7tilføjet af

Er 13.000 km for meget for en brugt scooter?

Hej med jer..
Jeg overvejer lidt at købe en PGO PMX Naked 2007 brugt.. Den virker til at være fin, der skulle hvis være et mindre problem med udstødningen, men det kan vidst svejses.. Problemet er dog at den har kørt 13.000 km. Er det for meget for en PMX naked til 5000 kroner? Eller kan jeg stadig få rigtig mange kilometer ud af den?.. Jeg vil være skuffet hvis jeg ikke kan køre 10.000 kilometer på den, men det er selvfølgelig ikke til at vide..
Så spørgsmålet er.. Hvor langt skal en scooter have kørt, før den ikke bør købes brugt?🙂
Tak på forhånd
Mathias
tilføjet af

13.000 km

Regn ikke med udstødningen kan svejses. Når sådan en begynder at larme er det oftest fordi den er gennemtæret (rustet igennem) og det kan ikke svejses.
En ny original koster vel 1200-1400 kr. En pæn brugt 300-800 kr.
13.000 km er ikke noget problem hvis den er blevet serviceret. Serviceintervallet er svjh 4000 km for pgo.
Sælger bør have enten kvitteringer eller en udfyldt servicebog, hvor kilometestand for reparation/service fremgår.
Ellers er det at køre en tur på den; tjekke den starter og kører fint, kan bremse, at det elektriske virker, dækkene er i orden, den kosmetisk fremstår uden store skader på plast og rust/ir på metaldele.
Husk at få registreringsattesten; den er fra 2007 og skal være indregistreret og med gul nummerplade.
Håber det gav lidt vejledning - og ikke bare vildledning.
/Henrik
tilføjet af

Skal den følge serviceinterval?

Mange tak for svaret. Det hjalp en del:)
Er det normalt at scooteren følger et serviceinterval? og mener du at den, efter 13.000 kilometer, er noget værd hvis den ikke bliver serviceret?:)..
den står rimelig langt væk, og er træls at kører ud at kigge på, hvis der er stor risiko for at det er noget skrammel🙂
tilføjet af

13.000km

Som regel er 13.000km ikke noget problem for de fleste scootere.
udstødningen skal du ikke forvente at kunne svejse, den skal nok skiftes, medmindre det er tubulensrøret der er skåret og svejsningen der så er lavet bagefter er blevet lidt utæt, men efter 13.000 km lyder det ikke usandsynligt at du evt. skal skifte udstødning.
en ny vil koste et sted mellem 1200 og 22oo kr. men som regel kan man få en ny uoriginal hs f.eks. Thansen til det halve (den holder så heller ikke så længe, men er dog prisen værd.
PGO-en burde have mange kilometer i sig endnu, især hvis fartblokade-ringene har været/er fjernet idet både motor og ghear så holder meget længere, multigearet kan dog skiftes til overkommelig pros når det bliver nødvendigt.
Visse andre modeller af scootere ville du have haft endnu flere kilometr i men du burde sagtens kunne have mindst 30.000 tilbage i den nævnte hvis ikke den har været tunet, men højst fået fjernet blokaderingene i gearet da dette rent faktisk forlænger dens levetid (og kørselsokonomi) ganske væsentligt.
Selvfølgelig skal du forvente en vis grad af vedligehold og udskiftning af slidtagedele hen ad vejen men ikke de store problemer.
tilføjet af

Blokadering og service?:)

Hej. Mange tak! Der blev jeg da en del klogere på scootere. Jeg ved ikke selv vildt meget om dem, selv om jeg gerne ville.. Men når du siger blokaderingene mener du så det man også kalder ringen eller skiven? Den mest normale begrænsning at fjerne altså?:)
Og hvad er din mening omkring service? jeg kan ikke lade være med at tænke på om den er i orden hvis den ikke er blevet regelmæssig serviceret?🙂
tilføjet af

svar

Blokaderingene er fartbegrænserne der isættes og som langt de fleste fjerner.
Når du fjerner blokaderingene (skiverne i gearet) sker der følgende:
Du kan køre hurtigere end lovligt og dette kan koste dig en bøde.
Du kører længere på literen (for min Gilera var det 30% længere selvom jeg kører med næsten dobbelt hastighed). Altså en væsenlig bedre forbrænding og dermed også mindre forurening.
Motor og gear holder meget længere idet knallerten/scooteren nu kan udnytte hele gearets vandring. det med spærringen i form af ringe er tåbeligt idet det svarer til du en bil der kun må og kan køre i første og andet gear, dette er ødelæggende for både gear og motor både på bilen men også på scooteren.
Da var det bedre i gamle dage med puck knallerterne osv. hvr der sad en plumbe og hindrede indsugning af luft/brændstofblanding.
Service bør være overholdt, der er når man køber en ny scooter en servicebog med med service intervaller, der foretages skift af bl.a olie i transmission og andre ting.
Er det en der har haft evner selv til både at gøre dette og lave flere andre ting er det dog normalt ikke noget problem selvom han ikke har overholdt det, bare han har været omhyggelig med sit køretøj, men så bør du nok ofre et serviceeftersyn inden ret længe bare lige for at være sikker.
tilføjet af

ekstra oplysning

Selv har jeg haft flere forskellige scootere.
CPI (Popcorn) noget værre bras som ikke var til at stole på, har talt med andre ejere af CPI som havde lignende problemer som mig hold dig fra den. Jeg skilte mig af med mkin efter ½ år da opgav jeg den som håbløs og importøren og forretningen havde også opgivet.
PGO, god scooter, rimelig stabil men ikke specielt glad i hård frost og lidt let at bringe i ubalance i glat føre, men absolut et godt køb.
Et par andre af blandet kvalitet.
Nu har jeg siden 2002 haft en Gilera Runner og har kørt 65.000 på den, skiftet 4 udstødninger og multigearet en gang, samt bremser ca hver 15000 km, men kører også på den daglig hele året rundt og kører langt hver dag.
Simpelthen den jeg bedst kan anbefale men PGo-en er meget tæt på den i kvalitet og ligeså Benelli, men den er lidt kort og trættende at sidde på hvis man kører langt.
tilføjet af

Tak for hjælpen:)

Jeg har godt hørt om de der CPI og også Giantco eller hvad de hedder. Det er derfor jeg går efter PGO og også lidt Peugeot Speedfight, jeg har dog ikke hørt ret meget om Gilera, men de ser dyre ud selv de brugte:)
Jeg har selv kigget et godt stykke tid efter en scooter til en rimelig pris, gerne til ca. 4000. Så fandt jeg denne PGO PMX det var vidst endda en No Fear og ikke Naked til 4500, som har kørt 13000km, og så siger han at udstødningen larmer meget. Han siger dog at den ikke har overholdt service, men at den er velholdt:)
..Men mange tak for hjælpen det var en stor hjælp!:)
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.