6tilføjet af

FDM brug jeres 290.000 stemmer.

Forsikringsselskaberne skovler penge ind. Dette kan ikke komme som den store overraskelse for os der betaler til denne bundløse kasse. Men nu er der blevet sat tal på indtjeningen, og FDM har meldt ud at vi bilister især, betaler for meget.
Samlet set har forsikringsselskaberne øget deres samlede præmiere indtægter med 38% i 2004, samtidig er udgifterne steget med 17% - dette er samlet set. På bilforsikringerne er der tale om at selskaberne kan stikke 31% i lommen som ren fortjeneste.
Der er flere aspekter i denne sag, det ene er at efter min mening burde FDM med 290.000 medlemmer står stærkt i forhold til at forhandle en samlet rabat til sine medlemmer hos de etablerede selskaber. En anden mulighed ville være at logge udenlandske selskaber der ønsker at træde ind på det danske marked – jeg mener 290.000 potentielle kunder foræret er vel en god start. Og såfremt forsikringerne kunne blive bare 20% billigere så var 290.000 nok kun starten.
Et andet problem er at man ikke fra folketinget har sat et loft for ansvarsforsikringernes størrelse. Det kan ikke være rigtigt at man udskriver en blanco check til en branche på en lovpligtigt forsikring. Herefter kan kunder afkræves hvad man nu ellers finder rimeligt, og hvis der ikke betales så har selskabet magt til at aftvinge dig retten til at føre din bil. Jeg mener at det er uacceptabelt at man fra denne side har givet denne branche vilkår ingen andre har. Spørgsmålet er så om der er fri konkurrence på dette marked, og om forbrugerne bliver snydt?
Vi bekæmper ulovlige aftaler i VVS branchen med argumentet om at forbrugerne bliver snydt, og jeg er helt enig. Men man lader forsikringsselskaber flå forbrugere i lovpligtige forsikringer med uhørte priser. Hvis man skulle give en håndsretning til bilisterne burde man dels sætte et loft for præmiernes størrelse på den lovpligtige ansvarsforsikring –
Bilister bør også refunderes afgiften på bilen hvis denne totalskades, jeg kan ikke se hvordan disse regler hænger sammen i dag. Men det må være på sin plads at afgiften er et lån fra bilisten til staten, og at staten ”tjener” på at bilerne bliver ældre og afgiften falder. Men hvis en bil forulykker og totalskades, ville det være fair at disse penge svarende til den aktuelle afgift, tilbagebetales til ejeren. På denne måde vil forsikringerne kunne holdes endnu mere nede på de store skader. Samtidig vil disse penge føres tilbage til staten ved køb af en ny bil efter skaden.
Jeg mener bilens prise er 1/3 af den samlede pris og afgift 2/3 så forsikringerne kan stryge 2/3 af udgiften til erstatning.
Jeg efterlyser en interesseorganisation der modsat FDM vil stille sig mere skarp på banen og holde ved. Om det gælder billigere forsikringer, eller lavere afgifter. Så ville jeg ønske at se en mere aggressiv debat, og et større pres fra FDMs side – jeg mener 290.000 bilister har vel en mulighed for at bile hørt.
tilføjet af

Hmm

er du medlem af fdm ??
tilføjet af

ja-brug indflydelse

Det er fuldstændig korrekt - der skal pression til og FDM er jo en fin organisation, der kunne blive endnu bedre, hvis den foruden at teste nye biler, blev en organisation, der udøvede pression overfor forsikringsselskaber og andre eks. olieselskaber, der i den grad driver gæk med os billister - hvis FDM gik ind i de sager med deres ekspertice og viden, er jeg sikker på, at FDM kunne skabe en endnu mere tilfreds medlemsskare og måske få endnu flere medlemmer!
Medlemmerne vil gerne se andet i bladet end nye biler og test af vinterdæk - gerne flere kampagner for bedre veje - billigere og sikre biler -billigere olie/benzin - forsikringer.
tilføjet af

Sjov vinkel

Dit indlæg vidner om en kraftig mangel på indsigt, men uvidenhed har jo aldrig begrænset nogens råberi.
For det første lyder det som om du ikke selv er medlem af FDM .... altså en nasser der forlanger, at nogen du ikke selv gider betale til , skal varetage dine interesser.... det kan selvfølgelig være forkert , men sådan er tonen i dit indlæg...
Ydermere , hvis du var medlem af FDM , så vidste du , måske , at FDM har et forsikringstilbud til deres medlemmer , gennem Lærerstandens Brandforsikring. Priserne på disse forsikringer vil du ret tit kunne finde ved at gå ind på www.forsikringsluppen.dk og lægge dine data ind.
For det næste... så er det jo ikke til at lovgive om prisen på en forsikring . I hvert fald ikke mere end der er i forvejen. En meget stor del af prisen på en ansvarsforsikring er jo statafgift. Og faktisk er det da vigtigere at forsikringen ikke er for billig ,end at den ikke bliver for dyr. En forsikring er en forretningsaftale , mellem en kunde og et forsikringsselskab om , at selskabet tager en risiko for kunden. Hvis der akdrig sker noget er pengene tabt , men sker der noget , for en masse mennesker , inden for kort tid, så skal der jo gerne være penge til at alle kan få... Hvis prisen har været for lav og ikke alle kan få , er den jo helt gal. Som f.eks. med PLUS forsikring...
Når du så snakker om prisen på ansvarsforsikringer , så lyder det på mig som om du tror det handler om en bulet bagskærm , eller en totalskadet bil... det er ikke det der er selskabernes skrækscenarie... det er en bil med 4 mennesker i der kører galt og alle kommer slemt til skade... der betyder prisen på bilens blik uhyggeligt lidt.. hvor personskaderne i sådan et tilfælde kan løbe op i 2-4 millioner kroner.. regn lidt på hvor mange ansvarsforsikringer af 3500 kr der skal betales det år , før den ene skade er betalt..
Og endelig, hvis du er SÅ ked af dit forsikringsselskab tjener mange penge så køb dog dine forsikringer i et GS(gensidigt forsikringsselskab) , f.eks. GF. Deres priser ligger altid pænt lavt, og de betaler næsten altid penge tilbage til deres kunder... Når det så er sagt , så tænk lidt over hvorfor ikke alle er kunder der , når de nu er så billige...
Så fik jeg luft...
tilføjet af

Svar til systemets vogter

Ja jeg må stille mig meget undrende overfor Mr. Big. Det kan være indlægget om FDM er kritisk overfor mangle på arrangement i at kæmpe for bedre vilkår for bilister. Jeg ved ikke hvor manglen på indsigt kommer ind?
Er det i spørgsmålet om FDM evne til at bringe aktuelle emner for bilisterne frem for politikerne? Eller er det om FDMs evne til at tilbyde rabat på forsikringer? Mht. det første punkt kan jeg bestemt ikke se det skulle være ukorrekt. FDM har efter min mening IKKE kunne hive politikker, forsikringsselskaber m.m. i armen, der er ikke blevet taget de store kampe med disse. Jeg er da udmærket klar over at FDM sikkert gør en masse.
At man skulle ønske at nasse på FDM ved ikke at være medlem, og så nyde godt af de snakker deres medlemmers sag, er da det tyndeste argument jeg har hørt. Måske hvis der var en mere fremadrettet målsætning, så ville antallet af medlemmer nok stige. Men jeg har da stor forståelse for at folk ikke ønsker at læse om test af dæk, rabat på vejkort og dets lige. En interesseorganisation kæmper for en sag, uanset medlemmer, disse giver blot større gennemslagskraft.
Mht. forsikringer, så er statsafgiften vel fast ik? Så vi kan vel blive enige om at denne ikke stiger, hvis ikke forsikringen stiger.
Mht. forsikringsselskabernes betaling af erstatning, så vil jeg da henvise til lidt tal. Der er en indtjening på 100% af disse 100% er 69% udgifter i form af erstatninger. Set over hele forsikringsområdet er der tale om 83% går til udbetalinger.
Men da vi snakker bilforsikringer kan vi vel blive enig om at der er en fortjeneste på 31% - samtidig med den fortjeneste der ligger i investeringen af forsikringspuljen. Så alt andet lige så giver det et ganske fornuftigt overskud – A.P. Møller ligger med et overskud på små 7%
Men vi kan da sikkert dykke endnu længere ned i forsikringsbranchens tal, så kan vi jo se om det er uvidenhed omkring denne branche eller om der er mening med galskaben.
tilføjet af

hm.. tak for titlen

bare lige en detalje... når skadesudbetalingsprocenten set over en bred kam er 83% og det selskab der har den laveste omkostningsprocent (topdanmark) ligger og svinger omkring 20% ... tjener selskaberne så for mange penge???
Det gir så vidt jeg kan se en combined ratio på 103,,, altså at selskaberne bruger 103 kroner , hver gang de får 100 ind... argumenterer du for endnu højere forsikringspræmier ??? eller synes du bare priserne skal sættes ned på biler og endnu længere op på noget andet ??? eller ???
Om FDM varetager alle bilisters interesser eller kun deres egne medlemmers interesser... ja det kan man jo spørge FDM om.. jeg syntes de gør et fint stykke arbejde.. Og at tro at Motor er den eneste glæde man kan have af FDM er en lille smule snævertsynet.. Men ok , man er vel osse kun medlem af en fagforening for at få fagbladet..
FDM's gennemslagskraft ville nok være større hvis de repræsenterede mere end de ca 20% af de danske bilister som er medlemmer idag... Så vil du ha indflydelse og give dine ord vægt, så meld dig ind... ellers kan du ikke stille krav.. sådan er det bare..
tilføjet af

statsafgiften

og så glemte jeg lige... i flg. stempelloven er statsafgiften på en ren ansvarsforsikring 50% , og altså ikke et fast beløb... på en kombineret ansvar/kaskoforsikring udgør statsafgiften ca 30% af prisen.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.