38tilføjet af

”Den rummelige Folkeskole”-En tikkende bombe

En tikkende bombe.
Hvis det er hensigten - og det tyder en del på - at folkeskolen skal rumme alle tænkelige former for adfærdsforstyrrelser og diagnosticerede handicap uden en markant forøgelse af tolærerordninger, kompetenceudvikling og assistance fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, så bliver opgaven så vanskelig, at de færreste vil have med den at gøre.
En historie, jeg bringer på banen for at pointere, at den manglende omsorg - og manglende hensyntagen fra krævende egoistiske forældre, for lærernes psykiske arbejdsmiljø, måske er en væsentlig faktor for ”lærerflugten” fra folkeskolen?
Så skal I til at undervise jeres børn selv, hvad siger I til det?
tilføjet af

Rummelighed...

tjah -hvem er det der skal være rummelige?!
Rammerne i folkeskolen, mener jeg, er ganske enkelt for snævre til de "anderledes" børn; hvor mange af dem får diverse "etiketter" sat på sig, så de voksne lettere kan "finde ud af det" DAMP, ADHD... fortsæt selv.
Jeg har selv arbejdet hhv i SFO og som lærer i folkeskolen af flere gange. Og du må have mig undskyldt, jeg mener ikke, at det nødvendigvis er børnene, der er "skæve". Jeg har krummet tæer nogle gange over, hvordan kolleger går til "anderledes" børn på pga af deres egne begrænsninger.
Jeg kan anbefale dig at læse en bog, der hedder "Stjernebørn - Indigobørn -- hvem er de". Den stiller❓ved den måde, vi går til børnene på.
Jeg kan kun være enig i, at det er hårdt at være lærer (derfor er jeg heller ikke i faget mere), men skolen er i DEN grad med til at rubricere børn i kasser for, at det så er lettere at sende dem videre i "systemet", som i øvrigt er trægt at h...... til.
Nej jeg mener, at folkeskolen bryder sig selv ned inde fra - godt hjulpet på vej af Bertel & ko - med dens snæversyn.
Nogle af de børn, som dianosticeres, viser sig jo på mange måder at være superintelligente.
Drenge, som ikke kan sidde stille, bliver problematiseret. Smid de møbler af h...... til og lad børnene bruge deres krop.
Drop testeriet - det er kun ødelæggende for kreativ undervisning.
Jeg kunne blive ved men stopper her i denne omgang.....
tilføjet af

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning...

er efter min mening i nogle tilfælde med til at "fælde" en dom over børn, som bare stritter lidt ved siden af. Men det er det ikke plads til i folkeskolen og for den sags skyld mere og mere i DK.
Jeg kan anbefale dig at høre "We don't need no education" med Pink Floyd - fra The Wall.
tilføjet af

½ af børnene hører ikke hjemme

i klassen. At skulle undervise tydelige syndromer er på bekostning af "almindelige" børns undervisning.
tilføjet af

stritte "lidt" ved siden af

med op til flere mongoler i klassen? Er det det vi vil?

Jeg tror du er igang med at praktisere " Lasefaire" pædagogik.
tilføjet af

Det kan da...

ikke passe!!!
At halvdelen ikke hører hjemme i klassen. Så er det ved gud skolen, der er for snæver.
Er det din aktuelle klasse du taler om ?
tilføjet af

Laissez faire politik

Ja hvad med de krævende muhamedanere som vort land er blevet fyldt op med? Det er jo takket være laissez-faire politik.
De er vel ikke nogen nem opgave heller? Når de går med kniv og truer og kalder piger/kvinder for luder osv.
Jeg gik fra mit lærerjob, fordi der var for mange af de sindssyge muhamedanere, som truede en dagligt. Det var til at gå psykisk ned på. Men hvad gør regeringen? IKKE EN SKID!
VKO får ikke min stemme til næste valg. Tror sgu' jeg emigrer til et muhamedaner-land, der har de jo noget mere discisplin og respekt!🙁
tilføjet af

Hvad er det for..

"syndromer" du taler om...?
tilføjet af

Nej!!!

Man behøver IKKE lade stå til, fordi man ikke slår hælene sammen over for den kontrol- og selekteringsskole, der er ved at udvikle sig. Og ja - man kan godt arbejde på en mere rummelig skole ved at give plads f.eks. til mongoler. MEN jeg er enig, der skal tilføres ekstra ressourcer. Men vores børn har godt af at se mangfoldigheden frem for selekteringen og opdelingen i kasser - duer/duer ikke.
Hvad kalder du lasefaire?!!
tilføjet af

sådan nogle

med ørerne hængende alt for langt nede på hovedet, andre med skæve mongoløjne, selvom de er nordiske i "kuløren"
tilføjet af

Jeg kan også godt

Jeg kan og vil også godt give plads til f. eks mongoler, men uden ekstra ressourcer går den ikke, uden det er på bekostning af noget andet.
Lassefaire pædagogik er den holdningsløse, alt for overbærende og konfliktsky pædagogik. Den holder ikke i virklighedens verden.
tilføjet af

Jeg kan ikke tage...

dig alvorligt, når du beskriver mennesker på denne måde.
Hvad indeholder disse børn, har du ulejliget dig med at finde ud af det....?!
tilføjet af

Så du mener...

ud fra mine korte indlæg, at du kan udtale dig om, at jeg er i gang med leisifere-pædagogik.....!
Det er for tyndt - kære ven 😉😉
tilføjet af

Du har selv været lærer

og hvis du ikke kan tage mig alvorlig, når jeg kalder en spade for en spade, så er det dig, der har et problem.
Disse børn har med garanti, samme kvaliteter som alle andre børn. Skolen er blot ikke gearet til at rumme dem.
tilføjet af

Ja, det mener jeg.

Det er jo ikke dig, der længere står i problemerne, vel? Du sprang, da det blev for hedt.
tilføjet af

Det ikke rummelig samfund

er den virkelige tikkende bombe i dag.:)
Der er ingen tvivl om, at folkeskolen står overfor nogle problemer i dag, men din beskrivelse er ikke iblandt dem. Jeg har læst ned af tråden og set dine argumenter, der er ikke mere folkeskolelærer i dig, end der er vand i en sandkage. Jeg vil endda sige, at hvis jeg tager fejl, så har du på glimrende vis anskueliggjort dagens problem i folkeskolen, hvis du skulle kunne gøre det ud for prototypen af en folkeskolelærer.
Det ved jeg tilfældigvis og faktisk heldigdigvis ikke er korrekt, da mange lærere er glimrende formidlere og endda begavet tillige.
Resourceallokeringen i skolesystemet er helt sikkert i vanskeligheder, men det er nu engang ikke ungerne, der definerer den slags. De er overvejende politisk bestemt, med kun mindre lokale muligheder for at gøre det lidt kreativt anderledes for at nå de mål, der er bestemt.
Folkeskolen er på vej ned, som en direkte følge af denne regrings enfoldige forholden til begrebet "læring", som ellers nok er blevet diskuteret grundigt gennem mere end 15 år.
Det er som om, at man politiks gerne ser folkeskolen dø en smertefuld død, ved simpelthen at gøre arbejdet så lidt attraktivt som muligt for lærerne, og helt uholdbart for ungerne, fordi læring ikke er i fokus, men enfoldige øjne alene har fokus på tests og fagligheden alene måles i Pisa-sammenhænge.... en lidt besynderlig holdning al den stund, at fagligheden i Danmark ses som bedre end andre lande, hvis faglighed i skikkelse af jobsøgende unge mennesker ses på med bekymrede øjne.:)
Adfærdsproblemer kommer ikke nødvendigvis af dumme børn, men af brn der af dumnme voksne ikke rwetledes til en fornuftig tilgang til denne verden. Derudover er der formodentlig flere forklaringer til adfærdsproblemer, end vi lige her kan få plads til, og som postuleret lærer, skulle du måske overveje flere forklaringsproblemer til den vinkel du her har budt op til? Eller hur?
V.H. Modild
tilføjet af

Men det er altså

ikke ensbetydende med at jeg lader stå til - snarere tværtimod. Den udvikling (eller snarere afvikling), der er i folkeskolen, KAN jeg ikke stå model til. Jeg har erkendt, at jeg ikke har mulighed for at påvirke meget i det system. Så kan jeg påvirke uden for systemet.
Det er en anden debat, som jeg gerne tager i en anden tråd.
Du konkluderer for hurtigt på, at jeg lader stå til. Jeg kunne simpelthen ikke agere i et skolesystem, som er stivnet,
Værdidebat mv er ikke noget, der er plads til - det dikteres oppefra. Lærere er blevet til robotter.
Kreativiteten er nærmest afskaffet og tests kommer snigende mere og mere.
Jeg tager hatten af for dig og dine kolleger.
I forhold til rummeligheden, så mener jeg ganske enkelt, at vi skal være her allesammen "lige" og "skæve" side om side.
Og hvem er det, der sætter normen for "skævhed".
Som Niels Hausgård ville sige: Har de fleste ret, fordi de er flest; eller er de bare de fleste!?
Mon du har set "Døde poeters klub"!?
Ha' en god aften....[s][s][s][s]
tilføjet af

Vi kan jo diskutere

fra nu af og til juleaften, hvem der har problemet.
Fakta er - og der er jeg ganske enig med dig - at folkeskolen ikke er gearet til nutidens børn. MEN det er altså skolens opgave at løse. Det er for nemt at hælde det over på, at halvdelen af klassen ikke er egnet til at være der - det holder ganske enkelt IKKE.
Det er ikke nødvendigvis dig, der skal løse det. Men de mennesker, der har indflydelse på skolestruktur, må altså til at vågne.
Hvor vil du så gøre af den halvdel af klassen, som der ikke kan rummes?
Du svarede ikke på om det er i din aktuelle klasse?
tilføjet af

Tak for et rigtig...

godt indlæg......[s][s][s][s]
tilføjet af

Der kræves meget af lærere idag

Men ikke mere, end der altid , har været krævet. Det er lærernes opgave, at sige fra selv.
Der er ikke flere vanskelige elever, end der altid har været. Problemet er blot, at den unge generation af lærere er selv en generation, som er blevet poleret og dermed en del af problemet i klassen.De fleste unge lærere er selv blevet opdraget i børnehaver og ved ikke hvordan man fanger elevers opmærksomhed
De har ingen modstandskraft, så de kan sætte eleverne på plads. Læs Thomas Ziehes beskrivelse.
Det er ikke den rummelige skole der er problemet, men fagkravene og testkravene , der er problemet.
tilføjet af

Du vrøvler

Du har fuldstændig ret i, at det `ikke rummelige samfund`også rummer rigtig mange problemer.

Det ændrer dog ikke ved folkeskolens problemer.
Vi har i mange år brystet os af, at folkeskolen skal afspejle det omkringliggende samfund. Det gør det stadigvæk. Det jeg opponerer imod, er at folkeskolen er blevet for rummelig og netop denne rummelighed, er ved at blive et meget stort problem.
Det er i orden, at du ikke mener, jeg er lærer. Det kan jeg sagtens bære. Jeg holder af at undervise og jeg holder af børn. Jeg har valgt læreruddannelsen, fordi jeg føler mig kaldet til gerningen. Måske jeg er ved at være brændt ud i forhold til den rummelighed, politikererne lægger på mine skuldre. Det er ikke meningen at alle børn skal være professorer, men politikerne forgøjler forældrene, at selv de allersvageste børn kan blive hvad som helst. Kan et barn ikke læse i slutningen af 1. klasse, er det ikke barnet men læreren, der er noget i vejen med. Kan et barn læse i midten af 1. klasse er det ikke på grund af en dygtig dedikeret lærer, så er det på grund af forældrenes flittighed eller deres barns store dygtighed. Morsomt.
tilføjet af

De, der ikke kan rummes

må tilbage til de specialskoler eller specialklasser de kommer fra, eller også må pengene(læs:resourcerne) følge med.
De, der har indflydelse på skolestrukturen(skoleledelse og forældre)"sparker" nedad. Der nede er lærerne. Øverst sidder Bertel og hans embedsmænd med test og knortekæp og beder lærerne arbejde hurtigere og hurtigere. (Ledelse og forældre tror blindt på Bertel)
Min aktuelle klasse har jeg for nylig ladet andre om at kæmpe med/mod. Jeg er stadig lærer og modtager stadig "Folkeskolen" hver uge.
tilføjet af

Sige fra?

Det må vi jo ikke. Så bliver vi ramt på den ellers slunke pengepung. Aktionen mod elevplanerne sidste år i Frederiksberg Kommune er netop blevet takseret i Arbejdsretten og hver lærer skal betale 1.000 kroner i bod og Frederiksberg Kommunelærerforening skal af med 150.000 kroner for organisationsansvar.

" Vil du arbejde gratis to uger om året - så bliv lærer på Frederiksberg"
tilføjet af

Du har ret i

at der sparkes nedad. Og til sidst rammer det børnene - som jo i bund og grund er de sidste ned ad stigen.
Lad mig stille dig et spørgsmål:
Hvordan kunne DU tænke dig folkeskolen skal være?
Udgangspunktet er altid i os selv; også selvom vi er presset af strukturer.
Kan DU forestille dig en skole med plads til alle (eller i det mindste - de fleste), hvis ressourcerne er der.
Kan DU forestille dig en skole, hvor børnene får mere rum til at være medskabende?
Vi er desværre på vej tilbage til tankpasser-pædagogikken, hvor børnene bare skal fyldes op. Fremfor at de får lov til at gro af egen kraft - det blev der ellers arbejdet på i mange år med gode resultater. Men så kom den store stygge Pisa og OECD og sagde BØEH!!
tilføjet af

En skole uden så mange kokke

Jeg kan godt forestille mig en skole med plads til alle(næsten), hvis ressourcerne optimeres og følger med de svageste.
En skole hvor børnene er medspillere og medskabende.
En skole, hvor forældrene lod være med at blande sig i undervisningen og hvor ledelsen var synlig og uden tvivl på lærernes side.
At tænke sig, alt det jeg lærte om pædagogik og undervisningslære på seminariet og det jeg lærte om didaktik, var det bare flotte ord og spil for galleriet?
Jeg har mange planer og tanker om folkeskolen. Forældrenes spidse albuer og ambitioner på deres børns vegne, ser jeg nok som den største barriere for mine "guldrandede" planer.
tilføjet af

Tør jeg spørge...

hvor længe du har været ude som lærer...!?
Pas på ikke at have for høje ambitioner - de bliver skudt ned....
I bund og grund tror jeg, at vi langt hed ad vejen er enige, jeg tog konsekvensen og overlod manegen til klovnene 😉😉
Pas på du ikke brænder ud på frustrationer, du ikke kan gøre noget ved...😖
tilføjet af

20 år

Så jeg har set en del komme og gå!
tilføjet af

Fagre nye Verden

Kæmper nok en forgæves kamp
tilføjet af

Øehhh.

Ved ikke om det er så fagert.
Men EN ting er sikkert: skole og børn passer ikke sammen. Det er en farlig cocktail med alt for ambitiøse forældre, ministre osv.
EN ting er også sikker: Der sidder, løber, kravler nogle børn, som bliver gidsler i de voksnes spil. Og det er ikke rimeligt.
Den nye tids børn ER anderledes.
Jeg ved ikke, hvad det er for en kamp, du tænker på, der er forgæves!?
tilføjet af

Grunden til at jeg ikke skal være lærer:

For det første ender de 4 år på seminariet jo med at udvikle sig til 5 år...når man skal uddannes i at undervise elever, der enten ikke KAN eller vil lære noget...
Det eneste man får ud af at undervise dem, der ikke kan sidde stille, er at de går ud af skolen en dag - og intet kan huske... Hvorfor lader man ikke pædagogerne om dem!
Der er sgu mangel nok på pædagoger i forvejen...
At lade en lærer blive pædagog overfor en elev, svarer lidt til at man lod en ejendomsmægler, med hans egne 10 fingre, SELV udbedre skader på et hus... Hvad har vi håndværkere til!

Hvis jeg blev undervisningsminister en dag, blev skoleloven vendt 180 grader. Elever blir alligevel aldrig, hvad de HAR været! Om det så skyldes forældrene..?
Jeg tror vi skal ha gang i en ny skoleform, der på ingen måde ligner vores gl. skole... Den er HÅBLØST forældet!
Jeg vil definere skole som noget man sender børnene hen i - fordi
Pkt 1: Det siger Bertel Haaarder, vi skal!
Pkt 2: De kan ikke bli passet der hjemme   og
Pkt 3: Fordi man i en alder af 7 år lissom er blevet lidt for gammel til børnehave og vuggestue.
Og hvorfor ha Kristendomskundskab når man alligevel ikke kan huske en skid bagefter..?
Og når man alligevel er færdig med skolen, så er det i hvert fald ikke skolekarakterene, man skal vise arbejdsgiverne... I dag skal SPARKE RØV ude på arbejdsmarkedet!
For mig at se burde man kun ha disse fag i skolen: Dansk, Engelsk, Matematik, Musik, EDB og Naturfag. Samt mere kreative fag og sport. Jah...måske burde man undervise på en lidt sporty måde(nogle elever kan jo ikke sidde stille). Og så mangler man ellers bare en tysklærer, der kan finde ud af at undervise...det har jeg desværre aldrig haft...(selvom jeg har haft stor interesse for faget)
Hvorfor bruge en masse tid på at banke noget ind i en elev...hvis eleven ikke er egnet til netop det emne alligevel... En elev der får alt, alt, alt for meget hjælp, vil kun få det endnu mere svært, når han/hun kommer ud på et studie - eller erhvervslivet. Det ved jeg, fordi jeg selv har gået på et studie, hvor man sku undervise sig selv... Og det hele blir jo ikke nemmere for eleven, da der IKKE længere eksisterer kontanthjælp for de 18-25 årige! Så for jer blir det knald eller fald! Enten kan I klarer jer der ude - eller også ryger I på førtid!
tilføjet af

Sludder.

At folkeskolen skal spejle samfundet er korrekt, og netop et problem, al den stund samfundet opfører sig som vanvittig. Se på de voksne mennesker.... tænk over det, hvad er det du ser? Folkeskolens formål er ikke kun at afspejle samfundet, den skal tillige give poderne en chance for at håndtere deres tilværelse på demokratisk vis.
Hvis du kan se demokratiet have besværligheder, kan du spejle dette problem hen i foplkeskolen, hvor der netop ikke mere vægtes de demokratiske discipliner, da alle skal fare rundt og tilfredsstille de enfoldige reformer, der kommer som skidt fra en spædekalv og udskifter hinanden inden nogen overhovedet evd, hvad den forrige rent faktisk havde af implikationer på undervisningen.
Vi taler om en institution i samfundet, der beskæftiger sig med mennesker. Menneskers læringspotentiale er vidt forskelligt, men hvad de deler er, at læring er en proces der lige netop ikke har brug for enfoldige politikeres naive og ignorante forholden.
Rummeligheden er der intet i vejen med, det er en fis i en nhornlygte, som du ikke kan argumentere for.... lad mig uftrykke det mere skarpt, ingen kan argumentere for, at rummeligheden er et problem, men ignoranter der ingen viden har om området er glade for at rette skytset mod rummeligheden. Dette har ikke en fjertens fis at skaffe med skolen, men hviler alene i et politisk-ideologisk ønske om forandring til noget andet. Ingen har fremkommet med gedigent kritik af rummeliugheden, vi har alene set knald som det du hælder ud.
Det er ikke rummeligheden, der brænder lærerne ud, det er det jeg har beskrevet ovenfor.
Hvis man indsnævrer folkeskolens læringsteori, fravælger man bevidst en del børns muligheder for at få deres potentialer afprøvet og udviklet. Ungerne lærer forskelligt, sådan er det.
Der er mange andre forhold man kan pege på, som brænder lærerne ud, dem kan vi tage, hvis du mener, at du vil fasthodle din vinkel.:)
V.H. Modild
tilføjet af

Danmarks lærerforening

kan vel bruges til noget, og lærerne , som burde være nogle af de mest oplyste, kan vel i samlet kor sige nej til arbejdsforholdene.
Regeringen og dansk folkeparti , samt sikkert dine kommunaltvalgte , har det ligesom børn de går fremad indtil de får et nej og bliver sat på plads.
tilføjet af

Lærere..

kan du ikke få samlet til noget som helst. De er SÅ pæne, så det er til at få det dårligt af.
Og ja - netop fordi, de er så oplyste, burde de kunne stå sammen ... men men
Og jeg taler ikke bare ud i den blå luft. Jeg er selv læreruddannet og har arbejdet i branchen - en gang😃😃
Men kan ikke trives i snæversynetheden, som i den sidste ende rammer "kunderne" - børnene.
Jeg vil vove den påstand, at skolen spolerer mange børns evner og talenter pga egen snæversyn. Beklageligt----[:*(][:*(][:*(]
tilføjet af

Ahh

Du skriver:
Rummeligheden er der intet i vejen med, det er en fis i en nhornlygte, som du ikke kan argumentere for.... lad mig uftrykke det mere skarpt, ingen kan argumentere for, at rummeligheden er et problem, men ignoranter der ingen viden har om området er glade for at rette skytset mod rummeligheden. Dette har ikke en fjertens fis at skaffe med skolen, men hviler alene i et politisk-ideologisk ønske om forandring til noget andet. Ingen har fremkommet med gedigent kritik af rummeliugheden, vi har alene set knald som det du hælder ud.
Jeg syntes du er lidt på herrens mark når du siger den slags ting. For ser du bagved begrebet rummelighed ligger der i virkeligheden en økonomisk buget mæssig besparelse??
Besparelse til psykolog,specielundervisning, og andre sociale humane forbedringer.
30 ind i en klasse og skolen skal afspejle samfundet, nuvel helt fint men samtidtig skal læreren præstere optimale test, undervisningsdifferentiering, løse adfærdsmæssige socialeproblemer. Krekilske forældre, osv.
Problemet ligger i virkeligheden i at lærerstanden skal afgrænse sig selv mere.Hvad vil vi, og hvad kan vi, og hvad er det vi skal lære??
M.v.h
Molen
tilføjet af

Rummeligheden

er et begreb, der på ingen måde har noget at skaffe med økonomi. Det vender sig alene mod det pædagogiske.
Det økonomiske er det, der pisker flere børn ind i klassen, begrænser skolernes mulighed fo at holde vikarer på stand by. Medfører ringere undervisningsmaterialer og myriader af kopier, der dels tager tid, dels ikke indeholder muligheden forkontinuitet i elevens studier.:)
Den politisk ideologiske trend, vi desværre skal døje med lidt endnu, har skaffet lærerne noget arbejde på halsen, der tager tid fra det, skolen rent faktisk handler om, nemlig undervisning, og mistænkeliggørelsen af lærerne samt det bagved liggende ønske om at tilvejebringe privatskoler af en helt anden kaliber end vi kender, er det, der skaber en presset folkeskole, hvor kontrol af elever, lærerer og skolens øvrige personale tilsammen fratager dels lysten og energien til en stor indsats, dels fratager samme folk tiden til læringen og den pædagogiske udviklingsproces, samt kaster skolens service-niveau rettet mod forældrerne ud i en stresset situation.
Rummeligheden har intet med skolens besværligheder at skaffe. Det er andre faktorer, der spiller ind, men rummeligheden som pædagogisk tanke, bliver til den scapegoat den politiske ideologi anvender, for at ændre skolens situation.
V.H. Modild
tilføjet af

Jeg kunne ikke

have skrevet det bedre.
Ansvaret er idag rent politisk lagt på forældrene og det har lærerne hørt. Det har medført en tilbagelænet holdning.
Uha det er en god debat, men det er ikke muligt idag, at organisere ansvarsfølelsen hos faggruppen, har selv prøvet i mange år.
De burde hakke opad, men det bliver nedad på eleverne. Børn er hverken værre eller bedre end før og der er ikke flere eller færre , organisk syge børn idag, men uhyggeligt mange diagnoser.
tilføjet af

Afspejle samfundet

ja, men samtidig skal eleverne uddannes til et samfund , der ligger 10 år fremme, altså et samfund som hverken politikere eller lærere kender.
tilføjet af

De Røde folkeskolelærere.

Har selv ødelagt folkeskolen..... som de Røæde har ødelagt så meget andet !.
tilføjet af

Vise ord.....

fra en novice 😉😉
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.