18tilføjet af

Benzinen over 11 kr idag...

og imorgen stiger priserne igen... Alligevel afviser skatteministeren af ændre på afgiften, så den ikke stiger som en procentsats af benzinprisen, som der så oven i købet skal betales moms...
Danmark er i forvejen et af de lande for det er dyrest at køre egen bil og nu skal det altså være endnu dyrere...
Ser frem til at priserne på den kollektive trafik stiger... Der må der jo også være ødede udgifter til brændstof, og det er vel kun rimeligt at det er brugene af den kollektive trafik der betaler gildet...
tilføjet af

nej hvorfor dog det

de får jo i forvejen tilskud til billetten og så kan de trække kørsel fra..
tilføjet af

Ser frem til den dag...

hvor en liter benzin koster det samme som en to-zoners billet! Så kan man enten sætte taksterne på kollektiv trafik ned til 11 kr. eller hæve benzinpriserne til 17 kroner.
tilføjet af

Eller...

Man kunne købe sig et klippekort, i HT er det lig med en pris for to zoner på 10,50 kr..
Bortset fra det så betaler billeterne kun ca. 60 % af de faktiske omkostninger til driften.. så man kunne jo passende fjerne det offentlige tilskud for at gøre priserne rimelige..
tilføjet af

Hvad så med alle...

de indirekte skader bilisternes forurening medfører... Klimaforandringer f.eks. oversvømmelser, som vi har set det i bla. Østrig i sommer. Der bliver brugt utrolige summer til genopretning som ALLE i det pågældende land efterfølgende kommer til at betale for!
tilføjet af

kærkommen prisstigning

man har jo længe vidst at forgængelige brændstoffer ikke holder ind i det 22. århundrede, det gør derfor heller ikke noget, hvis brændstofpriserne stiger. Specielt ikke, hvis det får ingeniører/opfindre/andre til at forske mere i vedvarende energikilder.
Jeg selv tager mest cyklen, dog toget på arbejde. Rent miljøokonomisk er der også mere potentiale i offentlig trafik. Det er bedre end biltossede folk, der absolut skal have en 120HK potensbil, 2/3 af hestekræfterne har de jo reelt ikke brug for.
tilføjet af

Køb biler der kører længere på literen

For nogle år siden lavede Grenpeace et forsøg, hvor de ved hjælp af helt almindelige standardkomponenter der allerede er opfundet kunne få en motor til at køre 100 km på en liter benzin..
Hvis de bilejere som er utilfredse med benzinprisen begyndte at efterspørge benzinøkonomiske biler, så ville I spare mange penge...
Desuden er det den vej tingene går, fordi Kina og Indien langsomt, men sikkert kommer med i konkurrencen om verdens ressourcer...
Så uanset, hvor snæversynet man er og selv om man fjernede alle afgifter og moms på benzin, så kommer prisen kun til at stige i fremtiden...
Et andet eksempel på at vi skal omprioritere vores ressourceforbrug: En ven arbejder i banestyrelsen, hvor han bla.. indkøber nye skinner. Fordi at der kom en modebølge i Japan - de ville pludselig have gryder af samme materiale som skinnerne er lavet af, så steg prisen på skinner til det dobbelte herhjemme..
Salget af gryder steg bare 2%, hvis det ikke bare var 0.2%, husker det ikke rigtigt, men bare den lille ændring i grydesalget kan virkelig mærkes...
kort sagt: Det er nyttesløst at brokke sig over prisen på benzin, stål etc. De kommer kun til at stige fremover..
Det er jo bare ærgeligt for os som foretrækker at køre Mercedes (taxa *G*), men de tider er på vej væk..
Den eneste udvej er at bruge ressourcerne mere effektivt...
tilføjet af

jeg tror nu ikke

at oversvømmelserne i Østrig, eller Hurricanen Katrina i den Mexicanske golf har en disse med forureningen at gøre. i 1965 var der en tilsvarende orkan, men ikke 1/10 så meget forurening, så hvordan forklarer du så den?
tilføjet af

Hvorfor

Kommer i altid med det lorte argument for de enorme afgifter der er pålagt biltrafikken...
For det første er det jo langt fra bilerne der udleder den største del af den CO2 der bliver lukket ud..
For det andet, hvis man så brugte pengene på på miljø projekter ville jeg gerne være med til at sponsere dele af det med afgifter på benzinen..
For det tredie er dsb store diesel tog vist heller ikke de mest miljøvenlige transportmidler og tager vi dieselbusserne så skal de faktisk være fyldt op til omkirng 80 % for der ikke skal forurene lige så meget som hvis alle passagerende kørte i hver deres bil..
Syntes ikke et argument om øget forurening holder over for så høje afgifter som der er på benzinen... og biltrafikken i det hele taget....
tilføjet af

Ja.. god løsning

Problemet er bare at registreringsafgiften er 180% det gør det svært for mange mennesker at købe en bil med en attraktiv benzinøkonomi..
Er udemærket klar over hvorfor prisen stiger... Men med de afgifter der er på benzinen har regeringen rig mulighed for at justere lidt på den.. den reele pris for en liter ligger jo nede omkring 4 kr.
Men i bund og grund er det der forarger mig.. At det kun er bilister der kommer til at bøde for de stigende priser ikke dem der bruger den kollektive trafik.. og som i forvejen for dækket store dele fra det offentlige.. De må efter min mening og til lommen efterhånden...
tilføjet af

Ikke for noget

men kører de fleste tog ikke på El?
Som sandsynligvis stammer fra vandenergi? - Norsk importeret.
tilføjet af

hvis du tænker på s-toge

har du sikkert ret.. men mange lokalbaner og regionaltoge skal du ikke regne med kører på strøm... Det er gode gamle dieseltoge..
tilføjet af

Den skal højere op

Jeg har jo råd hahaha
Don
tilføjet af

En af årsagerne til

at hurricanen Katrina i den Mexicanske golf gjorde så stor skade mener man skyldes boringerne efter olie. (Nyhederne kl. 19) Der opstår en slags "tomrum" under jorden, der hvor olien har været, og jorden kollapser derfor nemmere og vandmasserne får frit løb...
tilføjet af

Brugerne af den kollektive...

trafik har været til lommerne i forbindelse med de store prisstigninger på kollektiv trafik forrige år. Dengang fjernede regeringen et tilskud til kollektiv trafik, så priserne fik et ordentligt gok opad...
tilføjet af

120HK

Det var sgu ikke meget, i disse klippekorts tider skal man sgu ha' noget der kan flytte sig, så strisserne ikke ka' nå at tage nummeret, så mine 171 BMW heste er endda lige i underkanten.
tilføjet af

Alle skal betale

den reelle udgift til deres transport, d.v.s at den kollektive traffik skal have krafige prisstigninger, og privatbilerne skal fritages for tyvagtige afgifter der er højere end den reelle udgift til vejnettet.
Enhver betaler sit, det må være rimligt.
tilføjet af

Endelig

kom der en på banen med en fornuftig indstilling til tingene... Præcis hvad jeg vil frem til.. DEJLIGT
tilføjet af

du mener måske

ikke at naturgas forurener... det gør det faktisk
og hvad med busser og toge, her gælder det samme som for biler...
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.