1tilføjet af

Australien

Da jeg nu sidder, og er begyndt at planlægge min først rigtigt længevarede rejse
søger jeg informationer fra andre som har været der:Rejseoplevelser

intresserer mig enormt meget for naturområder, og billige overnatningsmuligheder:-D

har tænkt mig at tage afsted på egen hånd som backpacker?kan det godt anbefales?eller burde jeg overveje en rejsepartner på første færd?

Håber nogen er villige, og intresserede i at dele deres viden

Rejselystne hilsner
V.M
tilføjet af

Har rejst som backpacker i Australien

Hej du,
Jeg rejste i 2003 fra Cairns til Tasmanien på dog kun en måned, men det er absolut noget, som jeg kan anbefale til andre! Og specielt, hvis man gerne vil se fantastisk natur, og hvis man gerne vil rejse som backpacker - og alene er heller ikke noget problemt. Jeg rejste på med min daværende kæreste, men har flere veninder, som har rejst der alene, og man møder meget hurtigt folk, som man rejser lidt med osv. Så - du skal ikke bekymre dig om, om du kan rejse alene - det er næsten perfekt at rejse alene. Du vil møde rigtigt mange, virkeligt dejlige mennesker. Har heller aldrig rejst i noget land, som var så let at rejse i. Jeg havde købt Lonely Planets Australia, og krydset hostels af, som var billige og som virkede okay. Jeg kom ikke på noget tidspunkt til at bo på et af de hostels jeg havde krydset af. Jeg havde købt et Greyhound buspass fra Cairns til Melbourne, og det fungerer sådan, at man ringer til dem aftenen før for at sige at man gerne vil rejse fra f.eks. Carins til Airlie Beach, og så booker de en plads og fortæller hvornår bussen går. Når man så ankommer med bussen, står der gerne 4-5 mennesker fra diverse hostels i den by, man er ankommet til, og så snakker man lidt med de forskellige og hører dem om deres priser, og så vælger man bare. Vi boede ikke på nogle vildt usle steder eller noget, og jeg tror egentlig bare vi konsekvent tog det der var billigst. Det skal siges, at vi hver gang boede i dobbeltværelse, men man kan bo meget billigere i dorms, og hvis man gerne vil møde mennesker, så er det helt sikkert også en god ide at gøre. Man blev også kørt hen til sit hostel i den lille minibus, som kontaktpersonen til hostellet var kommet i. Så er der tonsvis er brochurer på hostellet om, hvad man kan lave lige i den by, og man snakker med de andre, som bor der, man snakker med personalet om, hvad der er godt, og så finder man ellers bare ud af tingene på den måde. Jeg er normalt en meget organiseret person, men jeg lærte, at alting nok skulle gå, og at man altså bare tog en enkelt dag ad gangen.
Så ærligt talt - det er lige før, at det er nok at købe en flybillet dertil. Og så tage den derfra. Min kæreste og jeg havde ikke engang booket et værelse til den første nat, men det fandt vi ret hurtigt i Cairns.
Jeg kan fortælle "lidt" om, hvad hvilke byet vi besøgte - hvilke der er et must - og, hvad vi så de forskellige steder. (hehe, sidder egentlig lige nu og hører det musik jeg købte dernede - helt tilfældigt, men Jack Johnson, som endelig er ved at komme frem i Danmark nu også).
Men, vi startede i Cairns, hvor vi kun sov en enkelt nat for vi skulle vide til Airlie Beach og Whitsunday Islands. I Cairns lavede vi derfor ikke særligt meget. Vi boede på Caravella's 77, som kostede 42$ pr. nat. (jeg tror den australske dollar står i noget med 4,noget, men ved ikke helt præcist). Har skrevet pænt, rent om stedet i min dagbog (okay, du får den semikorte version - har taget min dagbog frem nu😉
Vi tog til Airlie Beach, hvor vi boede på Bush Village Resort - det lå lidt udenfor byen (tog måske 20 minutter at gå eller noget i den stil). Og det var lidt dyrere - 58$, men det var absolut det værd. Det var det bedste hostel vi boede på på hele turen. Meget rent og pænt. Delte køkken og bad med et enkelt andet værelse. I Airlie Beach var vi på en vandretur, vi var i en lille bitte dyrepark - fantastisk sted dog - vi var selv inde i burene og fodre dyrene. Og, hvis man har set Animal Planet, så er det Rob Bredl, som specielt har med krokodiller at gøre, som arbejder der, og som fortæller om krokodiller (okay, vi var altså ikke inde og fodre dem! - det var kun kænguruer, emuer og koalaer, vi fodrede...). Der var ikke særligt mange mennesker der, så det var meget intimt. Åh, forresten - i Airlie Beach er der noget du IKKE skal se... det er en hajudstilling... Virkeligt det mest opreklamerede og platte jeg nogensinde har prøvet! Nå, men vi havde bestilt en bådtur til Whitsunday Island, hvor vi var ude og dykke og snorkle, og det var det mest fantastiske jeg nogensinde har gjort i mit liv... og jeg har faktisk vandskræk... men, er også jyde nok til, at når der er et gratis dyk inkluderet i turen, så skal man da have det med! Både min kæreste og jeg endte med at købe et dyk mere. (det er med instruktør, og man skulle ikke have et dykkercertifikat - så bare et lille prøvedyk - men alligevel var det SÅ godt). Jeg tror vores båd hed Pegasus.
Efter Airlie Beach tog vi til Hervey Bay, hvor man kan sejle ud til en af de største sandøer i verden (eller noget i den stil). Ikke det mest fantastiske, når man lige kommer fra Whitsunday Islands (som du må love mig ikke at gå glip af!), men meget hyggeligt. Vi var også på hvalsafari, og så pukkelhvaler.
Boede på Colonial Backpackers. Ikke så meget sjæl eller noget. Okay hostel.
Herefter tog vi til Sydney, som også bare er en dejlig storby! Vi boede i King's Cross - dvs. de prostitueredes kvarter, men det er altså ikke særligt slemt...! I Sydney gik vi stort set bare rundt og så så mange seværdigheder som muligt.
Kan ikke huske navnet på hostellet.
Vi tog til Melbourne, som vi ikke så ret meget af. Så den vil jeg ikke skrive så meget om. Det var ret koldt da vi var der, og det regnede, så det mindede bare om Danmark. Vi havde så købt en flybillet til Hobart, Tasmanien - og burde jeg lige nævne, at vi rejste i den måned hvor Frede og Mary's forlovelse blev offentliggjort, så i Hobart sagde de hele tiden - nåh, så I er fra Danmark?! Nå, men vi købte en tur østover øen. Vi blev kørt fra park til park, og så var vi ellers på hårde, men gode vandreture. Jeg bandede og svovlede ret ofte over hvor hårdt det var at gå, men når vi så var på toppen af en bakke eller bjerg, så var det det hele værd, når man stod og spejdede ud over et fantastisk landskab!
Nå, vi tog tilbage til Melbourne, hvor vi fløj hjem til Danmark fra. Men, en fantastisk tur, og jeg ved overhovedet ikke, om du fik de oplysninger du skulle bruge, eller om du kunne bruge min rejsefortælling til noget... Men - mit råd er vel bare - spring ud i det - tænk ikke så meget over tingene, det hele kommer af sig selv!
Held og lykke!
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.