for staten at slække på 'miljøafgifterne' således at nogle miljø-rigtige ting bliver billigere fordi folk vil benytte sig af dem og så kommer der hul i statskassen. Dette er gældende uanset regeringens farve eller parti-sammensætning.
Hvis man virkelig ville miljø'et, så gjorde man tingene totalt anderledes, bl.a. med afgiftsfrie bio-brændsel, solvarme & vindenergi, afgiftsfri brint-piller & afgiftsfri brint-biler (når de kommer).
Dette sker ikke.
tilføjet af

Tja

staten skal jo finansiere dets udgifter på den ene eller anden måde - ellers vil du blot se øget indkomstbeskatning, med mindre du vil have offentlige serviceforringelser.
tilføjet af

hmm

men når miljøafgifter bliver lanceret/solgt til den naive og dumme befolkning som miljø-gavnlige, så må man da forvente at når der kommer en miljø-forbedring, at så vil afgiften bortfalde...eller måske ikke :-(
vi (bilejerne) betaler de tårnhøje afgifter til staten fordi bilerne jo er miljøskadelige, især bensinen bliver vi bildt ind.
Når bensinen ligepludselig ikke er skadelig, så skal afgiften reflektere dette. Alt andet er forkert, mener jeg.
tilføjet af

Et meget aktuelt eksempel:

tilføjet af

Hellere højere skatter.

Jeg syntes højere skatter ville være mere rimeligt, hvorfor skal Bilisterne betale landets Sociale goder?
Nr.8.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.