32tilføjet af

det religiøse samfund (salme 135)

Hej er der nogen der kan forklare mig lidt nærmer hvad denne salme betyder. Hvad er pointen og budskabet i dette. Håber der er nogen der bare vil hjælpe lidt.
På forhånd tak!
1. Halleluja! Pris Herrens navn, pris det, I HERRENs Tjenere,
2. som står i HERRENs Hus, i vor Guds Huses Forgårde!
3. Pris HERREN, thi god er HERREN, lovsyng hans Navn, thi lifligt
er det.
4. Thi HERREN udvalgte Jakob, Israel til sin Ejendom.
5. Ja, jeg ved, at HERREN er stor, vor Herre er større end alle
Guder.
6. HERREN gør alt, hvad han vil, i Himlene og på Jorden, i Have og
alle Verdensdyb.
7. Han lader Skyer stige op fra Jordens Ende, får Lynene til at
give Regn, sender Stormen ud fra sine Forrådskamre;
8. han, som slog Ægyptens førstefødte, både Mennesker og Kvæg,
9. og sendte Tegn og Undere i din Midte, Ægypten, mod Farao og alle
hans Folk;
10. han, som fældede store Folk og vog så mægtige Konger,
11. Amoriternes konge Sion og Basans Konge Og, og alle Kana'ans
Riger
12. og gav deres Land i Eje, i Eje til Israel, hans Folk.
13. HERRE, dit Navn er evigt, din Ihukommelse, HERRE, fra Slægt til
Slægt,
14. thi Ret skaffer HERREN sit Folk og ynkes over sine Tjenere.
15. Folkenes Billeder er Sølv og Guld, Værk af Menneskehænder;
16. de har Mund, men taler ikke, Øjne, men ser dog ej;
17. de har Ører, men hører ikke, ej heller er der Ånde i deres Mund.
18. Som dem skal de, der laved dem, blive enhver, som stoler på dem.
19. Lov HERREN, Israels Hus, lov HERREN, Arons Hus,
20. lov HERREN, Levis Hus, lov HERREN, I, som frygter HERREN!
21. Fra Zion være HERREN lovet, han, som bor i Jerusalem!
tilføjet af

Det kan jeg.

Det er en hyldestsang til Jehova, Israels Gud.
Prøv at læse salmen, som den er gengivet i Ny verdenoversættelsen af De Hellige Skrifter.
135 Lovsyng Jah!
Lovsyng Jehovas navn,
bryd ud i lovsang, Jehovas tjenere,
 2 I som står i Jehovas hus,
i forgårdene til vor Guds hus.
 3 Lovsyng Jah, for Jehova er god.
Syng og spil til pris for hans navn, for det er lifligt.
 4 For Jah har udvalgt sig Jakob,
Israel til sin særlige ejendom.
 5 For jeg ved at Jehova er stor,
ja, vor Herre er større end alle andre guder.
 6 Alt hvad Jehova har lyst til, det gør han,
i himmelen og på jorden, i havene og alle dybene.
 7 Han lader vanddampe stige op fra jordens ende;
sluser har han frembragt til regnen;
han fører vinden ud af sine forrådshuse.
 8 Han som slog Ægyptens førstefødte ihjel,
både mennesker og dyr.
 9 Han sendte tegn og mirakler i din midte, Ægypten,
mod Farao og alle hans tjenere.
10 Han som slog mange nationer ihjel
og dræbte mægtige konger,
11 både Si´hon, amoritternes konge,
og Og, Ba´sans konge,
og alle Ka´na?ans riger;
12 og han gav deres land som en arv,
en arv til sit folk Israel.
13 Jehova, dit navn består evindelig.
Jehova, dit minde består generation efter generation.
14 For Jehova vil føre sit folks sag,
og han vil forbarme sig over sine tjenere.
15 Nationernes gudebilleder er sølv og guld,
menneskehænders værk.
16 Mund har de, men kan ikke tale;
øjne har de, men kan ikke se;
17 ører har de, men kan ikke lytte.
Der er heller ingen ånd i deres mund.
18 Som dem vil de der laver dem blive,
enhver der stoler på dem.
19 Israels hus, velsign Jehova.
Arons hus, velsign Jehova.
20 Le´vis hus, velsign Jehova.
I der frygter Jehova, velsign Jehova.
21 Velsignet være Jehova fra Zion,
han som bor i Jerusalem.
Lovsyng Jah!
tilføjet af

Tilføjelse til ftg

Nu ved jeg ikke om det er en opgave eller lign., du skal bruge det til, men vil da lige sige, at jødernes gud hedder JHV = Jahve. Det er Jehovas Vidner, der kalder Gud for Jehova.
tilføjet af

Svar til minitrolden.

Man ved ikke hvad den rette udtale var i Israel. Jehova er den udtale der er almindelig i Europa.
Se for eksempel Folkekirkens Salmebog, nr 3, vers 1.
Lovsynger Herren, min mund og mit indre!
Sjungende, hjerte, tag Ånden i favn!
Tonerne spille, som stjernerne tindre,
trindt om Jehovas højhellige navn!
N.F.S. Grundtvig 1836.
Mel.: Thorvald Aagaard 1909
tilføjet af

...og videre

Nej, man kendte ikke den rette udtalelse af JHV, men jødernes gud kaldes altså for Jahve. Og så vidt jeg ved, er det flere steder påvist/påstået påvist, at Jehovas Vidner har misforstået udtalelsen.
Dét synes jeg bare Jene sku' vide, hvis han/hun ska' bruge noget af dette til en skole-opgave el. lign.
tilføjet af

Jamen den rette udtale er gået af glemme.

Man ved derfor ikke hvordan jøderne udtalte det. Jeg spurgte engang en præst, og han sagde også at Jehova var en forkert udtale. Jeg spurgte: "Nå, har man fundet en gammel båndoptagelse fra dengang?" Derefter kunne han godt se, hvor tåbeligt hans svar var.
Når man ikke kender den rette udtale, så kan man hverken sige det ene eller det andet, men er det så vigtigt. Når du for eksempel siger Jesus, siger du det så ikke på dansk. Hvorfor skulle man sige det på hebraisk, når man bor i Danmark? Men på hebraisk hedder Jesus altså Jehoshua.
På samme måde med Jehova. De fleste mennesker i Danmark der bruger Guds navn, de siger Jehova, og det er det der danner grundlag for det danske sprog. Det er ganske enkelt den udtale der bliver brugt mest.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Israels Gud hedder Jehova.

Jehova er Bibelens Gud. Jesus er hans søn, den lovede Messias. Jehovas vidner er nutidige kristne. Det kan godt være lidt forvirrende, men Israel er ikke længere Guds ejendomsfolk. Det er Jesu disciple, de nutidige kristne. Det er fint at du læser i Bibelen, Bibelen er Jehovas ord.
tilføjet af

Lidt hjælp

Hej Jene
Nu ved jeg jo ikke om det er til en skoleopgave, eller om du blot er interesseret i, hvad betydningen af salme 135 er for forskellige mennesker. Så derfor kan jeg ikke give dig et præcist svar- men jeg vil da gerne hjælpe med et par punkter du kan overveje!
Salmen starter med ordet "halleluja". Det kender vi naturligvis fra julens salmer og ved, at ordet har noget med glæde at gøre. Hvis man skal være lidt mere præcis betaler det sig at kigge på de to sidste bogstaver i ordet "halleluja", nemlig "ja". "Ja" er en forkortelse af navnet på bibelens Gud (som hedder Jahve- fejludtalen "Jehova" har forskerne forkastet for længe siden som værende en misforståelse). Hele betydningen af ordet halleluja er: "Priset være Jahve".
Salme 135 er altså en lovprisning af jødernes Gud, Jahve. Salmen indeholder derfor en masse årsager til at prise Gud: fordi han udvalgte israelitterne til at være sit folk, fordi Gud er større end alle andre (underforstået: dejligt at den største udvalgte "os"), fordi Gud gør hvad han vil (herunder skaffer den retfærdige ret osv). bemærk at mange af eksemplerne med Farao og Egypten handler om dengang Jahve udfriede israelitterne fra fangenskab i Egypten og gav dem landet Israel.
Et lidt specielt emne starter i vers 15. Her omtales andre folks "guder"- guder der er lavet som eksempelvis statuer. Disse "afguder" hånes fordi de hverken kan tale, se eller høre- som salmen fortæller vil de folk der ærer sådanne afguder ende som dem, dvs. folkene vil ende med hverken at kunne tale, se eller høre.
Det synes vi måske er et lidt mærkeligt emne i dag, men for israelitterne var det vigtigt, fordi de havde den eneste religion, hvor man kun troede på en Gud (det kalder man monoteisme)- Den Gud (Jahve) havde til gengæld al magt, så man havde ikke brug for andre forbundsfæller.
Det er lidt som med alliancer i vore dage. Man indgår forskellige alliancer for at blive stærkere (eksempelvis NATO). Sådan så jøderne andre folkeslags guder- som alliancepartnere der kunne hjælpe dem til at blive stærkere. Men jøderne havde ikke brug for sådanne "allianceguder" fordi de havde "Guden", Jahve, som har al magt og gør som det passer ham.
Salmen er altså en lovprisning af Jahve, fordi Jahve har udvalgt israelitterne og fordi han er den eneste virkelige Gud med al magt- så de andre kan bare komme an. Alle eksemplerne med amoritterne, egypterne osv beviser det jo (synes salme 135)- så længe Jahve er med jøderne kan ingen vinde over dem!
tilføjet af

Guds navn, som det udtales på andre sprog.

Awabakal — Yehóa
Bugotu — Jihova
Cantonesisk — Yehwowah
Dansk — Jehova
Efik — Jehovah
Engelsk — Jehovah
Fijiansk — Jiova
Finsk — Jehova
Fransk — Jéhovah
Futuna — Ihova
Hollandsk — Jehovah
Igbo — Jehova
Italiensk — Geova
Japansk — Ehoba
Maori — Ihowa
Motu — Iehova
Mwala-malu — Jihova
Narrinyeri — Jehovah
Nembe — Jihova
Petats — Jihouva
Polsk — Jehowa
Portugisisk — Jeová
Rumænsk — Iehova
Samoansk — Ieova
Sotho — Jehova
Spansk — Jehová
Svensk — Jehova
Swahili — Yehova
Tagalog — Jehova
Tahitisk — Jehovah
Tongansk — Jihova
Tysk — Jehova
Ungarsk — Jehova
Venda — Yehova
Xhosa — uYehova
Yoruba — Jehofah
Zulu — uJehova
Listen viser at formen Jehova er internationalt anerkendt.
tilføjet af

Hvorfor Jahve?

Ok, nu synes jeg ellers jeg gjorde opmærksom på fordelen ved "Jahve" ved at henvise til halleluja. Men den liste du nævner er ubrugelig- den viser udelukkende, hvorledes man siger "Jehova" på forskellige sprog- ikke hvordan man mener tetragrammatonet (bogstaverne på Hebræisk der viser Guds navn) skal udtales.
Jeg har fundet følgende på online leksikonnet Wikepedia:
"Indenfor kristendommen er formen Herren, som er en oversættelse af Adonaj, den mest brugte form, men formerne Jehova og Jahve har også en vis udbredelse. Jehova har tidligere i den kristne tradition været den mest almindelige måde at udtale Guds navn på, men Jahve er den form, der nu foretrækkes af de fleste kristne teologer og hebraiskkyndige".
"De henviser til, at den forkortede form af navnet er Jah, som blandt andet forekommer i Salme 89:8 og i udtrykket הַלְּלוּ־יָה hallĕlû-Jâh (der betyder "lovpris Jah!"). Formerne Jeho, Jo, Jah og Jahu, der forekommer i den hebraiske stavemåde af navne som Josafat og Sjefatja, er sandsynligvis også alle kortformer Jahve. Oldkirkelige forfatteres græske translitterationer af navnet peger i samme retning med stavemåder som Ιαβε Jabe og Ιαουε Jaoue, der på græsk udtales nogenlunde som "Jahve". De lærde er dog langtfra enige om sagen — særlig på grund af den forudsatte atypiske fonologiske struktur med shevá nach under den ikke-finale ה he og det mere sandsynlige, at ו vav her skal have en vokalisk udtale både af interne fonologiske grunde og udfra navnets alternative former i sammensætninger, og nogle går derfor ind for en helt anden udtale, som for eksempel Jahuwa, Jahuah eller Jehuah".
"Jehovas Vidner og andre, der holder fast i udtalen "Jehova", argumenterer for, at der - eftersom udtalen alligevel ikke kan fastslås med sikkerhed - ikke er nogen rimelig grund til at forlade den gængse form "Jehova" til fordel for en anden form". http://da.wikipedia.org/wiki/Jehova
Så skulle det vist være skåret ud i pap- i gamle dage troede man det hed "Jehova". I dag er man ret sikker på, at "Jahve" er tættere på virkeligheden. Så "Jahve er den form, der nu foretrækkes af de fleste kristne teologer og hebraiskkyndige".
Når Jehovas Vidner holder fast i "Jehova" må det være ud fra devisen, at når vi ikke kan være helt sikre på, at "Jahve" er helt korrekt, kan vi lige så godt være helt sikre på at sige det forkert og så i stedet holde fast ved "Jehova".
tilføjet af

Diskution, diskution om ingenting

Latterligt.
tilføjet af

Normalt ville jeg være enig

Jamen normalt ville jeg da være enig. Men hvis Jene nu skal bruge oplysningerne til en gymnasie opgave, så er det altså ikke ligegyldigt, om hun skriver det ene eller det andet- så er Jahve nemlig det ord der bruges i teksterne!
tilføjet af

Du gør dig mange spekulationer.

Tænk hvis jene kunne fortælle læreren noget, som læreren ikke vidste. Så står jene til tretten.
tilføjet af

Jahveh.

Kære jene,
Jeg vil gerne kommentere dit indlæg, samt div. kommentarer fra de ærede Debattører. Det som får mig til, at svare dig, er Jehovas Vidner Anna E.
Hun skriver frejdigt til dig om div. forskellige udtaler internationalt af det af Jehovas Vidner valgte benævnelse for JHVH, nemlig Jehova.
Det har de gjort i en sådan grad, at for mig har de nærmest vanæret Guds personlige kaldenavn JHVH.
Det som Anna E. er ude i ærende om er ikke, at oplyse dig om navnet, men om Jehovas Vidners retorik og indoktrinering vedr. navnet Jehova.
Du får serveret en lang smøre af oplysninger i denne sammenhæng, som Anna E. har kopieret fra Jehovas Vidner litteratur som de udgiver for at indoktrinere mennesker i al almindelighed og Jehovas Vidner i særdeleshed omkring Jehovas Vidners organisation.
Det hele køre på, at Jehovas Vidner er den eneste sande Verdensomspændende: ” Verdensimperiet af Den Sande Politiske og Religiøse Magt”, og derfor bestemmer de, hvad det ”sande” navn er.
Som sagt; for mig har de vanæret dette Gude kalde navn.
I den Danske Bibel står der en forklaring på navnet JHVH:
” Omskrivning for navnet Jahveh, Israels Gud, stundom afkortet til Jah eller Jahu. Man udelader gerne det sidste h og skriver Jahve. Den tidligere gængse, men gale udtale Jerhova blev mulig ved, ………”
citat slut.
Anna E. Oplysninger stammer fra Jehovas Vidners Organisation Vagttårnet A/S og er fra 1984, Vagttårnet Selskabet Bog.
Her gengiver man ( ren retorik) følgende:
”…..Den første officielle oversættelse af hele Bibelen til dansk, Christian III’s Bibel fra 1550, fulgte nøje Luthers tyske oversættelse, også med hensyn til at skrive „HERRE“ i stedet for Guds navn.
I ordforklaringen til den autoriserede oversættelse (GT) af 1931 hed det under HERREN: „Omskrivning for navnet Jahveh, Israels Gud, stundom afkortet til Jah eller Jahu. Man udelader gerne det sidste h og skriver Jahve.“
citat slut.
Videre skriver Jehovas Vidner:
” Nogle — men ikke alle — mener at israelitterne før Jesu tid sandsynligvis udtalte Guds navn Jahve. Men ingen kan vide det med sikkerhed. Måske udtalte de det sådan, måske ikke.
Mange foretrækker imidlertid udtalen Jehova fordi den, i modsætning til Jahve, er den gængse og velkendte udtale. Men ville det ikke være bedre at bruge en form der muligvis ligger tættere på den oprindelige udtale? Nej, egentlig ikke, for det er ikke den praksis man normalt følger med bibelske navne.
Skønt mange oversættere hælder til udtalen Jahve, har Ny Verden-oversættelsen og flere andre oversættelser bibeholdt formen Jehova, fordi denne form har været kendt og brugt i århundreder.
Desuden indeholder den, lige så vel som andre former, de oprindelige bogstaver i tetragrammet, JHVH.

I bogen The Mysterious Name of Y.H.W.H. (side 74) giver dr. M. Reisel udtryk for at „vokaliseringen af tetragrammet oprindelig må have været JeHuàH eller JaHuàH“.
Kannik D. D. Williams fra Cambridge har hævdet at „vidnesbyrdene tyder på, nej så godt som beviser, at Jahve ikke var den rette udtale af tetragrammet . . . Selve navnet var sandsynligvis JAHÔH“. — Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft, 1936, årgang 54, side 269.
citat slut.
Altså jene; der er to ting jeg har hæftet mig ved i denne sammenhæng. Det første er, at i Anna E. tilsyneladende oplysende informationer vedr. forskellige sprogs mulighed for at bruge og udtale navnet Jehova, indeholder ikke betegnelsen Jahve eller Jahveh.
Den anden ting jeg har hæftet mig ved er, at i ordforklaringen til Den Danske Bibel, som du selv kan se, har Jehovas Vidner valgt; ”…… den gængse men gale udtale”.
Det kan du så lægge i hvad du selv synes.
For mit eget vedkommende vil jeg vælge at bruge navnet Jahveh og udtale det Jahve dels for ikke, at blive sat i bås med Jehovas Vidner og dels for ikke, at være med til den, efter min mening, vanhelligelse af Guds navn.
Hvis du skal bruge oplysninger til en opgave, kan du vælge, at fortælle om de forskellige muligheder og endelig; spørg en jøde.
Enoch
tilføjet af

Afsløret?

Kære ftg,
Du er afsløret. Det ved du godt, ikke? Jeg citere dig:
Jehova er Bibelens Gud. Jesus er hans søn, den lovede Messias. Jehovas vidner er nutidige kristne. Det kan godt være lidt forvirrende, men Israel er ikke længere Guds ejendomsfolk. Det er Jesu disciple, de nutidige kristne. Det er fint at du læser i Bibelen, Bibelen er Jehovas ord”.
citat slut.
1) Nej, Jehova er ikke Bibelens Gud. JHVH ( hvis vi skal bruge et ”mystisk” personnavn) er navnet på Bibelens Gud.
2) Jesus bliver ”betegnet” Guds søn.
3) Jehovas Vidner er ikke nutidige kristne. Jehovas Vidner er Jehovas Vidner, og hvem de ellers er, ved kun Jehovas Vidner.
4) Forvirrende? Nej, det er meget tydeligt hvad dit ærinde er.
5) Israel er stadig væk Guds ” ejendomsfolk”.
6) Jesu disciple, er de nutidige kristne? Helt ærligt ftg. det mener du jo ikke. Du mener: ” at Jehovas Vidner er Guds ejendomsfolk”.
7) Det kan du ikke læse i Bibelen. Du kan læse det i Vagttårnet.
Enoch
tilføjet af

13 tallet!

Kære Anonym- nu er du naiv. En religionslærer på gymnasiet har været igennem et teologisk studium, og kender naturligvis til udtalen "Jehova" og ved det er en fejludtale.
At skrive "Jehova" i en gymnasieopgave giver ikke et 13-tal- fordi det afslører, at man lader sin dømmekraft afhænge af en bestemt religiøs gruppering. Det giver heller ikke bonus i fysiktimerne, at påstå at mennesket ikke har været på månen- det viser bare, at man lytter til vanvittige gruppers historier, i stedet for at høre efter i timen:-)
tilføjet af

Så bliver jeg nødt til at stille dig et spørgsmål.

Når nu den rette udtale er gået af glemme, hvordan kan man så vide at en bestemt udtaleform er forkert? Man har vel ikke fundet en gammel båndoptagelse fra sådan cirka 500 år før Kristus, har man?
tilføjet af

Svar

Du kunne jo læse dette indlæg igen http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=325079
Så vil du bemærke, at Jehova ikke er en af de udtalemåder der regnes for at være en mulig udtale af det oprindelige gudsnavn.
Man behøver ikke en båndoptager for at vide, at udtalen umuligt kan have været Jehova. Hvis du gerne vil lære om årsagerne til, at udtalen jehova med sikkerhed er forkert kan du eksempelvis læse dette link: http://www.catholicapologetics.net/apolo_61.htm
tilføjet af

At I gider at blive ved.

Det er ikke vigtigt om man siger Jehova eller Jahve. Det forkerte er da at gengive Guds navn med HERREN.
tilføjet af

Hvad siger Bibelen?

I Esajas 43:10 står: "„I er mine vidner,“ lyder Jehovas udsagn, „ja min tjener, som jeg har udvalgt, for at I kan vide det og tro på mig og forstå at jeg er den samme. Før mig blev ingen Gud dannet, og efter mig er der fortsat ingen. "
Der står her, at det er Jehova selv der har udvalgt sine vidner. Hvis det er Jehova selv der har valgt sine vidner, så må Jehovas vidner også være Jehovas ejendomsfolk.
tilføjet af

Rablende skør.

Kære ftg,
Du er fuldstændig rablende skør. Du skriver og jeg citere dig:
” Der står her, at det er Jehova selv der har udvalgt sine vidner. Hvis det er Jehova selv der har valgt sine vidner, så må Jehovas vidner også være Jehovas ejendomsfolk”.
citat slut.
I din sammenhæng handler det ikke om, hvad Bibelen siger. Det ved du lige så godt som jeg. Det handler om hvad Jehovas Vidner siger.
Bibelen, den kan I få til, at passe til hvad som helst og det gør I også.
Desværre ftg, bedre held næste gang.
Enoch
tilføjet af

kære Enoch

de troende er faktisk den hjord Gud vogter og leder. Det er der faktisk bibelsk belæg for at sige... læs evt: Esajas 40,11 - Jeremias 31,10
Må vi alle være med i denne flok, og med een røst og sammen med alle de troende forkynde Guds Pris og Ære, nu og i al evighed!
God bless you!
Guds fred og alt godt!
Katarin@
tilføjet af

Du har ret, Enoch.

Bibelen passer faktisk med det vi siger.
tilføjet af

He he.. smart

Jeg er imponeret, ftg. Fordi ordet "vidner" står i et bibelvers mener du, at jehovas Vidner er Guds udvalgte folk! Jeg ser store muligheder i den form for logik:-)
Nu er det jo ikke nødvendigvis alle der gider slå op og læse Esajas kapitel 43 (hvor du citerer ordet vidner fra), så her er lige en debatservice, hvor man kan læse, hvad der kendetegner disse "vidner"- så kan vi jo bedømme om det mon er jehovas vidner der omtales:
1) De tilhører jakobs hus eller Israel (vers 1)
2) Herren "giver Egypten som løsepenge for dig,
Nubien og Seba som betaling" (vers 3)
3) De var skyldige fordi de ikke ærede Gud med brændofferlam og slagtofre (vers 23+24)
Mig bekendt tilhører Jehovas Vidner ikke Israel- ej heller tror I på brændofre. Og så har vi vel til gode at se jer modtage Egypten som løsepenge.... LOL
tilføjet af

Jo, det gør de faktisk.

De 144.000 der er omtalt i Åbenbaringen 7:4-8 tilhører det åndelige Israel, og det er dem der omtales profetisk i dette skriftsted. De er alle Jehovas vidner.
tilføjet af

Og brændofrene?

Hvad med brændofrene- og Egypten. Det er naturligvis også allegorisk?
Hvis du nu rigtigt strækker din fantasi, kan du så forestille dig, at datidens jøder har troet det var dem Esajas talte om?
tilføjet af

Ja,

I Åbenbaringen 11:8 kaldes den nuværende verdensorden for Ægypten.
tilføjet af

Uden at bruge min fantasi

kan jeg fortælle dig, at i første omgang var det de bogstavelige jøder der var tale om. Jøderne var datidens Jehovas vidner.
tilføjet af

Oversæt

Jeg har kigget efter- jeg kan overhovedet ikke finde udtrykket "den nuværende verdensorden" i Åbenbaringen 11:8. Har oversætterne igen gjort noget forkert, fordi de ikke forstår "Bibelens samlede vidnesbyrd" om denne "den nuværende verdensorden".
Du smider om dig med ord der passer som brikker i et stort puslespil. Men ordene betyder ikke noget- det er altid en stor forståelse, som man skal læse en masse forskellige skriftsteder for at kunne se!
Var bibelens forfatter(e) meget dårlig(e) til at forklare sig? Eller var de bare dårlige til at forklare Jehovas Vidners lærdomme?
tilføjet af

Gud har altid

haft et ejendomsfolk på jorden. Der har altid været nogen der var villige til at adlyde ham.
tilføjet af

Tankegang ftg, tankegang?

Kære ftg,
Ja, jeg kan se du har igen afsløret dine inderste tanker ( læs Jehovas Vidners Organisation inderste tanker).
Du skriver og jeg citere dig:
" Bibelen passer faktisk med det vi siger".
citat slut.
Prøv engang at tænke over hvad det er du siger!.
Bibelen passer faktisk med det vi siger? Nå, gør den det. Det var da godt Bibelen passer til det I siger, ikke?
Enoch
tilføjet af

Det var vidst forkert.

Gud har altid haft vidner på jorden.
tilføjet af

Hvorfor er det forkert?

?❓?
alt godt, bonobo
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.