16tilføjet af

Gave på 10.000 milliarder kroner

En gave på 10.000 milliarder kroner – det er da en, der vil noget.
Det er flertallet i Folketinget netop i gang med at give.
Her i efteråret skal Folketinget behandle rapporten fraSelvstyrekommissionen for Grønland, som netop blev færdiggjort før sommerferien.
Anbefalingen overfor Folketinget er klar.
Venstre, konservative, socialdemokraterne, SF og Enhedslisten står helt sammen.
Grønland skal have fuld råderet over alle råstoffer i undergrunden.
I pressen er det netop oplyst, at der vil være olie for nævnte 10.000.000.000.000 kroner.
Det er kun Dansk Folkepartis enlige medlem af gruppen, Søren Espersen, som har sagt nej til foræringen.
Det burde ellers være krystalklart – så længe vi har et Rigsfællesskab – så er undergrunden et fælles anliggende for hele Danmark. Som naturligt skal komme hele landet til gode.
Det er f.eks. også indtægterne fra Nordsøolien, som har gjort, at Grønland årligt har kunnet få det store bloktilskud fra Danmark.
Op til behandlingen i Folketinget, må vi håbe på at partiernes bagland reagerer overfor partierne, inden man vedtager gaven.
Er det virkelig V, C, A og S grundholdning at give olien væk – eller er der ”bare” tale om at disse partier har været repræsenteret af realpolitiske naivister uden jordforbindelse❓
Hvis du stemmer på et af de nævnte partier – og du finder at undergrunden bør være et fælles anliggende for hele Rigsfælleskabet – så bør du kontakte dit parti for få en forklaring på deres anbefaling af gaven.
De vil sikkert være glade for en reaktion fra trofaste vælgere.
tilføjet af

Prøv at sætte "underholdsbidraget"

op mod den gave på 10 mia. kr.
Hvor meget er det Danmark hvert år betaler til Grønland? Jeg ved det ikke selv, men kunne godt tænke mig at vide det.
tilføjet af

svar

der står 10.000 miliarder der er forskel ???
tilføjet af

Bloktilskuddet er på 3 milliarder kroner

Hej capnc.
Grønlands totale budget er på ca. 6 mia.
Her kommer de 3 mia fra bloktilskuddet.
EU betaler ca. 600 millioner for fiskerirettigheder.
De 55.000 beboerer på Grønland 45.000 grønlændere og 10.000 danskere betaler ca. 2.4 mia.
Ud over dette bloktilskud, er der en række andre beløb, som ikke er konteret til Grønland.
Administration
Specielt udstationeret personale
Søværn
Luftvåben
Fiskeriinspektion
m.m.
tilføjet af

capnc mangler et par nuller

Hej capnc
Du her misforstået gaven størrelse.
Der er tale om 10.000 milliarder kroner - og ikke "bare" 10 stk.
tilføjet af

:)..

nogle slår ikke øjene op, og skyder bare noget ud.
men jeg var da vågen :)
tilføjet af

Altid noget

Jeg var sulten.. ;)
Men 10.000 mia er da godt nok mange penge. Er det gjort endelig op, hvor meget olie der findes i undergrunden?
tilføjet af

Der burde være et Folketings valg max. hver andet år.

Det er kun et gæt fra de valgte medarbejder i Folketinget, som du kan kalde for en slags Sagsbehandlere for den Danske befolkning incl. Folketingets Ombudsmand. som der heller Ikke kan påtaget sig ret meget Lovligt Seriøst med sine 85 medarbejder. Sørgeligt men Dokumenteret Sandt.
tilføjet af

Fordi grønland træder ud af rigsfællesskabet..

hvis de ikke får rettigheder til udnyttelse af egne ressourcer. Grønland er en uafhængig nation x er de ikke medlem af EU. Hvis der kan udvindes olie i millardklassen deroppe, så skrider de jo uanset hvad, da de så ikke har brug for Danmark eller færøerne som backup.
Så hvorfor ikke bare give dem rettighederne til jorden med det samme. Man kan så være utilfreds med at de modtager 3 milliarder i bloktilskud, men det er danskernes egen ide, da vi har flertallet. Det har jo indtil videre fasthold Grønland og Færøerne i rigsfællesskabet. Men det bloktilskud sparer vi jo nok,hvis de har har deres egne milliarder.
tilføjet af

De bør selvfølgelig.

Det er klart Grøndland selv må bestemme over deres undergrund dog er det rimeligt at de betaler en hvis del af de penge tilbage som Danmark har brugt på at bygge hospitaler og Veje skoler osv. tilbage.
hvis den grønlanske befolkningen ønsker en frigørelse fra Danmark og trage ud af rigsfællleskabet må vi respektere dette. Da Grønland ikke geografisk på nogen måde er knyttet til Danmark og dette gælder selvfølgelig også Alaska, som jo heler ikke høre til USA.
Men jeg tror ikke den grønlanske befolkning vil frigøre sig fra Danmark men vil forsætte samarbejdet dog under nye betingelser og andre forudsætninger med hensyn til udviklingen af Grønland og som vil være fordel både for Danmark og Grønland.
Selvom vi ikke altid har behandlet Grønlænder specielt godt og med særlig stor forståelse for deres kultur men som nok vil ændre sig nu hvor de får penge på lommen.
Mvh
tilføjet af

Gave? Baaah!!

Jeg finder det meget mærkeligt, at kalde en rose fra sin baghave, for en gave til ejeren af baghaven. Jeg kan forstå hvis, ejeren kun er lejer, men i forhold til Grønland, er der tale om at ejer har tiltvunget sig adgang og okkuperet haven.
Der er i min optik ikke tale om nogen gave. Med vores manglende forståelse for Grønlænderne gennem årene historisk set, så skylder grønlænderne ikke Danmark en skid. Til gengæld kan vi glæde os over, at Grønland på langt sigt, vil kunne klare sig selv. Og endelig, endelig være et rigt land på lige linje med andre ilande.
Hvis grønlænderne ønsker selvstyre, så skal de naturligvis have selvstyre. Det kaldes for frihed, og den er enhver berettiget til.
Lad os sige, at man ikke kendte til olien. Grønland fik selvstyre og et par år efter fandt grønlænderne olien. Havde Danmark så banket på deres dør?
Hvad der findes under deres overflade, har ingenting med Danmark at gøre. Olien og alle andre ressourcer, som de måtte finde, tilhører dem 100%. De har vundet i lotto, og et tillykke her fra skal bestemt lyde.
Kunne godt tænke mig, at se hvordan den politiske scene udspilles om 50 år. Hvor er Grønland i dette billede – en stærk aktør? Det ville glæde mig!
tilføjet af

Bang - hovedet på sømmet !

Helt enig med dig.
En anden ting er at der *måske* er olie til den nævnte værdi. Dette betyder jo ikke at det er et nettobeløb lige ned i grøndlændernes lommer.
1-2-3
tilføjet af

Og heller ikke inden for 14 dage...

Og er der nogen, der skal have en ordentlig gave her, så kunne A.P. Møller i stedet for endnu et kulturhus eller gangbro eller hva pokker det nu er de snakker om, skænke grønlænderne et olieraffinaderi. Sådan noget bankes jo ikke op af jorden på 14 dage - det tager år!
tilføjet af

Vil DK mon opgive Grønland ?

.... man har jo nyligt sendt en ekspedition afsted som skal forberede DK's krav på dele af nordpolen. Noget der kun kan lade sig gøre via grønland og færøerne
http://www.rumcenter.dk/til-myndigheder/casehistorie-3
Og Hr. Møller - mon ikke han er af den overbevisning at han burde få konsessionsrettighederne til en yderst favorabel pris ?
1-2-3
tilføjet af

En gave er vel ikke med betingelser

Er der nogen af de glade gavegivere (Mc-Kinney mv) i tidens løb, der har opnået koncessionsret? Forhåbentlig ikke. En gave, er vel en gave?! Dette kan i øvrigt henledes til første indlæg, hvor Grønlands nyvundne ressourcer af forfatter anses som gave med overordentlig store betingelser. Et indlæg, der modsiger sig selv, kan man vel våge at påstå!?!
tilføjet af

Nej

... men betingelser eller ej - så ligger det syge i at man overhovedet kalder det en gave. Syg tankegang. Og alt bavl med det årlige bloktilskud .......
Jeg boede på grønland da man i sin tid lukkede udstederne og (tvangs)flyttede folk til betoncontainere i byerne. Det var fandme ikke noget de selv havde bedt om, men de skal altså være glade for den slags gaver også. Det er herremands mentalitet!
1-2-3
tilføjet af

Ikke overrasket

Den historie med tvangsflytning af grønlændere har jo desværre været gentaget en del gange. Flere gange hvor man har lovet en masse, man fra Danmarks side ikke har overholdt. Her er jeg desværre ikke overrasket!
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.